A történet Puskiné, a zene Csajkovszkijé, de az orosz zeneszerző azonos című operájából egyetlen taktus sem szerepel benne. "Főként az Évszakok című zongoraciklus dallamai és a Francesca da Rimini, illetve A cárnő cipellőcskéje című operák részletei hallhatók a balettben Kurt-Heinz Stolze nagyszerű, Csajkovszkijhoz méltó hangszerelésében" - mondta el Héja Domonkos, az Operaház megbízott főzeneigazgatója a premiert beharangozó október 30-i sajtótájékoztatón.
A főzeneigazgató, aki a bemutatón a Magyar Állami Operaház zenekarát vezényli, hozzátette: úgy véli, egy főzeneigazgatónak évadonként legalább egy alkalommal balettet is kell dirigálnia, hogy visszanyerje "alázatosságát, kompromisszumkészségét", hiszen egy kész koreográfia alatt a zenében nem vehet olyan tempókat, amilyeneket ő szeretne, alkalmazkodnia kell a táncosokhoz. Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett megbízott igazgatója, aki 2002-ben a mű címszerepét táncolta, úgy vélte, John Cranko zseniális dramaturgiai érzékkel választotta ki a verses regény részleteit, épp annyit, hogy a három felvonás során a történet íve teljes legyen, de ne váljon a darab túl hosszadalmassá. "A jogtulajdonosok tavaly eljöttek, megnézték a társulatot, hogy elég felkészült-e, nemcsak technikailag, hanem előadói képességben is. A mű kiemelkedő kifejezési erőt is követel. Alkalmasnak találtak bennünket, számomra öröm, hogy a "derékhad" mellett a fiatal táncosaink fokozatosan belenőhetnek a szebbnél szebb szerepekbe" - emelte ki.
A Puskin verses regénye alapján készült táncszínpadi művet, csakúgy, mint Cranko egyéb koreográfiáit a legnagyobb presztízsű nemzetközi színpadok - mint például a New York-i Metropolitan, a Covent Garden, a müncheni Bajor Állami Balett, a berlini vagy a bécsi opera - folyamatosan repertoáron tartják. Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett megbízott igazgatója most visszaemeli a társulat kínálatába az Anyegint, amelynek jogait néhány éve elvesztette a budapesti együttes. A lehetőség visszaszerzése balettdiplomáciai áttörésként is értékelhető, melynek nyomán a jogtartók küldöttei megbizonyosodtak az Operaház balett társulatának magas szintű kvalitásairól, ezután köttetett meg a megállapodás. Az Anyegin Cranko koreográfiájával a jelenkor balettirodalmának egyik legfontosabb alkotása, a világon szinte mindenütt repertoáron van - mutatott rá Solymosi Tamás, akinek tervei között még számos hasonló kosztümös remekmű bemutatása szerepel. Példaként Sir Kenneth MacMillan Manonját említette.
A november 3-ai bemutatót hónapokkal megelőző szereplőválogatás a stuttgarti mesterek felügyeletével történt. A megfelelő karakterek kiválasztása után a jogtulajdonosok kérték fel és delegálták a betanító balettmestereket. A felkészülést Agneta Stjernlöf-Valcu és Victor Valcu, a Svéd Királyi Balett koreográfusa és egykori szólistája segítette. A stockholmi mesterpáros 2010-ben a Svéd Királyi Balett számára, majd a milánói Scalában tanította be az Anyegint, 2011-ben Buenos Airesben és Szöulban szintén közösen állították színpadra Puskin világhírű művét. Agneta Valcu az Opera magazinnak adott nyilatkozatában kiemelte: lenyűgözi a Magyar Nemzeti Balett együttesének technikai iskolázottsága, a szólisták kiváló előadói képessége. Hozzátette, hogy a nagyszámú tehetséges fiatal férfitáncos jelenléte másutt ritkaság, emellett előnyként értékelte a táncosok kulturális ismereteit. Thomas Mika, a díszletek és jelmezek tervezője elmondta: 2007-ben a jogtulajdonosok azt kérték, készítsen friss ruhákat és színpadképeket, hogy a 21. századnak jobban megfeleljen a látvány, de mégis korhű maradjon. Budapesten már az új készlet látható.
Solymosi Tamás arról is tájékoztatott, hogy a Magyar Nemzeti Balett kötelékében a 2012/2013-as évadtól új prímabalerinát üdvözölhet a közönség. Aliya Tanykpayeva a 2003-as Luxemburgi Nemzetközi Balettverseny nagydíjasa, a Kazahsztáni Klasszikus Balett Intézetben végzett. Pályáját az almati-i Állami Balettegyüttesnél azonnal első magántáncosi pozícióban kezdte, két év múlva pedig a leghíresebb orosz balettiskolákban végzett táncosokat foglalkoztató Imperial Russian Ballet együttesének szólistája lett. 2005-től a bécsi Staatsoper, 2009-től a Zürichi Operaház színpadán táncolta el a balettirodalom legnagyobb klasszikus női főszerepeit, emellett számos kortárs darabban is színpadra lépett. Tatjana szerepében Oláh Zoltán első magántáncos partnereként debütál a Magyar Állami Operaházban. A címszerepet táncoló Oláh Zoltán táncművész a Magyar Állami Operaház történetében, a 2011/2012-es évad végén, elsőként vehette át a friss alapítású Étoile-díjat, amelyet az idei évad teljes hosszában egyedüliként visel a Magyar Nemzeti Balett társulatában. Oláh, aki a darab 2002-es bemutatóján Lenszkij szerepét táncolta, idén új karakter megformálásával mutathatja meg tudását Cranko darabjában.
A keddi sajtótájékoztatón Solymosi Tamás bejelentette, hogy október 30-ától a magyar táncművészet történetében egyedülálló együttműködést valósít meg a Magyar Nemzeti Balett és az adidas Hungary Kft. A Magyar Állami Operaház és a Magyar Nemzeti Balett célkitűzése, hogy olyan támogatókat, mecénásokat és partnereket nyerjen meg, akik elősegítik az együttes szakmai fejlődését. Első, kiemelt partnerként az adidas Hungary Kft-vel kötöttek megállapodást, amelynek eredményeképpen az adidas az együttes szóló- és tánckari művészeit sportfelszereléssel látja el. Együttműködésük, amelynek lejártát követően további két évre történő meghosszabbításról egyezhetnek meg, hivatalosan 2014. június 30-áig tart.
Ókovács Szilveszter megbízott főigazgató elárulta, a tegnap közzétett főigazgatói pályázatot olvasta, és reméli, hogy vezetőtársaival - Héja Domonkossal, Solymosi Tamással és Mozsár István ügyvezető igazgatóval -, akikkel 14 hónapja dolgozik, ütőképes pályázatot fog benyújtani. "Az Operaház vezetése, az Erkel Színház felújítása mellett ez persze nem könnyű feladat. De bárki is nyerje el a posztot, biztos, hogy küzdenie kell azért, hogy a két ház működtetésére szánt állami támogatás 10 milliárd forint fölé emelkedjen" - vélekedett a megbízott főigazgató.