Vizuál

160 éve született Gaudí

2012.07.07. 11:30
Ajánlom
A Sagrada Família építésze, a szecesszió katalán változata, a Modernismo legkiemelkedőbb, egyedi stílusáról ismert képviselője 1852 nyarán született.

Antoni Gaudí, akinek apja rézműves volt, szintén kovácsinasként kezdte, majd Barcelonában tanult építészetet. Az egyetem rektora végzésekor azt mondta: "Még nem tudjuk, hogy bolondnak vagy zseninek adjuk-e diplomát. Majd az idő eldönti". Amellett, hogy a kettő között nem is túl erős a határvonal, el is döntötte. Terveire az 1878-as párizsi világkiállításon figyelt fel Eusebi Güell gróf, katalán iparos, aki mecénása és barátja is lett.

Ekkor már kialakult Gaudí munkáinak karaktere: szokatlan mértani formák, mintás téglák, kövek, kerámiacsempék, növény- és hüllőmintás kovácsoltvas elemek tették felületeit mozgalmassá. Güell 1900-ban kertvárosi városrész kialakításával bízta meg, de csak két épület készült el a bejáratnál. A Park Grüellt a UNESCO a világörökség részévé nyilvánította: a látogatókat a stílusok ötvözete, a gazdag környezet varázsolja el bizarr formákkal, szecessziós és szürreális elemekkel.

Gaudí 1902 utáni művei már nem sorolhatók be hagyományos stílusokba, csak saját anyagukat és szerkezetüket jelenítik meg, díszítésük és térszerkezetük is újszerű, természeti, vallási jelképeket idéznek. Ekkor dolgozta ki támpillér nélküli szerkezeteit, az oldalnyomás és függőleges terhelés eredőjébe eső ferde pillérekkel, vékony héjboltozattal, a szilárdságot növelő hullámos fallal. A színekkel ikonográfiai eszközként bánt, épületeit olykor visszabontatta, jobb megoldást keresve.

Elképzelései hatását modelleken kutatta, házait folyamatos művezetéssel, kiviteli terv nélkül építette. A Casa Milá és a Casa Batlló Barcelona lakóépületnek tervezett, ma már múzeumként működő jellegzetes épületei. A Casa Milá a természet és az építészet találkozása, szintjei kerámia virágmotívumot formáznak; Katalónia hegyeit és tengerpartjait idéző stílusa itt valósult meg leginkább. A Casa Batlló Gaudí szecessziós stílusának talán legharmonikusabb darabja, szintén a világörökség része.

Gaudínak jelentős szerepe volt a Renaixenca mozgalomban is, amely a madridi spanyol kormány által elnyomott katalán életformát, nyelvet és kultúrát akarta felújítani. Legismertebb műve a Barcelona jelképévé magasodott, máig be nem fejezett Sagrada Família (Szent Család) templom. Az alapokat 1882-ben rakták le, Gaudí egy év múlva vette át az építkezés irányítását. Halálakor, majd fél évszázaddal később az épületnek még csak negyede, egy torony és a keleti homlokzat volt kész - a lassú munkát az építész így kommentálta: "megbízómnak nem sürgős".

Mindent újra és újra áttervezett, 1910-től felhagyott egyéb munkáival. Az építkezésen remeteként élt, és maga gyűjtött a költségekre, egészen 1926. június 10-én bekövetkezett haláláig. Az építészt - a városi legenda szerint éppen a hatalmas épületet figyelve, hátrafele menet fejét a magasba tartva - egy villamos ütötte el Barcelonában, és mivel nem ismerték fel, a hajléktalanok kórházába vitték. Temetésén azonban hatalmas tömeg vett részt. Pápai engedéllyel a befejezetlen templom kriptájában nyugszik.

A Sagrada Família építése Gaudí tervei és modellje alapján ma is folyik, ez a világon az egyetlen épülő műemlék. A gótikus és szecessziós elemeket ötvöző templomnak 18 tornya van: a tizenkét, 107 méter magas az apostolokat, a négy 130 méter magas a négy evangélistát, a 120 méter magas Szűz Máriát, a legmagasabb, a 170 méteres Jézus Krisztust jelképezi. A hatvan százalékban elkészült (várhatóan 2030-ra befejezendő) templomban készen van a főhajó, a padlózat, az üvegezés, a főoltár.

A három homlokzat a születést, a szenvedést és a dicsőséget szimbolizálja; mindháromnak három kapuja van, a három teológia erény szimbólumai: a hit, a remény, és a szeretet kapui. A Születés Kapuja felőli homlokzatot és a kriptát 2005-ben szintén az UNESCO világörökség részének nyilvánították. Az épületet 2010. november 6-án XVI. Benedek pápa bazilika rangjára emelte és megszentelte. A június 25-én született Gaudínak életében jobbára csak gúnyban volt része, kortársai például a Casa Milát csak kőbányaként emlegették. Elveit csupán néhány lelkes követője alkalmazta, s csak a múlt század hatvanas éveiben fedezték fel újra, értékelve képzelőerejét

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.