Tánc

Táncok, amik a maguk idejében botrányosnak számítottak

2019.09.10. 14:00
Ajánlom
A nem művészi, tehát "szociális" táncok mindig is olyan szelepként szolgáltak, amin keresztül az emberek kiengedhették a fáradt gőzt. A társadalmi normák változásával a szórakozás mozgásos formái is alakultak, néhány járulékos botrány kíséretében.

Volta

A XVI. századi udvari táncok egyik legnépszerűbbike a volta elnevezésű táncstílus volt, ami a többi reneszánsz tánchoz képest szokatlan testi közelséget engedett meg. Míg a korra jellemző páros táncokban viszonylag távol álltak egymástól az emberek és legfeljebb egymás kezét érinthették, itt mélyen egymás szemébe néztek és a férfi a nő derekát is erőteljesen átfoghatta. Thoinot Arbeau, a kor koreográfusa így írt erről: " Amikor a forgás következik, engedje el hölgye kezét, ölelje át bal karjával hátul, és bal kezével fogja meg a derekát jobboldalt, a csípeje felett, jobb kezével pedig tartsa a hasa felett, hogy később így segítse az ugrásban, amikor majd a bal combjával előretolja őt”. A szoros ölelés és az akrobatikai manőver ebben az időben sokkolóan intenzívnek bizonyult, és egyes források szerint vetéléshez vezethetett. 

A legnagyobb izgalmat az adta, hogy ugrás közben felvillanhatott a szoknyák alól a nők fehérneműje, vagy ami még rosszabb, a csupasz combja,

ezért azt tanácsolták egymásnak, hogy szorítsák le szoknyáikat. Ráadásul a tánc hevében a súlyos ruhaneműkben kimelegedtek és megizzadtak a nők, így kénytelenek voltak alsóneműt cserélni, aminek gondolata tovább fokozta a férfiak vágyakozását. A voltára épül a Szerelmes Shakespeare című film egyik ikonikus jelenete is:

Charleston

Pár száz év elteltével fordult a kocka: a 20-as években már az számított sokkolónak, ha a férfi és a nő egymástól függetlenül táncolt.

A charleston volt ugyanis az első olyan stílus, ahol a nő kiszabadulva a férfi öleléséből, elengedve kezét, magában táncolt. Ráadásul a vad lábemelések, rúgások, repülő karok és ki-be csukódó térdek már önmagukban is bizarr és őrült látványt nyújthattak az addigi fegyelmezett táncokhoz képest. Az orvosok fel is jegyezték a charleston egészségkárosító hatásait, többek között a belső szervek elmozdulását, a térdsérülések és a bokasüllyedés veszélyét. Sok helyen be is tiltották a charlestont, de ahol nem, ott kiírták, hogy „Please Charleston Quietly!’ vagy arra kérték a zenekart, hogy olyan zenét játsszanak, amire nem lehet charlestont táncolni. A charleston szabadsága és lendülete jól szimbolizálta a viharos húszas éveket, aminek az USA-ból indulva hatalmas kultusza lett az egész világon, mígnem néhány év elteltével a vihar elcsendesült.

 

Tangó

Az tangó túlfűtöttsége a maga korában egyenesen vérlázítónak hatott.

Az argentin felsőosztály kezdetben mélyen lenézte ezt a táncot, hiszen annak kialakulása szorosan összefüggött a külvárosi prostitúcióval és a bordélyházak kultúrájával,

a legrégibb tangók szövegei, dalcímei pedig tele voltak erotikus, sikamlós utalásokkal, a dél-amerikai nagyvárosok tolvajnyelvén előadva. Az erotikus zenére ráadásul hirtelen, dühös mozdulatokkal, szoros ölelésben táncoltak a párok, ami egyúttal a szabadságot is jelentette – ezáltal egyre többek számára vált vonzóvá. Az idősebbek elítélően vették tudomásul, hogy a táncalkalmakon mind több és több fiatal férfi bukkant fel, akik macsósan, érzéki mozdulatokkal táncoltatták a felsliccelt szoknyájú nőket. A tangó megítélése Európában volt a legrosszabb. II. Wilhelm császár megtiltotta tisztjeinek a tangó táncolását, és ha tudomására jutott, hogy az udvari körökben valaki megszegte ezt a szabályt, ki is végeztette az illetőt. A Francia Katolikus Egyház pedig a tangót erkölcssértőnek nyilvánította.

GettyImages-3309133-134038.jpg

O'Hanlon és Zamouni világhírű táncosok tangót táncolnak 1935-ben (Fotó/Forrás: General Photographic Agency/Getty Images)

Jitterbug

Az énekes Cab Calloway 1934-es Call of The Jitterbug című fülbemászó dala, majd az azt követő rövidfilm, a Cab Calloway Jitterbug Party (1935) hatására egycsapásra bekerült az amerikai köznyelvbe a jitterbug szó, amit gyakran az alkoholfogyasztással is összefüggésbe hoztak. Innen kapta nevét az őrült tánc, ami még több lábmunkát, gyorsabb mozdulatokat és szorosabb testi kontaktust feltételezett, mint elődje, a charleston. Nagy-Britanniában a második világháború alatt beáramló amerikai katonák terjesztették el ezt a táncot, aminek során megfeledkezve a mindennapok borzalmairól szinte önkívületi állapotba lehetett kerülni. A táncosok csípőjük csavarásával, magasra dobált lábakkal és vad szvingeléssel fitogtatták rátermettségüket, gyakran akrobatikai elemeket is bevetve. A nőket egész magasra dobálták partnereik, így nem volt ritka a kivillanó alsónemű. A tánctanárok ellenezték a tánc szabadságát, az improvizációt és a swing zenét, amit egy korabeli kritikus

„tánc címszó alatt elkövetett serdülőkori őrületnek”

nevezett. Így végül a jitterbug egy konszolidáltabb formája terjedt el, amit jive-ként ismerünk.

(A fejlécképen ismeretlen festő Bál a Valois udvarban című festménye, középpontjában egy voltát táncoló párral, forrás: Universal History Archive/Getty Images)

Magyar volt a századforduló ünnepelt sanghaji táncosnője

Kapcsolódó

Magyar volt a századforduló ünnepelt sanghaji táncosnője

Milyen képet közvetítettek a két világháború között a magyar művészek, a szórakoztatóipar és az utazók a Kelet világáról, és milyen volt a virágkorát élő Sanghaj? - teszi fel a kérdést a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum Sanghay - Shanghai. Párhuzamos eltérések Kelet és Nyugat között címmel megnyílt kiállítása.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Hallotta már Blaha Lujza hangját? Most csak egy kattintásra van!

Több mint 2600 digitalizált hangfelvételt tett online elérhetővé az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) a Hangtár elnevezésű digitális adatbázisban. A legkorábbi felvételeken a legendás színésznőt, Blaha Lujzát hallhatják az érdeklődők.
Színház

Balázs Péter 14 év után távozik a Szolnoki Szigligeti Színház éléről

Nem pályázott újra Balázs Péter, a Szolnoki Szigligeti Színház jelenlegi igazgatója, így 14 év után új vezetője lesz az intézménynek. A Kossuth-díjas színész-rendező 2019-ben egyedüli indulóként kapott bizalmat a közgyűléstől, megbízatása 2021 júniusáig szól.
Vizuál

Politikailag független társaságot alapított 42 magyar operatőr

Megalakult a Magyar Filmoperatőrök Egyesülete, amely a a magyar filmművészet legkiemelkedőbb operatőreit hivatott magába tömöríteni. Tiszteletbeli elnöke Ragályi Elemér, elnöke Szabó Gábor lett.
Klasszikus

Sosem hallott Mozart-mű csendül fel a zeneszerző születésének évfordulóján

A salzburgi mester születése után 265 évvel nem mindennapi alkalom egy ősbemutató. Egy újonnan előkerült zenemű csendül fel Mozart születésnapján.
Színház

Téli rege – Online színházi közvetítés Kenneth Branagh és Judi Dench főszereplésével

Január 29-30-án otthonról nézhető színházi közvetítésben látható a kitűnő Shakespeare-interpretációi kapcsán világszerte elismert Kenneth Branagh színész-rendező önálló társulatának Téli rege produkciója.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Az Operaház külföldi balettművészei is Walesi bárdokat szavalnak

Orosz, kazah, moldvai, ukrán, belarusz és brit balettművész is szerepel abban az új videóban, amelyben Arany János jól ismert balladája hangzik el az Operaház balettosaitól A magyar kultúra napján.
Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.