Tánc

Távcső és mikroszkóp mozdulatokkal

2016.02.08. 14:41
Ajánlom
Univerzum és individuum - nem kisebb témaköröket boncolgat Kovács Gerzson Péter új, Menetfény címet viselő koreográfiája, melyet január 27-én mutattak be a MOM-ban, a Nemzeti Táncszínház szervezésében.

Vajon sikerül-e? Ez a kérdés foglalkoztat, miközben Kovács Gerzson Péter új darabjának a premierjére indulok. Sikerül-e hasonlóan tiszta, átgondolt, pontos koreográfiát bemutatni, mint amilyen a Bankett volt, amelynek képei a 2006-os bemutató óta sem halványultak el bennem. A MOM termébe belépve már láthatóvá válik az erőteljes geometriára épülő koncepció, a négyszögletes térrendezés és az oldalak mentén elhelyezkedő nézőtér, amely zsigeri reflexióként a négy égtájat idézi fel, a “színpad”, mint az univerzum kicsinyített mását, a shakespeare-i parafrázis értelmében a színházban az egész világ gondolatát.

TranzDanz: Menetfény

TranzDanz: Menetfény (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

KGP munkái jellegzetes és felismerhető koreográfiára épülnek. A néptánctól a kortárs mozgásformákig felépített ív a darabok zenei világában is tükröződik, hiszen egyaránt fellelhető a barokk hangulat, a népzene dallamkincse, illetve a kortárs komoly, illetve könnyűzenei hangzások egyvelege. Nem egyszerű azonban időről-időre újat alkotni, túllépni önmagunkon, mert fenn áll az a veszély, hogy a koreográfia szcenikája redundánssá válik, és hátráltatja a megújító erőt, valamint a darabok minőségét.

TranzDanz: Menetfény

TranzDanz: Menetfény (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

A Menetfény igen erőteljesen a térszimbolikára és a fény szerepére épülő darab. Ezen jellegzetességek már a koreográfia kezdetén határozottan megjelennek, elég ha megfigyeljük a táncosok (Bora Gábor, Gál-Horváth Bernadett, Gera Anita, Tókos Attila, Vida Gábor) öltözékét. Nem csupán a multikulturalista szemléletmód jellegzetességeit vehetjük azonban észre  -amelyben a népies ing, a férfiakon és nőkön egyaránt megjelenő kötényszerű kiegészítő, valamint a színes futócipők szándékosan disszonáns jellege kerül előtérbe- hanem egyszersmind a nemtelenség, az androgün karakterisztika és létmód megkrealását is, hiszen nők és férfiak közel ugyanolyan ruhában mozognak a színpadon, és a sminkekben sincs lényegi különbség. Hol vannak a nemek közötti határok? Van-e még a jelenkorban lényegi különbség a két nem között? Kortárs kultúránk időről-időre visszatérő kérdései ezek. Érdekes gondolat a nemtelenségről beszélni egy táncelőadásban, ez azonban kissé megmarad ötletszinten, hiszen a koreográfia kevéssé kívánja körüljárni eme jellegzetességet.

Izgalmas impulzusokkal indít tehát a Menetfény, innentől kezdve viszont magasra kerül a koreográfia tétje: be tudja-e teljesíteni ezen befogadói elvárásokat az előadás, vagy sem. Mind a zene, mint a mozgások egyfajta lüktetést teremtenek meg a struktúrában, ahol a lendületes, már-már túlhajszolt elemeket a lassú, megnyugtató részek követik. Hiszen az ember élete, az univerzum élete az állandó körforgás ritmikájában bontakozik ki. A körforgás viszont rendkívül individuális módon érinti az ember, az egyén életét. És ez az a pont, ahol a Menetfény kissé megreked.

TranzDanz: Menetfény

TranzDanz: Menetfény (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

A néhol futómozgásba átúszó körtánc egy ideig izgalmas, egy ideig strukturális, de van egy pont, amikor túlhajszoltsága miatt elveszik az ereje. És onnantól már csupán klisé. Elvész a narratív szál, és a néző mérhetetlenül egyedül marad, egyre távolabb kerülve a darab kérdéseitől. Ami egyszer-kétszer izgalmas, lebilincselő, az a huszadik alkalommal unalmassá válik. A mozaikos szerkesztésmód részletei jelen vannak az előadásban, de bármennyire is próbálunk egy komplex képet megalkotni, mindig arra jutunk, hogy túl sok a hasonló elem, a homogén felület pedig egyszerűen képtelen visszaadni az élet összetettségét, színeit, diszharmonikus és ideális pillanatait.

TranzDanz: Menetfény

TranzDanz: Menetfény (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

Pedig minden adott lenne egy erős és impulzív koreográfiához: rendkívül izgalmas ötletek az öltözékekben, finom és érzékeny játék a térstruktúrában, amely a fények által folyamatosan változik, kiváló táncosok, jól megfogalmazott kérdések. De van egy határ, amit a darab sajnálatos módon képtelen átlépni, a sokat mondás helyébe a sokszor ugyanazt mondás lép. Üdítő színfoltként jelenik meg a Bankett diszkójelenetének felidézése, amelyben felfénylik a teljesség lehetősége, mint ahogy Gál-Horváth Bernadett érzékeny és finom szólója is az erények közé sorolandó. Ahogyan a Menetfény bemutatója fogalmaz: “tekintsünk e mintákra végtelen közelről és távolból, lépjünk ki a történeti időből, hogy megláthassuk az egzisztenciális pillanatot, és vissza, hogy érzékeljük az örök áradást, az „épp most” cseppfolyósságát, a hömpölygő, gomolygó, sodró létet.”

De akár a távoli univerzális kérdések mentén artikulálodik a mű, akár a közeli egzisztenciális pillanatok árnyalt felvillantását kísérli meg, a befogadó újra és újra szembesül azzal, hogy sem mikroszkópot, sem pedig távcsövet nem ad a Menetfény ahhoz, hogy ezeket valóban tisztán láthassuk. A szabad szemmel történő vizsgálódás pedig némely körülmények között elégtelennek bizonyul.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Színház

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.
Vizuál

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Zenés színház

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Zenés színház

„Ez egy olyan történelmi pillanat, amelyben nagyon komoly döntéseket kell hozni” – Szabó Magda klasszikusa az Operett Online-on

Decemberben nagy sikerrel debütált az Operett Online képernyőjén az Abigél, Szabó Magda kultikus regényének musical-változata. A megújult szereposztással közvetített előadás egy csodálatos történet szeretetről, lemondásról, küzdelemről és persze a szerelemről. De mit adhat nekünk ma Abigél?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.
Tánc hír

Gálaműsorral jubilál Fővárosi Nagycirkusz

Gálaműsorral ünnepli a 131 éves múltra visszatekintő Fővárosi Nagycirkusz az új épület megnyitásának 50. évfordulóját. A különleges előadást január 14-én a cirkusz Facebook-oldalán élőben közvetítik.