Tánc

Új Fiúk

2010.01.04. 12:18
Ajánlom
Bár a Frenák Pál készítette Fiúk premierje hat évvel ezelőtt volt, mégis, mind a mai napig levehetetlen és megunhatatlan darabnak tűnik. A közönség rajongása szinte folyamatosan repertoáron tartja az előadást. Január 7., 8., 9. 20:00 - Trafó - Kortárs Művészetek Háza - a Frenák Pál Társulat előadása

A 2004-es FIÚK óriási siker volt mind ide haza, mind külföldön. A darab átfogó hatását bizonyítja többek között az is, hogy a Duna Televízió 2008-ban felvette az előadást és filmet készített belőle. Valamint 2006-ban a FIÚK nyerte a Trafó - Kortárs Művészetek Háza és a MU Színház által alapított Lábán Rudolf díjat, mely szakmai díj a magyar kortárs tánc legszínvonalasabb alkotásainak és alkotóinak elismerését és népszerűsítését tűzte ki célul.

Bár a FIÚK premierje hat évvel ezelőtt volt, mégis, mind a mai napig levehetetlen és megunhatatlan darabnak tűnik. A közönség rajongása szinte folyamatosan repertoáron tartja az előadást.

Idén két új, fiatal tehetséggel - Holoda Péter és Major László - bővült társulat, akik számára óriási kihívást jelent e nagysikerű darabban való részvétel. Mellettük további három, jól ismert, kiváló táncos szerepel a felújításban: Fekete Zoltán, Nelson Reguera és Várnagy Kristóf.

Az előadás Frenák Pál a nemek szerepét, a nemek viszonyrendszerét vizsgáló trilógiájának az első és legnépszerűbb darabja. Túl azon, hogy megmutatja a férfiszépséget - vajon miért beszélünk olyan ritkán úgy a férfi test esztétikájáról, ahogyan a nőiéről - a FIÚK speciális térhasználata fontos kifejezőeszközként is szolgál. Rámutat az alkotói szándékra, ami szerint az előadás mélyrepülés a tudattalanban, kutatás az ösztönökben, amelyekből személyiségünk is táplálkozik.

A FIÚK különös tükröt tart elénk, amelyben látjuk a "Macsót", a "Nárciszt" és a "Herkulest" is, így közelről tanulmányozhatjuk a férfilét alaptípusait. Frenák váltakozva jeleníti meg a sovén gyűlöletet, az ostoba követelőzést, a figurák közt fennálló, törékeny erőegyensúlyt a színpadon. Radikális vízióját átitatja az emberi kapcsolatokban rejlő reménytelenség tudata. A férfiszexualitást különböző aspektusokból vizsgálja: felmutatja eredetét és a tudattalanban rejlő forrásait. Érzékisége kegyetlen, könyörtelensége költői. Szimbólumrendszere asszociációkra késztet.

Az előadás feketehumorral, éles iróniával, az agresszió felmutatásával érzékelteti az érzelmek elsivárosodását, a klisészerűséget, amely a ma emberi kapcsolatait elborítja. Frenák Pál koreográfiai koncepciója filmes, már-már színházi dimenzióban fogant: az alkotás magában hordozza készítőjének az emberi lélek működéséről felhalmozott intuitív tudásanyagát. A FIÚK közvetlen kapcsolatban van a tudattalan mélyrétegeivel, de egyszerre fogható fel könyörtelen társadalmi látleletként is.

FIÚK

Koreográfus, látvány: Frenák Pál

Táncosok: Holoda Péter, Fekete Zoltán, Major László, Nelson Reguera, Várnagy Kristóf + 1 akrobata

Zene: Fabrice Planquette, Gergely Attila

Fény: Marton János

Hang: Hajas Attila

Alpintechnika: Ferenci Miklós

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A tánc majd’ összes alműfaját felsorakoztatja a Magyar Táncfesztivál

Balett, néptánc, kortárs tánc, sőt tánc-cirkusz is lesz június 17. és 22. között Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, amihez idén is hozzákapcsolódik a Gyermek Táncfesztivál.
Tánc interjú

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.