Tánc

"Van igény a hip-hop kultúrára"

2014.04.17. 07:09
Ajánlom
Az elmúlt években szárnyát bontogató Hip Hop International Hungary technikai igazgatója korábban is biztos volt benne, hogy a hazai táncosok és közönség megérett már a műfajra. A Budapesti Operettszínházban megrendezésre kerülő hip-hop verseny népszerűsége az ő megérzéseit igazolja. Balogh-Barta Viktória táncos-koreográfus-rendezővel az április 21-i Street Dance eseményről és a hazai hip-hop-ról beszélgettünk. INTERJÚ

- Hogyan indult a pályád? Milyen munkáid voltak a Hip Hop International megalapítása előtt?

-  Amikor 1996-ban az Elisabeth című musical hazai bemutatójában táncos statisztaként dolgoztam a Szegedi Szabadtéri Játékokon, már akkor tudtam, hogy a színházban és a zenés műfajban fogom megtalálni önmagamat. Tizenhat évesen dolgoztam először Kerényi Miklós Gábor igazgató úrral, de akkor még csak statisztaként, így kezdődött az Operettszínházzal való kapcsolatom. Később Budapestre költöztem, elvégeztem a Magyar Táncművészeti Főiskolát, és 2006-ban szerződtettek az Operettszínházhoz, ahol az első öt évben mint énekes-táncos-előadóművész dolgoztam.

-  Hogy jön ebbe egyszer csak az, hogy a hazai hip-hop hivatalos szervezetének megalapítójává válj?

- 2010-ben volt egy balesetem a színháznál, és én ezt jelzésként értelmeztem, megértettem, hogy komoly döntést kell hoznom a szakmai jövőmet illetően. Felmondtam a színháznál, és Szegeden, a szülővárosomban tánciskolát alapítottam, ekkor indultam el a saját utamon. Akkor kezdett érdekelni mélyebben, hogy vajon az általam kedvelt hip-hop-nak mint kultúrának, a street dance stílusoknak Magyarországon lehetne-e szervezett formát és keretet létrehozni, illetve, hogy a műfaj őshazájában, az Egyesült Államokban hogyan csinálják ezt a profik. Ekkor kerestük fel az amerikai Hip Hop Internationalt.

- Miért pont őket és mi kellett az itthoni elindulásotokhoz?

- Azért őket választottuk, mert a Hip Hop International az egyetlen szervezet a világon, akik a megalapításukkor felkerestek minden egyes úttörőt a műfajban, akinek a hip-hop kultúra köszönhetett valamit. Ők egy olyan profi gyűjtőszervezet és versenyközpont, akik felismerték, hogy a fiatal generációk a hip-hop kultúrában tudnak leginkább magukra találni, ennek pedig érdemes teret adni. Ahhoz, hogy mi itthon megalapíthassuk a Hip Hop International Hungary-t, meg kellett vásárolnunk a cég licencét, és a kritériumoknak megfelelően kialakítani a magyar központot.

- Sok munka volt a semmiből ezt létrehozni?

- A HHI követelményeinek kellett megfelelni, ehhez pedig mind elméletben, mind gyakorlatban fel kellett készülni az induláshoz. Akkoriban mi is sokat olvastunk a hip-hop kialakulásáról, történelméről, hátteréről, hogy honnan is indult ez a szubkultúra. A szervezet hip-hop versenyeit nagyon komoly szervezés szokta megelőzni. Mindig is fontosnak tartottuk a megfelelő körülmények biztosítását és az idő megfelelő beosztását, ehhez pedig komoly menedzsmentet kellett szerveznünk.

- Mit fogunk látni az április 21-i Stereo Street című műsorban, amit te rendezel?

- Először a versenyt kell megemlíteni, hiszen az előadásunk egyfajta csúcspontja annak az egész napos programnak, amit az Operettszínházba terveztünk. Harmadik alkalommal rendezzük meg a Hungarian Hip Hop Dance Championsip bajnokságát. Idén ötvenhét csapat küzd a jogért, hogy hazánkat képviselhesse a világversenyen. Ezt követi a Stereo Street című produkciónk, amelyet idén egy hetvenes évekbeli amerikai tévéműsor, a Soul Train ihletett. Ez a TV show az abban az időben született új zenei és tánc stílusokat volt hivatott népszerűsíteni. Magyarország legjobb street dance csapataival az Operettszínház énekesei, többek közt Muri Enikő, Szabó Dávid, Brasch Bence lépnek fel, akik olyan dalokat választottak, amik visszamutatnak az említett műsor korára. Az előadásban debütál egy tehetséges, fiatal zeneszerző is, Péter Bence, aki a klasszikus zenét és a mai populáris zenei világot fogja egészen szokatlan módon ötvözni. Természetesen nem árulhatok el minden részletet az előadással kapcsolatban, de az biztos, hogy egy olyan rendezvény várja az érdeklődőket, ami azokat is magával ragadja majd, akik nem igazán ismerik még a hip-hop kultúrát és annak sajátosságait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Színház

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Előremutató nemzetközi projekthez csatlakozott a Magyar Táncművészeti Egyetem

A Magyar Táncművészeti Egyetem csatlakozott egy a közép-európai táncművészeti egyetemek közti együttműködési projekthez, amelynek célja, hogy kialakítson egy olyan hallgatói és egyetemi hálózatot, amely összeköti a régió táncszíntereit.
Tánc hír

Gáláns jelmezfelajánlást kapott a Magyar Táncművészeti Egyetem a japán Atelier Yoshino Co. részéről

A Magyar Táncművészeti Egyetem campustúrát és fogadást tartott a Diplomáciai Testületek tagjai számára. Az esemény kiemelt programpontja volt az Atelier Yoshino Co. jelmezkészítő és -bérbeadó vállalat jelmezadományozási ceremóniája.
Tánc ajánló

A szerelem a központi témája a Duna Művészegyüttes legújabb bemutatójának

A Szerelemkert című produkció válogatást nyújt neves koreográfusok rég nem látott műveiből, kiegészülve az együttes jelenlegi repertoárján lévő koreográfiáival. A bemutató október 3-án lesz látható a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

A Szegedi Nemzeti Színházban debütál a Duna Művészegyüttes Apák és fiak című előadása

A Duna Művészegyüttes Apák és fiak – Táncelőadás Nagy Albert gyűjtései nyomán című előadása egy sorozat kezdőállomása, melyben tisztelegni kívánnak a kiemelkedő munkát végző néptáncgyűjtők előtt.
Tánc ajánló

The Freaks – Világpremier cirkuszshow a Margitszigeten!

Augusztus 28-án a világon először lehet látni a szenzációs multimédiás cirkuszshowt: a The Freaks NOVA – Visionaire’s World című látványos produkcióját.