Tánc

Táncpanoráma

2015.03.28. 08:00
Ajánlom
Pas de quatre, négyes, kvartett… a balett szótárából kölcsönzött kifejezés ezúttal arra a négy társulatra vonatkozik, akik március 29-én együtt mutatkoznak be az Erkel Színház színpadán. A korábban hagyományteremtő szándékkal indított "vállalkozás" az idén ismét különböző hazai táncegyüttesek közös fellépésével színesíti a fővárosi táncrepertoárt. MAGAZIN

Négy együttes lép fel egy színpadon, egy estén, egyfajta körképet kínálva a közönségnek. Mert az ilyen, különböző koreográfiákból összeállított program azt mutatja meg, hogy az ország fontos táncközpontjaiban milyen alkotó erők, milyen koreográfiai szándékok működnek. A kínálatban ezúttal a patinás vidéki balettegyüttesek és a házigazda Magyar Nemzeti Balett egy-egy táncdarabja szerepel.

A Győri Balett legutóbbi bemutatói közül Lukács András Boleróját hozza az estére. Lukács szinte „hazajön" ezzel a bemutatkozással, hiszen pályáját az Operaházban kezdte és korábban is számos balettje volt látható a nemzeti együttes repertoárjában. Ezúttal igazi sikerdarabbal örvendezteti meg a közönséget, amelyet eredetileg 2012-ben a Wiener Staatsoper számára készített. Az alkotás nyelvezetében és szemléletében egyaránt friss és napjainkhoz szóló.

A fiatal koreográfus határozott elgondolással nyúlt Ravel remekművéhez, "ünnepi, elegáns, minimálzeneként" fogta fel, amelyhez "sötét báli képet" képzelt el. Táncosai terjedelmes fekete szoknyákban, "láthatatlan" lábakon suhannak, vonulnak, csavarodó, örvénylő kar- és felsőtestmozgásokkal. A zenei kompozíciós szerkezetnek megfelelő makacs ismétlődés duzzasztja egyre nagyobbá és nagyobbá a színpadi kompozíciót, miközben a néző egyre kíváncsibb lesz, hogy vajon hová tart mindez, mi lesz a végső megoldás.

A Pécsi Balett, Magyarország első modern balettegyüttese Cameron MacMillan Beszélj hozzám című egyfelvonásosát mutatja be. A fiatal új-zélandi koreográfus táncművészként és alkotóként is egyaránt fontos szereplője korunk táncművészetének. Lukácshoz hasonlóan az ő pályafutásában is megfér egymás mellett a klasszikus balett hagyománya és az újító frissesség. A pécsi társulatnak 2014-ben készített darabja kissé absztrakt mű, amely a címben jelzetteknek megfelelően a kommunikációról szól, természetesen a tánc nyelvén. Kísérletének célja az emberi kapcsolatok bemutatása a táncosok közti kölcsönhatásokon keresztül, tömör, letisztult nyelven, bravúros táncteljesítményekkel.  A táncosok egyéni közlésvilága gazdagítja a közös kommunikációt, a nézők elé tárva az emberi kapcsolatok számtalan dimenzióját, bonyolult viszonyrendszerét és érzelmi árnyalatait.

A Szegedi Kortárs Balett jubileumi kompozícióval, a Stabat Materrel teszi le névjegyét a márciusi esten. A darab különlegessége, hogy az együttest alapító és az első hat év munkáját meghatározó Imre Zoltán 1988-ban készített koreográfiát Pergolesi azonos című művére, amely a zeneirodalom talán leghíresebb Mária-himnusza. Ennek emlékét idézte fel Juronics Tamás, a szegedi együttes jelenlegi vezetője 1993-ban, saját koreográfiát készítve, amelyhez egy 20. századi komponista, az észt Arvo Pärt kevésbé ismert zeneművét használta.

2013-ban a társulat huszonöt éves jubileumára került ismét színpadra a bibliai témát kettős értelmezésben bemutató táncest. Nemcsak a régi és az új zenedarab, hanem a klasszikus és egy másfajta, talán aktuális értelmezés áll egymás mellett. A fiát elveszítő fájdalmas anya szimbóluma nem csupán mementó, a hit, a belőle származó erő, hanem a fájdalom mellett megszülető bizakodás jelképévé is válik a kettős koreográfiában. Juronics Tamás megfogalmazása szerint "a tánc ebben az előadásban a legkevésbé színház, sokkal inkább a zene és a képzőművészet elegye", amelyhez a mozdulatok plasztikus szépsége a közös nevező.

A házigazda Magyar Nemzeti Balett is sikerdarabbal járul hozzá az esthez. A Trójai játékok, Robert North koreográfiája egyszerre "játszik" a látvány, a táncteljesítmény, a humor "hangjain". Mindemellett zenei különlegességével is rabul ejti a közönséget. A lüktető szamba ritmusa, az áradó energia és a változatosan kihasznált tér alkotják az alapelemeit ennek a táncjátéknak, amelyben a férfitáncosok atletikus duettjei és a csoporttáncok látványos rituálévá alakulnak, egyaránt örömöt okozva maguknak a táncosoknak és a nézőknek is. Aki tehát a táncművészet sokszínűségét szeretné élvezni, bizonyára nem fog csalódni a Pas de Quatre'15 című est láttán.

                                       

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Klasszikus

A Kodály-módszer hírnöke: Szőnyi Erzsébet 95 éves

A kilencvenöt éves Szőnyi Erzsébet rengeteget tett a Kodály-módszer megőrzéséért, de saját jogán is kiváló zeneszerző. Születésnapján köszöntjük.
Jazz/World

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Hogyan lesz valakiből Giselle?

Volf Katalint választották a Magyar Táncművészeti Egyetem művészeti vezetőjének, aki augusztus elsejétől fogja betölteni az új posztot. A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas, Érdemes balettművészt a műfaj taníthatóságáról és jelenlegi trendekről is kérdeztük.
Tánc hír

Tim Burton világát is megidézi a Fővárosi Nagycirkusz új bemutatója

Az április 20-án bemutatott Repülőcirkusz című show-t a világhírű artista, Kristóf Krisztián rendezte, aki olyan jeleneteket is beemelt a cirkuszi előadásba, amiket Tim Burton kérésére álmodott meg a Dumbo című amerikai filmhez.
Tánc interjú

"A tánc segít eggyé olvadnunk a természettel" – Interjú a TAO Dance Theater vezetőjével

Igazi kuriózum lesz májusban a Nemzeti Táncszínházba látogató TAO Dance Theater, akik ezúttal a világhírű Numerical Series (Számsorok) című alkotásukból az 5 & 9 számú koreográfiákat mutatják be a magyar közönségnek. Az előadás kapcsán Tao Ye-t kérdeztük.
Tánc ajánló

Táncra fordítja le Bartók kórusműveit a Duna Művészegyüttes

Az Elmúlt időkből – Bartók & Folk című előadásban április 25-én a Szent Efrém férfikarral közösen mozdítják meg Bartók műveit.
Tánc ajánló

A láthatatlant teszi láthatóvá a Közép-Európa Táncszínház

Hámor József koreográfiájának címszereplője ezúttal az embereket összekötő, láthatatlan, finom és szakadékony szál, amit sejtelmes sziruppal, vagy félelmes szakralitással szokás szervírozni. Az április 30-án látható darab ezzel szemben könnyeden közelít a súlyossághoz.