Tánc

Utak és rezgések

2009.05.15. 00:00
Ajánlom
Duda Éva nemrég Bukarestben koreografálta Presgurvic Rómeó és Júliáját, áprilisban a Plain és Az Ismeretlen című darabjainak felújításán dolgozott. Május végén Carneval című munkáját láthatjuk a Merlin Színházban. E bemutató a Közép-Európa Táncszínház huszadik jubileumi évadának záróakkordja lesz.

Duda Éva (fotó: Bege Nóra)

Fidelio Est: Hogyan születnek a produkcióid? Mi van előbb: egy érzelem, egy motívum vagy egy történet?

Duda Éva: Sok olyan téma van, ami számomra kiemelten fontos, és folyamatosan vizsgálom, de ki kell várni a pillanatot, amíg egy előadás meg akar születni, amíg kiteljesedik a kép, és valóban megszólít a darab. A Carneval témája legalább két éve motoszkál bennem. Először általában egy kép, egy tónus, egy vízió van a fejemben, ami szerkezetté áll össze, és erre kezdem el építeni az előadást. Számomra nem az a lényeges, amit elmesélek, hanem az, ahogyan, és hogy a mozdulatok során egy adott szereplővel mi történik. A táncos személyisége nagyon befolyásolja a koreográfiát, ezért nem tudok bárkire szerepet adni. A különféle állapotok és ezeknek a változásai érdekelnek. Az a változékonyság, ahogyan egy gyerek játszik valamivel, és egy pillanattal később már maximális figyelemmel valami másra fókuszál – mert folyamatosan jelen időben van. Ez a „jelenidejűség” érdekel a színházban. A darabjaimban hagyományos értelemben vett történet nincs, de bármilyen absztrakt is egy előadás, az ember akaratlanul is történetiséget, narratívát keres, így mindenképp vannak szálak, csomópontok, melyeket lehet követni.

FE: Mit jelent számodra a karnevál?

DÉ: Szertartás, ünnep, rítus. Az előadás kapcsán az a közösségi összetartozás által indukált felszabadult állapot érdekelt, amikor a figurák euforikus hangulatban, maszkoktól mentesen tudják megmutatni saját énjüket. Arra vagyok kíváncsi, hogy ebben az őrült kavalkádban hogyan változnak át a figurák démonivá, animális, sötét lényekké, a felhevültség, a ritmus energiája hogyan változtatja meg a személyiségeket, és milyen helyzeteket idéz elő. Ahogy az Aréna, a Carneval is metaforikus cím. De míg az Aréna misztikusabb és költőibb volt, a Carneval mozgalmasabb, játékosabb lesz, mégis szélsőségesebb irányokba mutat.

FE: Tavaly hegyet másztál Tibetben, és jártál Mexikóban. Hogyan hatnak rád ezek az utazások?

DÉ: Épp halottak napja volt, amikor Mexikóban voltam. Náluk ez hatalmas örömünnep, bábukat égetnek, zenélnek, így tisztelegnek halott szeretteik előtt. Ez annyira fontos élmény volt, hogy bele is szőttem a Carnevalba. Ha nem is mindig tudatosan, de minden élmény mélyen belém ivódik, és ezáltal belegyűrűzik a darabokba is. Nagyon érdekelnek az élő hagyományok, a különféle kultúrák. Az utazások során az emblematikus, tiszta emocionális pillanatokat igyekszem megőrizni. Olyan könnyű beszűkülni saját világunkba, hogy muszáj látnom, máshol mi történik, hogyan gondolkodnak. Csak úgy lehetek a színházban gazdagabb, ha beengedek új élményeket, és ha néha madártávlatból nézhetek saját környezetemre. A munkában én adok kifelé ötleteket és energiákat, de az adás-kapás kölcsönös, hiszen ezeket az érzelmeket és energiákat egymásba transzformáljuk, egymást töltjük szellemileg és fizikailag. Az utazás más, az befelé figyelés. Megváltoztatja a gondolkodást, az élethez való hozzáállást.

FE: Rendszeresen készítesz alkalmazott koreográfiákat musicalekhez, operákhoz. Ezeket a tapasztalatokat tudod hasznosítani saját munkáidban?

DÉ: Ez mindkét irányba hat. Egyik nap néhányan ülünk egy evezős csónakban, amit saját kezünkkel raktunk össze, és mindenért mi felelünk. A következő napon pedig vezetek egy húszfős legénységgel működő vitorlást, ahol mindenkinek megvan a feladata, és nekem kapitányként kell irányítani. A két feladat más, de mindkét hajónak úsznia kell a vízen. Nálunk divat elválasztani az alkalmazott koreográfiát egyéb alkotói munkától, de külföldön ez nem így van. Az ember gazdagabb lény annál, hogy be lehessen zárni egy fiókba. Én minden munkámra büszke vagyok. A lényeg, hogy a végeredmény minőségi és „dudás” munka legyen. Azáltal, hogy több műfajban mozgok, sokkal többet tapasztalok magáról a színházról.

FE: Hogyan tudnád definiálni a „dudás” stílust?

DÉ: Szeretném, ha nagyon dinamikus és mozgalmas lenne, de lenne közben idő, sok nyugodt pillanat, amikor megállunk, egymásra figyelünk. Nem akarom felvenni a világ ritmusát, hogy ide-oda rohanunk, és közben nincs idő egymás szemébe nézni. A színház, mint egy nagyító, kiszélesíti a pillanatokat. Az ember nem az állandó pörgés rezgésszámára van kitalálva. A lényegi dolgok nem magas rezgésszámon dőlnek el.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

75 éve verték halálra az Utas és holdvilág szerzőjét

Hetvenöt éve, 1945. január 27-én halt meg Szerb Antal. 1968-ban Balfon emlékművet avattak, amelyen az író szavai olvashatók: „A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az egész emberiségé is.”
Plusz

Könnyeinkkel küzdünk a Kobe Bryantről szóló animációs kisfilmet nézve

A Grammy gálát is beárnyékolta a Kobe Bryant haláláról érkező megrázó hír. Alicia Keys részvétnyilvánítása után több művész is az elhunyt emléke előtt tisztelgett műsorával. Mutatjuk Kobe Bryant Oscar-díjas animációs filmjét, amelyet a saját életéről készített.
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.
Klasszikus

A karmester, aki zenekari állással mentett meg zsidókat a lengyel holokauszt idején

A rettegett Hans Frank, a lengyelek hentese rajongott a zenéért. Hans Swarowsky karmester pedig a tűzzel játszott, amikor kihasználta ezt a rajongást, hogy zsidó és lengyel életeket mentsen meg a világháború alatt.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Milyen hatással van az alkotói munkára a klímavészhelyzet? – Beszélgetés a Trafóklubban

A klímavédelem témakörét járja körbe február 13-án Duda Éva (Duda Éva Társulat), Hevesi Flóra (Greenpeace) és Macskásy Éva (Fridays For Future) a Trafóban.
Tánc ajánló

Vizuális színpadi varázslat – Kiállítás a Magyar Állami Népi Együttes jelmezeiből

A Magyar Állami Népi Együttes mindennapjait is bemutató tárlatot Bodor Johanna táncművész, koreográfus nyitja meg január 25-én.
Tánc hír

Cirkusztörténelmet írt ifj. Richter József és Merrylu Richter

Pas de deux – balett lóháton című produkciójukkal elnyerték mindkét fődíjat, a magyar cirkuszigazgatók aranyfokozatú díját és fesztivál nagydíját, az Arany Pierrot-díjat is.
Tánc hír

Latin életérzés a Szegedi Kortárs Balett előadásában

Három egyfelvonásos produkcióval indítja az új év bemutatóinak sorát a Szegedi Kortárs Balett februárban. Az előadásokon keresztül a vágy megnyilvánulásának különböző fajtáival foglalkoznak.
Tánc interjú

„Sok kihívás elé állítjuk a szereplőket” – Interjú a Szent Boszorkány alkotóival

A 2019-es Staféta-pályázat kiemelt kategóriájának egyik nyertes alkotópárosával, Pál Dániel Leventével és Kalmár Ákossal a Szent Boszorkány című újcirkuszi est január 7-ei bemutatója kapcsán beszélgettünk.