Tánc

Új Fiúk

2010.01.04. 12:18
Ajánlom
Bár a Frenák Pál készítette Fiúk premierje hat évvel ezelőtt volt, mégis, mind a mai napig levehetetlen és megunhatatlan darabnak tűnik. A közönség rajongása szinte folyamatosan repertoáron tartja az előadást. Január 7., 8., 9. 20:00 - Trafó - Kortárs Művészetek Háza - a Frenák Pál Társulat előadása

A 2004-es FIÚK óriási siker volt mind ide haza, mind külföldön. A darab átfogó hatását bizonyítja többek között az is, hogy a Duna Televízió 2008-ban felvette az előadást és filmet készített belőle. Valamint 2006-ban a FIÚK nyerte a Trafó - Kortárs Művészetek Háza és a MU Színház által alapított Lábán Rudolf díjat, mely szakmai díj a magyar kortárs tánc legszínvonalasabb alkotásainak és alkotóinak elismerését és népszerűsítését tűzte ki célul.

Bár a FIÚK premierje hat évvel ezelőtt volt, mégis, mind a mai napig levehetetlen és megunhatatlan darabnak tűnik. A közönség rajongása szinte folyamatosan repertoáron tartja az előadást.

Idén két új, fiatal tehetséggel - Holoda Péter és Major László - bővült társulat, akik számára óriási kihívást jelent e nagysikerű darabban való részvétel. Mellettük további három, jól ismert, kiváló táncos szerepel a felújításban: Fekete Zoltán, Nelson Reguera és Várnagy Kristóf.

Az előadás Frenák Pál a nemek szerepét, a nemek viszonyrendszerét vizsgáló trilógiájának az első és legnépszerűbb darabja. Túl azon, hogy megmutatja a férfiszépséget - vajon miért beszélünk olyan ritkán úgy a férfi test esztétikájáról, ahogyan a nőiéről - a FIÚK speciális térhasználata fontos kifejezőeszközként is szolgál. Rámutat az alkotói szándékra, ami szerint az előadás mélyrepülés a tudattalanban, kutatás az ösztönökben, amelyekből személyiségünk is táplálkozik.

A FIÚK különös tükröt tart elénk, amelyben látjuk a "Macsót", a "Nárciszt" és a "Herkulest" is, így közelről tanulmányozhatjuk a férfilét alaptípusait. Frenák váltakozva jeleníti meg a sovén gyűlöletet, az ostoba követelőzést, a figurák közt fennálló, törékeny erőegyensúlyt a színpadon. Radikális vízióját átitatja az emberi kapcsolatokban rejlő reménytelenség tudata. A férfiszexualitást különböző aspektusokból vizsgálja: felmutatja eredetét és a tudattalanban rejlő forrásait. Érzékisége kegyetlen, könyörtelensége költői. Szimbólumrendszere asszociációkra késztet.

Az előadás feketehumorral, éles iróniával, az agresszió felmutatásával érzékelteti az érzelmek elsivárosodását, a klisészerűséget, amely a ma emberi kapcsolatait elborítja. Frenák Pál koreográfiai koncepciója filmes, már-már színházi dimenzióban fogant: az alkotás magában hordozza készítőjének az emberi lélek működéséről felhalmozott intuitív tudásanyagát. A FIÚK közvetlen kapcsolatban van a tudattalan mélyrétegeivel, de egyszerre fogható fel könyörtelen társadalmi látleletként is.

FIÚK

Koreográfus, látvány: Frenák Pál

Táncosok: Holoda Péter, Fekete Zoltán, Major László, Nelson Reguera, Várnagy Kristóf + 1 akrobata

Zene: Fabrice Planquette, Gergely Attila

Fény: Marton János

Hang: Hajas Attila

Alpintechnika: Ferenci Miklós

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Klasszikus

Ilyen érzés volt egyetlen európaiként hallgatni a Concerto Budapest koncertjét Kínában

Szürreális és tanulságos élmény volt, de emlékezetes volt az este Fucsouban a zenekar azon tagjai számára is, akik a koncert előtt egy vörös szőnyegen sétáltak Jackie Chan-nel.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Klasszikus

Hangverseny Kocsis Zoltán emlékére

Maurice Ravel, Frédéric Chopin és Kovács Zoltán egy-egy művével emlékeznek Kocsis Zoltán zongoraművészre, karmesterre és zeneszerzőre halála évfordulóján a Nemzeti Filharmonikusok.
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Alicia Alonso kubai táncosnő, minden idők egyik legnagyobb balettművésze

A legendás balett-táncosnő csütörtökön halt meg egy havannai kórházban, 98 évesen - közölte az általa alapított Kubai Nemzeti Balett.
Tánc magazin

Balettal próbálják jó útra téríteni egy női börtön lakóit

Szögesdrótkerítések, betoncellák és kemény testi fenyítés helyett nyitott terek, klasszikus zene és balett jellemzi az új-zélandi Aucklandben található női korrekciós intézetet.
Tánc videó

Bach és a hiphop találkozása olyan lágy, mint az őszi napfény

Pontosan egy éve született az a táncvideó, amelyben Benjamin Millepied koncepcióját követve Bach I. (G-dúr) csellószvitjének Prelude tételét ülteti át mozgásba a hiphop háttérrel rendelkező kortárs táncos, Aïden Carberry.
Tánc ajánló

Jön a hónap legzsúfoltabb tánchétvégéje!

Siri Larbi Cherkaoui és az Eastman, Feledi Project, Mészáros Máté, Juhász Péter és a Közép-Európa Táncszínház is fellép a 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál záróhétvégéjén.
Tánc magazin

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.