Tánc

Viharos mozdulatok

2010.08.15. 16:13
Ajánlom
A késő éjszaka is népszerű táncelőadások úgy nyújtanak igazán felejthetetlen élményt, ha tomboló viharban, futva távozik az ember a Szigetről.

A szomorú helyzet az, hogy az általános kultúra-visszaszorító tendenciát követve, az idei Szigeten is felvillanásszerű maradt a minőségi szórakoztatás, s a korábbi években megszokott társulatok közül párat hiába is kerestünk az Octopus Összművészeti Helyszín programjában. Jó volna hinni, hogy mindez csak átmeneti.

Csütörtök este sötétedéskor a táncszínpadnál már próbálni kezdenek az aznapi fellépők, meglepődve látom, hogy a folyton megszakított próba közben is sokan odaülnek nézni őket. Este tizenegykor már annyian vannak, hogy szinte alig kapok helyet a nézőtéri füves-pados részen. A legfrissebb programból derül ki, aznap csak Pataky Klári és Goda Gábor mutatja be koreográfiáit, Gergye Krisztián nem, így Három Szögből kettővé módosul. Mindketten tánc és fény kapcsolatával, illetve a fény mozgathatóságával és hajlíthatóságával kísérleteznek, más-más megközelítésből. Az első különleges vizuális technikával kápráztatja el a nézőt, melyben az egyik táncos botjának mozgatásával rajzol arcot, majd különböző asszociatív elemeket a háttérben felállított videófalra, később ily módon rituális, kaszáló mozdulatainak minden eleme ráíródik a kivetítő anyagára. Olyan mozdulatszőttest alkot képileg, melyen az előadás tere és ideje rétegesen rakódik egymásra. Mellette, nem párosban, inkább párhuzamos szólóként, félmeztelen amazon táncol, felsőtestének minden izma, ina elbűvölő részletességgel rajzolódik ki. Háta, mely a tánc játékának egyik központi eleme, eleinte izmos férfihátra emlékeztet, hosszú haja, amit elől egyszarvúként összefog két kezével, csak sokára bukkan elő. Tánca elsősorban anatómiai hatást vált ki, ez hívja elő a mozdulatokat is.

A következő koreográfia Pataky Klári Ahol az álmokat foglyul ejtették című, szeptemberben a Trafóban bemutatásra kerülő előadásának munkaverziója. Az ötfős csapat az előzőnél sokkal dinamikusabb és pontosan összehangolt játékát mutatja be a fentről hosszan lecsüngő lámpákkal, amiben bár kijönnek az egyéni teljesítmények is, mégis egészében működik igazán. A táncosok a kézmagasságban lógó lámpaernyőket hozzák mozgásba, azok pedig fenyegető ingákként lengenek felettük, és követhetetlen sebességgel rajzolják át a táncosok terét horizontálisan és vertikálisan is. A nézőben is bizonytalanságot keltő, folyton imbolygó fény hol a félelemkeltés, hol az utánkövetés ingereit váltja ki a táncosokból. Hol félve menekülnek, kerülnek, rebbenek szét, hol a lámpaburák által kirajzolt fénykörök hívására lépnek, belecsimpaszkodnak, vagy vallatóként tartják a közönség irányába. Lendületes, sikló mozdulataik ellenére a fény meggyűri őket a végére, így zenében és mozgásában is finom ívet rajzolva az előadásnak. Taps közben egyértelművé válik, hogy van olyan program, melyre megéri eddig várni, mert ez tánc, vitathatatlanul, ami egy jól szerkesztett, végiggondolt koncepciójú őszi bemutatót ígér.

Péntek este a napi kétszer jelentkező Artus-Filterperformance Prehisztéria című improvizatív etűdje előzi meg az előadást. Szőke parókás, fekete bársonyruhás nő sminkel és pózol az asztalon állva. Majd a rutinból tökéletessé preparált nő képét hátsójából előhúzott barna maszlaggal rondítja el: a csokinak is látszó anyagot keni arcára, hajára, karjára, ahol csak van szabad hely, majd két férfi fésülgeti, rendezgeti őt, hogy aztán férfiöltönybe passzírozva lefotózzák a női roncsot. A közönség ezt sem nem érti, sem nem értékeli, nem is nagyon tapsolnak.

Inkább várják a Természetes Vészek Kollektíva Bőr-Hártya 2.0 című divatszínházát. Szűcs Edit alkalmazott, különleges ruhakreációi egy divatshow forgatókönyve szerint lépdelnek a színpadra, mindez azonban csak apropója egy ennél sokkal megrázóbb és pontosabb látleletnek. A ruhák hangsúlyozottan természetes földszíneikkel (fehér, fekete, szürke, homokszínű), gyakran a sötét tónusokat részesítve előnyben, egy apokaliptikus összképet alkotnak, melyben a tökéletes (táncos) női test olykor leheletfinoman torzul groteszk halálfigurává. Az alapkoncepció egyik legnagyobb erénye, hogy a látványvilágot egyensúlyban tartva olyan mozgásanyagot rendel hozzá, melyben egyéni karakterek formálódnak a gyakran eltorzított arcú, emberi roncsként mozgó, vergődő, agonizáló táncos modellek között. Olyan mitológiai alakok és ruhabörtönükbe zárt fikciós lények vonulnak fel sorra, akiket hosszan elnéznénk még, ha éjfélkor, az előadás gótikus hangulatához passzoló szélvihar nem kezdené elsodorni a színpad egyes részeit, s vele együtt a nézőket is. Így a befejezetlen előadást gyors meghajlás követi, hogy aztán mindenki menekülőre fogja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Enyedi Ildikó kémthriller sorozattervét díjazták a Berlinalén

A Balaton Brigád című sorozatot kilenc másik tervvel szemben találták a legjobbnak a Berlinale Co-Pro Series nevű rendezvényén – írta meg a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A nem-térben táncol a TranzDanz

Március 6-án különleges performansznak lehetnek tanúi a TRIP Webszínház nézői. Kovács Gerzson Péter Harangozó- és kétszeres Lábán-díjas, Az Év legjobb alkotója díjjal is kitüntetett koreográfus legújabb előadásában a tranzitot, azaz a nem-hely tematikáját helyezi a középpontba.
Tánc magazin

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.
Tánc videó

A bakibalett, amelyben a táncosoknak muszáj hibázni – VIDEÓ

Jerome Robbins 1956-os koreográfia a néző rekeszizmait is megdolgoztatja. Chopin keringőjére repkednek tétovázva a balerinák.
Tánc hír

Valentin-napon indul a Nemzeti Táncszínház új sorozata

A legnagyobb táncos legendák és feledhetetlen történetek elevenednek meg a Nemzeti Táncszínház legújabb online sorozatában, a Dance Details-ben.
Tánc hír

A jelenből és jelenről táncol a Duda Éva Társulat

Különleges táncelőadást hívott életre a Duda Éva Társulat: túllépve a tavaszi karantén alatt készített Egypercesek videósorozaton, a tavaly megélt élményeket, kollektív tapasztalatot szeretnék színpadra adaptálni. A PRIZMÁT február 25-én közvetítik a TRIP Hajóról.