Fülöp, Evelin

Hányféleképpen nézhetünk egy emberre?

2010.01.18. 09:25

Programkereső

A Velencei Biennále magyar anyagát tekinthetjük meg az Ernst Múzeumban.

Kis késéssel ugyan, de végre itthon is láthatja a közönség Forgács Péter médiainstallációját, ami novemberig a velencei Giardini kertben képviselte hazánkat az 53. Velencei Biennálén. A kétévente megrendezett képzőművészeti seregszemle egyedülálló bemutatkozási lehetőség bármely ország alkotójának, és úgy tűnik, hogy Forgács Péter, és Rényi András a tárlat kurátora, kihasználta ezt a lehetőséget. A bécsi Természettudományi Múzeumban őrzött fénykép archívumra (amit nemzetiszocialista kutatások hívtak életre) épülő projekt több mint 200 ezer látogatót vonzott Velencében, és reméljük itthon sem lesz ez másképp.

Col tempo 3D model
Col tempo 3D model

A kiállításnak az Ernst Múzeum ad otthont. Önmagában ez nem meglepő, az már inkább, hogy a sokszor kicsinek tűnő kiállítótér, az ötletes térátalakításnak köszönhetően, most mennyire nagynak hat. A nagyság persze relatív, hiszen a tárlat különböző szekcióit egy kissé nyomasztó labirintuson végighaladva tekinthetjük meg. A nyomasztás azonban nem véletlen. Az emberi arccal és az arra irányuló tekintettel játszó, a tekintet mögött meghúzódó gondolat mibenlétét kutató kiállítás ugyanis nem szimplán az arcok sokféleségét kívánja bemutatni, ennél egy sokkal kellemetlenebb kérdéssel szembesíti a látogatót. Azzal a mindannyiunk által ismert tapasztalattal, hogy sokszor pusztán az arc, a testalkat alapján ítéljük meg a minket körülvevő embereket. De vajon a külső jegyek mindent elárulnak egy emberről vagy csupán egyszerűbb így kezelnünk aminket körülvevő valóságot? Azt nem állítjuk, hogy a tárlat pontos választ ad a felvetésre, de az biztos, hogy gondolkodásra készteti majd a látogatókat.

„Col Tempo" - A W. projekt

Ernst Múzeum

Nyitva: március 14-ig