Tánc

Totállájf, avagy a szétesettség ontológiája

2015.12.23. 08:56
Ajánlom
A Forte társulat legújabb darabja, A te országod Tar Sándor novelláinak Keresztury Tibor által színpadra átdolgozott szövegei mentén enged bepillantást abba a reménytelen és kiúttalan világba, amelyben nincs feloldás, ahol a hatalom, a sorsok széthullása szervezi a mindennapokat.

“Apám élete közvetlen (és viszolyogtató)  bizonyítéka az ember szabad voltának.”

                                                                                                                                (Esterházy Péter - Javított kiadás)

Jó lenne, ha csak a Pokolban létezne ez a világ, nem pedig a Kádár-kori Magyarországon. Hogy tudnánk, ez velünk nem történhet meg. Hogy maradhatunk valamiképp tiszták, érintetlenek. Aztán elkezdődik a darab és érezzük, nehéz lesz a szívünk. “Ebben a környezetben csak így lehet élni, mint az állat!”- hangzik el A te országod szívszorítóan realista mondata.

Forte Társulat - A te országod

Forte Társulat - A te országod (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Kíméletlen gyári hangulat, a munkás hétköznapok stabil és hideg világa indítja a darabot. Azt az életvitelt, amelyben az alkohol, az életből totálisan kiábrándult sorsok kusza forgataga válik dominánssá, a mosolyok mögött pedig nem felszabadultság, hanem pusztán kín és gonoszság rejtezik. Az előadás pedig folyamatosan egyensúlyoz. Hiszen színpadra viszi mindezt olyan módon, hogy a helyzetkomikumok és a párbeszédek sokszor mosolygásra késztetik a nézőt. Újra és újra feloldanak, hogy aztán ismét a mélybe vigyenek, akár egy hullámvasút. A nevetésünk azonban sohasem lehet felhőtlen, sokkal inkább fájdalmas beismerése annak, hogy hogyan tudunk (egy rendszer által) kifordulni önnön emberségünkből.

Forte Társulat - A te országod

Forte Társulat - A te országod (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Ami a szemünk előtt kibontakozik, az valójában nem más, mint egy deklasszált passiótörténet. A hétköznapi ember szenvedése. Hiszen a sok mikro-narratíva közül egyetlen szál mégis kiemelkedik, dominánssá válik. Egy gyári munkás története, aki fokról fokra csúszik egyre jobban lefelé a létrán megtapasztalva, hogy a mélységnek valójában soha nincs vége.

El tudtam volna úgy is képzelni, hogy 24 év után valaki köszön!"

Húsba vágó felismerése ez annak a kegyetlen közegnek, amelyben az alapvető emberi gesztusok veszítik el értelmüket. Ahol már a köszönésnek sincs tere, súlya, szerepe. A munkahelyi elbocsátás csupán a kezdete azon útnak, amely szükségszerűen a semmibe vezet. Az egymást követő stációk - amelyekben kiderül gyermeke valójában nem az övé, felesége egyedül hagyja, koldulni kényszerül a nem vér szerinti fiával - a darab vége felé teljesedik ki abban a szívszorító és fájdalmas képben, ahol a fiú saját "apját" rúgja le a vonatról, letaszítva őt az egzisztenicális semmibe. A nézőben pedig újra és újra felmerül a kérdés: mennyi sérülést bír egy ember elviselni?

Forte - A te országod

Forte - A te országod (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Ezen zsigeri kérdések azonban úgy tudnak igazán erőteljesek lenni, hogy mindez párosul egy hihetetlenül átgondolt és pontos rendezéssel és színészi játékkal. A táncok és táncszerű mozdulatsorok, az énekbetétek és kórusrészek nem csupán szervesen illeszkednek az egészbe, hanem egy szimbolikus összművészeti nyelvet is megteremtenek. Ezt látva pedig rendkívül hamar megformálódik bennünk, hogy sok történés a szavakon keresztül kifejezhetetlen, képtelenség hitelesen beszélni róla, és ez okból kifolyólag másféle művészeti formák képesek csak ilyen pontossággal láttatni azt. Külön figyelemre méltó a térrendezés és térszimbolika, a gyári közeg látszólagos rendezettsége a darab vége felé fokozatosan lebomlik, a díszletek összezuhannak, a padlóburkolat eltűnik, ezáltal az emberi sorsok és a vizuális eszköztár érzékeny párhuzamban állnak egymással. Lényegi jellegzetesség a különféle vízvezetékcsövek használata is, amelyek végigvonulnak a darabon és folyamatos funkcióváltáson mennek keresztül: létrává, párkánnyá vagy épp férfi nemi szervvé transzformálódva át.

A te országod nem csupán látlelet, főként nem csak mementó egy régebbi kor kegyetlen sivárságáról, hanem tükör is egyúttal. Olyan szembesülés, amely figyelmeztet egy tényre: ha egyszer megteremtődött egy ilyen rendszer, egy kategória a világban, akkor soha nem tudhatjuk, mikor teremtődik újra. Érzékletesen fogalmazza meg ezt a tényt a darab apa-figurája, amikor párhuzamot állít Magyarország és a életének szétesése között. Oly destrukció ez, amelyen nem segít sem a reménykedés - mert nincs miben -, sem az ima - mert nincs kihez -, az alkohol pedig nem kiút, csupán elviselhetővé teszi ez a létállapotot. Totállájf - a totális perspektívanélküliség élettere.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Vizuál

Elhunyt Anne Heche

Az 53 éves amerikai színésznő a múlt héten szenvedett autóbalesetet, sérülései olyan súlyosnak bizonyultak, hogy életét már nem lehetett megmenteni.
Könyv

Lélegeztetőgépen van Salman Rushdie

Súlyos sérülésekkel ápolják a pénteken megtámadott Salman Rushdie-t egy New York-i kórházban, túl van a műtéten, lélegeztetőgépen tartják - közölte ügynöke péntek este, miután az indiai születésű brit-amerikai írót egy pódiumbeszélgetésen nagy létszámú közönség előtt késsel támadta meg egy férfi.
Plusz

Kísérletezés és megújulás – Programajánló a Sziget 4. napjára

Izgalmas programokban szombaton sem lesz hiány a Fidelio Színház- és táncplaccon, ahol többek között interaktív bábinstalláció, menekülésről és felszabadulásról szóló előadás, valamint improvizációs táncszínház gondoskodik az összművészeti élményről. Érdemes lesz benézni hozzánk augusztus 13-án is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Erdély legnagyobb kulturális fesztiválján lép fel a Székesfehérvári Balett Színház

A társulat meghívást kapott a 13. Kolozsvári Magyar Napokra, előadásuk, a Fantomfájdalom augusztus 16-án lesz látható.
Tánc galéria

Balett-táncosok a 20. századi Magyarország utcáin – GALÉRIA

A balett a 16. század óta rendkívül népszerű színpadi forma, amely folyamatosan elvarázsolja a közönséget: a légies, kecses mozgás mindig csodálat övezte.
Tánc ajánló

Bartók parasztdalai táncban és jazzben elmesélve

Feledi János táncművész és Oláh Dezső jazz-zongorista együttműködése nem újkeletű, immár a harmadik közös munkájukra készülnek a Nemzeti Táncszínház szabadtéri fesztiválján, a TáncParkon. A július 22-én bemutatásra kerülő Esszencia című jazz táncesten közreműködik a Nemzeti Színház színművésze, Szűcs Nelli is.
Tánc ajánló

Carmina Burana a Maribori Balett előadásában a Margitszigeten

A Carmina Burana július 1-jén kerül színpadra a Margitszigeten. Tüzes, letisztult, lélegzetelállító. Két kultikus darab modern feldolgozásával indul az idei szezon második hónapja a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Maribori Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttesének előadásában.
Tánc interjú

„Jelentősége van az időnek” – interjú Barta Dórával

Miközben a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban sikerrel mutatták be a Bánk bán-rendezését, Barta Dóra márciusban átvehette a Seregi László-díjat. A kitüntetésről, a tánc és az opera kapcsolatáról, valamint a fiatal táncosgeneráció lehetőségeiről is beszélgettünk.