Tánc

Vincze Balázs: „Szabadon tudjuk teljesíteni a missziónkat”

2016.12.30. 10:28
Ajánlom
A Pécsi Balett a Pécsi Horvát Színházzal együttműködésben szeptember végén mutatta be Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regényének táncszínpadi adaptációját. Az előadás a Nemzeti Táncszínház szervezésében februárban a Budapest Táncfesztivál keretén belül a fővárosban is bemutatkozik. Az előadásról, valamint az önálló társulattá válásról beszélgettünk Vincze Balázzsal, a társulat igazgatójával, a darab koreográfusával.
Vincze Balázs - Pécsi Balett

Vincze Balázs - Pécsi Balett (Fotó/Forrás: Marsalkó Péter)

- Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regénye esetében miért adekvát a táncszínpadi adaptáció? 

- Egy irodalmi mű táncszínpadi adaptációjánál sohasem a szöveg pontos megjelenítésére törekszünk, hanem a műben megjelenő társadalmi viszonyok, emberi kapcsolatok, konfliktusok bemutatását vállaljuk, a mozdulat nyelvén. Nem a szavak táncban történő visszaadása a feladatunk, hanem a mű gondolatiságának, eszmeiségének megjelenítése.

Bennünket olyan, a történetben megjelenő, általános emberi kérdések, viszonyok érdekeltek a szövegből, mint az egymásrautaltság, az érzelmi zsarolás, az alá- és fölérendeltség, a barátság és bajtársiasság, együttérzés és a szabadság.

- Hogyan lehet elkerülni egy cselekményes szöveg táncszínpadi adaptációjánál, hogy követhető legyen a történet, de a tánc mégse váljon illusztrálássá, pantomimmé?

- Nem gesztikulációt használok a koreográfiában, hanem a test fizikalitásával, a különböző dinamikai váltásokkal, a lassú-gyors mozdulatokkal váltom ki a pantomimet. Amikor egy cselekményes darabot készítek, bármilyen furcsa, de nem a cselekménnyel foglalkozom elsősorban, hanem a szereplők közti viszonyokkal és a mozdulatok dinamikájával. Ha megnézzük az együttes összetételét, akkor lehet látni, hogy nagyon különböző karakterű táncosok vannak a Pécsi Balettben, akiknek nemcsak tánctechnikai tudásuk van, hanem erős karakterábrázoló képességük is. Mindig is fontosnak tartottam, hogy egy táncos tudjon érzelmeket közvetíteni, legyen művészi ereje.

Az én táncosaim ilyenek, nálunk a táncszínház nem mutogatást és illusztrálást jelent, hanem a karakterek színészi megjelenítését a mozdulatok nyelvén.

Száll a kakukk fészkére

Száll a kakukk fészkére (Fotó/Forrás: Körtvélyesi László)

- Kovács Benjámin szerezte a zenét az előadáshoz. Milyen támpontokat kapott ő a zeneíráshoz?

- Nagyon sokszor dolgoztam már élő zeneszerzőkkel, bevallom, nehezebb velük, mint a holtakkal, de sokkal kreatívabb és izgalmasabb így a munka (nevet). Egy laza librettót állítottunk össze Benjámin számára, amiben megadtuk sorban a jeleneteket és azok kívánt időbeli hosszát percben. A jeleneteket rövid szituációkkal, hangulatokkal jellemeztük, de zeneileg teljes szabadságot adtunk. Szerencsés volt a találkozás Benjáminnal, mert rögtön egy hullámhosszon voltunk és nagyon gördülékenyen, gyorsan és produktívan tudtunk együtt dolgozni. A tizenvalahány számből talán csak egy volt, amire új verziót kértem. Nagyon jó volt a közös munka, mindenképpen szeretnék még vele dolgozni.

- A táncosok részéről mennyiben követelt más előadói attitűdöt ez a cselekményes táncjáték? Mi volt számukra a legnagyobb kihívás a darabban?

- Ahogy azt már említettem, mi színházban gondolkozunk. Számomra fontos, hogy a közönség számára adjak valamiféle követhető kapaszkodót, cselekményt a koreográfiáimban. A mozdulatok megkezdése előtt szituációkat, szerepeket elemzünk, mi évek óta így dolgozunk, ezért Ken Kesey regényének táncszínházi adaptációja kapcsán a szerepformálás nem jelentett extra kihívást a táncművészeim számára.

Száll a kakukk fészkére

Száll a kakukk fészkére (Fotó/Forrás: Körtvélyesi László)

- Az előadás a Pécsi Horvát Színházzal közös koprodukció. Hogyan zajlott a közös munka velük, és vezetőjükkel, Vidákovics Szlávennel, aki a darab rendezője?

Nem ez az első közös munkánk, én és a táncművészek is jól ismerjük Szlávent. Mi először a balett teremben dolgozunk a táncosokkal a mozgáson. Én egy jelenetet, egy képet megkoreografálok, felrakok egy laza szituációt, majd ezt Szláven pontosítja és felerősíti rendezői instrukciókkal. Amikor már összeállt a jelenetek sora koreográfiailag, akkor ketten együtt állítjuk színpadra a produkciót. Mindig mindent egyeztetünk, a zenét, a díszlet- és jelmezterveket is. Sőt, ez esetben dramaturgként is együtt dolgoztunk: a librettó nem 100%-ban követi a film, vagy a könyv történetét, hanem apró általunk kitalált ötletek is vannak benne. Inspiráljuk egymást és könnyedén tudunk együttműködni.

- Miért fontos a társulat(ok) szempontjából a budapesti megjelenés?

-Azért, mert sajnos Budapesten történik minden. Ha nem lépsz fel Budapesten, akkor nem létezel. Magyarországon Budapest a világ közepe. Persze mindenkinek nagyon jót tesz, ha kimozdul a saját közegéből és elmegy más városba fellépni.

Száll a kakukk fészkére

Száll a kakukk fészkére (Fotó/Forrás: Körtvélyesi László)

- Nemrég jött a hír, hogy a Pécsi Balett kiválik a Pécsi Nemzeti Színházból és önálló társulatként folytatja. Miért volt szükség erre az önállósodásra?

- Valójában évtizedekkel ezelőtt megérett már a helyzet a jogi önállóságra, elődeim többsége is szerette volna ezt, ezért nagy örömmel tölt el, hogy nekem sikerült ezt a nagy vágyat beteljesíteni. 11 éve ezen dolgozom. Az önállóságnak a szakmai függetlenség az elsődleges célja, a tagozati léttel járó kettős feladatellátás megszüntetése és a zenés előadások kiszolgálásával járó egyeztetési nehézségek megoldása. Ez volt a két legfontosabb indok.

A tánckari és a balettművészi feladat ugyanis teljesen más szakmai felkészültséget kíván. Hosszú távon nem lehet a kettőt együtt, felváltva végezni, ez fizikailag és mentálisan túlterheli a táncművészeket.

Az önálló Pécsi Balett művészei ezentúl nem táncolnak majd a PNSZ zenés előadásaiban. Így tudják hivatásukat a legmagasabb szakmai minőségben teljesíteni. Innentől kezdve saját költségvetéssel, önállóan tudunk tervezni, az országban és a határon túl fellépéseket vállalni. A színházi elfoglaltságok miatt eddig számos hazai és külföldi felkérést kellett lemondanunk. 2017-től a Pécsi Balett misszióját, hogy a tánc univerzális nyelvén Pécs városát képviselje itthon és a nagyvilágban, újra szabadon tudja teljesíteni.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A White Stripes zenéjére készült díjnyertes előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon Wayne McGregor, napjaink vezető brit koreográfusának Chroma című munkája. A radikális és innovatív alkotó modern balettje két hasonlóan eredeti és izgalmas kortárs produkcióval – az izraeli Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk, valamint a svéd Alexander Ekman Episode 31 című darabjával – szerepel közös programban 2021. október 29-től a Magyar Nemzeti Balett Kon-takt(s) című modern balettestjén, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.