Vizuál

160 éve született Gaudí

2012.07.07. 11:30
Ajánlom
A Sagrada Família építésze, a szecesszió katalán változata, a Modernismo legkiemelkedőbb, egyedi stílusáról ismert képviselője 1852 nyarán született.

Antoni Gaudí, akinek apja rézműves volt, szintén kovácsinasként kezdte, majd Barcelonában tanult építészetet. Az egyetem rektora végzésekor azt mondta: "Még nem tudjuk, hogy bolondnak vagy zseninek adjuk-e diplomát. Majd az idő eldönti". Amellett, hogy a kettő között nem is túl erős a határvonal, el is döntötte. Terveire az 1878-as párizsi világkiállításon figyelt fel Eusebi Güell gróf, katalán iparos, aki mecénása és barátja is lett.

Ekkor már kialakult Gaudí munkáinak karaktere: szokatlan mértani formák, mintás téglák, kövek, kerámiacsempék, növény- és hüllőmintás kovácsoltvas elemek tették felületeit mozgalmassá. Güell 1900-ban kertvárosi városrész kialakításával bízta meg, de csak két épület készült el a bejáratnál. A Park Grüellt a UNESCO a világörökség részévé nyilvánította: a látogatókat a stílusok ötvözete, a gazdag környezet varázsolja el bizarr formákkal, szecessziós és szürreális elemekkel.

Gaudí 1902 utáni művei már nem sorolhatók be hagyományos stílusokba, csak saját anyagukat és szerkezetüket jelenítik meg, díszítésük és térszerkezetük is újszerű, természeti, vallási jelképeket idéznek. Ekkor dolgozta ki támpillér nélküli szerkezeteit, az oldalnyomás és függőleges terhelés eredőjébe eső ferde pillérekkel, vékony héjboltozattal, a szilárdságot növelő hullámos fallal. A színekkel ikonográfiai eszközként bánt, épületeit olykor visszabontatta, jobb megoldást keresve.

Elképzelései hatását modelleken kutatta, házait folyamatos művezetéssel, kiviteli terv nélkül építette. A Casa Milá és a Casa Batlló Barcelona lakóépületnek tervezett, ma már múzeumként működő jellegzetes épületei. A Casa Milá a természet és az építészet találkozása, szintjei kerámia virágmotívumot formáznak; Katalónia hegyeit és tengerpartjait idéző stílusa itt valósult meg leginkább. A Casa Batlló Gaudí szecessziós stílusának talán legharmonikusabb darabja, szintén a világörökség része.

Gaudínak jelentős szerepe volt a Renaixenca mozgalomban is, amely a madridi spanyol kormány által elnyomott katalán életformát, nyelvet és kultúrát akarta felújítani. Legismertebb műve a Barcelona jelképévé magasodott, máig be nem fejezett Sagrada Família (Szent Család) templom. Az alapokat 1882-ben rakták le, Gaudí egy év múlva vette át az építkezés irányítását. Halálakor, majd fél évszázaddal később az épületnek még csak negyede, egy torony és a keleti homlokzat volt kész - a lassú munkát az építész így kommentálta: "megbízómnak nem sürgős".

Mindent újra és újra áttervezett, 1910-től felhagyott egyéb munkáival. Az építkezésen remeteként élt, és maga gyűjtött a költségekre, egészen 1926. június 10-én bekövetkezett haláláig. Az építészt - a városi legenda szerint éppen a hatalmas épületet figyelve, hátrafele menet fejét a magasba tartva - egy villamos ütötte el Barcelonában, és mivel nem ismerték fel, a hajléktalanok kórházába vitték. Temetésén azonban hatalmas tömeg vett részt. Pápai engedéllyel a befejezetlen templom kriptájában nyugszik.

A Sagrada Família építése Gaudí tervei és modellje alapján ma is folyik, ez a világon az egyetlen épülő műemlék. A gótikus és szecessziós elemeket ötvöző templomnak 18 tornya van: a tizenkét, 107 méter magas az apostolokat, a négy 130 méter magas a négy evangélistát, a 120 méter magas Szűz Máriát, a legmagasabb, a 170 méteres Jézus Krisztust jelképezi. A hatvan százalékban elkészült (várhatóan 2030-ra befejezendő) templomban készen van a főhajó, a padlózat, az üvegezés, a főoltár.

A három homlokzat a születést, a szenvedést és a dicsőséget szimbolizálja; mindháromnak három kapuja van, a három teológia erény szimbólumai: a hit, a remény, és a szeretet kapui. A Születés Kapuja felőli homlokzatot és a kriptát 2005-ben szintén az UNESCO világörökség részének nyilvánították. Az épületet 2010. november 6-án XVI. Benedek pápa bazilika rangjára emelte és megszentelte. A június 25-én született Gaudínak életében jobbára csak gúnyban volt része, kortársai például a Casa Milát csak kőbányaként emlegették. Elveit csupán néhány lelkes követője alkalmazta, s csak a múlt század hatvanas éveiben fedezték fel újra, értékelve képzelőerejét

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál videó

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.
Vizuál Film

Végre többet tudunk az új Freddie Mercury-filmről

„A bandában csak egy hisztériás királynőnek van hely.” Kijött a Queen-film első igazi előzetese, és még többet ígér, mint a teaser.
Vizuál velencei biennálé

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál videó

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.