Tánc

Velekei László piros betűs költészete

2017.11.18. 17:31
Ajánlom
Baudelaire szerint a tánc a karok és lábak költészete. De hogy lehet ezen a nyelven elmesélni egy olyan prózai regényt, mint Nathaniel Hawthorne A skarlát betű című műve? Velekei László, a Győri Balett koreográfusa vállalkozott a kihívásokkal teli fordítói munkára. A darab november 10-ei, győri premierjén jártunk.

"A balettnek leáldozott, a klasszikus formák lassan kiüresednek, és az érdektelenség fenyegeti az egész műfajt" - szólnak a vészjósló hangok. Ehhez képest

felüdülés látni, hogy Magyarországon is vannak olyan élharcosai a műfajnak, akik a hibalehetőség kockázatát is vállalva, bátran készítenek új, egész estés táncjátékokat.
Győri Balett - A skarlát betű

Győri Balett - A skarlát betű

A Győri Balett művészeti vezetője, a Harangozó-díjas koreográfus Velekei László munkássága ebből a szempontból mindenképp figyelemre méltó. Amióta 2015-ben bemutatta a családon belüli erőszakról szóló, nagy hatású Ne bánts! című darabot, azóta megjegyezte a nevét nem csak a szakma, de a közönség is. 2008 óta koreografál, és érdekes módon nagyon sokszor valamilyen női sorstragédiát adaptál a színpadra: ilyen volt a 2008-as Tóth Ilonka emlékére '56 című darabja, a 2016-os Anna Karenina, vagy a 2017-es Rómeó és Júlia is, amik kivétel nélkül irodalmi adaptációk voltak – ezekben a darabokban elvitathatatlan érdeme van Csepi Alexandra dramaturgnak is.

Győri Balett - A skarlát betű

Győri Balett - A skarlát betű

Velekei László munkássága azért is figyelmet érdemel, mert

kevesen vannak, akik valódi történetek elmesélésére használják a George Balanchine és Hans van Manen fémjelezte neoklasszikus stílust,

ami eredetileg a zenei cselekmény hangulati érzékeltetését tűzte ki célul. Ez óriási kihívás, ha el akarjuk kerülni a didaktikusságot és az illusztrációt, emellett pedig felkészült befogadót feltételez, főleg egy olyan darab színpadi adaptációja esetén, mint A skarlát betű, aminek cselekménye a közismert cselekményes balettekhez képest – mint amilyen A diótörő, a Csipkerózsika, vagy az Anyegin –nem eleve ismert a széles közönség előtt.

Miről is szól a darab?

Adott egy férjezett asszony, Hester, aki férje távollétében beleszeret Dimersdale tiszteletesbe, akitől gyereke is születik. A nagy tiszteletben álló apa személyét eltitkolják, de a nőt megbélyegzik tettéért, erre utal a skarlát vörös A betű, amit viselnie kell. Majd előkerül a halottnak hitt férj, Roger, de inkognitóban kíván maradni, sőt különös módon össze is barátkozik a tiszteletessel. Hester a közösség szemében megvetetten éldegél időközben felcserepedett lányával, aki egy ponton anyja ellen fordul. Ezzel szemben a tiszteletes a közösség általi megbecsülést élvezi, de belül őrlődik. Bűnösségét furcsamód éppen Roger fedezi fel, amikor felsegíti az önsanyargatásba belebetegedett Dimmersdalet, aki végül megvallja bűneit a közösség előtt.

Győri Balett - A skarlát betű

Győri Balett - A skarlát betű

Felvetődik a kérdés, hogy ma, a mozaikcsaládok és a gyermeküket egyedül nevelő szülők korában ennek a történetnek mekkora súlya van? Bűnösnek nevezhetjük-e azt az asszony, aki elhalálozottnak hitt férje után új szeretőt talál? Velekei tisztában van ezzel, és a történet súlypontját a Hester vs. közösség viszonyáról áthelyezi Hester és lánya kapcsolatára, valamint Dimmersdale szerzetes belső vívódásaira. A történet értéséhez ugyanakkor szükséges felvázolnia a korabeli viszonyokat. Megjelennek például az új hazát jelző indiánok, akik egyúttal az ösztönösség metaforái is ebben a történetben. Velekei jól dönt, amikor nem egy stilizált indián táncot koreografál számukra, hanem egy általános törzsi táncot alkot meg. Az is beszédes, hogy az ösztönvilágot képviselő indiánokat később a tánckar részévé teszi, amivel a közösség belső ellentmondásaira világít rá. Koreográfiája több pontján tart még ehhez hasonlóan tükröt a képmutató közegnek. Hangsúlyozza, hogy ami Hester végzetét jelenti, (az, hogy teret enged a szenvedélyének) az mindannyiunkra jellemző, közös vonás. Erre abban a képben is utal, amikor fiatal lányok izgalommal fedezik fel nőiességüket: ártatlansággal, nevetgélve mutogatják egymásnak fejlődő testüket, mellüket. Nem annyira ártatlan viszont az a kép, amikor a második felvonásban - már Hester tettének megtorlása után - a hatalomgyakorlók faarccal vesznek igénybe szexuális szolgáltatást a nép leányaitól.

Ugyanakkor érdekes döntés az alkotók részéről, hogy annak ellenére, hogy a történet egyik megkerülhetetlen alappillérét a szenvedély és az erkölcsök harca jelenti, a

szexualitást és az erotikát egészen elemelten jelenítik meg,

szemben például a Ne bánts!-sal, ahol teljesen direktben, már-már naturalisztikusan szembesítettek a testiséggel. Itt poézist csinálnak a szexualitásból: az első felvonás csúcspontja mi más lehetne, mint Hester és Dimmesdale tiszteletes testi-lelki beteljesülésének pillanata. Velekei csak egy rövid pillanatra, egy-két mozdulattal és gesztussal jelzi az együttlétet, a többit a fantáziánkra bízza, és nagyobb figyelmet szentel a lelki történések ábrázolásának. A második felvonás szó szerint az önostorozó tiszteletes képével indul. Velekei László a premier után elárulta, ez a kép látomásként jelent meg előtte két éve, amikor megfogant belőle A skarlát betű megkoreografálásának gondolata. Mindez ráadásul egy világító kereszt előtt történik, hogy értsük: ő Istennek adott ígéretét szegte meg. Itt kell megjegyezni Yaron Abulafia izraeli világítástervező csodálatos munkáját, aki magyarországi színpadokon szokatlanul hangsúlyos és beszédes világítást tervezett a darabhoz. A komplex világítás erősíti és segíti Velekei darabjának másik sajátosságát, a szimultán képek használatát: mint egy polifonikus regényben, egyszerre több szemszög, több történés zajlik a színpadon, a választás lehetősége pedig a nézőé. Emiatt a darab mindenképpen többször nézendő, biztos vagyok benne, hogy újabb és újabb részletek világlanak így ki a figyelmes szemlélődő előtt.

Győri Balett - A skarlát betű

Győri Balett - A skarlát betű

A darabnak mindenképpen az egyik legnagyobb erőssége az izgalmas térformák használata, ugyanakkor a mozdulatok szintjén Velekei László tőle szokatlan módon a lábmunka helyett a karok mozdulataira helyezi a hangsúlyt. Velekei mindig is a zenére figyelő, és azt mozdulatokra értően lefordító koreográfus hírében állt, ez itt sincs másképp:

Max Richter minimalista zeneszerző melódiáit nagy figyelemmel rendelte hozzá a cselekmény ívéhez, ami így a történet értése szempontjából kulcsfontosságú zenei narrációvá állt össze.
Győri Balett - A skarlát betű

Győri Balett - A skarlát betű

Figyelmet érdemelnek Velich Rita szemet gyönyörködtető jelmezei is, amikben a táncosok szépsége még inkább kiemelkedik. Izgalmas, ahogyan például Hester ruháját jelentésessé teszi: az elöl rövidebb, hátul hosszabb ruha ugyanis a terhes, megesett lányok jelképe volt egykoron, ráadásul itt a fekete csipke alól piros selyem villan ki, mintegy jelképezve a felszín alatt meghúzódó forrongó szenvedélyt.

Mindez persze mit sem érne a táncosok pontos és alázatos munkája nélkül. A Győri Balett társulata lassan színészileg is hozzáedződik a karakterformálást is igénylő cselekményes balettekhez. A visszafogottan forrongó Dimmersdale-t Jekli Zoltán méltóságteljes megjelenésével és nemes mozdulataival hozza közel a nézőhöz, Hester szélsőséges lelkiállapotait pedig a gyönyörű Matuza Adrienn ábrázolja viszonylagos óvatossággal. A nehezen beazonostíható motivációkkal megírt Roger karakterével viszont nem volt könnyű dolga Luigi Iannone-nak, aki ezt az alakot a tőle telhető maximalizmussal mutatta be.

Óriási sikere volt a darabnak a győri bemutató napján. Kiss János igazgató úr elvitathatatlan érdeme, hogy Győrben olyan táncszerető közönséget nevelt ki az évek során, amilyenre talán sehol máshoz az országban nincs példa.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Vizuál

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.
Vizuál

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.