Vizuál

175 éve született a provence-i táj szerelmese

2014.01.19. 06:58
Ajánlom
Paul Cézanne, a posztimpresszionista festészet nagy alakja 175 éve született. Képeiért hatalmas összegeket fizetnek, 2012-ben a műkincspiacon máig rekordot jelentő 250 millió dollárért kelt el Kártyajátékosok című műve, amely így a világ legdrágább festménye. MAGAZIN

Paul Cézanne Dél-Franciaországban, egy jómódú Aix-en-Provence-i bankár gyermekeként látta meg a napvilágot 1839. január 19-én. A gimnáziumban kötött barátságot az író Émile Zolával, majd a helyi egyetem jogi karára iratkozott be, de ezzel párhuzamosan órákat vett egy rajziskolában. Az apja által vásárolt villában rendezte be első műtermét, majd húszévesen Zola buzdítására Párizsba ment festészetet tanulni, hogy kivonja magát a vidéki konformizmus világából. Itt depresszióba esett, és néhány hónap után visszatért Provence-ba, ahol beállt apja bankjába, de 1862 végén ismét a fővárosba költözött.

Az ambiciózus fiatal művész órákat töltött a Louvre-ban, kezében vázlatfüzettel, felfedezte magának Delacroix-t, magába itta a nagy mesterek alkotásait, ihletet nyert a szobrászattól is, és barátságot kötött az impresszionisták későbbi nagy mestereivel, Pissarróval, Renoirral, Monet-val és Sisley-vel. A híres École des beaux-arts-ra azonban nem jutott be, mert heves vérmérsékletére hivatkozva elutasították felvételi kérelmét.

1870-ben ismét Provance-ba költözött, ekkor született tájképein a természet képeit megpróbálta saját belső érzéseivel együtt vászonra vinni. 1872-ben Pissarróval együtt Ile-de France-ba, Pontoise-ba költözött, ahol a szabadban festettek. Ekkortól már impresszionista kortársai hatottak művészetére, színei könnyedebbek és érzékletesebbek lettek, tájképein a meleg színek és a hideg árnyékok tónusváltakozása ötvöződik helyenként az impresszionistákra jellemző fényárral, és figyelmen kívül hagyja a klasszikus perspektíva szabályait.

Az impresszionisták 1874-ben rendezték meg első, botrányosra sikeredett közös kiállításukat a fotográfus Nadar műtermében. A legélesebb szakmai kritikákat Cézanne kapta, és a közönség is az ő három kiállított képét fogadta a legnagyobb értetlenséggel. Ezután csak a harmadik, impresszionisták rendezte kiállításon, 1877-ben állított ki újra, ezúttal már tizenhat képet, de a kritikusok többsége még mindig támadta művészetét.

"Az impresszionizmusból valami szilárdat, állandót akartam csinálni, olyat, mint a múzeumok művészete." (Paul Cézanne)

A hivatalos festészet műveit bemutató szalonokra nem hívták meg, ezért 1882-ben visszaköltözött Provence-ba. Marseille egyik kikötőnegyedében, Estaque-ban telepedett le, majd 1885-ben egy szülővárosa melletti faluba, Gardanne-ba költözött, itt kezdte festeni a közel nyolcvan képet magába foglaló Montagne Sainte-Victoire-ciklust. Apja halála után jelentős örökség szállt rá, már nem kellett a napi megélhetésért dolgoznia, és feleségül vehette korábbi modelljét, Hortense Fiquet-t. (Kapcsolatuk még 1869-ben kezdődött, és gyermekük is született, de Cézanne titkolta a viszonyt apja elől.)

Az "aix-i remeteként" emlegetett Cézanne ábrázolásmódja az 1880-as évek második felére érte el művészi csúcspontját, ekkor készültek legismertebb képei (A komód, 1887; Húshagyókedd, 1888; Kártyázók-ciklus, 1892-1895; Nagy fürdőzők-ciklus, 1898-1906). 1890-ben már a Húszakkal közösen állították ki műveit Brüsszelben, de első önálló tárlatát csak 1895-ben rendezte meg a műkereskedő Ambroise Vollard, miután megvásárolta közel kétszáz festményét.

A nagyközönség ugyan továbbra is hűvösen fogadta műveit, viszont kivívta magának a művészvilág megbecsülését. Anyja 1897-es halála után feleségével és barátaival is megromlott a kapcsolata, és teljesen begubózott. Hírneve viszont egyre nagyobb lett, legendáját az is táplálta, hogy szinte lehetetlen volt találkozni vele. 1901-ben Aix peremén felépíttette nagy műtermét, és az 1904-es őszi Szalon már egész termet szentelt Cézanne képeinek.

Sikereit nem élvezhette sokáig. 1906-ban a szabadban dolgozott, amikor vihar tört ki, de ő még két órán át kint maradt az esőben, majd hazafelé tartva rosszul lett. Másnap még munkához látott, de összeesett, és az ágyból nem kelt fel többé. Hatvannyolc évesen, 1906. október 22-én tüdőgyulladásban halt meg Aix-en Provence-ban, sírja a helyi temetőben található.

Cézanne-t színkezelése miatt az impresszionistákhoz hasonlítják, de képszerkesztésében különbözött, sőt elvetette elveiket; nála a valóság nem oldódik fel a színkavalkádban, sőt a formák és tömegek geometrikus szigorral jelennek meg kevéssé részletező képein. Művészetének óriási hatása volt számos egymástól nagyon különböző művészeti irányzatra: a fauvizmusra (a Vadakra), a kubizmusra, sőt egyes absztrakciós törekvésekben is követőkre talált.

Képeiért ma már hatalmas összegeket fizetnek, 2012-ben zárt körű liciten a műkincspiacon máig rekordot jelentő 250 millió dollárért kelt el Kártyajátékosok című műve, amely így a világ legdrágább festménye. A budapesti Szépművészeti Múzeumban 2012-2013 telén Cézanne és a múlt - Hagyomány és alkotóerő címmel rendeztek nagyszabású kiállítást a festő munkáiból. Baán László, az intézmény igazgatója a Szépművészeti valaha volt legfontosabb tárlatának nevezte a kiállítást, amelyet 300 milliárd forintra biztosítottak, és 170 ezernél is több látogatója volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Oscar-díjra kvalifikáló fesztivál lett a Friss Hús

A 2025-ös fesztiválon a legjobb magyar animációs rövidfilm és a legjobb magyar élőszereplős rövidfilm kategória díjazottjai már jogosulttá válnak a 98. Oscar-díjra való nevezésre, ezzel jelentősen lerövidítve az egyébként bonyolult és szigorú jelentkezési procedúrát.
Vizuál ajánló

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Vizuál ajánló

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Vizuál ajánló

Hol van a művész helye a gépi alkotás világában? – kezdődik a 10. pulzArt Kortárs Művészeti Fesztivál

Október 11. és 13. között rendezik meg Sepsiszentgyörgyön a 10. pulzArt Kortárs Művészeti Fesztivált, amely hiánypótló kulturális kínálatot nyújt a székelyföldi régióban.
Vizuál magazin

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.