Tánc

Vincze Balázs: „Szabadon tudjuk teljesíteni a missziónkat”

2016.12.30. 10:28
Ajánlom
A Pécsi Balett a Pécsi Horvát Színházzal együttműködésben szeptember végén mutatta be Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regényének táncszínpadi adaptációját. Az előadás a Nemzeti Táncszínház szervezésében februárban a Budapest Táncfesztivál keretén belül a fővárosban is bemutatkozik. Az előadásról, valamint az önálló társulattá válásról beszélgettünk Vincze Balázzsal, a társulat igazgatójával, a darab koreográfusával.
Vincze Balázs - Pécsi Balett

Vincze Balázs - Pécsi Balett (Fotó/Forrás: Marsalkó Péter)

- Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regénye esetében miért adekvát a táncszínpadi adaptáció? 

- Egy irodalmi mű táncszínpadi adaptációjánál sohasem a szöveg pontos megjelenítésére törekszünk, hanem a műben megjelenő társadalmi viszonyok, emberi kapcsolatok, konfliktusok bemutatását vállaljuk, a mozdulat nyelvén. Nem a szavak táncban történő visszaadása a feladatunk, hanem a mű gondolatiságának, eszmeiségének megjelenítése.

Bennünket olyan, a történetben megjelenő, általános emberi kérdések, viszonyok érdekeltek a szövegből, mint az egymásrautaltság, az érzelmi zsarolás, az alá- és fölérendeltség, a barátság és bajtársiasság, együttérzés és a szabadság.

- Hogyan lehet elkerülni egy cselekményes szöveg táncszínpadi adaptációjánál, hogy követhető legyen a történet, de a tánc mégse váljon illusztrálássá, pantomimmé?

- Nem gesztikulációt használok a koreográfiában, hanem a test fizikalitásával, a különböző dinamikai váltásokkal, a lassú-gyors mozdulatokkal váltom ki a pantomimet. Amikor egy cselekményes darabot készítek, bármilyen furcsa, de nem a cselekménnyel foglalkozom elsősorban, hanem a szereplők közti viszonyokkal és a mozdulatok dinamikájával. Ha megnézzük az együttes összetételét, akkor lehet látni, hogy nagyon különböző karakterű táncosok vannak a Pécsi Balettben, akiknek nemcsak tánctechnikai tudásuk van, hanem erős karakterábrázoló képességük is. Mindig is fontosnak tartottam, hogy egy táncos tudjon érzelmeket közvetíteni, legyen művészi ereje.

Az én táncosaim ilyenek, nálunk a táncszínház nem mutogatást és illusztrálást jelent, hanem a karakterek színészi megjelenítését a mozdulatok nyelvén.

Száll a kakukk fészkére

Száll a kakukk fészkére (Fotó/Forrás: Körtvélyesi László)

- Kovács Benjámin szerezte a zenét az előadáshoz. Milyen támpontokat kapott ő a zeneíráshoz?

- Nagyon sokszor dolgoztam már élő zeneszerzőkkel, bevallom, nehezebb velük, mint a holtakkal, de sokkal kreatívabb és izgalmasabb így a munka (nevet). Egy laza librettót állítottunk össze Benjámin számára, amiben megadtuk sorban a jeleneteket és azok kívánt időbeli hosszát percben. A jeleneteket rövid szituációkkal, hangulatokkal jellemeztük, de zeneileg teljes szabadságot adtunk. Szerencsés volt a találkozás Benjáminnal, mert rögtön egy hullámhosszon voltunk és nagyon gördülékenyen, gyorsan és produktívan tudtunk együtt dolgozni. A tizenvalahány számből talán csak egy volt, amire új verziót kértem. Nagyon jó volt a közös munka, mindenképpen szeretnék még vele dolgozni.

- A táncosok részéről mennyiben követelt más előadói attitűdöt ez a cselekményes táncjáték? Mi volt számukra a legnagyobb kihívás a darabban?

- Ahogy azt már említettem, mi színházban gondolkozunk. Számomra fontos, hogy a közönség számára adjak valamiféle követhető kapaszkodót, cselekményt a koreográfiáimban. A mozdulatok megkezdése előtt szituációkat, szerepeket elemzünk, mi évek óta így dolgozunk, ezért Ken Kesey regényének táncszínházi adaptációja kapcsán a szerepformálás nem jelentett extra kihívást a táncművészeim számára.

Száll a kakukk fészkére

Száll a kakukk fészkére (Fotó/Forrás: Körtvélyesi László)

- Az előadás a Pécsi Horvát Színházzal közös koprodukció. Hogyan zajlott a közös munka velük, és vezetőjükkel, Vidákovics Szlávennel, aki a darab rendezője?

Nem ez az első közös munkánk, én és a táncművészek is jól ismerjük Szlávent. Mi először a balett teremben dolgozunk a táncosokkal a mozgáson. Én egy jelenetet, egy képet megkoreografálok, felrakok egy laza szituációt, majd ezt Szláven pontosítja és felerősíti rendezői instrukciókkal. Amikor már összeállt a jelenetek sora koreográfiailag, akkor ketten együtt állítjuk színpadra a produkciót. Mindig mindent egyeztetünk, a zenét, a díszlet- és jelmezterveket is. Sőt, ez esetben dramaturgként is együtt dolgoztunk: a librettó nem 100%-ban követi a film, vagy a könyv történetét, hanem apró általunk kitalált ötletek is vannak benne. Inspiráljuk egymást és könnyedén tudunk együttműködni.

- Miért fontos a társulat(ok) szempontjából a budapesti megjelenés?

-Azért, mert sajnos Budapesten történik minden. Ha nem lépsz fel Budapesten, akkor nem létezel. Magyarországon Budapest a világ közepe. Persze mindenkinek nagyon jót tesz, ha kimozdul a saját közegéből és elmegy más városba fellépni.

Száll a kakukk fészkére

Száll a kakukk fészkére (Fotó/Forrás: Körtvélyesi László)

- Nemrég jött a hír, hogy a Pécsi Balett kiválik a Pécsi Nemzeti Színházból és önálló társulatként folytatja. Miért volt szükség erre az önállósodásra?

- Valójában évtizedekkel ezelőtt megérett már a helyzet a jogi önállóságra, elődeim többsége is szerette volna ezt, ezért nagy örömmel tölt el, hogy nekem sikerült ezt a nagy vágyat beteljesíteni. 11 éve ezen dolgozom. Az önállóságnak a szakmai függetlenség az elsődleges célja, a tagozati léttel járó kettős feladatellátás megszüntetése és a zenés előadások kiszolgálásával járó egyeztetési nehézségek megoldása. Ez volt a két legfontosabb indok.

A tánckari és a balettművészi feladat ugyanis teljesen más szakmai felkészültséget kíván. Hosszú távon nem lehet a kettőt együtt, felváltva végezni, ez fizikailag és mentálisan túlterheli a táncművészeket.

Az önálló Pécsi Balett művészei ezentúl nem táncolnak majd a PNSZ zenés előadásaiban. Így tudják hivatásukat a legmagasabb szakmai minőségben teljesíteni. Innentől kezdve saját költségvetéssel, önállóan tudunk tervezni, az országban és a határon túl fellépéseket vállalni. A színházi elfoglaltságok miatt eddig számos hazai és külföldi felkérést kellett lemondanunk. 2017-től a Pécsi Balett misszióját, hogy a tánc univerzális nyelvén Pécs városát képviselje itthon és a nagyvilágban, újra szabadon tudja teljesíteni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól – az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül. Utánajártunk a kultregény titkának.
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Vizuál

A Netflix hozza Sophia Loren új filmjét

A Netflix vásárolta meg az Előttem az élet című világhírű regényből, Sophia Loren főszereplésével készülő új produkció forgalmazási jogait.
Klasszikus

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és
Klasszikus

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Élet és a halál közti lebegés – Újra színpadon Feledi János Rekviemje

A felújított előadás március 4-én látható a Nemzeti Táncszínházban, a Budapest Táncfesztivál programjában.
Tánc magazin

Elbűvölte a Jacqueline du Pré életéről szóló balett Daniel Barenboim karmestert

Bemutatták a legendás csellista életéről szóló balettelőadást a brit Királyi Operaházban. Özvegye, Daniel Barenboim is pozitívan nyilatkozott a produkcióról.
Tánc hír

Névtelen vádak miatt felfüggesztették a Berlini Állami Balettiskola két vezetőjét

A bejelentés a tanítványokkal való rossz bánásmódról szól. A két vezetőt a kivizsgálás idejére felmentették a munkavégzés alól.
Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.