Tánc

Vági Bence: „A My Land sikere az egész társulat sikere”

2018.10.18. 13:20
Ajánlom
A Recirquel legújabb produkciójában hét ukrán artistával dolgozott Vági Bence társulatvezető. A My Land című produkció a kritikusok véleménye alapján a legjobb előadás volt a világ legnagyobb művészeti fesztiválján, az Edinburg Fringe Festivalon, a napokban pedig a magyar közönség is láthatja a formabontó produkciót a Müpában, a CAFe Budapest programjában.

Zenés színházi vonalon kezdted a pályádat. A cirkusszal hogyan kerültél kapcsolatba?

Azt szoktam mondani, hogy mi nem cirkuszt csinálunk, hanem színházat, cirkuszi fókusszal. Nagyon szerettem a cirkuszt kicsi gyerekkoromban is, amikor a nagyszüleimmel sokat jártunk ki a Ligetbe piknikezni, aminek mindig része volt a cirkuszlátogatás is. Valószínűleg nagyon mély hatást gyakorolt rám a műfaj, mert később arra lettem figyelmes, hogy bármilyen munkát végeztem, mindig a cirkusz felé orientálódtam. Több ilyen erős pont volt. Készítettem például egy táncszínházi vizsgaelőadást, amiben cirkuszi hangulatú képeket hoztam létre. A diplomamunkámat pedig Tod Browning 1932-es Freaks című filmje alapján a cirkuszba zárt torzszülöttekről írtam. De valójában először Edinburghban, a Fringe fesztiválon láttam olyan előadásokat, melyek magukba foglalták a cirkuszt, a színházat és a táncot. Ez nagyon tetszett, és úgy éreztem, hogy ilyet szívesen csinálnék én is.

TamasRethey-Prikkel_DSC_1956v-110102.jpg

Recirquel: My Land (Fotó/Forrás: Réthey-Prikkel Tamás)

Érdekes, hogy éppen ezen a fesztiválon értetek el hangos sikereket, tavaly a Párizs Éjjel című előadással, idén pedig a My Landdel, amivel az első díjat is elhoztátok.

Ne is mondd! (nevet)

A Fringe fesztiválon éppen az újszerűségét dicsérték a rendezéseidnek. Szerinted miben rejlik ennek az újszerűségnek a kulcsa más „újcirkuszi” produkciókhoz képes?

Talán abban, hogy

találtunk egy olyan nyelvet, ami nagyon közel vitte az előadásunkat a táncszínházhoz.

Ez szintén egy nagyon személyes szál, mert eredetileg táncos voltam, később koreográfusnak tanultam, és a belülről fakadó mozdulatok iránti szeretetem ott van a Recirquel előadásaiban is.

TamasRethey-Prikkel_DSC_4695-110103.jpg

Andreii Spatar a My Land című előadásban (Fotó/Forrás: Réthey-Prikkel Tamás)

Ha jól tudom, a My Landben szereplő néhány artistával a FINA gála rendezése közben találkoztál. Mi késztetett arra, hogy egy egész előadást szánj az ő saját, lokális, belső világuknak?

Nagyon szeretem azt a fajta visszafojtott tüzet, ami a szláv embereket jellemzi. A nyugodt, kiegyensúlyozott tudást, ami hatalmas szenvedéllyel párosul.

Ezt láttam meg először Andrii Spatarban, aki egy világklasszis handstand művész. Budapesten sétáltunk, és éppen a Bazilika lépcsőjén álltunk, amikor megkért, hogy csináljak neki egy olyan új handstand számot, amivel világhírűvé válhat. A tehetsége egyébként abszolút feljogosítja erre. Elmesélte a történetét, hogy egy moldáv településről származik, a szülei földművesek, és így ő is erősen kötődik a földhöz. Innen jött az ötlet, hogy milyen jó lenne, ha a földön állna kézen, hiszen ez az őserő ott, ahonnan ő jön. Bennem pedig az kezdett el alakulni, hogy szép lenne társítani a földet mint a sötétséget, és ellenpontját, a fényt, hiszen az élet a földből mindig felfelé, a fény felé tart. Így született meg az alulról megvilágított földasztal gondolata, illetve a játéknak keretet adó föld-fény ellenpontozás.

Ezzel az archaikus földmotívummal már egészen távol kerültetek a klasszikus cirkusz flitteres csillogásától.

Igen, de közben pedig a cirkusz az egyetlen előadó-művészeti tér a világon, ahol föld van a porond közepén.

Az előadás címe My Land, de mennyire van ebben benne a te magyar identitásod és mennyire az övéké? Hogyan tudtál kellően közel kerülni az ő világukhoz?

Valóban érdekes kérdés, hogy én magyar rendezőként hogyan foglalhatom össze ukrán fiatalok véleményét az ő hazájukról. Izgalmas módon készültünk erre: mélyinterjúk során mondták el a saját történetüket, sokat beszélgettünk a gyerekkorukról, és ezt sikerült beleilleszteni úgy a saját világnézetembe, hogy a végeredmény a lehető legobjektívebben beszéljen a föld ősiségéről.

Évezredek óta ismétlődő vallási történeteket és mítoszokat vettünk alapul, amelyek váratlanul összetalálkoztak az ő személyiségükkel.

Így a My Land egy ősi világot mutat be úgy, hogy közben a művészek saját magukról mesélnek.

TamasRethey-Prikkel_DSC_2236v-110102.jpg

Recirquel: My Land (Fotó/Forrás: Réthey-Prikkel Tamás)

Mennyire akartál konkrét olvashatóságot adni az egyes jeleneteknek? Van például egy labdazsonglőrös szám, amiből én a háborúra és a lőfegyverekre asszociáltam.

Annak a jelenetnek az a háttértörténete, hogy az idősebb zsonglőr a fiatalabb zsonglőrnek a példaképe. Amikor kiderült, hogy egy jelenetben fognak dolgozni, akkor a fiatalabbik majdnem szívrohamot kapott attól, hogy színpadra kerül a példaképével. Rögtön kialakult egy jó értelemben vett rivalizálás köztük. Tehát az ő élettörténetüket is belefogalmaztuk a jelenetbe, valamint az én gyerekkori emlékemet is egy mexikói útról, ahol egy olyan maja labdajátékról meséltek nekem, amelyben a győztesnek az volt a jutalma, hogy feláldozták őt, és a szívét odaadták az istennek. Ebben a jelenetben az idősebb zsonglőr valójában azért akar győzni, mert meg akarja óvni a fiatalabbik fiút a haláltól. Az ő belső monológjuk azt viszi végig, hogy

„Te mit csinálsz? Ha győzöl, meg fogsz halni”.

De a fiatalabbik nem érti, hogy a játék vége az áldozat. Szerintem gyönyörű kép, ahogy átmegy a fénybe a győztes.

Egyetlen lány szereplő van az előadásban. Miért lett ez egy férfierő-uralta előadás?

Ezt megfordítanám. Az én olvasatomban minden szereplő valamilyen módon kapcsolatba lép a női főszereplővel, de egyikőjük sem tudja megkaparintani azt az őserőt, amit a nő képvisel. A férfialakok végül mind eltűnnek, és csak a nő által szimbolizált ősi egység, a föld marad meg.

TamasRethey-Prikkel_DSC_2955v-110103.jpg

Recirquel: My Land (Fotó/Forrás: Réthey-Prikkel Tamás)

A magyar artisták hogyan élték meg ezt a produkciót, és azt, hogy ők nincsenek színpadon?

Nagy részük társalkotóként dolgozott a My Landben, fantasztikus munkát nyújtva mellettem. Ők már a FINA gála alatt is alkotógárdaként dolgoztak. Azt hiszem, megértették, hogy a My Land sikere az egész társulat sikere, hiszen abban, hogy társulatként idáig eljutottunk, benne van az ő elmúlt hat évük megfeszített munkája is.

Ritka manapság, hogy egy rendező alapvetően az előadói oldalon dolgozó fiatalembereket társalkotónak tekintsen. A Recirquel tulajdonképpen egy műhely is?

Száz százalékban műhely.

Mindig is az volt az álmom, hogy a tudást megoszthassam. Hiszen minél több ember vesz részt a szellemi együttgondolkodásban, annál jobb lesz a végeredmény is.

Le kell győzni az Egót, és hagyni kell mások ötleteit is beáramlani. Ezek a fiatalok nagyon ügyesek, és erre én borzasztóan büszke vagyok. A szabadságomat az is fűti, hogy hiszek benne, ők lesznek majd az a következő generáció, akik az újcirkuszt még szerteágazóbbá tudják emelni. Mert ők valóban tudják, hogy mi az a cirkusz, és mi az a színház.

 

Recirquel

A My Land hazai premierjére készülve készítettünk egy dokumentumfilmet a kreatív folyamatról, az alkotókról, akik megálmodták és létrehozták legújabb produkciónkat, valamint az artistákról, akik a...

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Kapcsolódó

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Könyv

Hallgassa meg a Grecsó Krisztián új regényében előforduló zenéket!

Az író Vera című regénye az 1980-as évek elején Szegeden játszódik, a kiadó egy lejátszási listával tette még átélhetőbbé a könyv atmoszféráját.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Színház

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Újabb Balanchine-koreográfiát mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon a 20. századi grúz koreográfus Sylvia Pas de Deux-je március 22-én az OMG (Oh My God!) című balettesten az Erkel Színházban.
Tánc hír

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.
Tánc hír

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc ajánló

Adyra és Lajkó Félixre táncol a Varidance!

Kettő az egyben, iskolásoktól a nyugdíjasokig – izgalmas, művészeti ágakon és korosztályokon átívelő kísérletre vállalkozik a Varidance társulat. A Vári Bertalan Harangozó-díjas táncos, koreográfus vezette együttes egy előadásban mutatja be Verslábak és A falka című produkcióit.
Tánc lapszemle

Táncesteket is műsorra tűzne Apáti Bence az Operettszínházban

Az intézmény új balettigazgatója egy interjúban mesélt terveiről, ahogy arról is szó esett, láthatjuk-e még táncolni őt.