Tánc

Táncnyelven kimondott homoszexualitás

2016.11.14. 10:01
Ajánlom
Carl Knif Finnország egyik első számú táncos-koreográfusa. A svédajkú finn művészeket felvonultató Finnagora fesztivál keretében november 14-én 19:00-tól a MOM Kulturális Központban mutatja be leghíresebb előadását, a RED című szólókoreográfiát. Ennek apropóján válaszolt kérdéseinkre.
Carl Knif Company-RED

Carl Knif Company-RED (Fotó/Forrás: Yoshi OMORI)

- Milyen hagyományai vannak a kortárs táncnak Finnországban? Ez egy népszerű műfaj nálatok?

- A kortárs tánc Finnországban egy nagyon fiatal művészeti forma. Ugyanakkor nagyon aktív a szcéna: annak ellenére, hogy egy kis nemzet vagyunk, rengeteg koreográfus és táncos képviseli a műfajt. A kortárs tánc a hatvanas években kezdett fejlődések indulni, amikor az első vezéregyéniségek az USA-ba és Közép-Európába mentek új technikákat tanulni, amiket aztán hazahoztak. A hetvenes években alakultak az első társulatok. A legismertebb koreográfus Raatikko, aki Marjo Kuuselas irányítása alatt létrehozott egy egészen speciális táncszínházi stílust a munkásosztály hétköznapi történeteire alapozva. Ezzel egyidejűleg a Helsinki Városi Színház részeként is alakult egy tánctársulat. Ez az intézmény abból a szempontból is jelentős, hogy megjelenési felületet biztosított a leginvenciózusabb finn koreográfusoknak. Különösen fontos kiemelni Jorma Uotinent, akit sokan a finn kortárs tánc atyjának tekintenek, mivel a közönséget megismertette egy egészen új, erősen vizuális táncformával, ami a fénytervezést, jelmezeket és kellékeket az előadás szerves részeként foglalja magába. A vizuális gondolkodás a mai napig nagyon erősen meghatározza a finn kortárs tánc előadásokat. Uotinen munkáját nagyban befolyásolta a vele párhuzamosan Párizsban dolgozó Carolyn Carlson. A nyolcvanas években pedig rendkívüli inputot adott a műfajnak az, hogy számos koreográfus utazott el Ázsiába, hogy az ottani mozgásformákat, harcművészeteket és a butoh táncot tanulmányozza. Ma már annyi stílus létezik, ahány koreográfus van, az utóbbi időben azonban a Közép-Európából érkezett konceptuális gondolkodás kezdett dominálni.

- A te pályádnak melyek a legfontosabb mérföldkövei?

- A Helsinki Színházi Akadémia elvégzése után 2000-ben megkaptam a Tolkien Bilbo című regényéből készült előadás címszerepét a Finn Nemzeti Balettnél, amit Marjo Kuuselas álmodott színpadra. Ezután több évet dolgoztam különböző koreográfusokkal, 2003-ban pedig a Tero Saarine Társulat Borrowed Light című előadásában is szerepet kaptam. Ez a darab a társulat alaprepertoárjának részévé vált és rengeteget turnéztunk vele szerte a világban. 2014-ben létrehoztam a RED című szólómat, ami mai napig a legnépszerűbb koreográfiám. Eddig több mint negyven alkalommal adtam elő Finnországban és külföldön, többek között Oroszországban, Kínában, Dél-Koreában, Franciaországban és Nagy-Britanniában is. Rendezőként idén debütáltam, amikor a Helsinki Svéd Színház számára elkészítettem Kafka Átváltozás című művének fizikai színházi adaptációját. A darab sikerét mutatja, hogy a nagy presztízsű Tamperei Színházi Fesztivál főprogramjába is bekerült idén nyáron, 2017 tavaszán pedig európai turnéra indulunk vele.

- Több helyen említik, hogy az előadásaidat erősen jellemzi a humor. Hogyan használod?

- A humor valóban fontos számomra. Bár a RED című előadásnak nem ez a legfontosabb összetevője, de apró poénok több helyen előfordulnak benne. Számomra a humor egy organikus dolog, ezért nehéz definiálni. Imádom, amikor megjelenik a táncelőadásokban, de most arra törekszem, hogy magától találja meg ez a minőség a helyét az előadásban, mert úgy gondolom, hogy a humor önmagában nem létezik, csak más elemekkel, érzésekkel összekapcsolva.

Ahhoz, hogy nevetésre bírjuk a nézőt, nagyon ellentétes érzéseket kell egymás mellé állítani.

Ugyanakkor én nem tartom magam sem humoristának, sem pedig egy komolykodó alaknak.

- A RED című előadásodat egy belső utazásként írod le. Mi volt a fő motiváció, hogy elkészítsd ezt a darabot?

- Ennek a darabnak az intimitása abból ered, hogy táncosként egyedül vagyok és egyedül is érzem magam a színpadon. Sokáig dolgoztam absztrakt divatshowkban és éreztem, hogy szükségem van a közönség közelségére. Koreográfusként annak a szükségét érzékelem, hogy a személyes életünkben megtapasztalt érzésekkel, emlékekkel dolgozzam. Mivel a tánc egy személyes valóság számomra, ezért szeretném, ha a témák is személyesek és valódiak lennének.

A RED a piros színre alapuló absztrakt meditációként indult, de szépen lassan az életem térképévé fejlődött, egy ösvénnyé, amin eljuthatok önmagamhoz.

- Mitől tud egy ennyire személyes téma érdekes lenni a néző számára?

- Habár mi mind egyedi létezők vagyunk, az emberi élet alapvetései mindenki számára azonosak. Azáltal, hogy felszínre hozunk és megmutatunk személyes témákat, ráébredhetünk, hogyvalójában mind ugyanolyanok vagyunk.

Ezt a darabot egy coming out sztoriként is fel lehet fogni, hiszen sok helyen foglalkozom benne a homoszexualitásommal, és azzal az úttal, ahogyan ezt a tényt a családom és a társadalom felé közvetítettem.

Még mindig reménykedem abban (és sokszor tapasztalom is), hogy az én történetem tovább rezonál és hidat képez a szakadékok közé, és ezáltal túlmutat majd a társadalmi nem, a szexuális identitás és a korosztályok kérdéskörén. Ezen az előadáson keresztül tudatosult bennem, hogy az intim témák szélsőségességének mértékével egyenes arányosságban válik az előadás társadalmilag, sőt politikailag is relevánssá.

- Az előadásban a verbális nyelvet is használod. Miért érezted szükségét a beszédnek egy táncelőadásban?

A döntés, hogy szöveget is fogok használni, abból a vágyamból ered, hogy megnevezzem a témáimat. Lehetővé akarom tenni a néző számára, hogy képes legyen követni engem a belső utamon. Ezek költői szövegek és nagyon fontos számomra, hogy a mozgásnyelv és a beszélt nyelv összetalálkozzon. Ezek az összetevők egyaránt lényeges, integráns részei a koreográfiának, kiegészítik egymást.

Amit nem lehet elmondani tánccal, azt elmondom szöveggel és fordítva.

- Ahogy említetted is, rengeteget utazol és ezáltal – feltételezem - különböző összetételű közönségekkel találkozol. Tapasztaltál már extrém reakciót a közönség részéről?

- Extrém reakciót nem, de határozottan érzékelem a kultúrák közötti különbözőségeket.

Ázsiában például, ahol a homoszexualitás egy óriási tabu, a darab szexuális aspektusa feszültséget generált a nézőkben.

Nem feltétlenül rossz feszültséget, de érzékeltem, ahogy feszegetem ezzel a nézők határait. Azokban az országokban viszont, ahol a homoszexualitás már a mainstream kultúra része, a darabnak erre a részére nyitottabban reagált a közönség. Ennek ellenére azt gondolom, hogy szükséges efféle személyes témákról beszélni a színpadon. Az emberek ezáltal megtapasztalhatják, hogy valójában mind ugyanazokon a tortúrákon megyünk keresztül az életben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.