Tánc

Újabb Balanchine-koreográfiát mutat be a Magyar Nemzeti Balett

2019.03.20. 11:55
Ajánlom
Először látható Magyarországon a 20. századi grúz koreográfus Sylvia Pas de Deux-je március 22-én az OMG (Oh My God!) című balettesten az Erkel Színházban.

A rendkívüli felkészültséget igénylő darab egy korábban bemutatott Balanchine-alkotással, a Téma és variációkkal, valamint Harald Lander Etűdök című koreográfiájával látható egy esten. Az Opera Zenekart Kollár Imre vezényli.

Az est mindhárom produkciója a 20. század derekán, 1947 és 1950 között született, mégsem egyértelműen modern alkotások, hisz mindkét koreográfus jellemzően és meghatározóan alkalmazta munkáiban a klasszikus balett minden elemét. Mindhárom koreográfia a balett-technika bravúrjainak felvonultatásáról szól. Talán nem túlzás állítani:

ha valaki a klasszikus balettről szeretne tanulni, akkor itt egy este alatt minden lényegi elemet megismerhet.

George Balanchine 1950-ben bemutatott, 13 perces Sylvia Pas de Deux-je Léo Delibes Sylvia című egész estés balettjének zenei részleteire készült, és a klasszikus balett által gyakran alkalmazott pas de deux, azaz kettős felvonultatására vállalkozik. A pas de deux részei: az entreé (a szólisták érkezése), az adagio (amely a lassú, statikus része a kettősnek), majd a variációk (ahol a szólisták bravúros tudásukat csillogtatják meg egyenként – rendszerint itt látunk technikás forgásokat, ugrásokat), és ezt követi a coda (ahol ismét közösen táncolnak, lezárva a pas de deux-t). A produkciót a Magyar Nemzeti Balett szólistáinak a New York-i jogtulajdonos, a balettsztár-családból érkező Marina Eglevsky személyesen tanítja be. A darabot az együttes berkein belül a március 15. alkalmából a Magyar Érdemrend középkeresztje a csillaggal címmel frissen kitüntetett Dózsa Imre balettmester fogja gondozni.

A Sylvia Pas de Deux-t a másik Balanchine-koreográfia, a Csajkovszkij zenéjére komponált Téma és variációk követi, amely a klasszikus balett elemeit különböző változatokban bemutató, úgynevezett szimfonikus balett. A darabot, amit 2017 őszén a Klasszik 47°N19°E c. balettesten ugyancsak az Etűdök c. balettel párosítva szerepelt először a Magyar Nemzeti Balett repertoárján, John Clifford tanította be az együttesnek, amelyet most Aradi Mária és Venekei Marianna balettmester próbálja újra a táncosokkal.

Ugyancsak a műfaj nehézségeiről és a vele járó küzdelem szépségeiről szól a szünet után Harald Lander Etűdök című darabja, amely Carl Czerny kompozíciókra készült Knudåge Riisager zenekari hangszerelésében. A közel 40 perces műben egy teljes balettgyakorlat sűrűsödik össze, amiben a koreográfus szándéka szerint az mutatkozik meg, hogy a légiesen könnyednek, szórakoztatónak és finomnak tűnő klasszikus balett mögött milyen irtózatos erőfeszítések sora áll. A darabot, amely bármely klasszikus balettegyüttes számára rang, ha műsorára tűzhetik, a Magyar Nemzeti Balett 2014. március 22-én mutatta be, akkor Johnny Eliasen betanításában. Az Etűdöket most Pongor Ildikó, Rujsz Edit, Venekei Marianna és Szirb György balettmesterek próbálják az együttessel.

A három produkcióban a Magyar Nemzeti Balett majd minden szólistája – Melnik Tatiana, Sarkissova Karina, Balaban Cristina, Felméry Lili, Ivanova-Skoblikova Sofia, Oláh Zoltán, Leblanc Gergely, Balázsi Gergő Ármin, Lagunov Ievgen – főszerephez jut,

két produkcióban is fellép a 2018/2019-es évad Étoile-ja, Timofeev Dmitry, és a címzetes magántáncosok közül Kim Minjung, Kosyreva Diana, Pokhodnykh Ellina, Rónai András, Diachkov Dmitry, valamint Morimoto Ryosuke is látható szóló szerepekben.

Az OMG estet a közönség összesen hat alkalommal láthatja az évadban az Erkel Színház műsorán, 2019. március 22-én, 23-án, 24-én két alkalommal, 27-én és 28-án.

 

A „szem Mozartja”

Kapcsolódó

A „szem Mozartja”

Ősszel egy új Balanchine-darabbal, a Téma és variációkkal bővül a Magyar Nemzeti Balett repertoárja. A neoklasszikus balettet megteremtő koreográfus muzikalitásáról és különös tehetségéről a Kossuth- és Liszt-díjas Dózsa Imrével, az Opera örökös tagjával és mesterművészével beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Színház

Megszavazta a Parlament az új színháztörvényt

115 igen szavazattal elfogadta az Országgyűlés a kulturális törvénycsomagról szóló törvényjavaslatot, amely miatt hétfőn ezrek tüntettek a Madách téren.
Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Nem hiszek abban, hogy ütni-verni kell a táncosokat" – Interjú Aradi Máriával

Aradi Mária nemrég ünnepelte a 75. születésnapját, de ma is rendületlenül dolgozik a Magyar Nemzeti Balett betanító balettmestereként. Nagyívű balett-táncosi pályájáról szerényen beszél, a jelenkori tendenciákról pedig határozott véleménye van.
Tánc hír

Magyarországra hozza szociális cirkusz programját a Cirquel du Soleil

Veszélyeztetett fiatalokkal foglalkozó szakembereknek indított továbbképzést a Cirque du Soleil-jel együttműködésben a Recirquel.
Tánc hír

Szögre akasztotta a balettcipőt a Párizsi Opera Balett

A társulat 154 táncosából 120-an vettek részt az országos nyugdíjreform-ellenes sztrájkban. Az új törvény ugyanis eltörölné azt a művésznyugdíjat is, amelyet a táncosok 42 éves koruktól vehettek eddig igénybe.
Tánc interjú

Milyen esélyeink vannak a függetlenségre? – Interjú Juhász Katával

Juhász Kata a Declaration of Indepence című szólójában a stand-up, a fizikai színház és a kortárs tánc elemeinek ötvözésével járja körbe az egyik legégetőbb kérdést: milyen fajta függéseknek van ma kitéve az egyén a mediatizált és átpolitizált európai kulturális térben? A darab az USA és Dánia után a dunaPart –Kortárs Előadóművészeti Platformon is bemutatkozott.
Tánc magazin

Klasszikus balettek, amik mai szemmel diszkriminatívnak tűnhetnek

Itt A diótörő-szezon, amelynek egyes karaktertáncai kapcsán újra rácsodálkozhatunk, vajon bizonyos pontokon nem rögzítenek-e meghaladott ábrázolásmódokat ezek a 19. századi balettek?