Tánc

Tunyogi Henriett: „A lelked szabad tud lenni, mert a tested már kigyakorolta”

2011.03.18. 08:02
Ajánlom
Tunyogi Henriett balettművész egyenesen Indiából érkezett a magyar fővárosba: férjével, Vásáry Tamás zongoraművésszel, karmesterrel közös Liszt-estje a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában lesz látható a Budapesti Tavaszi Fesztiválon.

- Az indiai fellépés előtt nagyon izgultam, hiszen ott a balett nem igazán ismert műfaj, de hatalmas sikerünk volt: álló ováció búcsúztatta az előadást, és életem egyik legjobb kritikáját kaptam.

- A Tavaszi Fesztiválon látható programmal szerepeltetek Indiában is?

- Nem egészen: bár a Liszt-év kapcsán jártunk a delhi Magyar Intézetben, s természetesen Liszt művei is szerepeltek a műsoron, Debussy, Beethoven és Chopin szerzeményei is megszólaltak. Érdekesség, hogy a csaknem másfél órás estet eredetileg kétrészesnek terveztük, de mivel Indiában nem szoktak szünetet tartani az egyes felvonások, tételek között, ezért megszakítás nélkül kellett előadnunk a teljes programot.

- Hogyan jött a gondolat, hogy a férjeddel, Vásáry Tamással közös estet készítsetek?

 - Hartung Sándor festőművész barátom az ötletgazda: inspiráltam őt Éva arcának megfestésére, s aztán 2003-ban, római kiállítás-megnyitója előtt kitalálta, milyen érdekes volna, ha Tamás zongorázna, én pedig táncolnék a megnyitón. Egészen jó visszhangot kapott a műsor, miközben persze mi magunk is élveztünk, s az egyik felkérés hozta magával a másikat, mígnem Zimányi Zsófia, a Tavaszi Fesztivál igazgatója meghívott minket Budapestre.

- 2003-ban, az első estetek elkészítésekor már külföldön éltél. Miért választottad csaknem tíz év Nemzeti Balett-tagság után a szabadúszást, majd a lipcsei operaház társulatát?

- Azt éreztem, hogy kockáztatnom kell, még akkor is, ha egyelőre nincs hova mennem: elhagyni a viszonylagos biztonságot, kihívásokat keresni, megtapasztalni, hogyan állom meg a helyemet külföldön, más táncosokkal, más koreográfusokkal. Minden új partner inspirál, különösen akkor, ha más iskolából, más kultúrából jön, és ezáltal nagyon sokat lehet gazdagodni.

- Alkatodnál fogva lírai balerina vagy. Jelentett ez számodra bármilyen bezártságérzést akár itthon, akár Németországban?

- Nem is én éreztem igazán, hogy az alkatom bármiben korlátozna, inkább mások próbálták éreztetni velem, és ez bizonyos szempontból érthető is: a művészeket nagyon szeretik bekategorizálni. És azt gondolom, hogy minden emberben, így bennem is sokkal több van, mint ami első ránézésre látszik. Egyébként éppen az idei Tavaszi Fesztivál programjában megadatik, hogy Liszt h-moll szonátájára végletes és ellentétes alakokat táncolhassak: a finom, szűzies Gretchent és Mephistót, az ördögöt. Nagy kihívás néhány taktusig az éterit, aztán meg az infernálisat megjeleníteni.

- Ki az irányító a színpadi kapcsolatotokban: te, a táncos vagy Tamás, a muzsikus?

- A kezdetek kezdetén Tamás több zenét is hoz. Elkezd zongorázni, és ha úgy érzem, egyik vagy másik inspirál arra, hogy koreografáljak vagy táncoljak rá, kiválasztom, ő pedig köréépíti, amit szeretne. Azután egyáltalán nem próbálunk együtt - a balettintézetben is azt szoktam meg, hogy külön gyakorolunk, aztán a karmesterrel egyeztetjük, mi a tempó, és kész -, csak a főpróbán találkozunk. A színpadon pedig abszolút rá hagyatkozom: én kísérem őt.

- Mennyi improvizációra hagy lehetőséget a klasszikus balett?

- Tulajdonképpen semennyire. Gyerekként - tízévesen kerültem a balettintézetbe - megpróbálják megtörni a lelkedet, hogy mindent föladj a szakmáért, és így sokszor elveszel te magad, az egyéniség. Nehéz megtalálni a helyes arányt, hogy kibontakozhasson a gyerekben lévő színes, kis világ, de alázattal vegye a balettmester tanítását is. Azután pedig jönnek az előadásokban a rögzített mozdulatsorok, és nagyon sokáig nem érzed, hogy szabad tudsz lenni ebben a mozgásban, hiszen iszonyatos eneregiával kell kontrollálnod a testedet, hogy minden egyes porcikád úgy mozogjon, ahogy elvárod és elvárják tőled. Évek kellenek, amíg kialakul az izomzat is, a rutin is, és teljesen át tudod adni magad a mozgásnak. Először csak a balett-termeben, aztán a színpadon. A tested már annyiszor ismételte ugyanazt a lépést, hogy bekerült a memóriájába: a lelked szabad tud lenni, mert a tested már kigyakorolta. Eleinte a saját koreográfiáimat is másodpercről-másodperce kidolgoztam, nagyjából egy fél éve azonban már szabadon hagyok részeket, s ezek csak az előadáson születnek meg, vagy a pillanatnyi inspirációk szerint átalakítok egy-egy momentumot. Ez nagy kihívás egy klasszikus táncosnak!

- A Tavaszi Fesztiválon látható Liszt-esten klasszikus balettet táncolsz?

- Klasszikus balett alapon táncolok, de a koreográfusnak, Renato Paroninak van egy saját mozgásvilága, amellyel megbontja a klasszikus lépéseket. Mephistóban például csúnyának, groteszknek, ormótlannak kell lennem, és ez igazán komoly feladat, hiszen gyerekkorom óta arra treníroztak, hogy a tökéletes, harmonikus szépséget mutassam meg a színpadon.

- Apropó, tökéletes szépség: táncosként komoly lemondásokkal jár, hogy formában tartsd magad?

- Enni hál' istennek ehetek, amennyit akarok, de nagyon fegyelmezett napirendet kell tartanom - mikor alszom, mikor eszem, mire mennyi időt fordítok -, hogy szellemileg, idegileg és fizikailag folyamatosan friss legyek. Olykor nehéz kizárni a környezetet, de a jóga és a meditáció segít.

2011. március 23. 19:00 Művészetek Palotája - Fesztivál Színház Budapesti Tavaszi Fesztivál 2011

Vásáry Tamás (zongora) és Tunyogi Henriett (tánc) Liszt-estje

Km.: José Tirado (tánc)

Kor.: Renato Paroni

Liszt-Wagner: Isolda szerelmi halála

Liszt: Transcriptions d'aprés Rossini, S 553; h-moll szonáta

Liszt-Schumann: Widmung

Liszt-Chopin: Mädchens Wunsch

Liszt-Mendelssohn: Szentivánéji álom

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A White Stripes zenéjére készült díjnyertes előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon Wayne McGregor, napjaink vezető brit koreográfusának Chroma című munkája. A radikális és innovatív alkotó modern balettje két hasonlóan eredeti és izgalmas kortárs produkcióval – az izraeli Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk, valamint a svéd Alexander Ekman Episode 31 című darabjával – szerepel közös programban 2021. október 29-től a Magyar Nemzeti Balett Kon-takt(s) című modern balettestjén, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.