Tánc

Új szelek

2015.03.30. 10:44
Ajánlom
"Ahol kinyílik a világ" – hirdeti a jelmondat az Operaház idei évadát. És valóban, nemcsak az operai repertoárban lehet tanúja a közönség a modern irányzatok, új látásmódok, a szokottól eltérő fel- és átdolgozások megjelenésének, de – ha óvatosabban is – a balettprogramba is került némi újdonság.

Igaz, nem maga az együttes szakított a tütük és diadémok hagyományával, nem a táncosok hajították sutba spicc-cipőiket, csupán teret, egészen pontosan színpadot engedett a Magyar Nemzeti Balett az alternatív együttesek bemutatkozásának is. Ezúttal az új trendet képviselő társulatok lépnek majd színpadra március 30-án az Erkel Színházban a TáncTrend'15 című programban. Akik tehát a hattyúkat és a tündéreket kedvelik, azok inkább máskorra váltsanak jegyet, mert ezen az estén a táncművészet egy másik arculatával, a táncalkotások hagyományostól eltérő aspektusaival találkozhat a közönség. Ezek a darabok más befogadói hozzáállást is kívánnak... Ahol kinyílik a világ, ott szükség lehet a nyitott látásmódra is.

Az idei est egyik fellépője Fodor Zoltán Inversedance nevű társulata, amely már a nevével is jelzi, hogy ellenkező, a hagyományoshoz képes fordított látásmóddal fordul a tánchoz. A 2010-ben alapított együttes ma már a hazai kortárs tánc állandó szereplője, bemutatóit a sokféleség, a kísérletező kedv jellemzi, legyen szó akár gyerekeknek szánt előadásról is.

Az általuk bemutatott produkció az Eszter címet viseli, mert a 2012-ben készült darab az ószövetségi Eszter könyvéből merít. Az alkotó ebben a táncműben Eszter történetét, valójában a zsidó hagyományból a purim ünnepének eredetét dolgozta fel. A koreográfia azt szeretné elmesélni, hogyan élhetett a zsidó származású Eszter a perzsák által leigázott nép tagjaként, majd később a nagy uralkodó, Áhásvérus kiválasztottjaként, származását eltitkolva, idegen ország uralkodónőjeként. De mindez valójában csak a kiindulópont volt Fodor számára ahhoz, hogy Eszter életén keresztül a lelki vívódást, a rabság és a szabadság kettősségét, a hit és a szerelem közötti egyensúlyozást jelenítse meg a tánc nyelvére fordítva. Azt, hogy mindezt mennyire sikerült a mához is szólva átadnia, a közönségnek kell eldöntenie.

Az est másik darabja a magyar kortárs tánc mára "klasszikusnak" számító alkotója, Frenák Pál híres Fiúk című alkotása. Frenák 1999-ben alapította társulatát francia-magyar koprodukcióban, és azóta folyamatosan részt vesz a magyar táncéletben, mégpedig erős művészi jelenléttel, meghatározó alkotásokkal. A Fiúk koreográfiájának első verziója még 2004-ben készült és hamar a Franciaországban is elismert alkotó munkásságának emblémája lett. A magyar kortárs tánc egyik igazi kultuszdarabja olyan alkotás, amelyre még azok is kíváncsiak, akik amúgy nem nagyon kedvelik a tánc alternatív irányait. Amikor a koreográfia 2006-ban Lábán Rudolf-díjat kapott, végképp bevonult a táncművészet újabb kori történetébe.

Frenák a táncművet 2010-ben felújította, azóta újabb és újabb előadók próbálhatták ki magukat benne a Frenák Pál Társulat nemzetközi csapatából. A táncosoktól teljes önátadást, rendkívüli koncentráltságot, biztos testtudatot és művészi kifejezést igénylő koreográfia nem hagyja érintetlenül a közönséget. A díszlettelenségben is szokatlan erős látványhatások a világítás dramaturgiai szerepétől még inkább felerősödnek.

"Én nem elvárásokból, hanem figyelemből dolgozom, és ezt szeretném látni a táncosaimon is. Figyelnünk kell önmagunkra és egymásra. A technikai tudás fontos, de az még inkább, hogy képesek legyenek bejönni a színpadra, megállni és jelen lenni. Néha ez a legnehezebb dolog. Őszintén szólva egy kreáció akkor működik igazán, ha a táncosok képesek arra, hogy a személyességen keresztül egy univerzálisabb minőséget hozzanak létre" - nyilatkozta Frenák egy interjúban.

A férfilét, a fiúvilág különösen őszinte víziójának részleteiről ezután hiba lenne bármit is előre elárulni, a felkavaró erejű, vallomásos alkotás azonban biztosan sokáig emlékezetébe vésődik az újra, a másfélére fogékony nézőnek.

Az est harmadik darabja, Andrea Paolini Merlo egyfelvonásosa Metamorphosis Nocturnes címmel. A Ligeti György No. 1-es vonósnégyesére készült neoklasszikus alkotás ugyan nem a legfrissebb trendhez tartozik, mégis látványvilága és muzikalitása a balett nyelv használatának új lehetőségeit mutatja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-al. 
Vizuál

A tavalyi év eseményei a világ legjobb képein

Nézd meg, mi történt a világban tavaly! Október 23-ig megtekinthető a tárlat a Magyar Nemzeti Múzeumban.
Plusz

Őze Áron dadogással élő sorstársaival beszélget

A dadogás elfogadásának világnapján, október 22-én konferenciát szerveznek, amelyre a beszédhibában érintetteket és a témával foglalkozó pszichológusokat is várnak.
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Alicia Alonso kubai táncosnő, minden idők egyik legnagyobb balettművésze

A legendás balett-táncosnő csütörtökön halt meg egy havannai kórházban, 98 évesen - közölte az általa alapított Kubai Nemzeti Balett.
Tánc magazin

Balettal próbálják jó útra téríteni egy női börtön lakóit

Szögesdrótkerítések, betoncellák és kemény testi fenyítés helyett nyitott terek, klasszikus zene és balett jellemzi az új-zélandi Aucklandben található női korrekciós intézetet.
Tánc videó

Bach és a hiphop találkozása olyan lágy, mint az őszi napfény

Pontosan egy éve született az a táncvideó, amelyben Benjamin Millepied koncepcióját követve Bach I. (G-dúr) csellószvitjének Prelude tételét ülteti át mozgásba a hiphop háttérrel rendelkező kortárs táncos, Aïden Carberry.
Tánc ajánló

Jön a hónap legzsúfoltabb tánchétvégéje!

Siri Larbi Cherkaoui és az Eastman, Feledi Project, Mészáros Máté, Juhász Péter és a Közép-Európa Táncszínház is fellép a 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál záróhétvégéjén.
Tánc magazin

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.