Lázár, Olimpia

Mi lesz a Trafó Galériával?

2012.05.29. 07:02

Programkereső

Utána néztünk, hogy a Trafó körül kialakult helyzet hogyan érinti a házzal egyidős, itthon hiánypótló Trafó Galériát. A tervezett kiállítások programját december végéig kell összeállítania a galériát vezető Fenyvesi Áronnak, az idei költségvetés pedig nem változik a tavalyihoz képest. Így nem tűnik annyira vészesnek a helyzet - az viszont, hogy milyen körülmények között és egyáltalán a mostani stáb fogadhatja-e majd az általa meghívott művészeket, milliós kérdés.

A Trafó előtt állva a ház megkérdőjelezhetetlen szerepét ugyanúgy jelzik a falra vetített kortárs művészeti előadások videói, mint eddig. Kint vannak a plakátok a június végéig tervezett programokkal, bent a linóleum illat, a helló, a fotelek és a fröccs is ismerős. A földszint az előadás előtt szokás szerint tele van emberekkel, a nézőtér széli lépcsőkön pedig ott ülnek a késve érkezettek. Az emeleti mosdó tele van a jazztánc órára átöltözőkkel, akik a próbaterembe érve alig találnak maguknak helyet. Lent, a Trafó Galériában, az éppen aktuális megnyitón pedig a szokásos bor-pogácsa kombináció mellett egészen egyszerűen ott van mindenki, aki számít.

Trafó - épület
Trafó - épület

Négy lépésben
A főváros önkormányzatának tulajdonában lévő Trafó Kortárs Művészetek Háza körül kialakult bizonytalan helyzetet az indította el, hogy mivel a házat létrehozó és azt 13 éve igazgató Szabó György mandátuma június 30-án lejár, a posztra tavaly októberben pályázatot írtak ki. Ezt Bozsik Yvette táncművész és koreográfus nyerte meg (a szakmai bizottságból ketten - Mácsai Pál és Fekete Gyula különvéleménnyel Szabót támogatták), aki így 2012. július 1. és 2017. június 30. között vezethette volna a Trafót. Az ezek után nyilvánosság elé kerülő pályázatát a szakma darabokra szedte, erősen kritizálta. Bozsik a színház.hu-hoz eljutatott közleménye szerint emiatt március közepén visszalépett, így Szabóra bízták az évadtervezést még 2012 végéig. A főváros több mint egy hónap után, május 3-án írta ki az új ügyvezető igazgatói pályázatot, amin Szabó már nem indul el.

Godot-ra várva

Fenyvesi Áron a Trafó Galéria vezetését tavaly januárban vette át. Korábban a Fiatal Képzőművészek Stúdiójában, majd független kurátorként és művészeti íróként dolgozott. A Trafóban mostanra kialakult általános helyzettel kapcsolatban azt mondta, a ház stábjából megindult egyfajta kiáramlás az utóbbi hónapokban, mivel "az eddigi stabil jövőkép bizonytalanná vált az új igazgatás körüli herce-hurca miatt." Az új kiírást szerinte már mindenki nagyon várta, Szabó György munkáját pedig sokra tartja. "... az FMK (Fiatal Művészek Klubja - a szerk.) tradícióit mindvégig szem előtt tartva hozta létre a Trafó intézményét, ahol az én tapasztalatom szerint nagyon autonóm szakmai érvek szerint lehetett dolgozni. Remélem ezen az új igazgató sem akar majd változtatni, bárki is legyen az."

Trafó Galéria: Andreas Fogarasi - Vasarely Go Home (megnyitó)
Trafó Galéria: Andreas Fogarasi - Vasarely Go Home (megnyitó)

A március 27-én Csomós Miklós kultúráért felelős főpolgármester-helyettes által a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) konferenciáján közölt tervekhez, miszerint folynak a tárgyalások arról, hogy a Trafó a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI) irányítása alá kerüljön, Fenyvesi nincs jó véleménnyel. A galériavezető szerint a jelenlegi gazdasági körülmények között ez sem lenne garancia az eddig jól működő finanszírozásra. "Az intézmény működése szempontjából az lenne a fontos, hogy felelős fenntartója legyen a háznak. A fővárossal eddig kialakított konstrukciónak az volt az előnye, hogy tervezhető volt a Trafó és így a galéria stabil működési kerete is. Nem tudom, hogy a váltásra egyáltalán van-e még politikai akarat? És ha igen, az mivel járna az intézményre nézve."

Erőss Nikolett, a Ludwig Múzeum kurátora és a Trafó Galéria előző vezetője szerint korábban sem volt probléma a támogatással: "Volt egy többé-kevésbé stabil költségvetés, egy politikai széljárásnak nem annyira kiszolgáltatott egzisztencia. Lehetett hosszú időre tervezni". A kurátor februárban, a II. Hálózatba kötve konferencián szólalt fel a galéria mellett - ezt a fórumot kulturális szakemberek és egyetemi oktatók szervezték először még decemberben azzal a céllal, hogy segítséget nyújtsanak a döntéshozatal előkészítésében a pályázatokat elbíráló szakmai bizottságnak. Bozsik pályázatának nyilvánosságra kerülése után a második konferencián szerették volna vele megvitatni annak részleteit, de ő nem jelent meg.

Trafó Galéria: Andreas Fogarasi - Vasarely Go Home (megnyitó)
Trafó Galéria: Andreas Fogarasi - Vasarely Go Home (megnyitó)

Csúszás és felelősség

A ház közhangulatáról Fenyvesi azt mondta, az Szőcs Géza tavaly tavaszi kijelentése óta romlik - eszerint a kulturális államtitkár Bozsik Yvette és Markó Iván társulatának adna állandó helyet a Trafóban.  "A nyilvánosság azóta túlnyomórészt azzal van elfoglalva, hogy ki lesz a jövőbeli igazgató. A szakmaiság, a professzionális perspektívák szinte másodlagossá váltak. A Szőcs-kijelentés hullámai, amiket beindított és az egyre inkább indukált bizonytalanság a mai napig csak nő." Fenyvesi szerint most egyfajta tudathasadásos helyzetben dolgoznak a Trafó munkatársai: minden felelős alkalmazott megpróbál úgy tenni, mintha az ügymenetek a normális mederben folynának tovább és mintha egy biztos, közös jövőkép elérése érdekében dolgozhatnának.

Amíg úgy tudták az elmúlt hónapokban, hogy Bozsik Yvette lesz az új igazgató, Fenyvesi elmondása szerint egy különleges bénultság lett úrrá a házon, mivel tetszhalottá vált a kommunikáció az azóta lemondott vezetővel. Hatalmas csúszást kell behozniuk azóta is az évadtervezésben, normális esetben körülbelül minimum egy évvel előre megvannak a programok. "Felelősségünk, hogy ne hagyjuk cserben az intézményt ebben a helyzetben sem - bárki lesz is az új igazgató július elejétől. Egy nyár alatt ugyanis biztosan nem lehet kidolgozni egy őszi-téli programot" - tette hozzá. "Mi nem azért kapunk fizetést, hogy itt üljünk, és a saját kis álmainkat valósítsuk meg a Trafó intézményének segítségével. Amikor programokat csinálunk, akkor felelősséggel tartozunk a közönségünk felé, én a képzőművészeti szcéna művészei, kurátorai és írói felé is. Az itt elvégzett szakmai munka kapcsán érzett morális felelősség és a közönség által elvárt minőség támasztotta elvárások azok, amik a legtöbbünket a mai napig tovább hajtanak."

Trafó Galéria: Andreas Fogarasi - Vasarely Go Home (megnyitó)
Trafó Galéria: Andreas Fogarasi - Vasarely Go Home (megnyitó)

Nonszensz

 "Úgy éreztem a döntés csak elnapolódik, miközben telnek a hetek és a hónapok. Ez egy intézmény időszámításában sokat nyom a latban. Az akkor kialakult helyzetet egyébként a mai napig nem igazán értem." - mondta Fenyvesi arról, hogy hogyan reagált Bozsik visszalépésének hírére. Megkérdeztük, volt-e bármilyen egyeztetés abban az időszakban, amikor még úgy volt, megtörténik a vezetőváltás. "Nem. Én próbáltam e-mailen keresztül kapcsolatba lépni vele, de nem kaptam választ... Nem tudtam például, hogy én pályázzak-e az NKA támogatásokra, vagy valaki más fog. Így a visszalépés után körülbelül egy hetem volt összeállítani a kiállítás-terveket december végéig. Szinte lehetetlen ilyen ritmusban felelős döntéseket hozni, egyáltalán választ kapni többet foglalkoztatott nemzetközi képzőművészektől. Az ember komolyan vehetősége forog kockán." Hogy a galéria kap-e NKA támogatást, azt Fenyvesi valószínűleg hamarosan megtudja.

A galéria vezetője szerint a Bozsik-pályázat képzőművészeti részének az alapvető problémája az volt, hogy nem ismerte fel a helynek, mint önálló entitásnak a szerepét és jelentőségét a magyar kortárs képzőművészetet bemutató intézményrendszeren belül. "A Trafó Galéria ma Magyarországon hiánypótló szerepet tölt be, alig, vagy egyáltalán nincs is más hasonló mobil, közepes-méretű galéria, ami összeköti a kis innovatív galériákat a nagyméretű múzeumszerűen működő intézményekkel." Bozsik Yvette pályázatának képzőművészetet érintő részét erősen kritizálta a Trafó Galéria előző négy vezetője is, Eike Berg (1998-1999), Bencsik Barnabás (1999-2001), Somogyi Hajnalka (2001-2006) és Erőss Nikolett (2006-2010). Gondolataik például a Revizor kritikai portálon és az Indexen jelentek meg még január végén.

Trafó Galéria: Sajtóház (megnyitó)
Trafó Galéria: Sajtóház (megnyitó)

A Hálózatba kötve konferenciákon Erőss Nikolett mellett felszólalt még Mélyi József művészettörténész és György Péter esztéta, az ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének igazgatója is. György Péter kérdésünkre nonszensznek nevezte Bozsiknak a galériára vonatkozó terveit. "Az egész történetbe azért mertem beleszólni, mert a galéria területéhez értek. Elkezdtem olvasni a pályázatot a képzőművészeti részt várva, pörgettem az oldalakat és arra gondoltam, hogy valami biztosan nem stimmel. Néztem innen, néztem onnan, kinyomtattam, semmi. Nonszensz."

Na, ne már
Erőss Nikolett szerint az is egy fontos probléma, hogy a Trafó Galériát a saját közege sem védte meg kellőképpen. "Nem voltam boldog attól, hogy én szólaltam fel. Eltelt 12 év, rengeteg művésszel dolgoztunk együtt. Amikor az egész történet ennyire veszélyeztetve van, akkor sem mondta senki azt a képzőművészeti szcénából, hogy na, ne már. Mélyi József és György Péter ritka kivételek." Arra a kérdésre, hogy mi lehet ennek az oka, a galéria volt vezetője a vitakultúra és a szolidaritás hiánya mellett az anyagi kiszolgáltatottságot emelte ki. "Az egzisztenciálisan érintettek nagyon kis része mer megszólalni - ha elbocsájtanak, vagy nem hosszabbítják meg a szerződésed a hazai képzőművészeti intézményrendszerben, nem nagyon tudsz majd máshová elmenni itthon." György Péter is beszélt az elmaradt tiltakozásokról. "Az egyetlen igazán spontán, politikán túli tüntetés a Zöld Pardonért van, ez nem véletlen. Az emberek egyszerűen berágtak azon, hogy nem lehet szombat este hova menni bulizni."

Trafó Galéria: Sajtóház (megnyitó)
Trafó Galéria: Sajtóház (megnyitó)

Andreas Fogarasitól Artur Zmijewskiig

Fenyvesi szerint a saját presztízsét kérdőjelezné meg a város, ha elmozdulna a csak reprezentatív beruházások felé. "Ezek nem veszik figyelembe, hogy hogyan kell felépíteni egy művészeti pályát. Sokan figyelnek a Trafóra, ezt a bizalmat sem szabad eljátszani." György Péter az intézmény nemzetközi színtéren elfoglalt szerepét hangsúlyozta. "Andreas Fogarasitól kezdve Artur Zmijewskiig a kortárs európai művészet jet setje gyakorlatilag idejön, mert tudja, hogy akkor jó helyen lesz. Megéri a saját önéletrajzuk miatt is." A Hálózatba kötve konferenciákon felmerült a galériának a budapesti kulturális hálózaton belül betöltött szerepe is.

"Ez olyan, mint ahogyan a Malév összeomlásával a Ferihegy is összeomlik. Például azok az emberek, akik elmennek a Trafó Galériába, el tudnak menni a KÉK-be is (Kortárs Építészeti Központ - a szerk.) A KÉK nincs olyan helyzetben, hogy megfizesse ezeket a látogatókat. A pozitív externália tűnik el" - magyarázta György Péter. Erőss Nikolett arról is beszélt, hogy sok alkotás kifejezetten a Trafó Galéria által elnyert pályázati pénzek miatt valósulhatott meg. "Ilyen fajta, vagyis nemzetközi kapcsolat rendszerrel rendelkező és tematikus programot vivő, produkciós és bemutató intézmény nem nagyon működik még itthon. Ha volt egy mű, amiről azt gondoltuk, hogy nagyon jó, azt ki tudtuk tolni a nemzetközi terepre."

Trafó Galéria: Sajtóház (megnyitó)
Trafó Galéria: Sajtóház (megnyitó)

Tilos az Á

Ahogyan a nem régen bezárásra ítélt Liget Galéria ügyével kapcsolatban Dékei Kriszta is kiemelte a Magyar Narancsban megjelent publicisztikájában, a Trafó problémája nem egyedi. Az elmúlt időszakban sok szubkulturális, művészeti és közösségi térnek kellett bezárnia, elköltöznie vagy átalakulnia. Ilyen például a Tűzraktér, amiből Vízraktér lett Budán, a Merlin, amivel végül megállapodott a főváros, a Sirály, aminek május 10. óta teljesen bizonytalan a helyzete, vagy a Gödör Klub, aminek a helyén most az Akvárium Klub áll. "Az alternatív kultúra térhasználata nem azonos azzal, hogy egy romkocsmában kiírom, hogy valaki beszélni fog a művészetről. Ez egy intézményrendszer és ehhez képest most minden elemet kivesznek belőle. Szerintem ez nagyon nagy baj" - mondta György Péter.

"Eltűnnek ezek a helyek" - fogalmazott Erőss Nikolett is. "Nem arról van szó, hogy a Trafó Galéria megszűnik, de a programok tovább élnek majd itt meg ott, mert már nincs ilyen hely. Arról van szó, hogy bármi bármikor elfújható. Ami kicsit értelmetlen hadakozásnak látszott az elején, az most már meglehetősen szisztematikus munkának tűnik. Nem gondolom a Trafó Galéria megszűnését nagyobb problémának, mint a Trafó megszűnését." Fenyvesi szerint a Trafó az utóbbi hónapokban elkezdett politikai szempontból is szimbolikus szereplővé válni. "Egyre több súly nehezedik emiatt a házra, az itt dolgozókra, ami idáig nem volt jellemző - és éppen ez volt benne a jó. Most még mindig nem tudni ki lesz az igazgató. Minél korábban el kellene ezt döntenie a fővárosnak, és nem ártana meghallgatnia a közönséget és a szakmát is."

Tarlós István főpolgármester már március 20-án azt nyilatkozta, hogy szinte azonnal ki kell írni az új ügyvezető igazgatói pályázatot, de az MTI csak május 7-én tette közzé, hogy megjelent a május 2-i dátummal ellátott felhívás. Az előadó-művészeti NKA-támogatásokról a szükséges információk híján már Bozsik visszalépése előtt egy héttel lecsúszott a Trafó. Az új trafós pályázat szerint a posztra harminc napon belül kell jelentkezni, az elbírálás határideje pedig a pályázat benyújtásától számított maximum hatvan nap. A főpolgármesternek ezután szintén harminc napja marad a döntésre. Mindemellett a korábbi dátumok sem változtak a kiírás szövegében, az új igazgató július másodikán lépne munkába - kérdés, hogy milyen eljárás mellett tartja majd magát ehhez a főváros.

A mi Trafónkról
Megkerestük Morcz Fruzsinát, A mi Trafónk blog indítóját és működtetőjét is. Ő majdnem tíz évvel ezelőtt dolgozott a házban, a kezdeményezést saját motivációból indította el. A blog egyszerre volt egy korszak emlékeinek gyűjteménye, kiállás és köszönetnyilvánítás Szabó Györgynek és mindenkinek, aki a Trafót olyan intézménnyé tette, amilyen az elmúlt 13 évben lehetett. "Kevés olyan kulturális érték van ma Magyarországon, ami ennyire igazolt, ennyire biztos. Szerintem sem a ház létezése, sem a programok vagy az üzemeltetés színvonala nem kétséges. A bloghoz olyan embereket - művészeket, zenészeket, festőket, szervezőket - igyekeztem megtalálni, akik kapcsolatban álltak a Trafóval. Azt kértem tőlük, hogy mindenki írjon egy olyan személyes jegyzetet, amiben nem említi a pályáztatás folyamatát és annak szereplőit, kommunikációját. Szerettem volna végig megtartani egy egységes és higgadt stílust." A hírekre reagálva januárban megjelent egy angol nyelvű felület is, ahol a korábban a Trafóval dolgozó külföldi művészek fejezték ki aggodalmukat a ház helyzetével kapcsolatban.