Árpád

Vérfrissítő kontaktusok

2013.11.04. 06:58

Programkereső

A 2010-ben indult Art Market Budapest alig pár év alatt a régió legfontosabb képzőművészeti vásárává nőtte ki magát. Az idén november 28. és december 1. között megrendezendő esemény céljairól és arculatáról Ledényi Attila igazgatóval beszélgettünk. INTERJÚ

- Az Art Market Budapest 2010-es indulásához képest szinte teljesen átalakult. Egy kisebb művészeti összejövetelből lett nemzetközi vásárrá. Tudatos volt az arculatváltás?

- Az Art Market Budapest 2011-ben vált igazi vásárrá, innen számítjuk a voltaképpeni kezdeteket, hiszen a 2010-es akció egyfajta kísérlet volt csupán. A nemzetközi vásár létrehozását részemről olyan előzmények alapozták meg, mint a Műgyűjtők Klubja létrehozása, művészeti magazinok kiadása, kiállítások és művészeti kampányok szervezése és számos más program. Az évek során azt tapasztaltuk, hogy Magyarországon olyan színvonalas művészeti tartalmat reprezentáló kortárs galériás közeg alakult ki, amely kiindulópontjául szolgálhatott akár egy vásárnak is, ráadásul a képzőművészet iránti figyelem is növekedésnek indult.

Ledényi Attila (Art Market Budapest)
Ledényi Attila (Art Market Budapest)

Egy ilyen jellegű eseménnyel pedig a figyelem tovább szélesíthető. Az Art Market Budapest már 2011-ben tizenkétezer látogatót vonzott. 2012 pedig abban a tekintetben is fordulópontot hozott, hogy nemcsak a látogatottság nőtt harmadával, hanem a nemzetközi érdeklődés is számottevővé vált: a külföldi kiállítók száma elérte a magyarokét. Az idei eseményre pedig már nemcsak mint Magyarország, de mint egész Kelet-Európa legjelentősebb nemzetközi vásárára készülünk. Ma már a túljelentkezés az egyik fő gond, így a jövőben akár a már most is méretes kiállítótér további bővítése is felmerülhet.

- Milyen célokat tűztek ki maguk elé az idén?

- Az Art Market Budapest rendkívül komplex esemény, így a célok is meglehetősen sokrétűek. De mivel fiatal vásárról van szó, a fő törekvés, a következő állomás az lehet, hogy az erős regionális pozíció megszerzése után egész Európa tekintetében is stabil tényezővé tudjunk válni, tovább tudjuk növelni a vásár nemzetközi vonzerejét mind a galériák, mind a közönség tekintetében. A tavaly óta tovább szélesedett érdeklődés jelentős részben annak is köszönhető, hogy az elmúlt évben az Art Market Budapest "személyesen" is bemutatkozott a szélesebb szakmai közönségnek, számos helyen jelentünk meg New Yorktól Rigáig, Isztambultól Berlinig, Tel Avivtól Bukarestig, és még hosszan sorolhatnám.

- Tavaly kiemelt téma volt a zsidó identitás és a művészet kapcsolata. 2013-ban is lesz hasonló?

- Igen, ezúttal még globálisabb aktualitást helyezünk a középpontba, az Art Market Budapest 2013-ban a migráció témakörét járja körül, pontosabban La Grande Migration elnevezésű programunk azt villantja fel, hogy a kortárs alkotók miképpen látják és láttatják ezt a társadalmi jelenséget. A témához mintegy húsz nemzetközi művészt felvonultató kurátori kiállítás is kapcsolódik.

Art Market Budapest 2012 (megnyitó előtt)
Art Market Budapest 2012 (megnyitó előtt)

- Képzőművészeti vásárok kapcsán gyakran felmerül, hogy mennyire nyitottak a látogatók, nézelődők felé. A 2012-es Art Marketen járva a nézelődő sokszor elfeledkezett arról, hogy egy vásáron jár, sokszor inkább olyan érzése volt, mintha egy gigantikus méretű kiállításon lenne.

- A kortárs képzőművészet önmagában is inspiráló és izgalmas, az Art Market Budapest pedig megkönnyíti a kontaktusteremtést művészet és közönség között. Az esemény végtelenül sokszínű, változatos, mindenki talál benne valami vonzót, hiszen közel ötszáz művész munkáit láthatja a látogató több mint ötezer négyzetméternyi területen. A standokon soktucatnyi önálló minikiállítást rendeznek be a kiállítók, ami igazán egyedülálló élmény.

- Idén új országok is bemutatkoznak a kiállítók között.

- Az újakkal együtt idén húsz fölé emelkedik azon országok száma, akik 2011 óta bemutatkoztak a vásáron. Ezúttal Grúziából, Horvátországból, Lengyelországból, Lettországból, Spanyolországból, Svájcból, Szlovákiából, Ukrajnából érkeznek új kiállítók. Az Art Market Budapest középpontjában egy virtuális régió, a "fiatal" Európa áll, egy olyan művészeti közeg, amely inspirációt, vérfrissítést hoz az európai színtérre.