Tánc

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

2018.06.22. 17:35
Ajánlom
Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.

Amint az esti programok előtt a győri utcákon sétáltam, hirtelen bekerült a látómezőmbe egy idős alak. Egy néni volt, akinek a lénye már szinte visszatért a nemtelenségbe. Kérdőjelbe merevedett testével megállt a sétálóutca macskakövein és hosszan bámult maga elé, a földre. Nem is állt, olyan lassan mozgott, mintha épp most készülne arra a mozdulatra, aminek a végpontja már a másvilágon van. Átlépni az örökkévalóságba. Az idős butoh táncosok jutottak róla eszembe, ahogy a reális időből kiszakított dimenzióban, teljesen más – saját – rendszer szerint mozgott. És az is eszembe jutott, hogy a kevés mozdulat is milyen erős kifejezőerővel bír, ha az, aki végzi, önazonos a testével, nem akar több lenni önmagánál, nem akar valamilyen lenni. Hogy miért mesélem ezt el? Majd a végén kiderül.

Továbbhaladva a győri Nemzeti Színház elé, ennek a néninek a tökéletes ellenpontjaként pillantottam meg a tánciskolások bemutatóját, akik hangos zenére, óriási lelkesedéssel, nagy csoportokban járták az amerikai utcatáncot, a hiphopot, Kicsattantak az életerőtől és csodás volt látni, hogy zsúfolásig megtelt a tér közönséggel. Persze kissé anakronisztikus látványt is nyújtott, ahogy ezek a gyerekek, akik között hat éves is volt, hogyan próbálják a földközeli, afrikai eredetű, underground táncot járni, ami itt, Közép-Európában mindenképpen egy kissé génidegen. De nem baj, mert láthatólag a közösségi élményt és a tánc örömét maximálisan meg tudták benne élni. 

36188393_1731578310272110_8784218824908996608_o-170309.jpg

Minden, ami tánc - A balettól a hiphopig (Fotó/Forrás: Facebook)

Ahogy észrevettem,

a Magyar Táncfesztivál szervezői olyan tágra nyitották a felvonultatott előadások műfaji skálájának ollóját, hogy azok között az egyetlen közös nevezőt éppen ez, a tánc öröme jelöli ki.

Nem próbálják erővel beédesgetni a közönséget a magasművészet elefántcsonttornyába, hanem a könnyen befogadható előadásoktól a narratívától mentes, tényleg nézőpróbáló előadásokig kínálnak lehetőséget a táncélvezetre. Valószínűleg ennek a távlati eredménye, hogy mára itt, Győrben olyan közönséget tudtak „kinevelni”, akik nyitottam, sokféle műfajra fogékonyan élvezik és várják a táncprogramokat.

Ezután a színház nagytermében a fesztivál egyik fontos szereplőjeként a Kijevi Modern Balett Bolero és Eső című koreográfiája mutatkozott be, szinte teltház előtt. A koreográfus, Radu Poklitaru a Bolerót teljesen megfosztotta az eredeti cselekménytől, helyette egy fordított tömegpszichózis táncos paraboláját hozta létre Ravel zenéjére. Az érdekelte, hogy miért nem hagyja a tömeg, hogy az egyén egyéni maradjon. Annak ellenére, hogy sem az egyén vs közösség ellentétének témája, sem a neoklasszikus formanyeven alapuló mozgásminőségek nem voltak húsbavágóan formabontóak, a koreográfus mégis nagyon szépen ábrázolta a folyamatot, ahogyan a lázadó egyén végül egy másik csoport tökéletesen uniformizált tagjává válik. Az őrületet is bevonta az asszociációs mezőbe, ahogyan a tömeget egyetlen, hatalmas kényszerzubbonyba bújtatta, aminek ujjai összekapcsolódtak. Ebből – mint a lárvatestből – egyesével váltak ki a táncosok és kapcsolódtak az addig önmagát különcként definiáló táncoshoz, ami így lassanként újabb százlábú tömeget alkotott. Ez a dialektika addig folytatódott, mígnem a tömeg azt a mozdulatot nem kezdte utánozni, amit a kezdő képben a lázadó, egyéniségéért harcoló ember. Vagyis a kígyó a saját farkába harapott.

35864524_1731578753605399_939585247744360448_o-170310.jpg

Kijevi Modern Balett: Bolero (Fotó/Forrás: Facebook)

A második darabjuk, az Eső, teljesen más vizekre evezett. A kontextus nem volt világosan érthető, de a kosztümökből és a leírásból arra következtettem, hogy talán valamilyen emigrációs helyzetben vagyunk, ahol különböző népcsoportok képviselői találkoznak. Az egész olyan volt, mint egy „virtuskatalógus”, ugyanis különböző népek Grúzia, Kelet (?), Izrael, Franciaország, Oroszország, Moldova - zenéire készült etűdöket láttunk. Ezek a táncok nem akarták a néptáncok stílusjegyeit magukra ölteni, inkább csak azt az érzést illusztrálták, ami az adott nép vérmérsékletét jellemzi – legalábbis ahogyan azt a koreográfus elképzelte. Ennek az előadásnak nem éreztem a pontos miértjeit, vagyis hogy miért és miről is mesél az alkotó. Az ajánló szerint a különbözőségekben rejlő alapvető emberi értékek fontosságára szerette volna felhívnia figyelmet. Néhány izgalmas színpadi karakter, a balettszínpadokon szinte soha nem hallható, különleges népzenék, valamint a gyönyörű befejező kép miatt, ahol kis csoportba tömörülve, fejük fölött fordítva kinyitották a fehér ernyőket, így hozva magukat közös védőburok alá - mégis élmény számba ment ez az előadás.

35886345_1731579720271969_3439194405142003712_o-170315.jpg

Kijevi Modern Balett: Eső (Fotó/Forrás: Facebook)

Az estét a GG Tánc Eger Carnations and Roses című előadása zárta. Clébio Oliveira koreográfiája a leírás szerint az agy szemszögéből vizsgálja a szív és az racionalitás között őrlődő szerelmes ember belső állapotait. Az előadás izgalmasan indul: a színpadon óriási káoszt, egy szobabelső szanaszét dobált berendezési tárgyait látjuk, amik lassan, módszeresen, megkoreografált mozdulatokkal kerülnek ki a színről. Azonban ezután elkezdődik a szerelmi szenvedés kőkemény illusztrálása, amibe még az egyébként pontosan és maximális jelenléttel dolgozó táncosok kínos beszéltetése, szavaltatása, hangos nyögései is beleférnek. Sajnos nem férnek bele. Nézőként nem akarom tudni sem azt, hogy mennyire fárasztó a mozgás, sem szenvedést imitáló táncosokat nem akarok nézni – hacsak az nem belülről jön, vagy nem az eltúlzott imitáció a cél. Az már inkább érdekelne, hogy a koreográfus, ne adj isten a táncosok mit gondolnak a szerelemtől megtépázott elméről,  vagy arról, hogy ebből hogy lehet kijutni. De sajnos a táncosok minden igyekezete ellenére is csak azt érzékelem, hogy óriási szenvedélyeket kért tőlük a koreográfus, csak nem vette figyelembe az ő egyéniségüket, élethelyzeteiket.

Az eltáncoltatott szerelmi problémák így elszabott ruhaként lengedeztek rajtuk.

36002864_1731579876938620_3174875576510971904_o-170314.jpg

GG Tánc Eger: Carnations and Roses (Fotó/Forrás: Facebook)

Az előadás közben többször eszembe jutott a délutáni fényben szinte mozdulatlanul jelenlévő, saját belső valósága szerint lassan létező néni, és a közhely: a kevesebb több. Vagy ahogy az improvizációs színházban mondják: „play to the top of your intelligence”, vagyis ne akarj többnek látszani, mint ami vagy. Ne akarj mindenáron izgalmas lenni, mert a túlzott igyekezetet megneszeli a néző. Szerintem ezt lassan jó volna minden művészeti oktatásban alaposan elmagyarázni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Káel Csaba lesz Andy Vajna utódja

A Kormányinfón árulta el Gulyás Gergely az új filmügyi kormánybiztos személyét.
Könyv

Mesekönyv segít feldolgozni a legrázósabb témákat is

Válás, halál, internet, egy barátság dinamikája – Shona Innes könyvei kisgyerekeknek segítenek megbirkózni a felnőtteknek is nehezen emészthető kérdésekkel. A klinikai pszichológus szerző nemrég Magyarországon járt, hogy személyesen is meglátogassa kötetei illusztrátorát, Agócs Íriszt.
Zenés színház

Emléktáblát avattak Moldován Stefánia operaénekes tiszteletére

A művészre emlékező alkotást egykori lakóháza, a Katona József utca 25. szám alatti épület falán helyezte el a XIII. kerület önkormányzata.
Vizuál

Mi a Casablanca titka?

CURTIZ – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot címmel, Topolánszky Tamás Yvan rendezésében készült életrajzi film Kertész Mihályról, azaz Michael Curtizről, a Casablanca legendás magyar rendezőjéről.
Vizuál

Emberi jogi díjat nyert Szabó Réka filmje Szarajevóban

A balkáni térség elsőszámú nemzetközi filmfesztiválján, a Szarajevói Filmfesztiválon összesen öt készülő magyar filmet, filmtervet díjaztak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc audionarráció

Hogyan kapcsolódhat egy vak néző a táncelőadásokhoz?

Hogyan lehet a táncot érthetővé és élvezhetővé tenni a vak vagy gyengénlátó emberek számára? Le lehet-e fordítani a mozdulatokat nyelvre, érintésre vagy hangra?
Tánc kritika

Egyik rabszolgaságból a másikba

Az Út a királyi operába című portréfilm lehetett volna negédes mese egy mulatt fiúról, aki a világon elsőként táncolhatta sötét bőre ellenére Rómeót. Szerencsére azonban Icíar Bollaí rendezőnek – Carlos Acosta produceri jelenléte mellett – sikerült megmutatnia, hogy sötétség nélkül nincs fény.
Tánc videó

A tánc az emberi faj lételeme, mondják az antropológusok

Azt gondolhatjuk, a tánc csak szórakozás és nem tartozik az emberi faj legfontosabb létfunkciói közé. Az antropológia azonban mást mond. VIDEÓ!
Tánc hír

Világrekord kísérlet: a legtöbb táncos spiccen

Az Amercian Ballet Theater sztárpárosa, James Whiteside és Isabella Boylston álma egy olyan világrekord felállítása, amiben a legtöbb táncos emelkedik spiccre egyidejűleg.
Tánc hír

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.