Tánc

Tűzbalesetéről híresült el a 20. század egyik legtehetségesebb női koreográfusa

2017.09.10. 10:22
Ajánlom
Bár a francia táncosnőt és koreográfust, Janine Charrat-t tehetsége is hatalmas hírnévre predesztinálta volna, azután lett világszerte ismert, hogy 1961-ben súlyos égési sérüléseket szerzett egy forgatás során. Néhány napja, augusztus 29-én, 93 éves korában hunyt el.

Janine Charrat saját, Les Algues (Az algák) című etűdjét akarta bemutatni a televízióban, amikor

a kellékként használt égő kandelábertől véletlenül lángra kapott szoknyája, és teste hetven százaléka megégett.

Már a kórházban megígérte a francia riportereknek, hogy visszatér, ekkor készült az a híres fotó is, amin talpig kórházi védőfelszerelésben, nővérekkel körülvéve, spiccre állva mosolyog a kamerának.

Janine Charrat a kórházban

Janine Charrat a kórházban (Fotó/Forrás: Jean Claude Sauer)

Betartotta ígéretét,

négy hónappal később újra színpadra állt, és soha nem mutatta meg a közönségnek az égés nyomait.

Janine Charrat szerencsétlen balesete óriási médianyilvánosságot kapott, sokan csak ekkor ismerték meg a nevét, pedig már 12 éves kora óta aktív volt a pályán. 1937-ben ugyanis főszerepet kapott a Jean Benoît- Lévy rendezte pszichotrillerben, a Ballerinában (eredeti címén La Mort du Cygne , vagyis A hattyú halála ). A filmben egy fiatal balettnövendéket játszott, aki annyira megijedt attól, hogy példaképét, a Párizsi Opera Ballet prímabalerináját egy orosz táncosnő helyettesíti, hogy megszervezett egy balesetet a riválisnak. A film koreográfusa, a Párizsi Opera Ballet akkori igazgatója, Serge Lifar látva a fiatal lány táncos kvalitásait, olyan híres orosz mesterekhez küldte, mint Olga Preobrajenszka, Ljubov Egorova és Alexandre Volinyin. A kritikusok és a szakma is egyértelműen a francia balett reménységét látták benne. 19 éves volt, amikor első felnőtt-munkáját elkészítette Stravinsky: Kártyajáték című művére amiben a legendás Jean Babilée alakította a Joker szerepét.

1952-ben, még a baleset előtt, egy próbán

1952-ben, még a baleset előtt, egy próbán (Fotó/Forrás: Rda / Getty Images Hungary)

Janine Charrat több szempontból is kiemelkedett generációja francia koreográfusai közül: egyrészt ő volt az egyetlen női koreográfus akkoriban, másrészt abban is egyedüli volt, hogy nem a Párizsi Opera akadémiáján végzett.

Jean Cocteau ezért magányos vándornak nevezte, aki a csillagokat is túlszárnyalja.

Janine saját koreográfiái nagyrészt a sorsszerűségről, és halálról szóltak, úgy mint a Jean Genettel közösen készített, kizárólag férfi táncosokra koreografált Adame Miroir (1948), amiben egy tengerész szembenéz a halállal egy tükörteremben, vagy a rendkívüli Le Massacre des Amazones (1952), aminek főszerepét ő táncolta, és amelyben vadlovak gázolnak halálra harcosnőket, akik meg akarják zabolázni azokat.

1951-ben aztán Janine létrehozta saját társulatát Les Ballets Janine Charrat néven, amit később Le Ballet de France-nak kereszteltek át. Eddigre már bekerült a kortárs francia művészvilág krémjébe, olyanokkal barátkozott, mint Jean Genet, Edgar Varèse, Darius Milhaud, Fernand Léger és Pierre Balmain. Ekkor, 1952-ben készült el a később súlyos balesetét okozó koreográfia.

Még mielőtt a baleset megtörtént volna, óriási sikereket ért el a darabbal, aminek koreográfusa és előadója is volt egy személyben.
Janine Charrat

Janine Charrat (Fotó/Forrás: Rda / Getty Images Hungary)

Egy korabeli híres kritikus, Peter Williams a szerepet egy mentálisan kizökkent nő történeteként értelmezte és azt írta, „korunk egyik legnagyszerűbb drámai női táncszerepe”, és dicsérte Janin „folyékony mozgását, ami olyan, mint a hínár hullámzása” – ahogy arra a darab címe is utal. Később a Royal Ballet koreográfusa, Kenneth MacMillan is erre a darabra hivatkozott, mint egyik legfőbb ihletforrására. Felépülése után, az ötvenes években Janine Charrat párhuzamosan táncolt klasszikus balettszerepeket, mint például az ikonikus Giselle, és hozott létre szokatlan, progresszív koreográfiákat a legnagyobb európai társulatok részére.

Gyakran készített táncadaptációt klasszikus női sordrámákból: Perszephoné, Hekabé, Phaedra és Salomé történetét is megkoreografálta, a legtöbbször klasszikus zeneművekre ( Beethoven, Bach, Debussy, Stravinsky stb).

Janin 1961-ben Maurice Béjarttal is együtt dolgozott az ikonikussá vált Les Quatre Fils Aymon című előadáson. Balesete után mindössze egy évvel a Genfi Balett igazgatója lett, de nem bírta sokáig az adminisztrációval járó munkát és visszatért a koreografáláshoz. Legutolsó alkotását 45 évesen készítette. Bár a legtöbben a balesethez kötik a nevét, és sikeres munkatársai - Béjart és Roland Petit- elhalványították az ő tündöklését, Janine koreográfusi érdemei elvitathatatlanok. Talán egy olyan korban, ami nagyobb teret ad a női alkotóknak, és a női perspektívának a táncban, szélesebb körben is felfedezik majd alkotásait.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Raktárvásárral zárja a nyarat a Libri

Hat napig várja váltakozó akciókkal és folyamatosan frissülő készlettel vásárlóit a Libri Kiadó a Szentendrei úton.
Klasszikus

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus

Magyarul is megjelenik Fischer Ádám életrajzi könyve

A karmester 70. születésnapjára jelenik meg Oplatka András életrajzi könyve szeptember elején. Természetesen német nyelven is kiadják.
Tánc

A tánc az emberi faj lételeme, mondják az antropológusok

Azt gondolhatjuk, a tánc csak szórakozás és nem tartozik az emberi faj legfontosabb létfunkciói közé. Az antropológia azonban mást mond. VIDEÓ!
Klasszikus

Egzotikus és visszatérő vendégek Kaposváron – Kaposfest-napló 2.

A Kaposfest utolsó három napjáról szól alábbi írásunk: Brahmstól a Bolyi Soul és Gospel Kórusig haladt a fesztivál zenei programja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kritika

Egyik rabszolgaságból a másikba

Az Út a királyi operába című portréfilm lehetett volna negédes mese egy mulatt fiúról, aki a világon elsőként táncolhatta sötét bőre ellenére Rómeót. Szerencsére azonban Icíar Bollaí rendezőnek – Carlos Acosta produceri jelenléte mellett – sikerült megmutatnia, hogy sötétség nélkül nincs fény.
Tánc videó

A tánc az emberi faj lételeme, mondják az antropológusok

Azt gondolhatjuk, a tánc csak szórakozás és nem tartozik az emberi faj legfontosabb létfunkciói közé. Az antropológia azonban mást mond. VIDEÓ!
Tánc hír

Világrekord kísérlet: a legtöbb táncos spiccen

Az Amercian Ballet Theater sztárpárosa, James Whiteside és Isabella Boylston álma egy olyan világrekord felállítása, amiben a legtöbb táncos emelkedik spiccre egyidejűleg.
Tánc hír

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Tánc magazin

Kezek és lábak nélkül – Breaktáncosok, akinek szárnyakat ad a tánc

Az ILL-ABILITIES egy montreali székhelyű tánccsoport, ami nyolc olyan kiváló breaktáncost egyesít a világ különböző tájairól, akik testi hátrányukat leküzdve kerültek az élvonalba.