Tánc

Turbó klasszik, monoton

2007.11.06. 00:00
Ajánlom
Még nincs egészen harminc éve, hogy Kanadában létrehozta Édouard Lock a kortárs tánc egyik leghíresebb és legprovokatívabbnak számító társulatát, a La la la Human Steps-et, és hipp-hopp, máris itt vannak Magyarországon! De mielőtt nagyon fanyalgó és gonosz lennék, inkább az előadásról írok, amely a társulat híréhez méltóan a professzionalizmus legmagasabb szintjét ütötte meg, de feltételezem, hogy megosztotta a közönséget, bár az első előadás után egyértelműnek tűnt a tetszésnyilvánítás.

Amjad

A híres – hírhedt kanadai társulattal a magyar közönség eddig legfeljebb az EDIT Nemzetközi Táncfilm Fesztiválon vetített Amelia című filmjén keresztül találkozhatott. Ez a táncfilm tulajdonképpen megfelelő felkészítést jelenthet legújabb produkciójukhoz, a MÜPA Fesztivál Színházában is bemutatott Amjadhoz. Mindkét darabban a klasszikus technikai megalapozottság, a táncosnők magabiztos spicc-tudása elengedhetetlen alap a koreográfia megvalósításához. Az Amjad ráadásul a klasszikus táncszínpadok olyan ortodox háziszerzőjének nagyon ismert dallamaira épült, mint a nagy érzelmes Pjotr Iljics Csajkovszkij. Azért persze nem egy az egyben szólaltak meg a Hattyúk tava vagy a Csipkerózsika jól ismert "slágerei", hanem a kanadai kortárs zeneszerző Gavin Bryars értelmezte át kamarazenekarra, amely élőben kísérte az előadást, melyhez hozzájárultak Blake Hargreaves elektronikus hangszereken megszólaló kísérletei.

Amit látni lehetett, az több mint másfél órányi töménységben absztrakt tánc a klasszika és a modernség ötvözetében. Ez az ellentmondás ebben az esetben nem hidalható át a klasszikus modernség frappáns kifejezésével, hiszen nem balanchini értelemben vett letisztultságról, hanem a klasszikus balett hagyományainak egy jobb híján posztmodernnek nevezhető újraértelmezéséről van szó. Azaz amíg egyfelől nem hagyott a koreográfia kétséget afelől, hogy táncosai bármely nagy klasszikus balettet le tudnák táncolni, addig tulajdonképpen minden szimmetriát, szabályos szerkesztést felrúgott. Nemcsak a térformák voltak rendkívül bonyolultak és bizarrak, hanem gyakorlatilag minden karvezetés, minden dinamikai struktúra ellenébe ment a jól kiszámítható klasszikus formáknak. Mindez az elképesztő precizitással kivitelezett szabályosság pas de deux-kben, illetve négyes, ötös, hatos, stb. formációkban valósult meg. Ezek egymáshoz képesti váltakozásában nekem nem sikerült felfedeznem valamilyen rendszert, számomra ez tette egy kissé monotonná az egyébként lenyűgözően virtuóz egységeket.

E nem felfedezett rendszer vagy másként fogalmazva: a narrativitás hiánya azonban egyáltalán nem gyengéje az előadásnak. Talán inkább arról van szó, hogy Magyarországon nem vagyunk igazán hozzászokva az ilyen fokú absztrakcióhoz, mert még a klasszikus balettektől is a nagy meséket várjuk el. Itt azonban színtisztán személytelen technikáról, csúnyán fogalmazva csúcstechnológiáról volt szó. Bár kétségtelen, hogy a látvány (melynek felelőse Kanada egyik vezető szobrásza, Armand Vaillancourt) óhatatlanul megnyit bizonyos elbeszélői pályákat. A három nagyméretű, kör alakú kivetítőn megjelenő képek adhatnak bizonyos értelmezési keretet. A beazonosíthatatlan belső szervek képei, az akár mesei tartalmakat is felidéző, ágakkal - bogakkal lekötözött gyönyörű lány, illetve fiú képsorai, végül a nagy fehér golyóbisok, különböző asszociációkat kelthetnek. Az emberi organizmus működése, a fehér golyók különböző számban és elrendezésben való körtáncai, a zárlatban valamilyen ősrobbanás-szerű kitörések egyaránt megmozgathatták a befogadói fantáziát, ám mindez a legkevésbé sem lett konkretizálva. De erre valószínűleg nincs is szükség. El tudom fogadni azt az állítást, hogy Édouard Lock koreográfiája nem kifejezetten befogadó-barát produkció. Ám ha valakinek sikerül(t) ráhangolódnia kivételes technikai professzionalizmusára, azt gondolom, páratlan élményben lehet(ett) része.

(2007. november 1., 2., 3., 19:00 - Művészetek Palotája, Fesztivál Színház - Édouard Lock/La la la Human Steps: Amjad)

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

„A legjobb kulturális immunerősítő a táncművészet” – 20 éves a Nemzeti Táncszínház

2001. december 1-jén nyitotta meg kapuit a Nemzeti Táncszínház, amely egy egész évadon át tartó eseménysorozattal ünnepli az évfordulót. A 2022 áprilisáig tartó ünnepi sorozat egyik kiemelt programja volt A tánc nyelvén beszélünk címmel készült dokumentumfilm bemutatója, de az intézmény művészeti albummal is megemlékezik a jubileumról.
Tánc interjú

A gyerekek egy cigánykeréknek jobban örülnek, mint egy bonyolult koreográfiának

December 5-6-án mutatja be a Tellabor társulat a Nemzeti Táncszínházban Kulcsár Noémi Harangozó-díjas koreográfus új gyerekdarabját, a Mókás Mikulást. Az alkotók a jóságos ősz szakállú figura helyett egy kissé bohókás, csetlő-botló, lerobbant szánja mellett rostokoló, segítségre váró, szerethető karaktert hoztak létre. A művész szerint a gyerekek számára nem érdemes összetettebb mozgásnyelvet alkalmazni, hiszen számukra egy kidolgozott szóló, egy korrekt koreográfia sokszor unalmas tud lenni.
Tánc ajánló

Látványos mesedarabbal készül az ünnepekre a Recirquel Társulat

A Kristály a klasszikus téli mesék világába repíti a nézőket, a különleges cirkuszi tér pedig különleges atmoszférát teremt az előadásnak, amely december 11. és január 9. között 31 alkalommal lesz látható a Müpa mellett felállított sátorban.
Tánc ajánló

Újraértelmezett táncmozdulatok a Trafóban

Maurer Milán táncművész két nem mindennapi táncelőadással érkezik a Trafóba: december 9-én és 10-én a Cage, 14-én pedig a Sziget – Táncmonológok fényfürdőben című produkcióval áll színpadra.
Tánc kritika

Lapokba zárt mozdulatok

Zs. Vincze Zsuzsa, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes szakmai vezetője különleges kísérletre vállalkozott: több évtizedes alkotói munkásságának legfontosabb előadásait gyűjtötte kötetbe, librettókon és fotókon keresztül elevenítve fel egy-egy ikonikus darabot.