Tánc

Táncbetét még nem volt ilyen zavarba ejtő, mint ebben a klipben

2018.05.16. 12:27
Ajánlom
Donald Glover, művésznevén Childish Gambino This Is America című videója jelenleg az egyik legnézettebb klip az interneten. Nem csoda: a klipben úgy beszél az amerikai feketék helyzetéről, hogy közben kifordítja az összes képi és szóbeli sztereotípiát.

A videóban már az első pillanattól van valami szokatlan, az 59. másodperctől azonban beüt a teljes szürrealizmus, amikor Donald Glover leveti a "happy face"-álarcot és váratlanul agyonlő egy embert. A Hiro Murai rendezte klip végig azzal játszik, hogy a sztereotíp popzenei kellékek felmutatásával beszippant, majd egy váratlan fordulattal elidegenít azoktól, megmutatja a felszín és a tévhitek mögött rejlő kegyetlen valóságot. De nem csak ezért izgalmas Donald Glover klipje, hanem azért is, mert a táncbetéteken keresztül egy nagyon gazdag jelentésréteg bontakozik ki. 

This Is America

This Is America

A ruandai származású koreográfus, Sherrie Silver ugyanis elárulta egy interjúban, hogy koreográfiája szimbolikus. Egyrészt azt szerette volna vele kifejezni, hogy

az afroamerikaiak legfontosabb túlélési eszköze a tánc; még sötét időkben is teljes örömmel tudnak táncolni, ezzel a képességükkel egyedülállóak a világon.

Ezt tapasztalta akkor is, amikor Ruandában utcagyerekekkel foglalkozott. Szándékoltan óriás kontraszt keletkezik a videóban a boldogan táncoló  iskolai egyenruhás fiatalok, és a háttérben zajló káosz – a rendőrautó, a menekülő emberek, és a bibliai apokalipszisre utaló fehér lovas alak  – között. 

parhuzam

parhuzam

Egy konkrét kultúrtörténeti utalás is felbukkan Donald Glover mozgásában: az első lövés után felevett póza egy 19. századi színházi hagyományra, a minstrel show-k feketére maszkolt fehér színészeinek archetipikus rabszolga figurájára, Jim Crow-ra hajaz. Ezzel feleleveníti, hogy bő száz éve még legalizálva volt a feketék nyílt színi alázása. 

Másrészt a koreográfus autentikus afrikai táncokból emelt be elemeket, így feltűnik benne a dél-afrikai Gwara-Gwara, a nigériai Shaku-Shaku, a ghánai Azonot, valamint ugandai, ruandai és angolai táncok is. Ezzel nem csak azt fejezi ki, mennyire sokféle kulturális hagyománnyal rendelkeznek azok az amerikai feketék, akikről sematikus kép él a  fejekben, hanem párhuzamot von a dél-afrikai apartheid politika és a jelenleg sem megoldott rasszizmus között.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Táncra fordítja le Bartók kórusműveit a Duna Művészegyüttes

Az Elmúlt időkből – Bartók & Folk című előadásban április 25-én a Szent Efrém férfikarral közösen mozdítják meg Bartók műveit.
Tánc ajánló

A láthatatlant teszi láthatóvá a Közép-Európa Táncszínház

Hámor József koreográfiájának címszereplője ezúttal az embereket összekötő, láthatatlan, finom és szakadékony szál, amit sejtelmes sziruppal, vagy félelmes szakralitással szokás szervírozni. Az április 30-án látható darab ezzel szemben könnyeden közelít a súlyossághoz.
Tánc hír

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.
Tánc hír

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.
Tánc hír

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)