Tánc

Vági Bence lefújta a cirkuszra tapadt csillámport

2019.04.07. 12:30
Ajánlom
Egy kétéves munkafolyamat eredményét láttuk április 5-én Münchenben, ahonnan Európa legnagyobb utazócirkusz társulata, a Circus Krone hamarosan négyéves turnéra indul, hogy bemutassa a magyar alkotócsapattal közös, Mandana - cirkuszművészet újragondolva - című produkcióját.

A cirkusz körkörös természetű, ezt tudjuk. A sátor, a porond, a lyra, amin a légtornászok a levegőben táncolnak, a karika, vagy a labda, amit a zsonglőr dobál, az egykerekű bicikli, a spirál mozdulat, amivel a gurtnira felpördül az artista – a kör ezerféleképpen van jelen a cirkuszban, és úgy látszik, ez a forma a műfaj génjeibe van kódolva. Bár úgy tűnt, Vági Bence és Recirquel a cirkusz megújítására törekszik, utóbb kiderült, hogy inkább – nevéhez híven – a cirkuszban rejlő energiákat hasznosítja újra, és nem tud szabadulni a magába visszatérő kör öleléséből.  Ezt Bence is megerősíti, aki azt mondja,

minél letisztultabb formákra törekszik, annál gyakrabban bukkannak fel rendezéseiben a tradicionális cirkusz elemei.

A My Land-ben a földet a haza, otthon szimbólumaként használták, és bár látszólag ezzel az archaikus elemmel távol kerültek a cirkusz csillogásától, valójában ez az egyetlen előadó-művészeti tér a világon, ahol föld van a porond közepén. A dobozszínpadra tervezett kétszemélyes Non solusban az artistákat tükörfalak vették körül, ami visszahozta a cirkuszra jellemző 360°-os, körkörös nézést. És lám, a kör, vagy spirál most visszatért a kezdő pontjához, amikor Vági Bence és a Recirquel alkotói gárdája Európa legnagyobb, tradicionális utazócirkusza, a Circus Krone – nevesül Jana Mandana és Martin Lacey igazgatók – felkérésére rendezte meg a társulat legújabb produkcióját, amit a következő négy évben több mint kétszázszor játszanak majd Európa-szerte. Mivel Vági alapvetően egy 5000 fős sátrat, közel 20, a világ összes tájáról megvásárolt cirkuszi számot, 80 állatot és egy több mint 100 éves tradíciót kapott kézhez, elsősorban leporolásról lehetett szó.

mandana5-093649.jpg

A függöny mögött (Fotó/Forrás: Hirling Bálint)

Ha alapjaiban forgatja fel a cirkuszt, talán túl nagy port kavart volna. Már csak azért is, mert a cirkuszban - szemben a színházzal - nem egyetlen ember, a rendező akarata érvényesül, hiszen az artisták a kezdetek óta önállóan készítik számaikat, egymás túlszárnyalására törekedve. Ezért ehhez az „újraálmodáshoz”, rebrandinghez hatalmas alázat kellett mindkét oldalról, ahogy azt Vági Bence többször hangsúlyozza is. A másfél, kétéves munkafolyamat során tehát egyik szemüket a múlton, másikat a jövőn tartották. Először bevették magukat a társulat archívumába, a bohócként és lengődrótosként ismert Pintér Áron egyesével befotózott és rendszerezett minden rekvizitet és jelmezt, díszletelemet, ami alapján Kasza Emese egységes és gyönyörű pasztell színű, kifinomult jelmezeket, Farkas Gábor Gábriel pedig a Circus Krone-ra történetileg is jellemző keleties, perzsa hatású díszleteket, megjelenést tervezett. A készen kapott cirkuszi számokat kielemezték, Illés Renátó és Zsíros Gábor ezekhez hozzátette a Recirquelt fémjelző koreografikus gondolkodást, cirque danse-t, Szirtes Edina Mókus pedig kétórás szimfonikus zenei dramaturgiára fűzte fel a történetet, ami az egész show-nak egy érzelmi ívet, ritmust adott, Kristóf Krisztián pedig cirkuszos tapasztalataival segítette a munkamenetet és kommunikációt a két társulat között. Ezáltal

a varieté-jelleg eltűnt és előtérbe került a színházi hatáskeltés.

mandana6-093616.jpg

Levegőakrobaták, akik között két, a Baross Imre Artistaképzőben frissen végzett magyar artista is szerepet kapott (Fotó/Forrás: Hirling Bálint)

De mit tehettek az állatokkal? Ők ma a cirkusz legmegosztóbb szereplői, nagy történetű társulatok is belebuktak abba az utóbbi időben, hogy kihúzták az állatos számokat, és ezzel olyannyira visszaesett a látogatottságuk, hogy csődbe mentek. A Circus Krone-nak is elválaszthatatlan részei az állatos számok, már csak azért is, mert vezetői – Jana Mandana, és Martin Lacey – mindketten állat trénerek, vagyis idomárok. Vági Bence azt mondta, ha nem lehet megválni az állatoktól, tegyük hát őket a mese főszereplőivé. Janában és Martinban meglátta annak a két állatnak a karakterét, amivel évtizedek óta foglalkoznak: Janában a lovat, Martinban az oroszlánt, és a két különböző személyiségtípusra fűzött fel egy szerelmi történetet. Ebből pedig adódott néhány olyan döbbenetes pillanat, ami új megvilágításba helyezte cirkusz-ember-állat viszonyát. És itt elérkezünk ahhoz a kérdéshez, hogy

mit adhat ez a több mit százötven éves műfaj a mai kor emberének?

Az artista a saját korlátain felülemelkedő és a társadalom béklyóitól megszabaduló embert szimbolizálta mindig is. Ezt láttuk most olyan, valóban életveszélyes számokban, mint amikor nyolc méteren kifeszített kötélen három egymásra épülő szinten egyensúlyozott végig nyolc artista, amikor egy női légtornász az  harapásával tartotta meg férfi társát, amikor a lovas pas de deux-ben a férfi fején állt meg női partnere, amikor a hajlékonysági számban gyönyörű lírai zenére fordult ki önmagából minden lehetséges irányban a szomorú Arlekin, vagy amikor a komikus saját magán, gyengeségein tudott nevetni és ezzel nevettetni.

mandana4-095034.jpg

Kötéltáncosok nyolc méter magasan (Fotó/Forrás: Hirling Bálint)

Ehhez képest az állatidomár az az ember volt eredetileg a cirkuszban, aki nemcsak önmagát, saját félelmeit, de az állatok királyát, az oroszlánt is le tudta győzni. Abban a pillanatban azonban, ha az állatot nem alávetettnek, hanem partnernek tekintjük, ez a viszony átalakul és új jelentésekkel gazdagodik. Az előadásban, Martin Lacey oroszlános számában ez valóban egyetlen pillanatba sűrűsödött.

Amikor egy száznegyven kilós, tömény izomzatú csúcsragadozó és egy feleannyi súlyú ember hosszú ölelésben fonódott össze, valami evolúciós varázslat történt.

Azt is üzeni ez, hogy szeretet hatására még egy ösztöneitől vezérelt vadállat is ki tud lépni a megszokásaiból – felül emelkedik saját korlátain. Amennyire giccsesnek hangzik ez, annyira természetes, sőt ösztönös volt ez ott és akkor, mert Martin Lacey és az oroszlánok egy platformra kerültek: ő olyan alázatosan bánt az oroszlánjaival, mintha egy lenne közülük, az oroszlánok pedig úgy dörgölőztek hozzá, mint a hálás és elégedett házimacskák.

mandana3-094117.jpg

Martin Lacey és a táncoló tigris (Fotó/Forrás: Hirling Bálint)

Hasonlót láttunk Jana Mandana és lovai – akik között egy csapat hortobágyi Nonius is volt(!) – közös számaiban, ahol szavak nélkül kommunikáltak egymással. Mivel bevezettek minket napközben a kulisszák mögé, láthattuk, hogy nemcsak ők, de a háttérben dolgozó trénerek is ugyanilyen türelemmel és szeretettel foglalkoznak az állatokkal, akik prémium minőségű ételeket fogyasztanak, fogorvosuk, állatkórházuk és nyugdíjas otthonuk is van. Martin pedig a német kormánynál is azért kampányol, hogy a cirkuszokban ellenőrizzék és javítsák az állatok tartási körülményeit. Ezen felül minden állat karakterét ismerik és ahhoz mérten adnak nekik feladatokat. Aki nem szeret ugrani, az nem ugrik.

Ha lehet valahogy állatos cirkuszt csinálni, csak így lehet.

Vági Bence és a Recirquel csapata tehát látszólag semmi különöset nem csinált, csak lefújta az évtizedek során rárakódott felesleges flittert a cirkuszról, ami így természetesebb fényében tudott felragyogni. Mint amikor Jana Mandana meglátta magát Kasza Emese új, rá szabott jelmezében, és rohant, hogy mutasson egy fotót, amin ugyanígy nézett ki a nagymamája. A spirál visszatért a kiindulópontjához, de már más minőségben. Egyedül a bohócok, ők maradtak a múltban a közönséget bevonó, kellemetlen és unalmas vicceikkel. Talán egy következő vérfrissítés során már róluk is lekerül a képzeletbeli piros orr, amit most olyan magasan hordanak.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Vizuál

Nyári hangulat a Virág Judit Galériában

Egry József, Csók István, Vaszary János, Szőnyi István egy-egy műve is megidézi a kánikulát a Virág Judit Galéria legújabb kiállításán. Az idén huszonöt éves galéria új, ingyenesen megtekinthető kamaratárlatán minden egyes alkotás megvásárolható.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Újra táncosok népesítik be a Millenáris Parkot

A Nemzeti Táncszínház – ismét megrendezve a 2019-ben életre hívott fesztiválját – a szabadban zárja az évadot, a Millenáris Parkba invitálva az érdeklődőket július 14. és 24. között.
Tánc hír

Váratlanul lemondott posztjáról a Párizsi Opera táncigazgatója

Aurélie Dupont június 16-án jelentette be, hogy július 31-ével távozik a tánctagozat éléről, mert személyes terveinek szeretné szentelni az idejét.
Tánc ajánló

A jövő táncos sztárjai Magyarországon

A Holland Nemzeti Balett tehetségkutató programjának fiatal táncosait két alkalommal, június 11-én és 12-én köszönthetjük a Nemzeti Táncszínházban, ahol a Shooting Stars című előadásukban a klasszikus balett határait feszegetve izgalmas, modern koreográfiákat állítanak színpadra.
Tánc ajánló

Modern est a klasszikus zene és a balett szerelmeseinek

Thierry Malandain Don Juan és Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiáinak bemutatói mellett Jiří Kylián Petite Mort és Hat tánc című népszerű darabjai is láthatók a Magyar Nemzeti Balett Egyensúlyban című modern estjén június 3. és 11. között hat alkalommal az OPERA Eiffel Műhelyházában.
Tánc duna karnevál

Táncba öltözik a város – itt a 27. Duna Karnevál

Június 3. és 12. között újra karneváli hangulatban, nemzetközi és hazai fellépőkkel rendezik meg a 27. Duna Karnevált. Többek közt a FolKid Gyermek Népművészeti Fesztivál gálaestje, látványos felvonulás, hungarikumok bemutatása és június 10-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nagyszabású gála várja az érdeklődőket.