Tánc

Tisztán tánc

2010.03.08. 15:24
Ajánlom
Március 12-én és 13-án ismét látható a Trafóban az izraeli táncos-koreográfus, Emanuel Gat, aki ezúttal két darabbal mutatkozik be. A Téli utazás és a Téli variációk duettek, partnere mindkettőben Roy Assaf. A két premier között öt év telt el.

- A 2004-es Téli utazás próbái alatt már megvolt a Téli variációk ötlete?

- Nem, egyáltalán nem gondoltam arra, hogy folytatódik a Téli-sorozat. A Téli utazás készítésekor csak a Schubert-dalokra koncentráltam, új darabra egyáltalán nem gondoltam. Ám az elmúlt évek alatt Royjal több százszor adtuk elő ezt a duettet, és amellett, hogy természetesen nem változtattunk a koreográfián, de minden egyes előadás óhatatlanul is más, mint az előző vagy a következő. És természetesen mi is változtunk az évek alatt, a hangsúlyok megváltoztak, új ötletek merültek fel. Azt találtuk érdekesnek, hogy ezt a változást a tánc nyelvén megfogalmazzuk, hogy összegezzük azt, ami velünk az utóbbi öt évben történt. Az is célunk volt, hogy a Téli utazás kapjon egy párt. Úgy érzem, a Téli variációkkal kiteljesedett a darab.

- Folyamatról beszél, de mégis érdekelne, hogyan kezdődött a Variációk próbafolyamata a gyakorlatban?

- Nem tudnám megmondani konkrétan, mikor kezdődött, ugyanis mindketten más-más irányból közelítettük meg a témát. Öt-hat ötlet is felmerült, ezek mindegyikén párhuzamosan dolgoztunk, majd amikor egymás mellé tettük őket, akkor derült ki, melyikek között van kohézió.

- A Téli utazás zenei világa egységes, Schubert dalaira készült a koreográfia, a Téli variációk zenéje, Gustav Mahler, Riad al Sunbati és a Beatles azonban meglehetősen eklektikus. Mi inspirálta ennél a választásnál, és mi köti össze ezeket a darabokat?

- Évek óta "kísértettek" ezek a zenék, mindig ott voltak bennem, és csak arra vártam, hogy eljöjjön a megfelelő pillanat és a megfelelő inspiráció. De van egy gyakorlati oka is annak, hogy egy darabban használom őket: egyik sem elég hosszú ahhoz, hogy önálló koreográfia készüljön rá. Az utazás cím ebben az esetben tehát a zenei utazásra is utal. Közös gondolatra nem fűzhetők fel, ám egymást ellenpontozzák, így adnak különös dinamikát a táncnak.

- A Lincoln Center Festival igazgatója, Nigel Redden a következőképp jellemezte önt: "Olyan, mintha Gat az életét koreografálná meg. A végletekig elmegy, és a pengeélen táncol, mint ahogyan sok izraeli teszi ezt a mindennapokban." Mit gondol erről a két mondatról? Egyetért ezekkel az állításokkal?

- Nem gondolom, hogy önéletrajzi ihletettségűek lennének a koreográfiáim. Nem akarok úgy beszélni az életemről, azokról a dolgokról, amik velem történnek pontosan úgy, ahogyan azok megtörténnek. Én úgy látom, hogy a darabjaim és a magánéletem között nincs összefüggés. Természetesen az, hogy a világ változik, és abban én is változom, hogy ma már másképp értek valamit, az hatással van a munkáimra, de csupán áttételesen. Az izraeli végletességről pedig nem tudok nyilatkozni, mivel ez valószínűleg belőlem jön, a gyökereimből, a zsigereimből, és semmiképp sem tudatos.

- Izraeli származású, nemzetközi társulatával viszont Franciaországban dolgozik. Hogyan befolyásolja ez az ön munkáját?

- A gyakorlatban ez jobb munkafeltételeket jelent, és azt, hogy közelebb vagyok a nemzetközi táncélethez. Művészeti értelemben, azt hiszem, nem jelent semmit, mivel a tíz-tizenöt éve, a külső körülményektől függetlenül a magam belső logikája mentén járom az utam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál

Egy kis napfény – Budapesti életképek 1945–1949

Budán még javában zajlott az ostrom, amikor Pesten már megnyílt az első mozi, a következő napon megindult az első villamosjárat, majd Buda felszabadulása után öt nappal fogadta vendégeit az első kávéház is. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal az 1945 és 1949 közötti néhány békés évből válogattak fotókat.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A tánc majd’ összes alműfaját felsorakoztatja a Magyar Táncfesztivál

Balett, néptánc, kortárs tánc, sőt tánc-cirkusz is lesz június 17. és 22. között Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, amihez idén is hozzákapcsolódik a Gyermek Táncfesztivál.
Tánc interjú

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.