Szilárda

Öt helyszín, öt téma

2012.04.04. 09:09

Programkereső

A fotó, a videó, a koncept, a performansz vagy a magyar neoavantgárd művészet kedvelői most felkaphatják a fejüket - a következő hóapban még biztosan lehet ismereteket tágítani a Mélycsarnokban, a Lumúban, a Trafó Galériában, a Mai Manóban és a Szépművészeti Múzeumban.

Marina Abramović: Az üresség nyolc leckéje happy enddel (Mélycsarnok)
A Műcsarnok alagsorában berendezett régi-új kiállítótér, a Mélycsarnok indító nagy dobása Marina Abramović. A szerb származású performansz-művésznek 2010-ben a New York-i MOMA-ban volt retrospektív kiállítása - erre félmillióan voltak kíváncsiak. Az új budapesti kiállítótérben most ötcsatornás videoinstallációját lehet megnézni. Témája műanyag fegyvereket fogó gyerekek látványán keresztül a lövöldözős számítógépes játékokat és az emberek fejébe beleégett háborús tartalmakat idézi. A kiállításról be is számoltunk, galériával, itt.

Marina Abramovic: Az üresség nyolc leckéje happy enddel - Mélycsarnok
Marina Abramovic: Az üresség nyolc leckéje happy enddel - Mélycsarnok

Megyik János: A kép tere (Ludwig Múzeum)
Életmű, vagyis inkább visszatekintés: Megyik festészet, szobrászat és építészet határterületén mozgó munkásságának ötven évét fogja át a Lumú tárlata. Fények és árnyékok, a két dimenzióból kiemelkedő síkok, feketék és fehérek, ívelő egyenesek, lebegő hálók. Művészetének középpontjában a táblakép struktúrájának modellezése áll - a kiállításon azt láthatjuk, hogyan gondolkodik erről a rajzok, fapálca-konstrukciók, fotogramok és fekete acéllemezek segítségével. A válogatás a hatvanas évektől egészen a napjainkban elkészült művekig terjed.

Megyik János: A kép tere (Ludwig Múzeum)
Megyik János: A kép tere (Ludwig Múzeum)

Vasarely Go Home - Andreas Fogarasi kiállítása (Trafó Galéria)
A dokumentumfilm és installáció Major János egyszemélyes tiltakozó akcióját járja körül - a nap 1969. október 18., a helyszín pedig Budapest, a Műcsarnok, Victor Vasarely retrospektív kiállítása. Magyarországon az absztrakt művészet egyik első "hivatalos" megjelenésére reagált a leginkább tiltott kategóriába eső neoavantgárd mozgalom tagja. A normalizációs kirakat-kultúrpolitika jegyében született tárlaton Major egy kis feliratot mutatott fel a tömegben, amin a "Vasarely Go Home" felirat állt.

Vasarely go home, Andreas Fogarasi kiállítása - Trafó
Vasarely go home, Andreas Fogarasi kiállítása - Trafó

Pécsi József-ösztöndíjasok beszámoló kiállítása (Mai Manó Ház)
A 2012-es tárlat és katalógus két fiatal alkotó, Hangay Enikő és Váradi Viktor projektjét mutatja be. A két művész nagyon hasonló egzisztencialista kérdésfelvetésekből indul ki: a felnőtté válás átmeneti rítusait és identitásképző folyamatait elemzik a mindennapok esztétikáján keresztül. Sorozataikban és installációikban saját helyzetüket és nézőpontjukat igyekeznek definiálni, napi rutinjaik képi ábrázolásával körülhatárolni, illetve kérdések mentén kibontani. Az ösztöndíjat 1991 óta adják át. 

Pécsi József-ösztöndíjasok beszámoló kiállítása - Mai Manó
Pécsi József-ösztöndíjasok beszámoló kiállítása - Mai Manó

A fotóművészet születése. A piktorializmustól a modern fotográfiáig (1889-1929). (Szépművészeti Múzeum)
A filmnek később ugyan még nehezebb helyzete volt, de a fotónak is be kellett járnia a maga útját ahhoz, hogy később nagybetűs művészet lehessen. A piktorializmus a már oly nagyra becsült festészet vállán próbálta a fotó értékét is megemelni. A stílusirányzat az 1890-es években alakult ki, példaképe az impresszionizmus volt. A Szépművészeti kiállítása azt a folyamatot helyezi középpontba, ami a hagyományos képi világhoz hű fotótól a modern fotográfia megszületéséig tartott.

A fotóművészet születése - Szépművészeti Múzeum
A fotóművészet születése - Szépművészeti Múzeum