Vizuál

15 magyar film, amit látnod kell még idén!

2018.10.10. 12:25
Ajánlom
A magyar film idén mindent megtesz, hogy megszeressék! Díjnyertes játékfilmek, dokumentumfilmek és egy új egészestés animációs film is helyet kapott őszi filmajánlónkban.

Mutatjuk, milyen filmekre lehet beülni idén ősszel és télen a mozikba, amiknél eszünkbe se jut majd a szokásos félmondat: "Ahhoz képest, hogy magyar...".

Virágvölgy

A külvárosi lakótelepen unatkozó Bianka hirtelen felindulásból ellop egy csecsemőt, majd amikor otthont keres maguknak, találkozik a munkásszállón élő Lacival. A fiú segíteni akar az utcán rekedt lánynak és eldönti, hogy mindenáron otthont teremt számukra. A film női főszerepében Berényi Bianka Instagram-sztár, az EU Cannibal frontembere; a férfi főszerepében Réti László, többszörös Speciális Olimpiai bajnok látható. Csuja László rendező első játékfilmjét a Karlovy Vary Filmfesztiválon mutatták be. (A filmről szóló kritikánkat itt olvashatják.)

Bemutató: augusztus 30., magyar road movie, 83 perc, 2018 (Forgalmazó: ELF Pictures)

 

Tegnap

Kenyeres Bálint első nagyjátékfilmje nemzetközi koprodukcióban készült és a Locarnói Filmfesztiválon debütált. Fillenz Ádám, a Marokkóban forgatott film operatőre nagyon erős atmoszférát teremtett a többnyire sivatagi környezetben játszódó történethez, a főszereplő Vlad Ivanov, az új román film egyik legmarkánsabb színésze, akit legutóbb Nemes Jeles László Napszállta című filmjében láthattunk. A Tegnap főbb szerepeiben Jacques Weber, Féodor Atkine, Djemel Barek, Jo Prestia, a Timbuktuból ismert Toulou Kiki és az Édes Emma, drága Böbéből ismerős Johanna Ter Steege láthatók.

Vlad Ivanov tökéletes választás Victor Ganz, az 50-es éveiben járó sikeres svájci üzletember megformálására. A férfi Marokkóba érkezve régen eltemetett emlékeivel szembesül és egy 20 évvel ezelőtti szerelem történetét próbálja megérteni. Kétségbeesett nyomozásaba kezd az elvesztett titokzatos lány után, múlt és jelen összemosódik, Ganz pedig egyre mélyebbre süllyed saját, belső útvesztőjében.

Bemutató: szeptember 6., magyar-német dráma, 118 perc, 2018 ()

 

Macskafogó

A rajzfilmnek olyan masszív rajongótábora van, hogy még 32 évvel az eredeti bemutató után is képesek voltak visszakövetelni a mozikba. Az 1986-ban készült animáció előbb alapos restauráláson esett át, ebben Ternovszky Béla rendező is részt vett, hogy valóban az eredeti kép és a hang kerüljön a vászonra ismét. A tervek szerint a rajzfilm eredeti premierjének 32. évfordulóján, október 13-án mutatják majd be a Macskafogó.hu rajongói oldalnak az elmúlt években az alkozókkal készített interjúit egy exkluzív filmes relikvia- és designkiállítással egybekötve a Pannónia Filmstúdióban. A rajzfilmről és felújításáról itt olvashatsz érdekességeket.

Bemutató: szeptember 13., magyar-kanadai-NSZK animációs film, 96 perc, 1986 (Forgalmazó: Pannonia Entertainment Ltd.)

Remélem legközelebb sikerül meghalnod :)

A tizenhat éves, lila hajú, mangarajongó Eszter nem tartozik a népszerű lányok közé. Ő és barátnője a sármos angoltanárról ábrándoznak. Mikor a férfi külföldre költözik, a neten kezd viszonyt a lánnyal. Eszter a suliban az osztálytársai szekálásától szenved, közben pedig próbálja felkarolni a még nála is inkább az osztály perifériáján tengődő Pétert. A lány online-viszonyában egyre messzebbre merészkedik, de elkezd iránta érdeklődni az osztály bikájának is. Az utóbbi kapcsolattal az osztály is befogadná, de nem biztos, hogy ennek mindenki örül...

Az első magyar tini thriller egyben Schwechtje Mihály első nagyjátékfilmje is. A rendező jó érzékkel talált rá erre a műfajra, amelyben maguktól merülnek fel olyan – magyar filmektől merőben szokatlan – problémák, mint az iskolai szívatások, a tanár-diák szerelmi viszony, az internethasználat veszélyei vagy a tinédzseröngyilkosságok. Ehhez pedig valóban tizenhat éves színészeket választott a főszerepekre, így még hangsúlyosabbak a felvetett problémák. A fiatalok mellett olyan színészek tűnnek fel, mint Polgár Csaba, Mácsai Pál, Kardos Róbert, Rezes Judit és Schell Judit. (A rendezővel készült interjúnkat a Fidelio novemberi számában olvashatják.)

Bemutató szeptember 13., magyar thriller, dráma, 96 perc, 2018 (forgalmazó: Vertigo Média Kft.)

 

Napszállta

Egy első filmért kapott Oscar-díj után nem meglepő módon hihetetlen várakozás előzte meg Nemes Jeles László új filmjét. A forgalmazási jogok már látatlanban elkeltek a világ több országába. Az alkotás pedig ismét esélyes az arany szobrocskára, legalábbis Magyarország a Napszálltát indítja a versenyben - úgy, hogy a filmet még be sem mutatták a hazai mozik. Kérdés, hogy az így felfokozott várakozás közepette mennyire lesz valós a filmről alkotott vélemény...

1913 nyara, Budapest – a béke utolsó napjai. Az árva Leiter Írisz hosszú évek után tér vissza és minden vágya, hogy néhai szülei kalapszalonjában kapjon munkát. Az új tulajdonos, Brill Oszkár azonban elutasítja, és igyekszik eltávolítani a városból. Egy idegen keresi fel Íriszt, és bátyja hollétét tudakolja tőle  a lány ekkor tudja meg, hogy van egy testvére. Írisz nyomozásba kezd, s bátyja után kutatva egyre mélyebbre húzza a város labirintusa. Írisz számára egyedül a tündöklő Leiter Kalapszalon tűnik biztos pontnak, de a ragyogás mögött a legsötétebb titok tárul fel. (A film ellentmondásos haza és nemzetközi fogadtatásáról itt számoltunk be.)

Bemutató: szeptember 27., magyar-francia dráma, 144 perc, 2018 (forgalmazó: Mozinet)

 

Volt egyszer egy téka

Az online filmnézés, a letöltés, a Netflix és az HBOGo világában furcsa belegondolni, hogy a kilencvenes években még el kellett menni otthonról, ha egy viszonylag új filmet akartunk megnézni. A mozi mellett a videotékák nyitották ki az ablakot a friss filmekre, sőt, a mozival ellentétben ezeket haza is lehetett vinni. Néhány száz forintért egy napra tiéd volt a film. De a tékák ennél többet is tettek: összehozták a filmrajongókat a hasonszőrű őrültekkel. Az Odeon téka ez utóbbiban volt a legjobb. A kasszasikereken kívül klasszikus alkotásokat is kínáló hálózat fogalommá vált. Álomkarrier volt a tékában dolgozni. A kamera előtt a mai filmes szakma befolyásos alakjai, rendezők, filmelméleti szakemberek mesélnek arról, amikor még húsz éve még bátortalanul böngésztek a polcokra kihelyezett tokok között. Az egykori tékások pedig a legviccesebb vevőkről anekdotáznak Csizmadia Gábor filmjében. Garantált nosztalgiahatás azoknak, akik még lélekszakadva rohantak vissza a kölcsönző tokjában kocogó filmmel a kölcsönzési idő előtt 10 perccel, nehogy két napot (napi 250-300 Ft) számoljanak nekik fel.

Bemutató: szeptember 27. magyar dokumentumfilm, 90 perc, 2018 (Forgalmazó: Vertigo Média Kft.)

 

Könnyű leckék

Zurbó Dorottya első, önállóan jegyzett egészestés dokumentumfilmje a Filmalap Inkubátor Programjában készült, világpremierét a Locarnói Filmfesztivál Kritikusok Hete szekciójának versenyprogramjában tartották, és díjra jelölték a Szarajevói Filmfesztiválon is. Az érzékeny dokumentumfilm egy tizenhét éves szomáliai menekült lány, Kafia magyarországi beilleszkedésének történetét meséli el vallomásos, szinte mélylélektani módon.

Kafia őszinte és magával ragadó személyiség, két évvel ezelőtt egy gyermekházasság elől menekülve egyedül érkezett hazánkba, azóta egy budapesti gyermekotthonban lakik és a magyar középiskolai érettségire készül. Látszólag könnyen veszi az akadályokat, ám gyönyörű és magabiztos kisugárzása sok titkot rejt. A film intim mikrohelyzeteken keresztül mutatja meg, hogyan szakít a felnőtté válás küszöbén szinte mindennel, ami gyermeki identitásának és mintáinak fontos eleme volt otthon, hogy új életet kezdhessen Európában. Dogmák, tabuk, szabályok, kötelmek válnak semmivé. Édesanyja bátorságának és áldozatának köszönhetően menekülhetett el Szomáliából, viszont az életében bekövetkezett radikális változást, az új kulturális közegben szerzett élményeit már képtelen vele megosztani. A film belső vívódásainak és vallomásainak is formát ad.

Bemutató: október 11., magyar dokumentumfilm, 78 perc, 2018 (Forgalmazó: ELF Pictures)

 

Nyitva

A 2000-es évek utáni amerikai romantikus vígjátékot meghatározó Apatow-filmek sejlenek fel az emberben a Nyitva első előzetese láttán. A sztori egy magyar párról szól, akik igyekeznek feldobni kapcsolatukat, ezért a legfurcsább szexuális kalandokba vetik bele magukat. A rendező, Nagypál Orsi első nagyjátékfilmjére olyan sorozatok dirigálásával melegített, mint a Terápia, a Csak szex és más semmi, vagy a Tóth János. A főszerepeket Radnay Csilla és Kovács Lehel alakítja, de feltűnik a filmben Péterfy Bori vagy Jordán Adél is.

Bemutató: október 18., magyar romantikus komédia, 96 perc, 2018, 16+  (Forgalmazó: Megafilm Kft.)

 

Nagyi projekt

Az angol Meredith Colchester, a német Ruben Woodin-Dechamps és a magyar Révész Bálint egészestés kreatív dokumentumfilmjét relevációnak értékelte a kritika, elnyerte a Magyar Filmkritikusok legjobb dokumentumfilmnek és a legjobb vágásnak járó díját, továbbá a DOK Leipzig MDR-díját és Tajpejben a Next Generation-díjat.

A szellemes és friss hangvételű film, több szinten működő road movie. Három unoka és nagymamáik közös múltbéli utazásra vállalkoznak és bebarangolják Európát. A nagyik - egykori angol kém, egy náci németországi táncosnő és egy magyar kommunista holokauszt túlélő – felelevenítik emlékeiket, amelynek során egy virtuális utazás is kibontakozik a huszadik század történelmébe. A hét év élményeit feldolgozó film képet rajzol a generációk közötti kapcsolatról és a történelem szubjektivitásáról. A Nagyi projekt egyik rendezője és főszereplője, Révész Bálint szerint „az eltűnőben lévő generációval csak felszabadultan és korlátok nélkül szabad beszélgetni, másra nincs már idő.”

Bemutató: november 1., magyar-angol dokumentumfilm, 90 perc, 2017 (Forgalmazó: ELF Pictures)

 

X – A rendszerből törölve

A Liza, a rókatündér valósággal berobbant a mozikba 2015-ben és az egész országgal megismertette a főszereplő Balsai Móni és a rendező Ujj Mészáros Károly nevét. Utóbbi második rendezésébe is ragaszkodott főhősnőjéhez – és ahhoz is, hogy meglepje a nézőket: a X ugyanis egy skandináv filmekre emlékeztető, kőkemény krimi egy saját démonaival is küzdő rendőrnőről, aki furcsa összefüggést fedez fel az egyre gyakoribbá váló fővárosi öngyilkosságok között. A film a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozik majd be, és ebben láthatjuk először betegsége után Kulka Jánost.

bemutató: november 1., magyar thriller, 114 perc, 2018, 16+ (Forgalmazó: InterCom)

 

Egy nap

Végre mozikban is látható Szilágyi Zsófi Cannes-ban debütáló és a kritikusok díját el is nyerő első filmje. Főhőse, Anna 40 körül van. Rohan. Van három gyereke, férje, munkája, anyagi szorongása. A pénzük fillérre, a napjaik percekre vannak beosztva. Anna odaér, megígér, elintéz, elhoz, fejben tart, órát tart. Anna nem éri utol a férjét. Szeretne beszélni vele. Úgy érzi, muszáj lenne. Úgy érzi, elveszti őt. És úgy érzi, nem térhet ki a mindig soron következő feladat elől. A hétköznapi, a masszívan monoton ütközik a törékennyel, a nem ismételhetővel. (A rendezővel készült interjúnk itt olvasható.)

Bemutató: november 8., magyar játékfilm, dráma, 99 perc, 2018 (Forgalmazó: Vertigo Média Kft.)

 

Ruben Brandt, a gyűjtő

Az egész estés, magyar animációs film ritka, mint a fehér holló, de nem csak ezért esemény Milorad Krstić mozija: európai és világszinten is ritka az ilyen, festmény-közelien művészi képi világú animációs film. A sztori Ruben Brandt-ról, a pszichológus-művészetterapeutáról szól, akit világhírű festmények képei kínoznak álmában, ezektől pedig csak akkor tud szabadulni, ha megkaparintja az adott műveket. A filmben a műfajok – akció-krimi-thriller-noir – ugyanúgy keverednek, mint a művészeti easter egek és kikacsintások, mindezekhez pedig Kamarás Iván, Makranczi Zalán és Hámori Gabriella kölcsönzik hangjukat.

bemutató: november 15., magyar thriller, 96 perc, 2018,  (Forgalmazó: Mozinet)

 

Egy nő fogságban

Tuza-Ritter Bernadett első egész estés dokumentumfilmje korunk egyik legmegdöbbentőbb jelenségével, a modern kori rabszolgasággal foglalkozik. A világ vezető dokumentumfilmes fesztiválján, az IDFA versenyprogramjának fő szekciójában bemutatkozott művészi igényű, bensőséges alkotás főszereplője egy 52 éves nő, Maris, aki 10 éve szolgál fizetés nélkül egy magyar családot. Szállásért és ételért cserébe napi 20 órát dolgozik: nappal ház körüli munkát végez, éjszakánként pedig egy gyárba küldik dolgozni, de az ott megkeresett pénzét az utolsó fillérig le kell adnia a családnak. Szabadságában korlátozzák, engedély nélkül nem hagyhatja el a házat. A méltóságától és jogaitól megfosztott nő évek óta maradékot eszik, és egy kanapén alszik.

Maris a fizikai és lelki elnyomás miatt félelemben tölti napjait, miközben arról álmodozik, hogy visszakapja korábbi életét. A kamera jelenléte ráébreszti, hogy nincs teljesen egyedül. Fokozatosan bizalmába fogadja a rendezőt, majd lassan barátság alakul ki kettőjük között. 1,5 évnyi forgatás után összeszedi bátorságát és megosztja vele tervét: „Meg fogok szökni!”

Tuza-Ritter Bernadett és kamerája majd 100 napot töltött Marissal, így életét, érzelmeit belülről, jelen időben volt képes megismerni. Maris egyike annak a több, mint 45 millió embertársunknak, akik a világ különböző pontjain a modern kori rabszolgaság valamely formájának áldozataként élnek: közülük mintegy 1,2 millióan itt, Európában. Az amszterdami világpremiert követően a film bekerült 2018 januárjában a Sundance Filmfesztivál versenyprogramjába (World Cinema Documentary Competition), melyre magyar film esetében még nem volt példa.

Bemutató: november 22., magyar dokumentumfilm, 89 perc, 2017, (Forgalmazó: ELF Pictures)

 

BÚÉK

A legnagyobb sikerű magyar sorozatok nagy része valamilyen külföldi széria remake-je: az Aranyélet finn, a Terápia izraeli, a Válótársak pedig holland sikerszérián alapul. Hasonlóban bíznak a BÚÉK alkotói is, annyi különbséggel, hogy az eredeti alapanyagot, az olasz Teljesen idegenek-et itthon is nagy sikerrel játszották a mozikban. És úgy néz ki, nemcsak itthon: a magyar változat már a negyedik remake-je Paolo Genovese drámájának. A legnagyobb változtatást a cím jelzi: ezúttal szilveszter este dönt úgy egy baráti társaság, hogy telefonjukat kiteregetve minden hívást és üzenetet megosztanak a egymással, ami persze óriási galibákat okoz. A rendezői székben a hazai műfaji film-gyártás egyik legprominensebb alakja, Goda Krisztina ül.

bemutató: 2018. december 6., magyar dráma, vígjáték, 2018, (Forgalmazó: InterCom)

 

Rossz versek

Kevés coolabb hazai mozis sikertörténet létezik a VAN valami furcsa és magmagyarázhatatlannál: a potom pénzből készülő film 65 ezer nézőt vonzott a mozikba, vagy épp mozibusszal jutott el a nézőkhöz; a filmzene hamar slágerré, maga a film pedig instant generációs kultfilmmé vált. Reisz Gábor második filmjével sem távolodott el a mai húszas-harmincas fiatalok problémáitól, és ha lehet, még személyesebb mozit készített. Ő maga alakítja ugyanis a főszereplőt, aki egy szakítás után összetörve érkezik vissza külföldi ösztöndíjáról Budapestre, magánéleti válsága okait pedig múltjában kezdi el keresni.

Bemutató: december 27., magyar vígjáték, dráma, 2018, (Forgalmazó: Cirko Film)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Egy karmesternek szüksége van lábra, amin áll”

Felnőtt egy generáció, amely saját bőrén tapasztalhatta meg, mi is Wagner művészetében a téboly és a bűvölet – köszönhetően Fischer Ádámnak.
Vizuál

Libanoni Oscar-jelölt film, új Sorrentino, Pawlikowski és Farhadi - kezdődnek a Mozinet Filmnapok

Enyedi Ildikó, Nemes Jeles László, Paulo Sorrentino, Asghar Farhadi, Pawel Pawlikowski, Penélope Cruz, Javier Bardem - néhány név azok közül a művészek közül, akiknek filmjeit megcsodálhatjuk a 8. Mozinet Filmnapok vetítésein, szombattól kedd estig országszerte az art mozik hálózatában.
Színház

Irina elszáll – interjú Szakács Hajnalkával

Az idei POSZT-on Szakács Hajnalka kapta a Fidelio által támogatott Legjobb 30 év alatti színésznek járó díjat, Irina megformálásáért a debreceni Csokonai Színház Három nővér című előadásában. A fiatal színésznőt az új évadban már Tatabányán, a Jászai Mari Színházban láthatjuk.
Színház

„Megismertem, mik a határaim” – Zoltán Áron

Úgy véli, minden fiatal színésznek hasznára válna, ha néhány évet egy vidéki színháznál töltene el. Jelenleg a Vígszínház társulatát erősíti, ahol jobbnál jobb szerepek találták meg.
Színház

Nem provokál, mégis provokatív – Fekete Ádám

Az a fajta művészi és emberi szabadság az alapja ma is minden munkájának, amit a Táp Színháznál tanult. Fekete Ádám a KULT50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál Ostrom

Újabb díjat nyert az Ostrom című rövidfilm

A Diák Oscar bronzfokozata után újabb elismerésben részesült Kovács István diplomafilmje: a luxemburgi CinEast filmfesztivál közönségdíjával jutalmazták.
Vizuál premierek

Libanoni Oscar-jelölt film, új Sorrentino, Pawlikowski és Farhadi - kezdődnek a Mozinet Filmnapok

Enyedi Ildikó, Nemes Jeles László, Paulo Sorrentino, Asghar Farhadi, Pawel Pawlikowski, Penélope Cruz, Javier Bardem - néhány név azok közül a művészek közül, akiknek filmjeit megcsodálhatjuk a 8. Mozinet Filmnapok vetítésein, szombattól kedd estig országszerte az art mozik hálózatában.
Vizuál Film

Az Egy nap nyerte a nagydíjat Luxemburgban

Első magyar filmként Szilágyi Zsófia alkotása nyerte a luxemburgi CinEast filmfesztivál nagydíját (Grand Prix).
Vizuál magazin

Így készült a legendás fotó Dalíról és a repülő macskákról

Philippe Halsman, a múlt század egyik legkiemelkedőbb portréfotósa egész munkássága alatt arra törekedett, hogy feltárja alanyai személyiségének valódi lényegét. De Dalí belső valóságának megragadása összetett feladat volt.
Vizuál kult50

Bucsi Réka kozmikus vonzódásai

Időről-időre felmerülő Oscar-esélyeivel és a legújabb kori magyar animációs színtér húzóneveként, állandó szereplője a kulturális híreknek. Bucsi Réka a KULT50-ben megjelent portréja.