Tánc

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

2018.06.22. 17:35
Ajánlom
Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.

Amint az esti programok előtt a győri utcákon sétáltam, hirtelen bekerült a látómezőmbe egy idős alak. Egy néni volt, akinek a lénye már szinte visszatért a nemtelenségbe. Kérdőjelbe merevedett testével megállt a sétálóutca macskakövein és hosszan bámult maga elé, a földre. Nem is állt, olyan lassan mozgott, mintha épp most készülne arra a mozdulatra, aminek a végpontja már a másvilágon van. Átlépni az örökkévalóságba. Az idős butoh táncosok jutottak róla eszembe, ahogy a reális időből kiszakított dimenzióban, teljesen más – saját – rendszer szerint mozgott. És az is eszembe jutott, hogy a kevés mozdulat is milyen erős kifejezőerővel bír, ha az, aki végzi, önazonos a testével, nem akar több lenni önmagánál, nem akar valamilyen lenni. Hogy miért mesélem ezt el? Majd a végén kiderül.

Továbbhaladva a győri Nemzeti Színház elé, ennek a néninek a tökéletes ellenpontjaként pillantottam meg a tánciskolások bemutatóját, akik hangos zenére, óriási lelkesedéssel, nagy csoportokban járták az amerikai utcatáncot, a hiphopot, Kicsattantak az életerőtől és csodás volt látni, hogy zsúfolásig megtelt a tér közönséggel. Persze kissé anakronisztikus látványt is nyújtott, ahogy ezek a gyerekek, akik között hat éves is volt, hogyan próbálják a földközeli, afrikai eredetű, underground táncot járni, ami itt, Közép-Európában mindenképpen egy kissé génidegen. De nem baj, mert láthatólag a közösségi élményt és a tánc örömét maximálisan meg tudták benne élni. 

36188393_1731578310272110_8784218824908996608_o-170309.jpg

Minden, ami tánc - A balettól a hiphopig (Fotó/Forrás: Facebook)

Ahogy észrevettem,

a Magyar Táncfesztivál szervezői olyan tágra nyitották a felvonultatott előadások műfaji skálájának ollóját, hogy azok között az egyetlen közös nevezőt éppen ez, a tánc öröme jelöli ki.

Nem próbálják erővel beédesgetni a közönséget a magasművészet elefántcsonttornyába, hanem a könnyen befogadható előadásoktól a narratívától mentes, tényleg nézőpróbáló előadásokig kínálnak lehetőséget a táncélvezetre. Valószínűleg ennek a távlati eredménye, hogy mára itt, Győrben olyan közönséget tudtak „kinevelni”, akik nyitottam, sokféle műfajra fogékonyan élvezik és várják a táncprogramokat.

Ezután a színház nagytermében a fesztivál egyik fontos szereplőjeként a Kijevi Modern Balett Bolero és Eső című koreográfiája mutatkozott be, szinte teltház előtt. A koreográfus, Radu Poklitaru a Bolerót teljesen megfosztotta az eredeti cselekménytől, helyette egy fordított tömegpszichózis táncos paraboláját hozta létre Ravel zenéjére. Az érdekelte, hogy miért nem hagyja a tömeg, hogy az egyén egyéni maradjon. Annak ellenére, hogy sem az egyén vs közösség ellentétének témája, sem a neoklasszikus formanyeven alapuló mozgásminőségek nem voltak húsbavágóan formabontóak, a koreográfus mégis nagyon szépen ábrázolta a folyamatot, ahogyan a lázadó egyén végül egy másik csoport tökéletesen uniformizált tagjává válik. Az őrületet is bevonta az asszociációs mezőbe, ahogyan a tömeget egyetlen, hatalmas kényszerzubbonyba bújtatta, aminek ujjai összekapcsolódtak. Ebből – mint a lárvatestből – egyesével váltak ki a táncosok és kapcsolódtak az addig önmagát különcként definiáló táncoshoz, ami így lassanként újabb százlábú tömeget alkotott. Ez a dialektika addig folytatódott, mígnem a tömeg azt a mozdulatot nem kezdte utánozni, amit a kezdő képben a lázadó, egyéniségéért harcoló ember. Vagyis a kígyó a saját farkába harapott.

35864524_1731578753605399_939585247744360448_o-170310.jpg

Kijevi Modern Balett: Bolero (Fotó/Forrás: Facebook)

A második darabjuk, az Eső, teljesen más vizekre evezett. A kontextus nem volt világosan érthető, de a kosztümökből és a leírásból arra következtettem, hogy talán valamilyen emigrációs helyzetben vagyunk, ahol különböző népcsoportok képviselői találkoznak. Az egész olyan volt, mint egy „virtuskatalógus”, ugyanis különböző népek Grúzia, Kelet (?), Izrael, Franciaország, Oroszország, Moldova - zenéire készült etűdöket láttunk. Ezek a táncok nem akarták a néptáncok stílusjegyeit magukra ölteni, inkább csak azt az érzést illusztrálták, ami az adott nép vérmérsékletét jellemzi – legalábbis ahogyan azt a koreográfus elképzelte. Ennek az előadásnak nem éreztem a pontos miértjeit, vagyis hogy miért és miről is mesél az alkotó. Az ajánló szerint a különbözőségekben rejlő alapvető emberi értékek fontosságára szerette volna felhívnia figyelmet. Néhány izgalmas színpadi karakter, a balettszínpadokon szinte soha nem hallható, különleges népzenék, valamint a gyönyörű befejező kép miatt, ahol kis csoportba tömörülve, fejük fölött fordítva kinyitották a fehér ernyőket, így hozva magukat közös védőburok alá - mégis élmény számba ment ez az előadás.

35886345_1731579720271969_3439194405142003712_o-170315.jpg

Kijevi Modern Balett: Eső (Fotó/Forrás: Facebook)

Az estét a GG Tánc Eger Carnations and Roses című előadása zárta. Clébio Oliveira koreográfiája a leírás szerint az agy szemszögéből vizsgálja a szív és az racionalitás között őrlődő szerelmes ember belső állapotait. Az előadás izgalmasan indul: a színpadon óriási káoszt, egy szobabelső szanaszét dobált berendezési tárgyait látjuk, amik lassan, módszeresen, megkoreografált mozdulatokkal kerülnek ki a színről. Azonban ezután elkezdődik a szerelmi szenvedés kőkemény illusztrálása, amibe még az egyébként pontosan és maximális jelenléttel dolgozó táncosok kínos beszéltetése, szavaltatása, hangos nyögései is beleférnek. Sajnos nem férnek bele. Nézőként nem akarom tudni sem azt, hogy mennyire fárasztó a mozgás, sem szenvedést imitáló táncosokat nem akarok nézni – hacsak az nem belülről jön, vagy nem az eltúlzott imitáció a cél. Az már inkább érdekelne, hogy a koreográfus, ne adj isten a táncosok mit gondolnak a szerelemtől megtépázott elméről,  vagy arról, hogy ebből hogy lehet kijutni. De sajnos a táncosok minden igyekezete ellenére is csak azt érzékelem, hogy óriási szenvedélyeket kért tőlük a koreográfus, csak nem vette figyelembe az ő egyéniségüket, élethelyzeteiket.

Az eltáncoltatott szerelmi problémák így elszabott ruhaként lengedeztek rajtuk.

36002864_1731579876938620_3174875576510971904_o-170314.jpg

GG Tánc Eger: Carnations and Roses (Fotó/Forrás: Facebook)

Az előadás közben többször eszembe jutott a délutáni fényben szinte mozdulatlanul jelenlévő, saját belső valósága szerint lassan létező néni, és a közhely: a kevesebb több. Vagy ahogy az improvizációs színházban mondják: „play to the top of your intelligence”, vagyis ne akarj többnek látszani, mint ami vagy. Ne akarj mindenáron izgalmas lenni, mert a túlzott igyekezetet megneszeli a néző. Szerintem ezt lassan jó volna minden művészeti oktatásban alaposan elmagyarázni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Vizuál

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Operából a táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat különleges vállalkozásba kezdett, amikor Puccini egyik legszebb és legtöbbet játszott művét fordították át a tánc nyelvére. A Bohémélet november 6-án kerül bemutatásra a Nemzeti Táncszínház nagytermében.
Tánc kult50

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.
Tánc magazin

70 éve a tánc szolgálatában

1950. október 14-én Állami Balett Intézetként nyitotta meg kapuit a mai Magyar Táncművészeti Egyetem. Az intézmény fennállása óta számos változás történt, a képzés mára a táncművészet teljes műfaji spektrumát lefedi. A különleges évfordulóról egy előadás keretében emlékeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.