Tánc

Terminálják az évadot

2009.09.25. 14:10
Ajánlom
Újabb kemény edzések és csapatépítés indult szeptember elején a MU Színház tánctermeiben azzal a hat újonccal, akik idén kezdik a MU Terminál tanévét. Az évadnyitó bemutatón régi terminálosok táncolnak Fejes Ádám és Andrea Boll koreográfiájára.

A MU Terminál évről évre változó csapata idén 5. évfolyamát indítja útnak olyan pályakezdő, fiatal táncosokkal, akik a próbatánc válogatását követően lehetőséget kapnak fiatal koreográfusok segítségével profi táncos képzésre és a táncszakma előtti bemutatkozásra. Idén közel negyven jelentkezőből hat táncos került a Terminál együttesébe, akik jelenleg, az első novemberi bemutató előtt, erősítő tréningeken vesznek részt, mely nem mellékesen a különböző városokból (vidékről és külföldről egyaránt) jött táncosok csapattá formálódását is elősegíti. Ez a „bizalmi játék", ahogy Fejes Ádám, a MU Terminál vezetője megfogalmazza, olyan elkötelezettséget és elhatározást kíván tőlük, amely ahhoz kell, hogy az itt megszerzett képzés és tapasztalat számukra valóban ut(ak)at mutathasson.  Az elmúlt évek tendenciáját szemlélve pedig, ezek a fiatalok egy év kitartó, kemény munka és előadások után nagy eséllyel fognak elhelyezkedni a kortárs magyar táncéletben.

Az idei Terminál-szezont ezúttal évadnyitó esttel indítják, amelyen volt terminálosok térnek vissza a MU színpadára. Ahogy az lenni szokott, az előadásokat úgynevezett Előtánccal indítják, idén Harka Máté, az első MU-évfolyam, jelenleg a Pécsi Balett táncosa mutatkozik be Differencia című rövid koreográfiájával. Ezt követi Fejes Ádám Nyolcan terítéken című előadásának felújítása, ez korábban a második évfolyam C estjén került bemutatásra az akkori táncosokkal. Fejes most ugyanazt a koreográfiát alkalmazta (a cím megtévesztősége ellenére) hat új táncosra, így, bár a mozgásanyag, a mozdulatok maradtak, az előadás egyértelműen új életre kel az új szereplőkkel. Az est táncosai: Asztalos Dóra, Frigy Ádám, Hoffmann Adrienn, Horváth Adrienn, Mádi László és Oláh László. Közülük többen már új "munkahelyük", a Közép-Európa Táncszínházban és Gergye Krisztián társulatában zajló munka mellett jöttek vissza az évadnyitó bemutatóra. Elmondásuk szerint a koreográfia elsajátítása a tánc csoportos szinkronmozgása, a felújított produkció jellege, valamint összeszokottságuk miatt nem jelentett különösebb gondot számukra. "Ha tiszta a fej, tiszta a mozdulat is" - visszhangozza Oláh László Fejes Ádám szavait, mely jól kifejezi a köztük kialakult gyakorlott együttműködést.

Az est második felében, ugyanezzel a hat táncossal bemutatásra kerülő Terminológia című előadást a holland származású Andrea Boll koreografálta erre az alkalomra. A vendégkoreográfus, aki a Hans Hof Ensemble társ-művészeti vezetője volt, jelenleg a Bollwerk táncegyüttest vezeti, már korábban is tartott egy-egy hetes tánckurzust a csapatnak, de lényegi, elmélyült munkára, valódi megismerkedésre ezeken a próbákon nyílt lehetőség. Az egy hónapos próba során napi négyórás munkával készültek az előadásra, melyen táncosok és koreográfus rövid időn belül olyan közös nyelvet beszéltek, amivel a rendezői koncepción túl, sikerült egyéni karaktereket, színfoltokat kitalálni a táncosok segítségével. A táncosok többsége már korábban is dolgozott külföldi koreográfussal, de Andreával kapcsolatban mind újdonságként emelték ki az aktivitást, az erős fizikai jelenlétet és az akrobatikára emlékeztető táncelemeket. Sokszor kihívást jelentett azoknak az elemeknek az elsajátítása, melyek például a leggyakorlottabb breaktáncosok mozdulataira hasonlítanak. A különböző, rikító színű, speciális jelmezek egyénivé formálják az egyes táncosokat, és szinte saját szerepkört alakítottak számukra. Ezen túl a verbalitás, a mimika is jelentőséget kap az előadásban, amellyel színészi képességeiket is megcsillanthatják. Az egyes szóló- és párostáncok, melyek többször a cirkusz világát és figuráit idézik meg, gyakran színkavalkádos, fotószerűen beállított képekben rögzülnek.

Beszélgetésünk után, egy késői próbán, amikor egymásután megy le a két előadás, számomra is kirajzolódni látszik az egyébként egymástól független produkciók íve. Itt a MU Terminál nemcsak előadásokat mutat be, hanem önnön definícióját adja azáltal, hogy volt tanítványaival régit és újat, pontos, tanulói műhelymunkát és profi, színészi-táncos karaktereket felmutató előadást egy estére és egy tánctérbe tesz. Ha úgy tetszik, mindez a táncos megszületését is reprezentálja egy jól működő csapatmunkában. Mert itt tiszta a fej és tiszta a mozdulat is.

Szereposztás, alkotók

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Történelmi pillanat: piacra dobták az első pár barna spicc-cipőt

Szimbolikus jelentőségű, hogy a táncos test meghosszabbítását jelképező spicc cipők immár barna színben is kaphatók, vagyis az afroamerikai táncosoknak nem kell többé színezniük a fehér, rózsaszín, vagy „testszínű” lábbeliket.
Tánc ajánló

Spanyol vendégkoreogárfus darabja debütál a Győri Balettnél

Sötét, csönd címmel mutatja be a társulat november 10-én Győrben, november 21-én pedig a Müpában a spanyol Angel Rodrígez kétfelvonásos balettjét az első világháború végének 100. évfordulója alkalmából.
Tánc interjú

Földön és pokolban - Interjú Feledi Jánossal

Feledi János élőzenés Orfeusz balettje hangos sikert aratott a CAFé Budapest fesztiválon. Erről, valamint a Közép Európa Táncszínházról és készülő, Hullámok című előadásáról is beszélgettünk.
Tánc magazin

Falakon innen és túl – A Frenák Pál Társulat próbáján jártunk

Egy előadás próbáján kívülállóként jelen lenni majdnem olyan intim helyzet, mint egy szülőszobában figyelni, ahogy egy anya igyekszik életet adni gyermekének. A Frenák Pál Társulat W_all című új előadását ráadásul minden táncos a gyermekének tekinti.
Tánc kult50

„Lehet a tánc nyelvén történeteket mesélni”

Vonzza a figyelmet hihetetlenül erős kisugárzása és karizmája, no meg nem mindennapi megjelenése: 190-es magassága, uralkodói testtartása. A Kult50 portréja Juronics Tamásról.