Tánc

Velekei László piros betűs költészete

2017.11.18. 17:31
Ajánlom
Baudelaire szerint a tánc a karok és lábak költészete. De hogy lehet ezen a nyelven elmesélni egy olyan prózai regényt, mint Nathaniel Hawthorne A skarlát betű című műve? Velekei László, a Győri Balett koreográfusa vállalkozott a kihívásokkal teli fordítói munkára. A darab november 10-ei, győri premierjén jártunk.

"A balettnek leáldozott, a klasszikus formák lassan kiüresednek, és az érdektelenség fenyegeti az egész műfajt" - szólnak a vészjósló hangok. Ehhez képest

felüdülés látni, hogy Magyarországon is vannak olyan élharcosai a műfajnak, akik a hibalehetőség kockázatát is vállalva, bátran készítenek új, egész estés táncjátékokat.
Győri Balett - A skarlát betű

Győri Balett - A skarlát betű

A Győri Balett művészeti vezetője, a Harangozó-díjas koreográfus Velekei László munkássága ebből a szempontból mindenképp figyelemre méltó. Amióta 2015-ben bemutatta a családon belüli erőszakról szóló, nagy hatású Ne bánts! című darabot, azóta megjegyezte a nevét nem csak a szakma, de a közönség is. 2008 óta koreografál, és érdekes módon nagyon sokszor valamilyen női sorstragédiát adaptál a színpadra: ilyen volt a 2008-as Tóth Ilonka emlékére '56 című darabja, a 2016-os Anna Karenina, vagy a 2017-es Rómeó és Júlia is, amik kivétel nélkül irodalmi adaptációk voltak – ezekben a darabokban elvitathatatlan érdeme van Csepi Alexandra dramaturgnak is.

Győri Balett - A skarlát betű

Győri Balett - A skarlát betű

Velekei László munkássága azért is figyelmet érdemel, mert

kevesen vannak, akik valódi történetek elmesélésére használják a George Balanchine és Hans van Manen fémjelezte neoklasszikus stílust,

ami eredetileg a zenei cselekmény hangulati érzékeltetését tűzte ki célul. Ez óriási kihívás, ha el akarjuk kerülni a didaktikusságot és az illusztrációt, emellett pedig felkészült befogadót feltételez, főleg egy olyan darab színpadi adaptációja esetén, mint A skarlát betű, aminek cselekménye a közismert cselekményes balettekhez képest – mint amilyen A diótörő, a Csipkerózsika, vagy az Anyegin –nem eleve ismert a széles közönség előtt.

Miről is szól a darab?

Adott egy férjezett asszony, Hester, aki férje távollétében beleszeret Dimersdale tiszteletesbe, akitől gyereke is születik. A nagy tiszteletben álló apa személyét eltitkolják, de a nőt megbélyegzik tettéért, erre utal a skarlát vörös A betű, amit viselnie kell. Majd előkerül a halottnak hitt férj, Roger, de inkognitóban kíván maradni, sőt különös módon össze is barátkozik a tiszteletessel. Hester a közösség szemében megvetetten éldegél időközben felcserepedett lányával, aki egy ponton anyja ellen fordul. Ezzel szemben a tiszteletes a közösség általi megbecsülést élvezi, de belül őrlődik. Bűnösségét furcsamód éppen Roger fedezi fel, amikor felsegíti az önsanyargatásba belebetegedett Dimmersdalet, aki végül megvallja bűneit a közösség előtt.

Győri Balett - A skarlát betű

Győri Balett - A skarlát betű

Felvetődik a kérdés, hogy ma, a mozaikcsaládok és a gyermeküket egyedül nevelő szülők korában ennek a történetnek mekkora súlya van? Bűnösnek nevezhetjük-e azt az asszony, aki elhalálozottnak hitt férje után új szeretőt talál? Velekei tisztában van ezzel, és a történet súlypontját a Hester vs. közösség viszonyáról áthelyezi Hester és lánya kapcsolatára, valamint Dimmersdale szerzetes belső vívódásaira. A történet értéséhez ugyanakkor szükséges felvázolnia a korabeli viszonyokat. Megjelennek például az új hazát jelző indiánok, akik egyúttal az ösztönösség metaforái is ebben a történetben. Velekei jól dönt, amikor nem egy stilizált indián táncot koreografál számukra, hanem egy általános törzsi táncot alkot meg. Az is beszédes, hogy az ösztönvilágot képviselő indiánokat később a tánckar részévé teszi, amivel a közösség belső ellentmondásaira világít rá. Koreográfiája több pontján tart még ehhez hasonlóan tükröt a képmutató közegnek. Hangsúlyozza, hogy ami Hester végzetét jelenti, (az, hogy teret enged a szenvedélyének) az mindannyiunkra jellemző, közös vonás. Erre abban a képben is utal, amikor fiatal lányok izgalommal fedezik fel nőiességüket: ártatlansággal, nevetgélve mutogatják egymásnak fejlődő testüket, mellüket. Nem annyira ártatlan viszont az a kép, amikor a második felvonásban - már Hester tettének megtorlása után - a hatalomgyakorlók faarccal vesznek igénybe szexuális szolgáltatást a nép leányaitól.

Ugyanakkor érdekes döntés az alkotók részéről, hogy annak ellenére, hogy a történet egyik megkerülhetetlen alappillérét a szenvedély és az erkölcsök harca jelenti, a

szexualitást és az erotikát egészen elemelten jelenítik meg,

szemben például a Ne bánts!-sal, ahol teljesen direktben, már-már naturalisztikusan szembesítettek a testiséggel. Itt poézist csinálnak a szexualitásból: az első felvonás csúcspontja mi más lehetne, mint Hester és Dimmesdale tiszteletes testi-lelki beteljesülésének pillanata. Velekei csak egy rövid pillanatra, egy-két mozdulattal és gesztussal jelzi az együttlétet, a többit a fantáziánkra bízza, és nagyobb figyelmet szentel a lelki történések ábrázolásának. A második felvonás szó szerint az önostorozó tiszteletes képével indul. Velekei László a premier után elárulta, ez a kép látomásként jelent meg előtte két éve, amikor megfogant belőle A skarlát betű megkoreografálásának gondolata. Mindez ráadásul egy világító kereszt előtt történik, hogy értsük: ő Istennek adott ígéretét szegte meg. Itt kell megjegyezni Yaron Abulafia izraeli világítástervező csodálatos munkáját, aki magyarországi színpadokon szokatlanul hangsúlyos és beszédes világítást tervezett a darabhoz. A komplex világítás erősíti és segíti Velekei darabjának másik sajátosságát, a szimultán képek használatát: mint egy polifonikus regényben, egyszerre több szemszög, több történés zajlik a színpadon, a választás lehetősége pedig a nézőé. Emiatt a darab mindenképpen többször nézendő, biztos vagyok benne, hogy újabb és újabb részletek világlanak így ki a figyelmes szemlélődő előtt.

Győri Balett - A skarlát betű

Győri Balett - A skarlát betű

A darabnak mindenképpen az egyik legnagyobb erőssége az izgalmas térformák használata, ugyanakkor a mozdulatok szintjén Velekei László tőle szokatlan módon a lábmunka helyett a karok mozdulataira helyezi a hangsúlyt. Velekei mindig is a zenére figyelő, és azt mozdulatokra értően lefordító koreográfus hírében állt, ez itt sincs másképp:

Max Richter minimalista zeneszerző melódiáit nagy figyelemmel rendelte hozzá a cselekmény ívéhez, ami így a történet értése szempontjából kulcsfontosságú zenei narrációvá állt össze.
Győri Balett - A skarlát betű

Győri Balett - A skarlát betű

Figyelmet érdemelnek Velich Rita szemet gyönyörködtető jelmezei is, amikben a táncosok szépsége még inkább kiemelkedik. Izgalmas, ahogyan például Hester ruháját jelentésessé teszi: az elöl rövidebb, hátul hosszabb ruha ugyanis a terhes, megesett lányok jelképe volt egykoron, ráadásul itt a fekete csipke alól piros selyem villan ki, mintegy jelképezve a felszín alatt meghúzódó forrongó szenvedélyt.

Mindez persze mit sem érne a táncosok pontos és alázatos munkája nélkül. A Győri Balett társulata lassan színészileg is hozzáedződik a karakterformálást is igénylő cselekményes balettekhez. A visszafogottan forrongó Dimmersdale-t Jekli Zoltán méltóságteljes megjelenésével és nemes mozdulataival hozza közel a nézőhöz, Hester szélsőséges lelkiállapotait pedig a gyönyörű Matuza Adrienn ábrázolja viszonylagos óvatossággal. A nehezen beazonostíható motivációkkal megírt Roger karakterével viszont nem volt könnyű dolga Luigi Iannone-nak, aki ezt az alakot a tőle telhető maximalizmussal mutatta be.

Óriási sikere volt a darabnak a győri bemutató napján. Kiss János igazgató úr elvitathatatlan érdeme, hogy Győrben olyan táncszerető közönséget nevelt ki az évek során, amilyenre talán sehol máshoz az országban nincs példa.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Jazz/World

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Klasszikus

A magyar zenetanárnő, aki generációkat tanított meg szorongás nélkül hegedülni

Havas Kató a saját bőrén tapasztalta meg, milyen káros hatással van egy muzsikusra a szorongás, a megfelelési kényszer és a lámpaláz. Egy balatoni cigányprímás, egy amerikai találkozás és egy majdnem félbeszakadt karrier hatására dolgozta ki hegedűoktatási módszerét, amelynek központi jelszava volt a természetesség, a könnyedség és a belülről fakadó elegancia.
Tánc

Ismét élőben játszik a Recirquel Társulat

A Solus Amor című produkcióval nyitja meg kapuit június 25-én a Müpa Fesztivál Színháza. Nem ez lesz az egyetlen újcirkusz-produkció a színházteremben: a trilógia egy másik darabja, a My Land is színre kerül.
Vizuál

Akik az erdőkből merítettek erőt

A Pálosok című tárlat az egyetlen magyar alapítású és máig működő férfi szerzetesrend, a pálos rend történetéről ad áttekintést. Egyszerre szól a világi és egyházi társadalom valamennyi csoportjához, s nyit azok felé is, akik kevés, vagy semmilyen tudással nem rendelkeznek a pálos rendről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Gálaműsorral és premierrel ünnepel a 70 éves Magyar Állami Népi Együttes

Nagyszabású programsorozattal ünnepli fennállásának 70. évfordulóját a Magyar Állami Népi Együttes, amely a jubileum alkalmából könyvbemutatóval, szabadtéri kiállítással és premierrel is kedveskedik nézőinek. Az ünnepet gálaműsor koronázza meg a Szegedi Szabadtéri Játékokon.
Tánc ajánló

Sokszínűség, közös tánc, interaktív programok a TáncParkban

Az országos trendhez igazodva teraszt nyit a táncművészet is! Újra könnyed nyári élményt ígér a magyar táncművészet otthona, a Nemzeti Táncszínház a kulturális tartalomra vágyó közönségnek július 14–22. között.
Tánc hír

Ismét élőben játszik a Recirquel Társulat

A Solus Amor című produkcióval nyitja meg kapuit június 25-én a Müpa Fesztivál Színháza. Nem ez lesz az egyetlen újcirkusz-produkció a színházteremben: a trilógia egy másik darabja, a My Land is színre kerül.
Tánc hír

Átadták a Magyar Táncművészek Szövetségének kitüntetéseit

A szövetség hagyományosan április 29-én adja át a díjakat, a járványhelyzet miatt azonban a tavalyi és idei díjátadót is el kellett halasztani. A négy díjazott végül június 5-én vehette át a kitüntetést.
Tánc ajánló

Körbetáncolja a Földet a Góbi Rita Társulat

Az univerzum nagyságát és a magányosan létező egyén folyamatos útkeresését tematizálja a Góbi Rita Társulat legújabb produkciója, melyet június 19-én mutatnak be az online térben.