Tánc

Társadalmi krízistánc – Duda Éva a Kult50-ben

2020.10.13. 15:00
Ajánlom
Csodaország első ránézésre a legjobb hely, ahol elképzelhetjük az életünket: itt minden a mi szórakozásunkat szolgálja, és bármi megtörténhet, amire vágyunk. Ez azonban csak illúzió. A felszín alatt káosz uralkodik, a világ velejéig romlott. Természetesen nem véletlen, hogy a szociálisan érzékeny, kritikus gondolkodású Duda Éva éppen 2019-ben döntött úgy, hogy táncba ülteti ezt a témát.

Kult50 kategória: Tánc

Védnök: Lőrinc Katalin táncművész

Elismert teljesítmény: A Wonderland című előadásért

„Teljesen abszurdnak élem meg a mai világunkat, rengeteg szélsőséggel, szörnyűséggel, éhezéssel, klímavészhelyzettel a nyakunkban, és közben mérhetetlen fényűzés, felelőtlenség, pazarlás és nem végső soron mások kihasználása és manipulálása van a másik oldalon.

Ezeket számomra baromi nehéz feldolgozni, ezeket az érzéseket próbálom most humorba önteni, és vadabban, jókora szarkazmussal valahogy megfogalmazni, hogy ne nyomasszon annyira”, mesélte Wonderland című darabjáról Duda Éva.

És aki megnézte a produkciót, pontosan látja, hogy Duda Éva megtalálta a feldolgozás módját. A társulat tizedik születésnapjára készült darab öt tételben, színekhez rendelve sorakoztatja fel korunk legégetőbb társadalmi kríziseit. Ha választ nem is, megfontolásra érdemes gondolatokat kínál a társulat, hiszen az alkotó szerint fontos, hogy a művészi munka a legnehezebb témákról is képes legyen kommunikálni.

84715202_2679391295443712_24118809757483008_o-133553.jpg

Duda Éva (Fotó/Forrás: Kaszner Nikolett / Nemzeti Táncszínház)

Duda Éva egyetemi évei után, 22 évesen próbálta ki magát először alkalmazott koreográfusként, amikor Kerényi Miklós Gábor felkérte, hogy a Hoffmann meséihez készítsen koreográfiát. Tanulmányai során a kortárs táncba is belemerült, és (sok szakmabelitől eltérően) sosem érezte problémának, hogy a műfajok között kalandozzon.

Saját társulatát, a Duda Éva Társulatot 2009-ben hozta létre, és pár éven belül az ország vezető független társulatai között emlegették.

Ugyanakkor az, amitől a Duda Éva Társulat igazán összetéveszthetetlen és megkerülhetetlen, számomra egyértelműen a sokszínűség. Duda Éva az az alkotó, aki „bort iszik és bort is prédikál”, ugyanis nemcsak hirdeti a diverzitást, a nyitottságot, a kritikus gondolkodásmódot, hanem teljes személyével be is áll mögé.

Ha megnézzük a darabjait, simán elhiheti egy laikus szem, hogy mindegyik más koreográfustól származik: Duda Éva könnyűszerrel rendez koreográfiát operához vagy musicalhez, de akkor sem hőköl hátra, ha break-betétet és néptáncot kell vegyítenie egymással. A nevébe egyaránt belefuthatunk az Operett és a MU Színház műsorfüzetében, és ez a rengeteg különböző szemléletmód, amit magába szívott, talán leginkább saját társulata munkásságában követhető vissza. „Van olyan darab, amelyben nagyon tisztán kell egy stílust hozni, de van, amikor lehet vegyíteni a stíluselemeket, és azt nagyon szeretem, mert a szokványos kliséktől szívesen elrugaszkodom”, árulta el egy interjúban a Magyar Narancsnak. A diverzitás nem csupán a műfajokra jellemző: darabjaiban egymás mellett lép színpadra a fiatal, pályakezdő tehetség és a 62 éves táncos legenda, Lőrinc Katalin, a kreol bőrű afroamerikai művész és a hófehér bőrű magyar táncos.

Előadásait lehet szeretni vagy nem szeretni, ám az tagadhatatlan, hogy amit ő színpadra visz, annak hatása van.

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Sorozatunkban bemutatjuk az Ötvenet.

A Kult50 idei díjazottjainak névsorát itt olvashatja.

 

Hová tart az emberiség?

Kapcsolódó

Hová tart az emberiség?

Duda Éva Utópia címmel készít új darabot társulata régi és új tagjaival közösen, amiben a jelen valóságával szembesít. A december 7-én és 8-án a Trafóban látható előadás a globális felmelegedés és a migráció, az emberi kapcsolatok és az elidegenedés témáját is érinti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Zenés színház

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Lengyel avantgárd a tánc nyelvén

Gergye Krisztián legújabb összművészeti produkciója Magdalena Abakanowicz lengyel képzőművész alkotásai nyomán jeleníti meg a misztikus, mítikus, mitologikus világok összefonódását, ahol az örök mozdulatlanságra ítélt alakok egyszer csak életre kelnek.
Tánc hír

Operából a táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat különleges vállalkozásba kezdett, amikor Puccini egyik legszebb és legtöbbet játszott művét fordították át a tánc nyelvére. A Bohémélet november 6-án kerül bemutatásra a Nemzeti Táncszínház nagytermében.
Tánc kult50

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.