Tánc

Vati Tamás: "Nekem nincsenek vízióim"

2011.10.07. 10:34
Ajánlom
A Bozsik Yvette Társulat Bál – avagy a táncos mulatság című 2004-es előadását október 8-án felújítva, Marozsán Erikával és Vati Tamással a főszerepben mutatják be a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás apropóján Vati Tamással beszélgettünk.

- Új szerepkört kaptál az előadásban.

- Változott a szerepem. Elsősorban azért, mert Marozsán Erika játssza a főszerepet a felújításban és én lettem a partnere. A Cabaret-ban sikeresen dolgozott együtt Yvette és Erika, vagy mondhatom úgy, hogy sikeresen dolgoztunk együtt, és egy újabb lehetőséget kerestünk a közös munkára. A Bál bemutatóján Zarlóczai Gizella alakította a főszerepet és Gantner Pityi volt a partnere, az ő szerepüket vettük át. Annak idején Ettore Scola Bál című filmjének táncszínpadra illő szituációja ihlette a koreográfiát, hogy egy bálteremben, majd egy éjszakai tengerparton hét különböző pár, tizennégyféle személyiség találkozik, keresik egymást. Így a koncepció nem változik a felújításban sem.

- Marozsán Erika és a te pályád párhuzamot mutat, abban az értelemben, hogy mindketten a Balettintézetben tanultatok és mindketten hosszabb rövidebb időre elhagytátok a táncos pályát. Marozsán Erika ezzel az előadással tér vissza a táncszínpadra. Hogyan tudod őt segíteni az újrakezdésben?

- Őt nem kell visszavezetni, mert ő egy csodálatos táncos. Még lehet, hogy ő vezet vissza engem, mert sokkal aktívabb, én már néha ellustulok. De van egy érdekessége a mi közös munkánknak a balettintézeti múlton túl is. A balett-tanulmányaim befejezése és egy rövid, másfél éves társulati tagság után, sőt még az után is, hogy titkárként, agyagbeszerzőként, ácsként és sok egyéb állásban dolgoztam, mikor visszakeveredtem a táncszakmába, a Közép-Európa Táncszínházban dolgoztam. És egy alkalommal a Közép-Európa Táncszínház adta a tánckart egy előadáshoz, Fehérváron, ha jól emlékszem a Csókos asszonyban táncoltunk és ebben az operettben, még főiskolásként az Erika volt a címszereplő, keringőztünk. Ez volt az első színpadi találkozásunk. Ismertük egymást valamennyire az iskolában, de a korkülönbség miatt ott nem barátkoztunk különösebben. Így az első táncunk egy operettben esett meg.

- Új szereped van az előadásban, sok szerepet új táncos vesz át a hajdani bemutatóhoz képest. Felújításnak vagy új bemutatónak éled meg ezt a próbafolyamatot? Mennyiben segítenek vagy zavarnak az előadásról őrzött emlékek a felkészülésben?

- Nem olyan, mint egy új bemutató. Bár most, amikor beszélgetünk még nem teljesen alakult ki, hogy ez a két ember, milyen viszonyban van, van-e közös múltjuk, vagy csak a bálteremben találkoztak először. Erika most jött vissza New Yorkból, eddig a koreográfiát gyakoroltuk. Ebben az új szerepben is megmaradt valamennyi az előző karakteremből.

- A karakterek kialakítása, ennek a férfi-női párosnak a viszonya mennyiben rajtatok, előadókon, és mennyiben Bozsik Yvette elképzelésein múlik?

- Yvette látja egyben az egészet, mind a hét pár viszonyát, szerepét az előadásban, így elsősorban ő tesz javaslatokat, hogy milyen irányban haladjunk. Mivel a 2004-es bemutatón valamivel idősebb kollégák táncolták ezeket a szerepeket, ezért akkor ennek a párosnak a viszonyában több volt a szentimentalitás, a nosztalgia, más megéltsége volt a kettősnek, mint a mi esetünkben.

- Miért vettétek elő újra ezt a koreográfiát?

- Praktikus oka van. Felújításra nyertünk pályázati pénzt, az viszont, hogy pont ezt a darabot vettük elő, az Erikával való találkozásnak köszönhető, mert jól illik hozzá a Bál főszerepének asszonyfigurája.

- Bozsik Yvette rendezéseinek rendszerint te vagy a díszlet és látványtervezője, úgy tudom magában a díszletépítésben, elkészítésben is főszerepet vállalsz. Változik valamiben a Bál színpadképe?

- Nem változtattunk. Pető Józseffel dolgoztam már az eredeti bemutató idején is a díszleten, Jóska fénytervező, a Katona József Színház fővilágosítója, Yvette-tel azt hiszem régebben dolgozik, mint én. A felújításra a díszletet is felújítottam, újra lefestettem a színes székeket, amit azóta már több más előadásunkban is használtunk. Minap egy romkocsmában voltam, és teljesen olyan érzésem volt, mintha egy Bál-próbára érkeztem volna. De a székfestéssel már elkészültem, szerencsére nem olyan feszített ez a próbafolyamat, mint a Létramesék című előadásunké volt. Ott amikor, míg a többiek táncoltak én a létrákat fúrtam és mázoltam. Azután van egy hatalmas lépcső is az előadásban, innen érkeznek az első részben a táncosok a bálterembe, ez a szerkezet Yvette kertjében pihent, erre is ráfért a renoválás. Szívesen foglalkozom a díszlettel, a kézműves munkával, ha van rá idő.

- Sokszor nyilatkoztad, hogy nem szeretnél koreografálni. Ehhez továbbra is tartod magad? Hogyan képzeled el a jövőt?

- Nekem nincsenek vízióim. Hívnak néha, hogy koreografáljak egy-egy készülő rendezésben, de nem vállalom. Se magam nem készítek koreográfiákat. Kis túlzással elmondhatom, hogy nekem még életemben egy lépés nem jutott eszembe. A táncos szakma, a pályám egy dologban kényeztetett engem, hogy mindig nagyon tehetséges, felkészült művészekkel, szakemberekkel dolgozhattam, akiket ügyesebbnek tartottam, mint rendezőt vagy koreográfust magamnál. Úgy vagyok vele, hogy akkor én minek kezdjek el bohóckodni. Nem látom értelmét, hogy mindenki kis táncmester meg koreográfus legyen, nekem nincsenek ilyen vágyaim. Ha belegondolok igazán semmihez sem értek, nem vagyok se színész, se balett táncos, aminek tanultam, nem vagyok se jó asztalos, se profi ács. A közös munkában, gondolkodásban, a próbafolyamat során viszont megtalálom magam, asszociációk sora, összefüggések és fordulatok tolulnak fel bennem, határozott véleményem van, kiabálok és dolgozok. Yvettel való közös munkában nincs nagy demokrácia, de mindig érdemben tudunk beszélni, külön is tudunk egyeztetni. A jövővel kapcsolatban pedig egy dolog bánt igazán, hogy nem a fájó ízületeim, az öregedés fog a befejezésre rábírni, hanem a kilátástalanság, hogy nincs szükség, igény a munkánkra. Sötéten látom a jövőt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Harminc év után Diótörő az Operettszínházban

A Budapesti Operettszínház színpadán harminc év után láthat ismét balettelőadást a közönség. Csajkovszkij Diótörő című örök klasszikusa kerül színpadra, amelyben a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei is bemutatkoznak.
Tánc videó

Ezek a videók bizonyítják, hogy a balettosoknak is van humora

Gondolta volna, hogy a kimerítő balettórák és előadások között paródiavideók forgatásával ütik el az idejüket a táncosok?
Tánc táncterápia

Tánc segíti a háborús veteránokat a traumák feldolgozásában

Roman Baca az iraki háborúban harcolt, ahonnan hazatérve nehezen tudott beilleszkedni a civil életbe: a háborús tapasztalatok megváltoztatták a személyiségét. Most koreográfusként a hozzá hasonló embereknek próbál segíteni.
Tánc interjú

Mire van szüksége a pályakezdő koreográfusoknak?

Három éve indult el a pályakezdő koreográfusokat és fiatal táncosokat támogató Imre Zoltán Program. A kuratórium tagjait, Pataki Andrást, Nagy Zoltánt, Ertl Pétert, valamint Kovács-Gerzson Pétert kérdeztük a célokról és az eddigi tapasztalatokról.
Tánc ajánló

Mák Magda balettművész a Presszó vendége

A 94 éves balettművésszel, az Állami Balettintézet egyik alapító tanárával beszélget Szemere Katalin december 3-án a GOGA Stúdióban.