Tánc

Test, érzelem, minimum, maximum és Anne Teresa De Keersmaeker

2012.04.25. 09:20
Ajánlom
Anne Teresa De Keersmaeker több táncdarabot komponált Bartók műveire – köztük a 2011-ben a Trafóban járt Mikrokozmoszt –, 1998-ban pedig színre vitte A kékszakállú herceg vára című operát, de inspirálta őt Bach, Ligeti, Mahler, Mozart és Steve Reich is. A belga koreográfus-táncos legendás együttese, a Rosas a tavasz folyamán ismét Budapestre látogat, és egy igazi kortárs klasszikussal lépnek a magyar közönség elé.

- Két ikonikus jelentőségűvé vált darabbal érkezik májusban a Rosas. A Fase 1980-82-ben készült Steve Reich darabjára. Emlékszik arra, hogyan találkozott először Reich zenéjével?

- Van egy számomra nagyon kedves ember, aki lemezboltos, és általában tőle kapom ezeket a zenei inspirációkat. Gyakran teljesen ismeretlen zeneszerzők világába avat be, addig felfedezetlen területeket mutat nekem. Vakon bízom benne. A Reich-lemez valahogy bekerült a csomagomba, amikor New Yorkba utaztam egy ösztöndíjjal Tisch School of the Artsba. Sokáig hallgattam, de nehezen találtam rá a formanyelvre. Először a Violin Phase és a Come Out készült el, majd a két koreográfia kiegészült a Piano Phase-re és a Clapping Musicra írt darabokkal. Reich zenészeivel találkoztam New Yorkban, dolgoztam velük együtt, de Reichhal csak sokkal később, jó tíz évvel a bemutatók után találkoztam csak.

- Azt olvastam, Reich - erős túlzással természetesen - sokáig annyit tudott önről, hogy egy nagyon hosszú nevű nő. Amikor találkoztak, és olyan dicséreteket kapott tőle, hogy leesett az álla, hogy senki nem értette még ennyire meg a zenéjét, hogy úgy érezte, ő maga is tanult a saját zenéjéből, mit érzett? Annyi sikeres előadás után számított bármit ez a visszajelzés?

- Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem, mert egy olyan embertől kaptam, akinek a munkáját inspirációnak és alapanyagnak használtam, akire ismeretlenül is felnéztem. Aki segített azzá válnom, ami most vagyok, aki által feltehettem, megfogalmazhattam a számomra legfontosabb kérdéseket, és aki sok lehetséges felkínált válasszal művészi és emberi öndefinícióhoz segített.

- A premier idején íródott a kritikák kiemelik, hogy ebben a darabban is, de különösen az egy évvel későbbi Rosas danst Rosasban forradalmi módon kezeli a nőiséget. Nem expresszív feminizmus volt ez, mégis rebellisnek számított. A külsőségek, például a jelmezhasználat nyilvánvaló, de azon túl milyen korlátokat hágott át?

- Nyíltan beszéltem arról, ami érdekelt, ami tetszett, és világosan, egyértelműen fogalmaztam. Letettem a voksom valami mellé, elkezdtem kialakítani a magam táncnyelvét. Az, hogy ez egyszerre működött egy formális logika mentén, hogy nagyon erősen támaszkodott a látható fizikalitásra, hogy a mozdulatokra hagytam időt, és ez kívülről extrém lassúnak tűnt, ugyanakkor tele volt érzelemmel és szenvedéllyel, nem az akkoriban megszokott irányokat vagy trendeket jelentette. Nem tudatosan akartam a hagyományok ellen menni, nem akartam elvetni semmiféle tradíciót, inkább a pontosság iránti vágy, az egyértelművé tevés, a nyíltság irányított, ami a nyolcvanas évek álszent prüdériájával szemben egyesek szemében pozitívnak, azaz forradalminak, mások számára viszont kizárólag ellenzendőnek, negatív jelzővel: rebellisnek számított.

- Most is tabudöntögetőnek, forradalmárnak vagy épp rebellisnek számít?

- Ma más világot élünk. Természetes, hogy vannak, akiknek nem tetszik az, amit csinálok, akik nem tudnak ezzel azonosulni, vagy nem vagyok szimpatikus nekik. Aztán vannak, akik érdeklődnek, eljönnek, és előadás közben kimennek, mert nem találunk utat egymáshoz. Ezzel semmi baj nincs, mert nyílt párbeszédről van szó. A sokféleség korában egyébként sem tudom, hogy érdemes-e forradalmárnak vagy rebellisnek lenni. Amivel eddig is kísérleteztem, és a továbbiakban is ezt fogom tenni, az a maximumot a lehető legminimálisabb eszköztárból, ha tetszik, a lehető leggazdaságosabban hozzam ki.

- A Fase és a Rosas danst Rosas nem az eredeti felállásban látható. Amikor ezek a darabok készültek, a mozgás az ön testéből indult ki, és az ön energiája került át a színpadon levő többi táncos testébe, mozdulataiba. Hogyan választotta ki a felújítás táncosait, és hogyan próbált velük?

- A technikai tudás mellett természetesen számított a személyiség, azaz nem reprodukciót akartam, mert az egy halott előadást eredményezett volna. Kötöttségek mentén dolgoztunk, de az emberi tényezőt, az új testek kiváltotta emóciókat nem lehetett figyelmen kívül hagyni, a fázisokat ismét meg kellett találnunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.