Tánc

Társadalmi krízistánc – Duda Éva a Kult50-ben

2020.10.13. 15:00
Ajánlom
Csodaország első ránézésre a legjobb hely, ahol elképzelhetjük az életünket: itt minden a mi szórakozásunkat szolgálja, és bármi megtörténhet, amire vágyunk. Ez azonban csak illúzió. A felszín alatt káosz uralkodik, a világ velejéig romlott. Természetesen nem véletlen, hogy a szociálisan érzékeny, kritikus gondolkodású Duda Éva éppen 2019-ben döntött úgy, hogy táncba ülteti ezt a témát.

Kult50 kategória: Tánc

Védnök: Lőrinc Katalin táncművész

Elismert teljesítmény: A Wonderland című előadásért

„Teljesen abszurdnak élem meg a mai világunkat, rengeteg szélsőséggel, szörnyűséggel, éhezéssel, klímavészhelyzettel a nyakunkban, és közben mérhetetlen fényűzés, felelőtlenség, pazarlás és nem végső soron mások kihasználása és manipulálása van a másik oldalon.

Ezeket számomra baromi nehéz feldolgozni, ezeket az érzéseket próbálom most humorba önteni, és vadabban, jókora szarkazmussal valahogy megfogalmazni, hogy ne nyomasszon annyira”, mesélte Wonderland című darabjáról Duda Éva.

És aki megnézte a produkciót, pontosan látja, hogy Duda Éva megtalálta a feldolgozás módját. A társulat tizedik születésnapjára készült darab öt tételben, színekhez rendelve sorakoztatja fel korunk legégetőbb társadalmi kríziseit. Ha választ nem is, megfontolásra érdemes gondolatokat kínál a társulat, hiszen az alkotó szerint fontos, hogy a művészi munka a legnehezebb témákról is képes legyen kommunikálni.

84715202_2679391295443712_24118809757483008_o-133553.jpg

Duda Éva (Fotó/Forrás: Kaszner Nikolett / Nemzeti Táncszínház)

Duda Éva egyetemi évei után, 22 évesen próbálta ki magát először alkalmazott koreográfusként, amikor Kerényi Miklós Gábor felkérte, hogy a Hoffmann meséihez készítsen koreográfiát. Tanulmányai során a kortárs táncba is belemerült, és (sok szakmabelitől eltérően) sosem érezte problémának, hogy a műfajok között kalandozzon.

Saját társulatát, a Duda Éva Társulatot 2009-ben hozta létre, és pár éven belül az ország vezető független társulatai között emlegették.

Ugyanakkor az, amitől a Duda Éva Társulat igazán összetéveszthetetlen és megkerülhetetlen, számomra egyértelműen a sokszínűség. Duda Éva az az alkotó, aki „bort iszik és bort is prédikál”, ugyanis nemcsak hirdeti a diverzitást, a nyitottságot, a kritikus gondolkodásmódot, hanem teljes személyével be is áll mögé.

Ha megnézzük a darabjait, simán elhiheti egy laikus szem, hogy mindegyik más koreográfustól származik: Duda Éva könnyűszerrel rendez koreográfiát operához vagy musicalhez, de akkor sem hőköl hátra, ha break-betétet és néptáncot kell vegyítenie egymással. A nevébe egyaránt belefuthatunk az Operett és a MU Színház műsorfüzetében, és ez a rengeteg különböző szemléletmód, amit magába szívott, talán leginkább saját társulata munkásságában követhető vissza. „Van olyan darab, amelyben nagyon tisztán kell egy stílust hozni, de van, amikor lehet vegyíteni a stíluselemeket, és azt nagyon szeretem, mert a szokványos kliséktől szívesen elrugaszkodom”, árulta el egy interjúban a Magyar Narancsnak. A diverzitás nem csupán a műfajokra jellemző: darabjaiban egymás mellett lép színpadra a fiatal, pályakezdő tehetség és a 62 éves táncos legenda, Lőrinc Katalin, a kreol bőrű afroamerikai művész és a hófehér bőrű magyar táncos.

Előadásait lehet szeretni vagy nem szeretni, ám az tagadhatatlan, hogy amit ő színpadra visz, annak hatása van.

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Sorozatunkban bemutatjuk az Ötvenet.

A Kult50 idei díjazottjainak névsorát itt olvashatja.

 

Hová tart az emberiség?

Kapcsolódó

Hová tart az emberiség?

Duda Éva Utópia címmel készít új darabot társulata régi és új tagjaival közösen, amiben a jelen valóságával szembesít. A december 7-én és 8-án a Trafóban látható előadás a globális felmelegedés és a migráció, az emberi kapcsolatok és az elidegenedés témáját is érinti.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Könyv

Takács Zsuzsa: „Érdemes volt élnem, és így, ahogyan éltem”

„Idegen tőlem, hogy untatna a jelenkor történelme. A véremmel fizetek érte” – fogalmazott lapunknak Takács Zsuzsa. A Kossuth-díjas költő legújabb verseskötete május 21-én jelenik meg A maradás szégyene címmel. Az elmúlt öt év során keletkezett műveiről kérdeztük.
Klasszikus

Nyílt levélben fordul közönségéhez az Anima Musicae Kamarazenekar

Az állami támogatás csökkenése miatt veszélybe került a zenekar fennmaradása, így most nyílt levélben fordultak közönségükhöz, hogy megtarthassák a jövő szezonra tervezett hangversenyeiket.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Barátságos és befogadó múzeumokat ismerhetünk meg a 28. Múzeumok Majálisán

Május 24–25-én újra különleges programokkal várja a látogatókat az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum: érkezik az ország legnagyobb múzeumi fesztiválja és kultúraközeli piknikje, a 28. Múzeumok Majálisa, az ICOM Múzeumi Világnap alkalmából.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Uhrik Teodóra: „A balett a pillanat művészete”

Május 5-én a Budapest Táncfesztivál keretében mutatják be az Uhrik Teodóráról szóló előadást Egy áttáncolt élet címmel. A Kossuth- és Liszt-díjas, érdemes művész szerint ez igazi családi összefonódás lesz.
Tánc ajánló

Egy kivételes tehetségű balettművész: Sík Milán

Tanulmányai befejeztével rögtön a Budapesti Operettszínházhoz szerződött, ahol olyan előadásokban láthatta a közönség, mint a Diótörő, a Hegedűs a háztetőn vagy A képfaragó. Sík Milán portréja.
Tánc ajánló

Szabó Barbara Szofia ezúttal Hófehérkeként varázsolja el a közönséget

Áprilisban mutatta be a Budapesti Operettszínház Hófehérke című előadását. A Kocsák Tibor Zenéjével és ifj. Harangozó Gyula koreográfiájával készült produkció főszerepében Szabó Barbara Szofia balettművész látható.
Tánc interjú

Frenák Pál: „Az ihlet kiapadhatatlan forrása az ember hitében rejlik”

Május 2-án a Budapest Táncfesztivál keretében debütál a FrenÁk Társulat legújabb előadása Nostalg_Y címmel, amelyben a fiatal táncművészekkel karöltve színpadra lép a Harangozó-díjas Lőrinc Katalin, valamint az előadás koreográfusa, az együttes Kossuth-díjas alapítója, Frenák Pál.
Tánc hír

MTE 75: Látványos fényfestés az egykori Állami Balett Intézet falán

A Magyar Táncművészeti Egyetem 75 napon át tartó programsorozattal ünnepli fennállásának hetvenötödik évfordulóját. A tánc világnapjának előestéjén az Andrássy úton található W Budapest Hotel, a korábbi Állami Balett Intézet falának fényfestésével is felelevenítették az intézmény múltját.