Szilárda

Végig egy múzeumban lógott az elveszettnek hitt festmény

2017.09.25. 12:15 Módosítva: 2017-09-25 12:16:13

Programkereső

Majdnem 400 év után került elő Glasgow-ban Peter Paul Rubens XVII. századi flamand festő elveszettnek hitt portréja - számolt be a BBC.

 A Buckingham hercegéről készült képet a BBC négyes csatornájának Nagy-Britannia Elveszett Mesterművei sorozatának szakértője, Bendor Grosvenor képkereskedő "fedezte fel". Az alkotás a Glasgow Múzeum gyűjteményéhez tartozik, eddig a glasgow-i Pollok House nevű, XVIII. századi kastély kiállításán volt látható. Az átfestések és az évszázados por miatt azonban úgy vélték, csupán késői másolat, melyet egy másik művész készített.

"Annak a lehetősége, hogy a brit történelem egy ilyen jelentőségű figurájának portréját fedezzük fel ráadásul a legnagyobb művész munkáján hihetetlenül izgalmas" - mondta Grosvenor a BBC-nek.

George Villiers, Buckingham első hercege restaurált portréjáról Ben van Beneden, az antwerpeni Rubenshuis igazgatója állapította meg, hogy valóban a flamand mester alkotása. "Igen ritka adalék ez Rubens portréfestői életművéhez. Megfigyelhető rajta, hogy vált a műfaj mesterévé"- fogalmazott a szakértő. 

Buckingham első hercege ellentmondásos figura volt, alacsonyabb rangú nemesből vált I. Jakab angol király (VI. Jakab skót király) egyik kedvencévé. Kapcsolatuk sok találgatásra adott okot már a kortársaiknak is: tartották őket szeretőknek és plátói barátoknak egyaránt. A király egyik kedvenc rezidenciáján, a northamptonshire-i Apethorpe Palace-ben végzett felújítási munkálatok során az angol kulturális örökség hivatalának szakemberei a két férfi hálótermeit összekötő titkos alagutat találtak. A herceget 35 éves korában gyilkolták meg, három évvel Jakab halála után.

A dublékabátos, finom csipkeszegélyes gallért és széles selyemszalagot viselő férfi portréja 1625 körül születhetett.

Egy későbbi művész átfestette a kép hátterét, ezen kívül rengeteg por is rakódott rá, ami elhomályosította az eredeti Rubens-művet. Tudományos elemzéssel kimutatták, hogy a fa, melyre a portrét festették, az 1620-as évekből származik és úgy készítették elő, ahogy Rubens műhelyében szokták. 

További tisztogatással és röntgenvizsgálattal kimutatták, hogy a kép nem másolat, hanem az eredeti alkotás.

Restaurálás után csütörtökön mutatják be a glasgow-i Kelvingrove galériában.