Kult50 kategória: Tánc
Védnök: Lőrinc Katalin táncművész
Elismert teljesítmény: A Wonderland című előadásért
„Teljesen abszurdnak élem meg a mai világunkat, rengeteg szélsőséggel, szörnyűséggel, éhezéssel, klímavészhelyzettel a nyakunkban, és közben mérhetetlen fényűzés, felelőtlenség, pazarlás és nem végső soron mások kihasználása és manipulálása van a másik oldalon.
Ezeket számomra baromi nehéz feldolgozni, ezeket az érzéseket próbálom most humorba önteni, és vadabban, jókora szarkazmussal valahogy megfogalmazni, hogy ne nyomasszon annyira”, mesélte Wonderland című darabjáról Duda Éva.
És aki megnézte a produkciót, pontosan látja, hogy Duda Éva megtalálta a feldolgozás módját. A társulat tizedik születésnapjára készült darab öt tételben, színekhez rendelve sorakoztatja fel korunk legégetőbb társadalmi kríziseit. Ha választ nem is, megfontolásra érdemes gondolatokat kínál a társulat, hiszen az alkotó szerint fontos, hogy a művészi munka a legnehezebb témákról is képes legyen kommunikálni.
Duda Éva egyetemi évei után, 22 évesen próbálta ki magát először alkalmazott koreográfusként, amikor Kerényi Miklós Gábor felkérte, hogy a Hoffmann meséihez készítsen koreográfiát. Tanulmányai során a kortárs táncba is belemerült, és (sok szakmabelitől eltérően) sosem érezte problémának, hogy a műfajok között kalandozzon.
Saját társulatát, a Duda Éva Társulatot 2009-ben hozta létre, és pár éven belül az ország vezető független társulatai között emlegették.
Ugyanakkor az, amitől a Duda Éva Társulat igazán összetéveszthetetlen és megkerülhetetlen, számomra egyértelműen a sokszínűség. Duda Éva az az alkotó, aki „bort iszik és bort is prédikál”, ugyanis nemcsak hirdeti a diverzitást, a nyitottságot, a kritikus gondolkodásmódot, hanem teljes személyével be is áll mögé.
Ha megnézzük a darabjait, simán elhiheti egy laikus szem, hogy mindegyik más koreográfustól származik: Duda Éva könnyűszerrel rendez koreográfiát operához vagy musicalhez, de akkor sem hőköl hátra, ha break-betétet és néptáncot kell vegyítenie egymással. A nevébe egyaránt belefuthatunk az Operett és a MU Színház műsorfüzetében, és ez a rengeteg különböző szemléletmód, amit magába szívott, talán leginkább saját társulata munkásságában követhető vissza. „Van olyan darab, amelyben nagyon tisztán kell egy stílust hozni, de van, amikor lehet vegyíteni a stíluselemeket, és azt nagyon szeretem, mert a szokványos kliséktől szívesen elrugaszkodom”, árulta el egy interjúban a Magyar Narancsnak. A diverzitás nem csupán a műfajokra jellemző: darabjaiban egymás mellett lép színpadra a fiatal, pályakezdő tehetség és a 62 éves táncos legenda, Lőrinc Katalin, a kreol bőrű afroamerikai művész és a hófehér bőrű magyar táncos.
Előadásait lehet szeretni vagy nem szeretni, ám az tagadhatatlan, hogy amit ő színpadra visz, annak hatása van.
A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Sorozatunkban bemutatjuk az Ötvenet.
A Kult50 idei díjazottjainak névsorát itt olvashatja.