Tánc

Turbó klasszik, monoton

2007.11.06. 00:00
Ajánlom
Még nincs egészen harminc éve, hogy Kanadában létrehozta Édouard Lock a kortárs tánc egyik leghíresebb és legprovokatívabbnak számító társulatát, a La la la Human Steps-et, és hipp-hopp, máris itt vannak Magyarországon! De mielőtt nagyon fanyalgó és gonosz lennék, inkább az előadásról írok, amely a társulat híréhez méltóan a professzionalizmus legmagasabb szintjét ütötte meg, de feltételezem, hogy megosztotta a közönséget, bár az első előadás után egyértelműnek tűnt a tetszésnyilvánítás.

Amjad

A híres – hírhedt kanadai társulattal a magyar közönség eddig legfeljebb az EDIT Nemzetközi Táncfilm Fesztiválon vetített Amelia című filmjén keresztül találkozhatott. Ez a táncfilm tulajdonképpen megfelelő felkészítést jelenthet legújabb produkciójukhoz, a MÜPA Fesztivál Színházában is bemutatott Amjadhoz. Mindkét darabban a klasszikus technikai megalapozottság, a táncosnők magabiztos spicc-tudása elengedhetetlen alap a koreográfia megvalósításához. Az Amjad ráadásul a klasszikus táncszínpadok olyan ortodox háziszerzőjének nagyon ismert dallamaira épült, mint a nagy érzelmes Pjotr Iljics Csajkovszkij. Azért persze nem egy az egyben szólaltak meg a Hattyúk tava vagy a Csipkerózsika jól ismert "slágerei", hanem a kanadai kortárs zeneszerző Gavin Bryars értelmezte át kamarazenekarra, amely élőben kísérte az előadást, melyhez hozzájárultak Blake Hargreaves elektronikus hangszereken megszólaló kísérletei.

Amit látni lehetett, az több mint másfél órányi töménységben absztrakt tánc a klasszika és a modernség ötvözetében. Ez az ellentmondás ebben az esetben nem hidalható át a klasszikus modernség frappáns kifejezésével, hiszen nem balanchini értelemben vett letisztultságról, hanem a klasszikus balett hagyományainak egy jobb híján posztmodernnek nevezhető újraértelmezéséről van szó. Azaz amíg egyfelől nem hagyott a koreográfia kétséget afelől, hogy táncosai bármely nagy klasszikus balettet le tudnák táncolni, addig tulajdonképpen minden szimmetriát, szabályos szerkesztést felrúgott. Nemcsak a térformák voltak rendkívül bonyolultak és bizarrak, hanem gyakorlatilag minden karvezetés, minden dinamikai struktúra ellenébe ment a jól kiszámítható klasszikus formáknak. Mindez az elképesztő precizitással kivitelezett szabályosság pas de deux-kben, illetve négyes, ötös, hatos, stb. formációkban valósult meg. Ezek egymáshoz képesti váltakozásában nekem nem sikerült felfedeznem valamilyen rendszert, számomra ez tette egy kissé monotonná az egyébként lenyűgözően virtuóz egységeket.

E nem felfedezett rendszer vagy másként fogalmazva: a narrativitás hiánya azonban egyáltalán nem gyengéje az előadásnak. Talán inkább arról van szó, hogy Magyarországon nem vagyunk igazán hozzászokva az ilyen fokú absztrakcióhoz, mert még a klasszikus balettektől is a nagy meséket várjuk el. Itt azonban színtisztán személytelen technikáról, csúnyán fogalmazva csúcstechnológiáról volt szó. Bár kétségtelen, hogy a látvány (melynek felelőse Kanada egyik vezető szobrásza, Armand Vaillancourt) óhatatlanul megnyit bizonyos elbeszélői pályákat. A három nagyméretű, kör alakú kivetítőn megjelenő képek adhatnak bizonyos értelmezési keretet. A beazonosíthatatlan belső szervek képei, az akár mesei tartalmakat is felidéző, ágakkal - bogakkal lekötözött gyönyörű lány, illetve fiú képsorai, végül a nagy fehér golyóbisok, különböző asszociációkat kelthetnek. Az emberi organizmus működése, a fehér golyók különböző számban és elrendezésben való körtáncai, a zárlatban valamilyen ősrobbanás-szerű kitörések egyaránt megmozgathatták a befogadói fantáziát, ám mindez a legkevésbé sem lett konkretizálva. De erre valószínűleg nincs is szükség. El tudom fogadni azt az állítást, hogy Édouard Lock koreográfiája nem kifejezetten befogadó-barát produkció. Ám ha valakinek sikerül(t) ráhangolódnia kivételes technikai professzionalizmusára, azt gondolom, páratlan élményben lehet(ett) része.

(2007. november 1., 2., 3., 19:00 - Művészetek Palotája, Fesztivál Színház - Édouard Lock/La la la Human Steps: Amjad)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.
Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc misty copeland

Táncfilmek, amik miatt érdemes várni az őszt

Misty Copeland, Szergej Poluynin, és Carlos Acosta - többek között ők gondoskodnak arról, hogy a hűvösebb napokban lenyűgöző táncfilmeket lássunk a mozikban.
Tánc gyász

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Tánc recirquel

Vági Bence cirkuszrendezését dicsérik Skóciában

A hét ukrán artistát felvonultató My Land című produkció az Edingburh Fringe Fesztivál közönségét már meggyőzte.
Tánc fájdalom

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Tánc magazin

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.