Tánc

Tánc segíti a háborús veteránokat a traumák feldolgozásában

2019.12.02. 11:00
Ajánlom
Roman Baca az iraki háborúban harcolt, ahonnan hazatérve nehezen tudott beilleszkedni a civil életbe: a háborús tapasztalatok megváltoztatták a személyiségét. Most koreográfusként a hozzá hasonló embereknek próbál segíteni.
romanbaca-163854.jpg

Roman Baca (Fotó/Forrás: Rosendale Theatre)

Baca klasszikus balett-táncosnak tanult, mielőtt besorozták, az iraki háborúban pedig gyökeresen más környezetbe került. Tűzoltóparancsnokként és rakétaelhárítóként az agresszió, depresszió és a harag fűtötte. Amikor 2006-ban leszerelt, legnagyobb félelme az volt, hogy már nem fogja a felesége hazavárni. Sokkal nagyobb problémába ütközött: nehezen tudott asszimilálódni a civil mindennapokba. „Arra tanítottak bennünket a fronton, hogy az agresszió segít túlélni. De közben civileket védtünk, akiknek próbáltunk segíteni. Kérdem én, hogy lehet valaki egyszerre tengerészgyalogos a háborús zónában és emberi lény, akinek érzései vannak? Ez rengeteg konfliktust okozott bennem” – fogalmazott Roman Baca. A férfit felesége megvárta, sőt, arra buzdította, térjen vissza eredeti szakmájához, és indítson tánctársulatot. Így is tett, a táncot pedig egyszerre használja önterápiaként, és olyan eszközként, amivel a hozzá hasonló embereknek segít. Társulatával ugyanis rendszeresen tartanak workshopokat még aktív és már veterán katonáknak, ahol arra bátorítják őket, a mozdulat segítségével fejezzék ki önmagukat.

„A tánc visszafecskendezi az ember testébe a méltóságot és emberséget. Hatalmas felszabadító ereje van. Gyakorlatilag újraprogramozhatod vele magadat”

– fogalmazott módszeréről Baca a róla készült dokumentumfilmben. Mohammad Gorjestani ugyanis forgatott róla egy filmet Exit 12: Moved by War címmel, amiben bemutatja Baca útját a háborúból a balettbe. A rendező, Gorjestani a forgatás során maga is meggyőződött a módszer hatékonyságáról: „Első kézből tapasztaltam meg ennek az ötletnek az erejét a műhelyfoglalkozások során, amiben a veterán katonákkal folytatott beszélgetéseim is megerősítettek. Ezt a filmet, és Roman Baca munkáját egy emlékeztetőnek szánom, hogy a beszélt nyelv csupán egy a kommunikációs csatornák közül”.

A filmben részleteket láthatunk Roman koreográfiáiból. Az egyikben két nő abayas-ban (a hijab iraki verziója), két férfi pedig katonai egyenruhában táncol. A kettő kontrasztja feszültséggel teli. A rendező, Gorjestani azt mondta egy interjúban, a forgatás közben azt is megtanulta, hogy zajlik az ember gyilkológéppé alakítása:

„Először a mozdulataidat szabályozzák, majd jön a pszichológiai átprogramozás, végül a lélek is átalakul”

– fogalmaz. Roman Baca hozzáfűzi: „Vannak olyan háborús beszámolók, amik dicsőítik a háborús tapasztalatokat, a többi traumatikus élményekről számol be. A legtöbben a két szélsőség között hánykolódnak". Nekik próbál segíteni Roman Baca a táncelőadásokkal és a -terápiás foglakozásokkal. 

(Forrás: The Atlantic)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Lábujjhegyen – az ország három pontján is látható lesz Megyeri Léna és Bősze Ádám zene- és tánctörténeti sorozata

Az idei évadban a Nemzeti Táncszínház ad otthont Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető közös előadás-sorozatának, amely most vidékre is ellátogat.
Tánc ajánló

Eltáncolt fájdalom – Frida Kahlóról készít előadást Duda Éva

Eleonora Accalai főszereplésével mutat be Frida Kahlo életéről és művészetéről szóló előadást a Duda Éva Társulat. A FRIDA, az élet múzsája című, látványszínházi produkció bemutatóját december 7-én tartják a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

Ritkán játszott és koreografált darab Feledi János új alkotása

Magyarországon ritka eseménynek számít, hogy Sztravinszkij Pulcinella-története kerül színpadra, így annál rendkívülibb, hogy ennek a szórakoztató műnek a zenéjére készít koreográfiát Feledi János, a Feledi Project művészeti vezetője.
Tánc interjú

„A tiszta tánc már kevés” – Beszélgetés Feledi Jánossal

A Feledi Project alapítója és egyszemélyes motorja a folyamatos kihívásokat keresi, amelyek első pillanatban akár lehetetlennek is tűnnek. Feledi Jánost arról is kérdeztük, hol áll most és merre tart az idén tízesztendős Project.
Tánc hír

Budapest Ballet Grand Prix néven rendez balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem

Új nemzetközi balettversenyt hív életre Budapest Ballet Grand Prix néven a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE). A hazai balett- és táncművészet népszerűsítésére létrehozott eseményt 2023. november 20. és 24. között rendezik meg először.