Tánc

"Van igény a hip-hop kultúrára"

2014.04.17. 07:09
Ajánlom
Az elmúlt években szárnyát bontogató Hip Hop International Hungary technikai igazgatója korábban is biztos volt benne, hogy a hazai táncosok és közönség megérett már a műfajra. A Budapesti Operettszínházban megrendezésre kerülő hip-hop verseny népszerűsége az ő megérzéseit igazolja. Balogh-Barta Viktória táncos-koreográfus-rendezővel az április 21-i Street Dance eseményről és a hazai hip-hop-ról beszélgettünk. INTERJÚ

- Hogyan indult a pályád? Milyen munkáid voltak a Hip Hop International megalapítása előtt?

-  Amikor 1996-ban az Elisabeth című musical hazai bemutatójában táncos statisztaként dolgoztam a Szegedi Szabadtéri Játékokon, már akkor tudtam, hogy a színházban és a zenés műfajban fogom megtalálni önmagamat. Tizenhat évesen dolgoztam először Kerényi Miklós Gábor igazgató úrral, de akkor még csak statisztaként, így kezdődött az Operettszínházzal való kapcsolatom. Később Budapestre költöztem, elvégeztem a Magyar Táncművészeti Főiskolát, és 2006-ban szerződtettek az Operettszínházhoz, ahol az első öt évben mint énekes-táncos-előadóművész dolgoztam.

-  Hogy jön ebbe egyszer csak az, hogy a hazai hip-hop hivatalos szervezetének megalapítójává válj?

- 2010-ben volt egy balesetem a színháznál, és én ezt jelzésként értelmeztem, megértettem, hogy komoly döntést kell hoznom a szakmai jövőmet illetően. Felmondtam a színháznál, és Szegeden, a szülővárosomban tánciskolát alapítottam, ekkor indultam el a saját utamon. Akkor kezdett érdekelni mélyebben, hogy vajon az általam kedvelt hip-hop-nak mint kultúrának, a street dance stílusoknak Magyarországon lehetne-e szervezett formát és keretet létrehozni, illetve, hogy a műfaj őshazájában, az Egyesült Államokban hogyan csinálják ezt a profik. Ekkor kerestük fel az amerikai Hip Hop Internationalt.

- Miért pont őket és mi kellett az itthoni elindulásotokhoz?

- Azért őket választottuk, mert a Hip Hop International az egyetlen szervezet a világon, akik a megalapításukkor felkerestek minden egyes úttörőt a műfajban, akinek a hip-hop kultúra köszönhetett valamit. Ők egy olyan profi gyűjtőszervezet és versenyközpont, akik felismerték, hogy a fiatal generációk a hip-hop kultúrában tudnak leginkább magukra találni, ennek pedig érdemes teret adni. Ahhoz, hogy mi itthon megalapíthassuk a Hip Hop International Hungary-t, meg kellett vásárolnunk a cég licencét, és a kritériumoknak megfelelően kialakítani a magyar központot.

- Sok munka volt a semmiből ezt létrehozni?

- A HHI követelményeinek kellett megfelelni, ehhez pedig mind elméletben, mind gyakorlatban fel kellett készülni az induláshoz. Akkoriban mi is sokat olvastunk a hip-hop kialakulásáról, történelméről, hátteréről, hogy honnan is indult ez a szubkultúra. A szervezet hip-hop versenyeit nagyon komoly szervezés szokta megelőzni. Mindig is fontosnak tartottuk a megfelelő körülmények biztosítását és az idő megfelelő beosztását, ehhez pedig komoly menedzsmentet kellett szerveznünk.

- Mit fogunk látni az április 21-i Stereo Street című műsorban, amit te rendezel?

- Először a versenyt kell megemlíteni, hiszen az előadásunk egyfajta csúcspontja annak az egész napos programnak, amit az Operettszínházba terveztünk. Harmadik alkalommal rendezzük meg a Hungarian Hip Hop Dance Championsip bajnokságát. Idén ötvenhét csapat küzd a jogért, hogy hazánkat képviselhesse a világversenyen. Ezt követi a Stereo Street című produkciónk, amelyet idén egy hetvenes évekbeli amerikai tévéműsor, a Soul Train ihletett. Ez a TV show az abban az időben született új zenei és tánc stílusokat volt hivatott népszerűsíteni. Magyarország legjobb street dance csapataival az Operettszínház énekesei, többek közt Muri Enikő, Szabó Dávid, Brasch Bence lépnek fel, akik olyan dalokat választottak, amik visszamutatnak az említett műsor korára. Az előadásban debütál egy tehetséges, fiatal zeneszerző is, Péter Bence, aki a klasszikus zenét és a mai populáris zenei világot fogja egészen szokatlan módon ötvözni. Természetesen nem árulhatok el minden részletet az előadással kapcsolatban, de az biztos, hogy egy olyan rendezvény várja az érdeklődőket, ami azokat is magával ragadja majd, akik nem igazán ismerik még a hip-hop kultúrát és annak sajátosságait.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Klasszikus

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.
Vizuál

Tablókon Mészöly Miklós élete

A 100 éve született Mészöly Miklós halálának 20. évfordulója alkalmából, az író életművéhez kapcsolódó szabadtéri kiállítás nyílt Budapesten.
Könyv

71 éves korában elhunyt Kántor Péter

A József Attila- és Magyarország Babérkoszorúja-díjjal kitüntetett költő, műfordító halálhírét a Magvető kiadó közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc hír

Új korszakot nyit a cirkuszművészetben a Recirquel

Az Európai Cirkuszművészeti Szövetség (ECA) elsőként választott tagjai közé olyan társulatot, amely nem a konvencionális cirkuszi műfajt képviseli. A Recirquel Társulat felvételével a szervezet a tradicionális és kortárs cirkuszi irányzatok közötti együttműködést szeretné erősíteni.
Tánc ajánló

Véletlenszerű találkozások a tranzit világában

TRANZIT TRIP címmel július 21-én mutatja be a TranzDanz legújabb, a magyar néptáncból ihletet merítő kortárs táncelőadását a TRIP WebSzínházában.