Gerzson

Világi és egyházi zenék

2011.05.28. 11:25

Programkereső

Liszt két jelentős alkotói periódusát ismerhetjük meg eisenstadti tárlatokon.

Az első tárlatnak nem is lehetett volna stílusosabb helyszínt választani az eisenstadti Haydn-háznál. A Liszt: új hangok ‒ Udvari zenekarvezető rendkívüli megbízatással című tárlat ugyanis Liszt karnagyi pályáját dolgozza fel, még hozzá oly formán, hogy párhuzamba állítja a két zeneszerző-karmester, Liszt és Haydn, karrierjét. Tekintve a témát nem meglepő, hogy a tárlat leginkább Liszt weimari éveire koncentrál, amely nem csak az ő személyes pályája tekintve volt egy kiugróan nagyszerű korszak, hanem Weimar zenei életében is.

A karmester Liszt
A karmester Liszt

Weimari évei azonban nem csak szakmai, hanem magánéleti szempontból is izgalmasan teltek. Ekkoriban Carolyne Sayn-Wittgenstein hercegnővel élt az Altenburg kúrián, a kor fogalmai szerint vadházasságban. Bár napjainkban senki nem hökken meg azon, ha egy férfi és nő házasság nélkül él együtt, akkoriban ez még a szellemileg felszabadultabb társadalmi osztályok esetében is inkább tűrt mint támogatott viselkedésforma volt.

Liszt neve a keresztkönyvben
Liszt neve a keresztkönyvben

Hogy Liszt mégis így bonyolította a kapcsolatát igen érdekes, ha figyelembe vesszük mélyen katolikus neveltetését és hitét, amit olyan komolyan vett, hogy még a ferences-rend világi rendjébe is belépett. Hogy ez a lépése és általában a vallás milyen szerepet töltött be Liszt életében, arról az eisenstadti ferences-rendi kolostorban található Egyházmegyei Múzeum Liszt abbé ‒ Ember és zene kapcsolata a hittel című kiállításán tudhatunk meg többet.