Eleonóra

Aj Vej-vej mentőcsónakokkal üzen

2016.07.06. 15:19

Programkereső

Aj Vej-vej kínai képzőművész és aktivista következő projektjében a firenzei Strozzi-palota homlokzatát készül beteríteni mentőcsónakokkal – a menekültválságra reflektálva. Szeptemberben nagyszabású retrospektív kiállítása is nyílik ugyanitt.

A művész szívügyének tekinti a menekültkérdést, előbb újraértelmezte a tengerbe fulladt szír kisfiú fotóját, majd dokumentumfilmet forgatott a témáról, legutóbb pedig a berlini Konzerthaus-t dekorálta ki idén februárban; akkor 14.000 mentőmellényt kapott a Leszbosz szigetétől; a Törökországból érkező menekültek itt érik el a szárazföldet és vetik le magukról a túlélésük egyik zálogát.

Aj Vej-vej
Aj Vej-vej

Aj Vej-vejnek szeptember végén nyílik kiállítása Firenzében, a Strozzi-palotában; ez lesz az első retrospektív tárlata Olaszországban.

Arturo Galansino, a Strozzi főigazgatója szerint Aj Vej-vej az első művész, aki a reneszánsz palota csaknem egészét megtölti munkáival: szobrok, installációk, fotók és videók kerülnek az épület kiállítási termeibe, kortárs művészeti galériájába és udvarára is.

A szeptember 23-án nyíló Ai Weiwei: Libero című tárlaton a művész Reframe című új installációja is bemutatkozik, amellyel a jelenlegi menekültválságra reagál az alkotó - írta a The Art Newspaper című kulturális hírportál.

Júliusban Pittsburgh-ben, Andy Warhol szülővárosában nyílt kiállítása a művésznek, a megnyitón személyesen is részt vett. Ez volt az első útja az Egyesült Államokba azóta, hogy a kínai hatóságok feloldották utazási tilalmát. A tárlat augusztus 29-ig tekinthető meg. Warhol és Aj Vej-vej személyesen sosem találkoztak, de – ahogy a kínai képzőművész elmondta – az 1980-as években, amikor mindketten New Yorkban éltek, különböző művészeti eseményeken mindig figyelte, hogy felbukkan-e Warhol.

Aj tervei szerint 22 olyan felfújható, narancssárga csónakkal aggatja tele az épület homlokzatát, amelyekhez hasonlót az olasz kereső-mentő expedíciókon használnak a Földközi-tengeren.

A palota udvarán kap helyet a Refraction című alkotás, egy madárszárnyat ábrázoló öttonnás fémszobor, amelyet korábban az egykori San Franciscó-i Alcatraz börtönben állítottak ki.

A szárnytollak olyan speciális napelemekből készültek, amelyeket főzéshez használnak Tibetben: a mű az autonóm terület Kínától való függetlenedési törekvéseire utal.

A kiállítást 2017. január 22-ig kereshetik fel az érdeklődők.