Tánc

Viharos mozdulatok

2010.08.15. 16:13
Ajánlom
A késő éjszaka is népszerű táncelőadások úgy nyújtanak igazán felejthetetlen élményt, ha tomboló viharban, futva távozik az ember a Szigetről.

A szomorú helyzet az, hogy az általános kultúra-visszaszorító tendenciát követve, az idei Szigeten is felvillanásszerű maradt a minőségi szórakoztatás, s a korábbi években megszokott társulatok közül párat hiába is kerestünk az Octopus Összművészeti Helyszín programjában. Jó volna hinni, hogy mindez csak átmeneti.

Csütörtök este sötétedéskor a táncszínpadnál már próbálni kezdenek az aznapi fellépők, meglepődve látom, hogy a folyton megszakított próba közben is sokan odaülnek nézni őket. Este tizenegykor már annyian vannak, hogy szinte alig kapok helyet a nézőtéri füves-pados részen. A legfrissebb programból derül ki, aznap csak Pataky Klári és Goda Gábor mutatja be koreográfiáit, Gergye Krisztián nem, így Három Szögből kettővé módosul. Mindketten tánc és fény kapcsolatával, illetve a fény mozgathatóságával és hajlíthatóságával kísérleteznek, más-más megközelítésből. Az első különleges vizuális technikával kápráztatja el a nézőt, melyben az egyik táncos botjának mozgatásával rajzol arcot, majd különböző asszociatív elemeket a háttérben felállított videófalra, később ily módon rituális, kaszáló mozdulatainak minden eleme ráíródik a kivetítő anyagára. Olyan mozdulatszőttest alkot képileg, melyen az előadás tere és ideje rétegesen rakódik egymásra. Mellette, nem párosban, inkább párhuzamos szólóként, félmeztelen amazon táncol, felsőtestének minden izma, ina elbűvölő részletességgel rajzolódik ki. Háta, mely a tánc játékának egyik központi eleme, eleinte izmos férfihátra emlékeztet, hosszú haja, amit elől egyszarvúként összefog két kezével, csak sokára bukkan elő. Tánca elsősorban anatómiai hatást vált ki, ez hívja elő a mozdulatokat is.

A következő koreográfia Pataky Klári Ahol az álmokat foglyul ejtették című, szeptemberben a Trafóban bemutatásra kerülő előadásának munkaverziója. Az ötfős csapat az előzőnél sokkal dinamikusabb és pontosan összehangolt játékát mutatja be a fentről hosszan lecsüngő lámpákkal, amiben bár kijönnek az egyéni teljesítmények is, mégis egészében működik igazán. A táncosok a kézmagasságban lógó lámpaernyőket hozzák mozgásba, azok pedig fenyegető ingákként lengenek felettük, és követhetetlen sebességgel rajzolják át a táncosok terét horizontálisan és vertikálisan is. A nézőben is bizonytalanságot keltő, folyton imbolygó fény hol a félelemkeltés, hol az utánkövetés ingereit váltja ki a táncosokból. Hol félve menekülnek, kerülnek, rebbenek szét, hol a lámpaburák által kirajzolt fénykörök hívására lépnek, belecsimpaszkodnak, vagy vallatóként tartják a közönség irányába. Lendületes, sikló mozdulataik ellenére a fény meggyűri őket a végére, így zenében és mozgásában is finom ívet rajzolva az előadásnak. Taps közben egyértelművé válik, hogy van olyan program, melyre megéri eddig várni, mert ez tánc, vitathatatlanul, ami egy jól szerkesztett, végiggondolt koncepciójú őszi bemutatót ígér.

Péntek este a napi kétszer jelentkező Artus-Filterperformance Prehisztéria című improvizatív etűdje előzi meg az előadást. Szőke parókás, fekete bársonyruhás nő sminkel és pózol az asztalon állva. Majd a rutinból tökéletessé preparált nő képét hátsójából előhúzott barna maszlaggal rondítja el: a csokinak is látszó anyagot keni arcára, hajára, karjára, ahol csak van szabad hely, majd két férfi fésülgeti, rendezgeti őt, hogy aztán férfiöltönybe passzírozva lefotózzák a női roncsot. A közönség ezt sem nem érti, sem nem értékeli, nem is nagyon tapsolnak.

Inkább várják a Természetes Vészek Kollektíva Bőr-Hártya 2.0 című divatszínházát. Szűcs Edit alkalmazott, különleges ruhakreációi egy divatshow forgatókönyve szerint lépdelnek a színpadra, mindez azonban csak apropója egy ennél sokkal megrázóbb és pontosabb látleletnek. A ruhák hangsúlyozottan természetes földszíneikkel (fehér, fekete, szürke, homokszínű), gyakran a sötét tónusokat részesítve előnyben, egy apokaliptikus összképet alkotnak, melyben a tökéletes (táncos) női test olykor leheletfinoman torzul groteszk halálfigurává. Az alapkoncepció egyik legnagyobb erénye, hogy a látványvilágot egyensúlyban tartva olyan mozgásanyagot rendel hozzá, melyben egyéni karakterek formálódnak a gyakran eltorzított arcú, emberi roncsként mozgó, vergődő, agonizáló táncos modellek között. Olyan mitológiai alakok és ruhabörtönükbe zárt fikciós lények vonulnak fel sorra, akiket hosszan elnéznénk még, ha éjfélkor, az előadás gótikus hangulatához passzoló szélvihar nem kezdené elsodorni a színpad egyes részeit, s vele együtt a nézőket is. Így a befejezetlen előadást gyors meghajlás követi, hogy aztán mindenki menekülőre fogja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.