Tánc

Társulatot szeretnék alapítani

2010.03.31. 00:17
Ajánlom
A közelmúltban Harangozó-díjjal jutalmazott Fodor Zoltán egy három koreográfiából álló alkotói esttel szerepel a 10. Táncfórumon. Izgalmas év vár rá: az a terve, hogy nemzetközi színvonalú társulatot épít.

- Még frissek az angliai élményeid. Mesélj egy kicsit ezekről!

- Múlt év októberében mentem ki Angliába táncolni, és azóta is rendszeresen kijárok. Itthon a koreográfusi feladataim miatt lassan kezdtem többet szervezni, mint táncolni, és nagyon élvezem, hogy kint újra táncolhatok. Bekerültem a birminghami DanceXchange The 5 Man Show című darabjába, februárban pedig volt egy bemutatónk a British Dance Edition keretein belül: ez egy nagyszabású showcase-válogatás, melyet a világ minden tájáról érkező művészeti menedzsereknek, fesztiválszervezőknek tartanak. A fesztiválon én is megnéztem közel húsz előadást, és ez nagyon feltöltött! Ami pedig kifejezetten érdekes volt,az az, hogy beszélgettem a fesztiválon egy újságíróval, aki azt mesélte, hogy a negatív kritika Angliában nem jellemző: aki jó, arról írnak, aki meg nem, arról nem, egyszerűen ez a taktikájuk. Ez szerintem működő szelekciós elv lehet, szemben a hazai kritikusok kíméletlenségével, aminek különben semmi értelme nincs, mert attól tartok, hogy az alkotók a negatív kritikákat nem veszik figyelembe, a nézőket viszont elbátortalaníthatja.

- Te azért általában jól jársz, megnéztem a rólad szóló kritikákat: többségükben pozitívak, azt szokták rólad írni, hogy megbízható színvonalú, elegáns, profi, amit csinálsz. Nekem is feltűnt, milyen fegyelmezett a munkamorálod.

- Kifejezetten precíz, szőrszálhasogató típus vagyok, és ha próbálok valamit, akkor azt teljes gőzzel próbálom. Rólam tudni kell, hogy amikor elkezdek egy darabot próbálni, akkor azt tánctechnikailag maximálisan kigyakoroltatom: nem létezik, hogy ne legyen tökéletesen bepróbálva, vagy ne érje el azt a minőséget, amit én megfelelőnek tartok. A táncművészetben nekem rendkívül fontos a forma, a főiskolán például csináltam egy Gospel című darabot: az egész darab nem más, mint huszonöt percnyi dinamika, elsöprő lendület. Bele kell, hogy férjen a táncba az, hogy "csak" táncol valaki.

- A Dido viszont egy teátrális, vadromantikus őrület volt.  

Igyekszem minden koreográfia esetében új utakat keresni. A Gospelben nem érdekelt a történetmesélés, de a Dióoban fontosnak tartottam a narratívát. A Dido nagyon érdekes volt olyan szempontból, hogy Almási-Tóth Andrással egy váltakozó idősíkban futó történetet írtunk: a főhősnőnek, aki a mai valóságban él, a Dido-történetszál voltaképpen a víziója.

- Milyen érzés koreográfusként a saját darabodban táncolni, nem okoz problémát? Nálad ez a helyzet gyakran előfordul, a táncfórumos alkotói esteden is lesz egy ilyen duetted Liebiech Rolanddal.

- Nem okoz gondot, hogy egyszerre koreografáljak és táncoljak, a szabadság érzését adja nekem. Én eleve így kezdtem koreografálni, az első pár darabomban mind szerepeltem. Az ellenkezője volt szokatlan, furcsa volt ott ülni kint, és nézni a táncosokat, inkább mentem volna és csináltam volna én is! Ez a darab Rolanddal - a Kizökkenve - különben egy pár éve készült, nagyon kedves munkám felújítása, mint ahogy a Mozart zenéjére készült Les petits riens - A kis semmiségek is, amit eredetileg a Szegedi Kortárs Balettnek koreografáltam, és most új táncosokkal mutatom be. De lesz egy premier is az alkotói estemen, amit most próbálok a táncművészeti főiskolásokkal, a címe Fiatalság, bolondság: a kamaszkor nehézségeit és szépségeit boncolgatjuk benne. Ez a téma, minél jobban belemegyünk, annál kimeríthetetlenebb.

- Úgy hírlik, megalakulófélben van a társulatod, az Inversdance.

- Igen, úgy döntöttem, társulatot építek. Öt-hat éve készítem már úgy a bemutatóimat, hogy a produkciós pénzből kell a táncosokat is kifizetnem, és most jutottam el arra a pontra, hogy két verzió van, vagy szedem a sátorfámat és külföldre megyek, vagy alapítok egy társulatot, és amit eddig csináltam, azt egy biztosabb rendszerben folytatom tovább. Most szervezem a csapatot, nem egyszerű, mert nagyon képzett emberekre van szükségem: nemzetközi mércével is mérhető társulatot szeretnék létrehozni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Fidelio Tours

A csodálatos Esztergom

Ismerje meg a Dunakanyar egyik gyöngyszemét, Esztergomot.
Klasszikus

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Fidelio Tours

Babits Mihály fecskefészke Esztergomban

Ma este, a Partitúra kulturális kalandtúra ismétlésében bejárhatjuk Esztergomot, virtuálisan megnézhetjük a Babits-ház híres autogramfalát is. 19 órakor kapcsoljanak a Fidelióra, a Facebook-oldalunkon is elérhető lesz a Partitúra, amelynek két műsorvezetője: Miklósa Erika és Batta András. Itt pedig most elmeséljük a Babits-nyaraló rövid történetét.
Zenés színház

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Könyv

13 millió forintért kelt el a szemétben talált Harry Potter-kötet

A szemfüles megtaláló egy iskolai könyvtár selejtezéséről mentett meg három első kiadású kötetet, köztük egy keménytáblásat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.