Valér

Óriás biliárdgolyók úsznak Velencében

2017.05.31. 12:02 Módosítva: 2017-05-31 12:04:37

Programkereső

Újabb magyar alkotással bővült a biennálé programja. Vincze Ottó vízi-installációja bürokratikus huzavonák után végül kijutott Olaszországba és május 30-tól július 4-ig látható a velencei Giudecca sziget rakpartjánál.

Május 13-tól novemberig Velence a kortárs képzőművészet legfontosabb nemzetközi központja. A nemrég megnyílt biennáléra közel félmillió látogatót várnak, a városban egymást érik a kiállítások: a pekingi Times Art Museumtól a moszkvai Puskin Múzeumig megannyi neves intézmény képviselteti magát. Ezúttal a magyar Ferenczy Múzeumi Centrum is  a kiállítók között van. A Szentendrén tavaly ősszel indított egy évről-évre ismétlődő kiállítás- és programsorozat, az Art Capital egyik legnépszerűbb része volt a Dunán installált River-pool című mű, Vincze Ottó Munkácsy-díjas képzőművész alkotása.

Az időszaki térinstalláció tizenhét - biliárdgolyóvá alakított - hajózási ütközőbójából áll, melyek a víz mozgásának engedve ringatóznak a Giudecca széles lagunáján. A biliárddal ellentétben, ahol fontos, hogy minden golyó a helyen maradjon a lökések között, itt nincs szilárd alap, a szüntelenül áramló víz miatt a golyók helyzete mindig más. 

Vincze Ottó installációjában a 16 golyóból álló készlet két speciális fehér golyóval egészül ki:

Velencében az oroszlán, Szentendrén a horgonyos, kettős kereszt szimbóluma játszik jelentős szerepet. A két kalmárváros jelképei egyszerre utalnak a vízi úton folytatott kereskedelemre és az abból felvirágzó sokszínű kulturális örökségre; a komoly üzenetet az installáció könnyed, a változás illúzióját keltő, színes környezetben hordozza. 

A vízi-installáció új változatát vitték el a szentendreiek Velencébe, ahol már a hivatalos megnyitó előtt kiderült:

a Giudecca széles lagúnájában elhelyezett, látványos magyar alkotás hatalmas siker.

A partról szinte folyamatosan fényképezik, filmezik a művet, amely felállítását követően azonnal népszerű szelfi-helyszín lett.

Vincze Ottó 

Az 1964-ben született Munkácsy-díjas képzőművész, a Vajda Lajos Stúdió elnöke. Jelentős egyéni tárlata volt – többek között – a budapesti Stúdió Galériában, a Paksi Képtárban, a pécsi Művészetek Házában és a szentendrei Ferenczy Múzeumban, de többször állított ki Németországban, Svájcban, Szlovákiában, Finnországban és Olaszországban is. Korai munkái a szentendrei konstruktivizmus hagyományához kapcsolódnak, de szívesen kísérletezik új formai megoldásokkal is. A táblaképek mellett gyakran készít installációkat és objekteket.

Vincze Ottó az installáció elkészülte után elmondta, hogy nem a szentendrei projekt újbóli létrehozása volt a célja, hanem annak folytatásaként a helyszínhez illeszkedő, autonóm térinstalláció megalkotása.

„Teljes egészében elégedett vagyok a végeredménnyel. Fantasztikus élmény látni, hogy mennyire szereti az itteni közönség”

– tette hozzá a művész. Gulyás Gábor, aki korábban már két kortárs magyar képzőművésznek is rendezett önálló kiállítást Velencében a biennále idején, arról beszélt, hogy ez jó lehetőség a nemzetközi megmutatkozásra. „A siker elsősorban a művész érdeme, de a magyar képzőművészet egésze szempontjából is fontos – mindannyian büszkék vagyunk rá” – mondta el a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatója.

Ferenczy Múzeumi Centrum

A szentendrei intézmény tizennégy múzeumot és kiállítóhelyet működtet, s az egyik legjelentősebb XX. századi magyar képzőművészeti gyűjteményt őrzi. Velence után legközelebb június 13-án az oroszországi Nyinzsnyij Novgorodban rendez tárlatot külső helyszínen. Az ottani Szépművészeti Múzeumban Perlrott Csaba Vilmos műveit mutatja be.