Tánc

Társastáncok diák módra

2009.02.02. 00:00
Ajánlom
Habos ruhás lányok, színes kisszoknyát és csillogó nadrágot viselő vegyes csoportok, komoly férfikalapban vagy épp baseball sapkás hiphopszerelésben feszítő párosok egyaránt láthatóak voltak a Petőfi Csarnokban, ahol szombat délelőtt rendezték meg a Szalagavató Táncok Versenyét. A rendezvény fővédnöke Arató Gergely oktatási államtitkár volt.

Csak egy tánc (fotó: www.verebelyszki.hu)

A helyszínre érkezve már messziről hallani lehetett a folyosón próbáló csoportok zenéit és tánclépéseit. Az egyik sarokban három-négy néptáncos fiú ropta nagy hévvel, mellettük egy fiú-lány páros végzett lendületes pörgéseket. A másik oldalon lánycsapat próbált összeállni a színpadkép szerint, ám kissé tanácstalanul álldogáltak tovább, mert nem találtak ehhez elég helyet és zenei eszközt. A teremben már gyülekeztek a fellépő diákok családjai, betanító tanárai és azok a csoportok, amelyek már átöltözve készen álltak az előadásra. Arról, hogy mit várhatunk a délután folyamán, a sorok között fehér harisnyában és tütüben ide-oda rohangáló langaléta fiúk jelmeze már sejtetni engedte.

A Nemzeti Kulturális Alap támogatásával hosszú idő után újra megrendezésre kerülő szalagavató táncok versenyén különböző kategóriákban indulhattak a versenyzők. Volt folklór, standard, latin-amerikai, divattánc, történelmi társastánc és egyéb műfaj is, ebből saját statisztikám szerint (elég könnyen megtippelhető módon) a divattáncok és az „egyéb” műfaj voltak a legnépszerűbbek a csoportoknál. Több mint húsz osztály nevezett a versenyre, ezek nagyrészt budapesti iskolákból, néhányan vidékről érkeztek, voltak olyan lelkes versenyzők, akik több kategóriában is indultak. Arató Gergely, a verseny fővédnöke 20, 30 és 50 ezer forintot ajánlott fel az első három helyezettnek, ennek hírét hangos ovációval fogadták a versenyzők. A zsűri tagjai a táncművészet elismert személyeiből álltak össze: László Attila (a zsűri elnöke, a Magyar Táncművészeti Főiskola tanára), Yegonyan Oksana, Zsámboki Marcell, Becz Attila és Havasi Péter. A zsűri nemcsak a pontos mozdulatokat és koreográfiát figyelte, hanem szempontnak számított az értékelésben a csoportmunka, térforma, színpadkép és a színpadi mozgáskultúra is.

Mindezekre összességében kevés csoportnak sikerült figyelnie, jellemzően a szempontok egyikét tudták szem előtt tartani a versenyzők. Legtöbbször a csoportmunka, az egymásra hangoltság hiányzott, de mindez persze megbocsátható, hiszen ezek a táncok alapvetően egyszeri alkalomra készült produkciók. A táncok zenei anyaga jellemzően a popzenei csatornákról (és a szalagavatókról is) jól ismert rap, hiphop, rock és egyéb diszkó slágerekből kerültek ki, leggyakrabban ezek furcsa egyvelegéből állítottak össze egy pár perces blokkot, amit természetesen az újra virágkorát élő ABBA vagy az örökzöld Boney M fűszerezett meg. De az egyik legkülönlegesebb zenei élményt mégis az a négyes nyújtotta számomra, ahol az első, elég ügyes páros ír szteppet adott elő pár percben, majd rövidesen két hip-hopos leányzó perdült a színpadra, akik Madonna zenéjére mutattak be látványos forgásokat a nézőknek és szteppes barátaiknak. Aztán a szteppesek egy váratlan fordulattal csatlakoztak a tőlük elütő formációhoz. Ritka látvány volt látni négyüket együtt táncolni egy ír sztepp alapokra éneklő Madonnára! De nem csupán hajmeresztő zenéjük és ötletük, hanem hihetetlen energiájuk és lelkesedésük miatt is megragadtak a fejemben. Így például hiába léptek fel társastánc kategóriában gyönyörű selyemruhákban keringőző párok vagy rövid, fekete minikben swingelő csinos lányok, akik még a koreográfiát is pontosan elsajátították, előadásuk sajnos vérszegény és jellegtelen maradt, mert arcukról hiányzott a mosoly és az öröm.

Voltak olyanok, akik nemcsak a zenével, hanem a színpadképpel vagy épp a színpadi forgatókönyvvel kísérleteztek. Egy gödöllői gimnázium például „Menj a pokolba!” címmel kisebb történetet kreált a tánchoz: a csoport egyik fele piros tütüben és szarvban, másik fele fehér tütüben és angyalszárnyban küzdött egy középen álló, kissé megilletődött civil ruhás fiúért (itt figyelhettem meg a korábban látott fehér harisnyás fiúkat, amint a hátsó sorokban próbáltak megbújni tánc közben). A történet és a tánc furcsaságát fokozta az a keret, amit a „túlvilági” jelenethez kitaláltak: a főszereplőt orvosok próbálták újraéleszteni a tánc elején majd végén, másodszorra persze sikerrel.

A tanterem és a tanítási óra mint téma szintén több előadást is megihletett. Ezek közül egy valóban ötletes és igényes előadást mutatott be a Toldy Ferenc Gimnázium csapata, akik elszakadva a kliséktől (miszerint az osztálytermi szituáció csak verbálisan fejezhető ki), a viszonyokat, a monoton tanulás, majd az utána következő szabadság érzését árnyalt és pontos mozgással, jól megválasztott zenével ábrázolták. A központi lány egy rutinos táncos mozdulataival irányította és szervezte az egész előadást.

A szünetben, az eredményhirdetésre várva, többen kedvet kaptak a tánchoz, néhány szülő és kisgyerek is táncba kezdett a nézőtéren. A hosszú várakozás megérte az időt, mert szinte kivétel nélkül mindenki gazdagodott valamilyen díjjal, különdíjjal, elismeréssel. És bár érezhetően voltak gyengébb és bizonytalanabb előadások, a lelkes közönség a műsor alatt minden táncot olyan erős tapssal és füttyszóval fogadott, mintha saját osztálytársait és barátait látná a színpadon. Így jó zárni az utolsó évet.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Vizuál

Nyári hangulat a Virág Judit Galériában

Egry József, Csók István, Vaszary János, Szőnyi István egy-egy műve is megidézi a kánikulát a Virág Judit Galéria legújabb kiállításán. Az idén huszonöt éves galéria új, ingyenesen megtekinthető kamaratárlatán minden egyes alkotás megvásárolható.
Plusz

Színházi időutazás az Epreskertben – Jön a Séták Hétvégéje

Kurtizánok, gyilkosok és Piszkos Fred nyomába eredhetünk, bejárhatjuk Gül Baba Türbéjét, vagy éppen az Epreskert meséit nézhetjük meg egyfelvonásos színházi előadás formájában a Séták Hétvégéjén július 1. és 3. között.
Színház

Így néz ki most a felújítás alatt álló debreceni Csokonai Színház – GALÉRIA

2020 szeptemberében megkezdődött a debreceni Csokonai Színház felújítása, és a színház valamennyi belső terét érinti. Ilyen nagymértékű átalakításra az elmúlt 30 évben nem volt példa a teátrumban, amely a tervek szerint 2023-ban nyitja meg kapuit a nézők előtt.
Klasszikus

Fiatal művészeknek szervez mesterkurzust Miranda Liu

A New Millenium Nemzetközi Akadémia (NMIA) minőségi oktatást és online tanulási lehetőségeket kínál feltörekvő kreatív művészeknek, akik egy mesterkurzus keretein belül tanulhatnak világhírű zenészektől, művészmenedzserektől és szakértőktől.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Újra táncosok népesítik be a Millenáris Parkot

A Nemzeti Táncszínház – ismét megrendezve a 2019-ben életre hívott fesztiválját – a szabadban zárja az évadot, a Millenáris Parkba invitálva az érdeklődőket július 14. és 24. között.
Tánc hír

Váratlanul lemondott posztjáról a Párizsi Opera táncigazgatója

Aurélie Dupont június 16-án jelentette be, hogy július 31-ével távozik a tánctagozat éléről, mert személyes terveinek szeretné szentelni az idejét.
Tánc ajánló

A jövő táncos sztárjai Magyarországon

A Holland Nemzeti Balett tehetségkutató programjának fiatal táncosait két alkalommal, június 11-én és 12-én köszönthetjük a Nemzeti Táncszínházban, ahol a Shooting Stars című előadásukban a klasszikus balett határait feszegetve izgalmas, modern koreográfiákat állítanak színpadra.
Tánc ajánló

Modern est a klasszikus zene és a balett szerelmeseinek

Thierry Malandain Don Juan és Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiáinak bemutatói mellett Jiří Kylián Petite Mort és Hat tánc című népszerű darabjai is láthatók a Magyar Nemzeti Balett Egyensúlyban című modern estjén június 3. és 11. között hat alkalommal az OPERA Eiffel Műhelyházában.
Tánc duna karnevál

Táncba öltözik a város – itt a 27. Duna Karnevál

Június 3. és 12. között újra karneváli hangulatban, nemzetközi és hazai fellépőkkel rendezik meg a 27. Duna Karnevált. Többek közt a FolKid Gyermek Népművészeti Fesztivál gálaestje, látványos felvonulás, hungarikumok bemutatása és június 10-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nagyszabású gála várja az érdeklődőket.