Tánc

Test-határátlépő

2009.03.03. 00:00
Ajánlom
Ladjánszki Márta civilben konszolidált egyetemista látszatát kelti. Kimért karaktere, szépen tagolt beszéde, a szeméből áradó nyugodtság elkendőzi a munkájában, kísérleteiben megtalált szabadságot. A meztelenség - vagy ahogyan ő fogalmaz: pőreség- eszközét használó előadásai mégsem nevezhetőek lázadónak. A koreográfus, a test és lélek kapcsolatának egyéni hangon való megnyilatkozásait világszerte, számos külföldi fesztiválon bemutathatta már. Ladjánszki Márta állandó közege hazánkban az L1 Független Táncművészek Társulása, ahol saját alkotói pályáját sem zártan képzeli el, hanem akár a más együttesben való együtt gondolkodásban és koreografálásban is lát jövőt. INTERJÚ

TestTérKép (fotó: Kozár Edit)

Fidelio Est: A közelmúltban az Egyesült Államokban jártál egy amerikai-magyar kortárs projekt keretében. Mi volt ez pontosan?

Ladjánszki Márta: A Műhely Alapítvány tavaly azzal keresett meg, hogy lennék-e egy amerikai-magyar nemzetközi exchange program művészeti koordinátora. Örömmel elvállaltam a feladatot, és végül Talló Gergellyel választottuk ki későbbi alkotótársaimat, Hód Adriennt és Gold Beát. Három New York-i és három magyar koreográfus vett részt a programban, a New York-i koordinátor Miguel Gutierres volt. Két hetet töltöttünk Budapesten, két hetet pedig New York Cityben. A program maga nem volt termékorientált, sokkal inkább a koreográfus-szemléletmódok találkozásáról szólt, mintsem egy-egy előadás létrehozásról, bár egy informális bemutatót, egy demonstrációt, mégiscsak tartanunk kellett. Annak keretében mi New Yorkban, ők pedig a Millenárison mutatkozhattak be. Én a silence is okay! című koreográfiámat készítettem erre az alkalomra.

FE: Hogyan fogadta az amerikai közönség a demonstrációtokat?

LM: A tapson és a gratuláción kívül nem volt alkalmam igazából megbeszélni az érdeklődőkkel a bemutatót, mert még aznap éjjel továbbindultam Szöulba egy kortárs versenyre.

FE: Bizonyára érdekes volt belelátni egy ilyen távoli ország tánckultúrájába. Milyen tapasztalatokat gyűjtöttél a dél-koreai megmérettetésen? Hogyan sikerült a verseny?

LM: A koreai együttesek táncosai technikailag rendkívül felkészültek és sokféle stílusban képesek táncolni, ám a kortárs koreográfiák szerkezete és mozdulatanyagának összeállítása meglehetősen iskolás. A legmeghökkentőbb számomra mégis inkább a rendezvényszervezési szisztéma volt. Egy nagy fesztiválon belül rendezték meg a koreográfus versenyt, ahová tíz produkciót hívtak meg és ebből mi, magyarok voltunk az egyetlen külföldi társulat, a másik kilenc hazai együttes volt. A fesztivált ennek ellenére nemzetközinek titulálták. Egy izraeli fiú kapott még meghívást, de ő végül nem tudott eljönni. A nézők visszajelzései azt tükrözték számunkra, hogy általunk valami izgalmas, szokatlan, új dologgal találkoztak. A formanyelvem túlságosan távol esett az általuk ismert koreográfiai világtól, így díjat nem hoztunk el.

FE: Nagyon sokat utazol, külföldön is kezdenek megismerni és talán jobb feltételeket is kínálnak, mint amit hazánk tud nyújtani. Mindig vissza fogsz térni Magyarországra?

LM: Igazából én nagyon ide tartozom. El sem tudom képzelni, hogy hosszabb ideig külföldön éljek… Igaz, nem könnyű itthon sem. Annak ellenére, hogy érzem a támogatást, az érvényesülés komoly próbatétel, és kissé belefáradtam abba, hogy bizonygatni kell, amit csinálok, az jó. Anyagi problémáink nekünk is vannak, de ezzel nem vagyunk egyedül.

FE: Külföldön bevett forma, hogy egy adott együttes széles műfaji palettát kínál a klasszikus balettől a kortársig a fennmaradás és az anyagi gondok kiküszöbölése érdekében. El tudod képzelni, hogy valaha így működj?

LM: Egyetlen alkalommal magam is elvállaltam egy cég megkeresésére egy rövid etűdöt. Életem legjobban fizető fellépése volt, igaz, később vissza nem hívtak. Mégis azt gondolom, egyfajta misszió is lehetne az effajta kooperáció. Azon a fellépésen azt éreztem, hogy a sablonos műsorokhoz szokott emberek felfigyeltek a koreográfiámra, és ezt eredménynek könyveltem el.

FE: A céges meghívást talán épp a meztelenséggel foglalkozó színházi munkádnak köszönhetted. Mitől másabb, egyáltalán másabb az általad használt színpadi meztelenség? Hiszen kissé cinikusan fogalmazva szinte már minden kortárs (tánc)előadásban kötelezően megjelenik a meztelenség mint színházi eszköz.

LM: Még sosem ért az a vád, hogy öncélú lenne előadásaimban a fedetlen test látványa. Nagyon érdekel, hogy a testen keresztül a lélek hogyan mutatkozik meg. A test határait nyitogatom. Ha elfedném a testet ruhadarabokkal, akkor nem lehetne hiteles az a kísérlet, amit folytatok, nem tudnám láttatni, mi történik a fizikummal. Nem a polgárpukkasztás a célom, mindig van egy elmélyült költőisége a darabjaimnak.

FE:Egy alkalommal különös közegben játszottatok. Meztelen közönség sorai előtt zajlott az - azóta is példátlan - előadás.

LM: Igen. Felkeresett bennünket a naturisták egyesülete, azzal a kéréssel, hogy egy zártkörű rendezvény keretében maguk is ruhátlanul jelennének meg a Bakelitben. A társulatból néhányan eleinte ellenezték az ötletet, de - megismerve a naturistákat - később belátták, hogy ez számukra nem populáris divat, hanem életforma. A fedetlen testek gyűrűjében lenni viszont komoly kihívás volt a szereplőknek. A meztelen testnek más a hőleadása és a kör alakban elrendezett nézői széksor felől csak úgy áradt a forróság és energia a játéktér közepére. Táncosaim életük legjobb előadását játszották, mert hihetetlenül elkezdtek koncentrálni a szokatlan helyzet miatt.

FE: Nem felejtkezhetünk meg arról, hogy a test folyton változik, öregszik és úgy gondolom egyfajta esztétikumnak meg kell felelnie a színházi közegben a lecsupaszított testnek. Ha körültekintünk, általában fiatal táncosok vetkőznek le az előadásokban. Idős korodban, 50-60 évesen is vállalod majd a színpadi meztelenséget?

LM: Én nagyon szeretem a testet, bármilyen korában, formájában… A Lankadó extázisban például olyan szereplővel is dolgozom, akinek még kevesebb a tapasztalata a tánc terén, és ezért a fizikuma is más, mint egy táncosé, de épp ettől hiteles és élő az előadás. Több ’védtelen’ test megjelenése egyszerre, egy szintén csupasz fal előtt hihetetlen energiákat szabadít fel. A magam számára készített koreográfiákban a saját testemet teszem meg eszközzé.

FE: Adódik a kérdés: meztelenül próbálsz?

LM: Nem. Ez nem szükséges, mert a saját testemet jól ismerem, mindig vizsgálom. Már a próbaidőszakok előtt is sokat foglalkoztam a testemmel, a változásaival, a benne zajló folyamatokkal. A próbateremben nincs szükség a vetkőzésre.

FE: Hogyan tekintesz művészként az emberi testre?

LM: Számomra minden test, minden emberi forma tökéletes. Úgy tökéletes, ahogy van. Csodálom és tisztelem. Nem megváltoztatni akarom, hanem dolgozni vele.

Ladjánszki Márta márciusi előadásai:
márc. 14-15.: BodySpacePicture - L1 danceLab
márc. 17-18.: Emily & AlicE - L1 danceLab
márc. 20-21.: Still - L1 danceLab
márc. 22.: shelter - L1 danceLab
márc. 29.: a mi madre - Bakelit M.A.C.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Vizuál

Nyári hangulat a Virág Judit Galériában

Egry József, Csók István, Vaszary János, Szőnyi István egy-egy műve is megidézi a kánikulát a Virág Judit Galéria legújabb kiállításán. Az idén huszonöt éves galéria új, ingyenesen megtekinthető kamaratárlatán minden egyes alkotás megvásárolható.
Plusz

Színházi időutazás az Epreskertben – Jön a Séták Hétvégéje

Kurtizánok, gyilkosok és Piszkos Fred nyomába eredhetünk, bejárhatjuk Gül Baba Türbéjét, vagy éppen az Epreskert meséit nézhetjük meg egyfelvonásos színházi előadás formájában a Séták Hétvégéjén július 1. és 3. között.
Színház

Így néz ki most a felújítás alatt álló debreceni Csokonai Színház – GALÉRIA

2020 szeptemberében megkezdődött a debreceni Csokonai Színház felújítása, és a színház valamennyi belső terét érinti. Ilyen nagymértékű átalakításra az elmúlt 30 évben nem volt példa a teátrumban, amely a tervek szerint 2023-ban nyitja meg kapuit a nézők előtt.
Klasszikus

Fiatal művészeknek szervez mesterkurzust Miranda Liu

A New Millenium Nemzetközi Akadémia (NMIA) minőségi oktatást és online tanulási lehetőségeket kínál feltörekvő kreatív művészeknek, akik egy mesterkurzus keretein belül tanulhatnak világhírű zenészektől, művészmenedzserektől és szakértőktől.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Újra táncosok népesítik be a Millenáris Parkot

A Nemzeti Táncszínház – ismét megrendezve a 2019-ben életre hívott fesztiválját – a szabadban zárja az évadot, a Millenáris Parkba invitálva az érdeklődőket július 14. és 24. között.
Tánc hír

Váratlanul lemondott posztjáról a Párizsi Opera táncigazgatója

Aurélie Dupont június 16-án jelentette be, hogy július 31-ével távozik a tánctagozat éléről, mert személyes terveinek szeretné szentelni az idejét.
Tánc ajánló

A jövő táncos sztárjai Magyarországon

A Holland Nemzeti Balett tehetségkutató programjának fiatal táncosait két alkalommal, június 11-én és 12-én köszönthetjük a Nemzeti Táncszínházban, ahol a Shooting Stars című előadásukban a klasszikus balett határait feszegetve izgalmas, modern koreográfiákat állítanak színpadra.
Tánc ajánló

Modern est a klasszikus zene és a balett szerelmeseinek

Thierry Malandain Don Juan és Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiáinak bemutatói mellett Jiří Kylián Petite Mort és Hat tánc című népszerű darabjai is láthatók a Magyar Nemzeti Balett Egyensúlyban című modern estjén június 3. és 11. között hat alkalommal az OPERA Eiffel Műhelyházában.
Tánc duna karnevál

Táncba öltözik a város – itt a 27. Duna Karnevál

Június 3. és 12. között újra karneváli hangulatban, nemzetközi és hazai fellépőkkel rendezik meg a 27. Duna Karnevált. Többek közt a FolKid Gyermek Népművészeti Fesztivál gálaestje, látványos felvonulás, hungarikumok bemutatása és június 10-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nagyszabású gála várja az érdeklődőket.