Tánc

Tunyogi Henriett: "Az élet hozta a lehetőségeket"

2016.06.19. 08:58
Ajánlom
Évek óta feszegeti a tánc kereteit a félig Budapesten, félig Londonban élő balettművész koreográfus, jelmeztervező, aki június 25-én, a Múzeumok éjszakáján Sebezhetőség címmel ad elő egy húsz perces performanszot a Műcsarnokban.

Tunyogi Henriett nemzetközi fesztiválokon is nagy sikerrel bemutatkozott már mint filmrendező és színész. Jelenleg első magyar filmrendezésére készül. Tavasszal meghívást kapott az angol Parlamentbe, ahol a nemek egyenjogúságáról beszélt. A Woman Economic Forum idén örökös tiszteletbeli tagjává választotta, egyedüli magyarként. A szervezet Új Delhiben tartott konferenciáján vette át az Ikonikus nő, aki kultúrákat és embereket köt össze elnevezésű díjat.

Tunyogi Henriett

Tunyogi Henriett

- Mi vitt rá arra, hogy egy múzeumi performance keretében vallj a sebezhetőségről?

- A Műcsarnok Képek és pixelek című tárlatán szerepel Tóth György fotóművész rólam készített portréja és két aktja, amelyek díszletként szolgálnak az előadásomhoz. Zenei partnerem Varga Zoltán Mihály, aki nem csak a zenét szerzi, hanem ő is fog játszani ütőhangszereken. Mostanában eléggé foglalkoztat a sebezhetőség kérdése mind fizikai, mind lelki értelemben. Az angol Parlamentben és az indiai beszédemben is érintettem a témát. Mindig valamilyen álarcot viselünk, azt hisszük, az a boldogság, ha tökéletesek, szépek, fiatalok vagyunk. 

Számomra a sebezhetőség azt jelenti, amikor valaki százszázalékosan vállalja önmagát. És ez bátorság, nem gyengeség.

A Woman Economic Forum színpadán a díjjal

A Woman Economic Forum színpadán a díjjal

- Hogyan került sor arra, hogy felszólalj az angol Parlamentben, illetve hogy megkapd a Woman Economic Forum életre szóló tiszteletbeli tagságát?

- London a második otthonom, tizenhárom éve. Alkotóként, táncművészként, pedagógusként vagyok jelen az angol társadalomban, miközben nemzetközi karrierem van. Angliában rendkívül tisztelik az értéket, teljesen mindegy, hogy milyen a nemzetiséged, az a szemlélet uralkodik, hogy "ha hozzá tudsz adni az értékekhez, gyere". Az angol Parlamentben a nők és férfiak közötti egyenlőség témájában szólaltam fel. Megdöbbentett, amikor megtudtam, hogy

Angliában ma is megégetik a fiatal lányok mellét, hogy ne nőjön tovább.

Elindítottunk egy kampányt, hogy számítson bűncselekménynek a kiskorúak megcsonkítása. Az indiai kezdeményezésű Woman Economic Forumnak sok országban létezik egy All Ladies League tagozata, ahová beválasztottak örökös tiszteletbeli tagnak. Szeretném, hogy rajtam kívül más magyar tagjai is legyenek ennek a szervezetnek. Örülnék, ha ajtó lehetnék a világ felé való nyitásra.

Tunyogi Herniett

Tunyogi Herniett (Fotó/Forrás: Kanyó Béla)

- Az utóbbi években a film irányába mozdultál el. Véglegesen szögre akasztottad a balettcipődet?

- Negyvenkét éves vagyok, több mint húsz éve táncolok. Kíváncsi alkat lévén a nyitottság fontosabb számomra, mint az, hogy csupán egy dologhoz legyen szenvedélyem. Mindig is érdekelt a film és a színészet. Egyszerűen az élet hozta a lehetőségeket. Néhány évvel ezelőtt aktív táncos koromban kaptam felkérést a The Liver című film koreografálására és főszerepére, aminek a társ forgatókönyvírója is voltam egyben. A Paul Cox ausztrál rendezővel való találkozásból született a történet, amit az ő májátültetése ihletett. Végül a rendezést is rám bízták. Aztán egyik felkérés jött a másik után, most már ott tartok, hogy teszek is azért, hogy hosszú távon tervezzem a filmezést.

Tunyogi Henriett

Tunyogi Henriett

- Rendezőként inkább a kísérletezés felé vagy nyitott?

- A szürrealista, kísérletező vonal mellett hamarosan egy teljesen realista, hétköznapi történetből rendezem az Esti dal című kisjátékfilmemet Magyarországon, ami egy anya-lány kapcsolatról szól. Két éve dolgozom a forgatókönyvön, úgy érzem, ez a legnagyobb vállalkozás az életemben.

- A táncot jelenleg oktatod idehaza és Londonban. Kimondottan neked hozták létre a Magyar Táncművészeti Főiskolán a Korszerű tendenciák a táncoktatásban elnevezésű tantárgyat.

- Az MTF-en pedagógusokat oktatok, Londonban pedig táncosokat. Pozitív gesztus a főiskola részéről, hogy úgy alakították ki a tanrendet, hogy maximálisan alkalmazkodnak az elfoglaltságomhoz. Az én nemzedékem még az orosz iskolán nőtt fel, kevés tapasztalat jutott el hozzánk a külföldi irányzatokból. Az amerikai vonalat Antonia Franceschin keresztül ismertem meg Londonban, akivel sokat dolgoztam koreográfusként is. A New York City Ballet-ben táncolt, Balanchine választotta szólótáncosnak az együttesébe. A brazil koreográfus, balettmester Renato Paronitól szintén sokat tanultam. Három-négy évvel ezelőtt Molnár Márta kért fel, hogy hozzam haza azt a tudást és tapasztalatot, amire külföldön tettem szert. Valahol missziónak is tekintem ezt.

- Kékesi Mária és Dózsa Imre tanítványa voltál. A magyar balettképzés tapasztalataiból mit tudsz átadni az angol növendékeidnek?

- Kint főként privát tanítványaim vannak, emellett egy táncstúdióban tartok nyitott órákat, ahová bárki jöhet. Elsősorban a munkamorált, a fegyelmet adom tovább, amit a mestereimtől kaptam a Balettintézetben, majd később az operaházi évek alatt.

Egyszemélyes magyar hadseregnek hívnak a növendékeim,

mert szigorú és következetes vagyok anélkül, hogy kiabálnék vagy agresszív volnék. A legnagyobb tiszteletet érzem a tanáraim felé, akiktől biztos alapokat, stabilitást, biztonságot kaptam.

Smriti Iranival, az indiai kulturális miniszter asszonnyal

Smriti Iranival, az indiai kulturális miniszter asszonnyal

- India külön fejezet az életedben, évek óta visszajársz oda meditálni, jógázni, csendkúrát tartani. A lelki megtisztulás élménye köt oda?

- Jó ideje jógázom, és vissza akartam találni a forráshoz, ahonnan a jóga indult. Ezzel párhuzamosan fellépéseim is voltak Indiában. Nemrég meghívtak, hogy tartsak jógát a Jóga Világnapon Benglore-ban két bollywoodi sztárral. India nagyon befogadott engem. Nemrég alkalmam nyílt két előadás tartani a Woman Economic Forum éves konferenciáján Új Delhiben. Az egyik arról szólt, hogy mi ösztönöz valakit arra, hogy segítse a társadalmat, a másik pedig a bizonytalanság kezelésének három módjáról. Az utóbbinál nagyon őszintén meg kell vizsgálni a saját életünkben, hogy hol tartunk, kik vagyunk, majd bírálatmentesen kezelni a tökéletlenségeinket. Az elemzés végeztével meg kell vizsgálni, hogy mit kell tenni ahhoz, hogy változtassunk a helyzetünkön.

Ne a nagy egészet nézzük, hanem mindig a következő lépést.

A másik fontos dolog, a tisztelet, ami annyira nem létező fogalom manapság. Holott ha tisztelet van, minden a helyére kerül. Kritizálás, panaszkodás, ítélkezés helyett tisztelni kell a másik ember színét, vallását, korát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Hallotta már Blaha Lujza hangját? Most csak egy kattintásra van!

Több mint 2600 digitalizált hangfelvételt tett online elérhetővé az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) a Hangtár elnevezésű digitális adatbázisban. A legkorábbi felvételeken a legendás színésznőt, Blaha Lujzát hallhatják az érdeklődők.
Zenés színház

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.
Klasszikus

Fiatal és tehetséges zenészek, akikre kíváncsiak vagyunk

A Rising Stars sorozat Európa legígéretesebb fiatal zenészei közül válogat, akikkel a magyar közönség évről évre a Müpa színpadán is találkozhat. Január 26-ától hat estén át a komolyzene hat feltörekvő csillaga mutatkozik be a a hamburgi Elbphilharmonie színpadán, a hazai közönség a Müpa jóvoltából követheti a koncerteket.
Klasszikus

Kutatók szerint Beethoven nem jól használta a metronómját

Újabb világrengető felfedezés, s ráadásul nem a brit tudósok az elkövetők. Spanyol kutatók állítják, hogy megfejtették Ludwig van Beethoven szimfóniáinak gyors tempómegjelöléseinek titkát. Egy új vizsgálat szerint a zeneszerző rosszul olvashatta le a metronómot. A fene gondolta volna!
Jazz/World

Beethoven Holdfény-szonátája, de flamenco zenészek játsszák

Egészen friss felvétel a frissen alakult Los Azulejos zenekartól: Beethoven klasszikusának, a Holdfény-szonáta harmadik tételét adják elő. De nem a szokásos felrakásban, hanem gitárral, basszussal és cajonnal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Az Operaház külföldi balettművészei is Walesi bárdokat szavalnak

Orosz, kazah, moldvai, ukrán, belarusz és brit balettművész is szerepel abban az új videóban, amelyben Arany János jól ismert balladája hangzik el az Operaház balettosaitól A magyar kultúra napján.
Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.