Tánc

Vincze Balázs: „Szabadon tudjuk teljesíteni a missziónkat”

2016.12.30. 10:28
Ajánlom
A Pécsi Balett a Pécsi Horvát Színházzal együttműködésben szeptember végén mutatta be Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regényének táncszínpadi adaptációját. Az előadás a Nemzeti Táncszínház szervezésében februárban a Budapest Táncfesztivál keretén belül a fővárosban is bemutatkozik. Az előadásról, valamint az önálló társulattá válásról beszélgettünk Vincze Balázzsal, a társulat igazgatójával, a darab koreográfusával.
Vincze Balázs - Pécsi Balett

Vincze Balázs - Pécsi Balett (Fotó/Forrás: Marsalkó Péter)

- Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regénye esetében miért adekvát a táncszínpadi adaptáció? 

- Egy irodalmi mű táncszínpadi adaptációjánál sohasem a szöveg pontos megjelenítésére törekszünk, hanem a műben megjelenő társadalmi viszonyok, emberi kapcsolatok, konfliktusok bemutatását vállaljuk, a mozdulat nyelvén. Nem a szavak táncban történő visszaadása a feladatunk, hanem a mű gondolatiságának, eszmeiségének megjelenítése.

Bennünket olyan, a történetben megjelenő, általános emberi kérdések, viszonyok érdekeltek a szövegből, mint az egymásrautaltság, az érzelmi zsarolás, az alá- és fölérendeltség, a barátság és bajtársiasság, együttérzés és a szabadság.

- Hogyan lehet elkerülni egy cselekményes szöveg táncszínpadi adaptációjánál, hogy követhető legyen a történet, de a tánc mégse váljon illusztrálássá, pantomimmé?

- Nem gesztikulációt használok a koreográfiában, hanem a test fizikalitásával, a különböző dinamikai váltásokkal, a lassú-gyors mozdulatokkal váltom ki a pantomimet. Amikor egy cselekményes darabot készítek, bármilyen furcsa, de nem a cselekménnyel foglalkozom elsősorban, hanem a szereplők közti viszonyokkal és a mozdulatok dinamikájával. Ha megnézzük az együttes összetételét, akkor lehet látni, hogy nagyon különböző karakterű táncosok vannak a Pécsi Balettben, akiknek nemcsak tánctechnikai tudásuk van, hanem erős karakterábrázoló képességük is. Mindig is fontosnak tartottam, hogy egy táncos tudjon érzelmeket közvetíteni, legyen művészi ereje.

Az én táncosaim ilyenek, nálunk a táncszínház nem mutogatást és illusztrálást jelent, hanem a karakterek színészi megjelenítését a mozdulatok nyelvén.

Száll a kakukk fészkére

Száll a kakukk fészkére (Fotó/Forrás: Körtvélyesi László)

- Kovács Benjámin szerezte a zenét az előadáshoz. Milyen támpontokat kapott ő a zeneíráshoz?

- Nagyon sokszor dolgoztam már élő zeneszerzőkkel, bevallom, nehezebb velük, mint a holtakkal, de sokkal kreatívabb és izgalmasabb így a munka (nevet). Egy laza librettót állítottunk össze Benjámin számára, amiben megadtuk sorban a jeleneteket és azok kívánt időbeli hosszát percben. A jeleneteket rövid szituációkkal, hangulatokkal jellemeztük, de zeneileg teljes szabadságot adtunk. Szerencsés volt a találkozás Benjáminnal, mert rögtön egy hullámhosszon voltunk és nagyon gördülékenyen, gyorsan és produktívan tudtunk együtt dolgozni. A tizenvalahány számből talán csak egy volt, amire új verziót kértem. Nagyon jó volt a közös munka, mindenképpen szeretnék még vele dolgozni.

- A táncosok részéről mennyiben követelt más előadói attitűdöt ez a cselekményes táncjáték? Mi volt számukra a legnagyobb kihívás a darabban?

- Ahogy azt már említettem, mi színházban gondolkozunk. Számomra fontos, hogy a közönség számára adjak valamiféle követhető kapaszkodót, cselekményt a koreográfiáimban. A mozdulatok megkezdése előtt szituációkat, szerepeket elemzünk, mi évek óta így dolgozunk, ezért Ken Kesey regényének táncszínházi adaptációja kapcsán a szerepformálás nem jelentett extra kihívást a táncművészeim számára.

Száll a kakukk fészkére

Száll a kakukk fészkére (Fotó/Forrás: Körtvélyesi László)

- Az előadás a Pécsi Horvát Színházzal közös koprodukció. Hogyan zajlott a közös munka velük, és vezetőjükkel, Vidákovics Szlávennel, aki a darab rendezője?

Nem ez az első közös munkánk, én és a táncművészek is jól ismerjük Szlávent. Mi először a balett teremben dolgozunk a táncosokkal a mozgáson. Én egy jelenetet, egy képet megkoreografálok, felrakok egy laza szituációt, majd ezt Szláven pontosítja és felerősíti rendezői instrukciókkal. Amikor már összeállt a jelenetek sora koreográfiailag, akkor ketten együtt állítjuk színpadra a produkciót. Mindig mindent egyeztetünk, a zenét, a díszlet- és jelmezterveket is. Sőt, ez esetben dramaturgként is együtt dolgoztunk: a librettó nem 100%-ban követi a film, vagy a könyv történetét, hanem apró általunk kitalált ötletek is vannak benne. Inspiráljuk egymást és könnyedén tudunk együttműködni.

- Miért fontos a társulat(ok) szempontjából a budapesti megjelenés?

-Azért, mert sajnos Budapesten történik minden. Ha nem lépsz fel Budapesten, akkor nem létezel. Magyarországon Budapest a világ közepe. Persze mindenkinek nagyon jót tesz, ha kimozdul a saját közegéből és elmegy más városba fellépni.

Száll a kakukk fészkére

Száll a kakukk fészkére (Fotó/Forrás: Körtvélyesi László)

- Nemrég jött a hír, hogy a Pécsi Balett kiválik a Pécsi Nemzeti Színházból és önálló társulatként folytatja. Miért volt szükség erre az önállósodásra?

- Valójában évtizedekkel ezelőtt megérett már a helyzet a jogi önállóságra, elődeim többsége is szerette volna ezt, ezért nagy örömmel tölt el, hogy nekem sikerült ezt a nagy vágyat beteljesíteni. 11 éve ezen dolgozom. Az önállóságnak a szakmai függetlenség az elsődleges célja, a tagozati léttel járó kettős feladatellátás megszüntetése és a zenés előadások kiszolgálásával járó egyeztetési nehézségek megoldása. Ez volt a két legfontosabb indok.

A tánckari és a balettművészi feladat ugyanis teljesen más szakmai felkészültséget kíván. Hosszú távon nem lehet a kettőt együtt, felváltva végezni, ez fizikailag és mentálisan túlterheli a táncművészeket.

Az önálló Pécsi Balett művészei ezentúl nem táncolnak majd a PNSZ zenés előadásaiban. Így tudják hivatásukat a legmagasabb szakmai minőségben teljesíteni. Innentől kezdve saját költségvetéssel, önállóan tudunk tervezni, az országban és a határon túl fellépéseket vállalni. A színházi elfoglaltságok miatt eddig számos hazai és külföldi felkérést kellett lemondanunk. 2017-től a Pécsi Balett misszióját, hogy a tánc univerzális nyelvén Pécs városát képviselje itthon és a nagyvilágban, újra szabadon tudja teljesíteni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zenemű, amely kapudrog lehet Bartók Bélához

Bartók zenéje nem könnyű. Hiába vált az egyik legismertebb magyar művészszemélyiséggé, valószínűleg többször találkozunk róla elnevezett utcával, térrel, mint a zeneműveivel. Ezen segítünk most.
Klasszikus

És Ön olvas még zenei könyveket?

A klasszikus zene közönsége szűk, de szeret olvasni. Ez kihívás egy könyvkiadónak, a Rózsavölgyi pedig számos újdonsággal szolgálhat az érdeklődőknek.
Klasszikus

Szívet melengető videó: Pillangó szállt a fuvolaművész homlokára játék közben

Létezik ennél igazabb megerősítés egy muzsikus számára, mint az, hogy egy pillangó is gyönyörködni kezd a játékában?
Jazz/World

Fekete-Kovács Kornél: „Amikor improvizálunk, akkor meditálunk”

Fekete-Kovács Kornél a „jógikus” lét tíz alapvető szabályát foglalta zenébe a Foundations című új, tíztételes művében, amit március 27-én mutatnak be a Müpában. A Modern Art Orchestra mellett olyan vendégművészek működnek közre az üzenet átadásában, mint Harcsa Veronika, Szakcsi Lakatos Béla, Fenyvesi Márton, Dés András és Szalai Péter.
Könyv

Mondd meg te, melyik volt 2018 legjobb magyar könyve!

2019-ben is átadják a Libri irodalmi díjat és a Libri irodalmi közönségdíjat. A 2016-ban megalapított elismerésekkel az előző év legjobb magyar szép- és tényirodalmi könyveit díjazzák. A nyertesek idén már 2-2 millió forintot és 30 millió forint értékű médiatámogatást kapnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Tizenöt ország táncosai mérik össze tudásukat Nureyev Balettversenyen

Március 30. és április 4. között hetedik alkalommal rendezik meg Budapesten a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettversenyt, ahol személyesen jelen lesz Oleg Ivenko, a White Crow című filmben Nurejevet alakító balettsztár is.
Tánc ajánló

Egy lehetséges jövő előzményei

A táncos és koreográfus Biczók Anna április 2-án 20:00-kor mutatja be a MU Színházban új szólóját, melyben benyomások, képzelet és emlékek kapcsolódnak össze, eljutva a jelen pillanatáig.
Tánc ajánló

A női szexualitásról mutat be szólót Batarita

Batarita abszurditással átszőtt és erotikával fűszerezett, Lüktetésed című szólóját a 2018-as tokiói premier után Budapesten, a Nemzeti Táncszínházban mutatja be április 6-án.
Tánc ajánló

Újabb Balanchine-koreográfiát mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon a 20. századi grúz koreográfus Sylvia Pas de Deux-je március 22-én az OMG (Oh My God!) című balettesten az Erkel Színházban.
Tánc hír

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.