Luca, Ottilia

drMáriástól, szeretettel

2017.11.24. 11:06

Programkereső

A szeretet stafétáját Máté Pétertől átvevő Elton Johntól a menekülteket mentő Supermanig bejártuk drMáriás A szeretet soha el nem fogy! című tárlatát. A szimbolikában pedig maga a művész segített eligazodni. Galéria!

– Nemrég ért haza New Yorkból, ahol saját kiállítását nyitotta meg. Mi látható ott?

– Az East Village-i 10 Thousand Steps könyvesboltban 23 nyomat került kiállításra. Az utóbbi tíz évben készült festményeimből a Vinczemill készített sorozatot merített papírra. Ha egy 

finom, bibliapapírra emlékeztető felületen jelenik meg Sztálin vagy Angela Merkel,

akkor a kontraszt felerősíti az összhatást. A sorozatnak New Yorkban szép sikere volt, egy újabb kiállítási meghívást is kaptam, valamint sikerült inspirálódnom és feltöltődnöm ahhoz, hogy új lendületet vegyek, mert egy kicsit elfáradtam.

 – Szellemileg? Szakmailag?

–Az utolsó pillanatig készültek a képek, az új festménysorozat darabjai a mostani budapesti kiállításra, amelyek gyermeki perspektívából igyekeznek megfogalmazni szellemi közjónk aktuális tájképeit. Az inspiráció ezúttal a naivitás volt. Hogy 

milyen élmény, amikor egy gyermek elé odatesznek egy kifestőlapot - legyen az a szocializmusban bizonyos ünnepelt figurák arcképe, vagy a mostani hittanórákon népszerű hősök?

Hogy ki és miért teszi oda azt a valakit, akibe majd az egy életre beleképzeli ideológusát, megváltóját, vezérét, őszinte barátját? Hogy azután felnőttként is ugyanolyan naivitással hallgassa a pártok jelszavait, ígéreteit, reklámjait? S hogy miként lázadhat fel az ilyen sztereotípiák ellen az egyén, hogy a feladatot félreértve, megváltoztatva saját értelmezési szabadságával töltse fel. Hisz az örökérvényű történetek ma is újraértelmezhetőek, más megvilágításba kerülhetnek, más izgalmakat, feszültségeket rejthetnek a számunkra, legyen az akár egy paradicsomi állapot vagy a mennybemenetel.

– Ezek az új képek láthatóak most a Godot Galériában?

– Két részből áll a mostani kiállítás: egyrészt láthatjuk a nyomatokat, amelyeket New Yorkban is, valamint a kiállítás jelentősebb része, a Szeretet soha el nem fogy! című új festménysorozat.

A régebbi képek közt vannak történelmi szereplők, diktátorok, ideológusok. Első Károly, vagyis Marx Károly a kommunizmus pápájaként, mellette társa, Engelsz hajléktalanként. Őt azért úgy, mert a valóságban gazdag tőkések gyereke volt,

pezsgő a kedvenc itala, lakhelyén, a londoni Mayfairben Oscar Wilde-i életmódot folytatott, mégis szegényként szerette volna láttatni magát

lelkiismeret-furdalásának pillanataiban. Ilyenkor adott egy kis pénzt Károly barátjának, aki valóban szegény volt, hogy megírhassa a szegények és elnyomottak szabadságideológiáját.

Kádár János a malevicsi Fekete kocka, akár a szuprematizmus oltára előtt kékhajú punk-ként áll, majd

Trockijt láthatjuk Munch műtermében, ahogy nem oktalanul vagy félelmében sikoltozik, hanem azért, mert jégcsákány került a fejébe.

Ha a hatékonyságot nézzük, akkor a világ legsikeresebb menedzsereként Sztálint nevezhetnénk meg, aki grandiózus terveket tudott megvalósítani, már ha az erkölcsi tartalma nem számít, és lám, gyakran nem számít, csak a hatékonyság és a pénz . A laptopja előtt hipszterként üldölgélve várja, hogy rányomjuk a lájkot. Mussolini női testépítőként igyekszik a hatalmát gyakorolni, miközben engedékeny konyhahangulatot áraszt mögüle a virágos olasz tapéta. II. Erzsébet és Geronazzo Mária pedig titokban a keleti nyitás politikájáról egyeztetnek a mártélyi mocsárban vonzó diáklányokként. Majd meglátjuk az egyeztetéseik kimenetelét. Báthory Erzsébet pedig Picasso műtermében fekszik egy ördögi figurán.

Göncz Árpád Rippl-Rónai műtermében jelenik meg. Az egyébként a köz előtt visszafogott életmódjáról híres politikus, fordító, közéleti személyiség itt most éppen a bajadérok táncát figyeli és lehet, hogy életében is nagyobb mértékben vonzódott a másik nemhez, mint amelyről értesültünk.

Az EU-ban állandó a vita, különösen kiélezett a helyzet a nyugati és a keleti tagjai között, de mielőtt végleg összevesznének, az utolsó pillanatban megjelenik mindannyiuk megváltójaként Karel Gott és gyönyörű énekével békét teremt az EU csúcson, mert

végül is a giccs és a művészet az, ami kibékítheti az emberek ellentétét,

hisz végső soron mindenki szórakozni szeretne leginkább.

A következő képen Kim Dzsong Un Mark Rothko művészetét méltatja. Tudjuk, hogy a nagy vezérek mennyire érzékeny szívűek, s mennyire szeretik a művészetet. Mivel Kim Dzsong Un Svájcban tanult elitegyetemen, biztosan találkozott Rothko művészetével, úgyhogy gondolom, most az észak-koreaiakat táborokban sarkallja arra, hogy túlszárnyalják Rothkot. A másikon feleségemet, Csillát láthatjuk Schiele átértelmezésben, az utolsó viszont 

egy önarckép-pár egyik fele, a Szemüvegcsere nappal: állandóan cserélgetem a szemüvegeimet, mert nem hiszek annak, amit látok,

így a kettő közül ez a pozitív, avagy a rózsaszín szemüvegen át látott világ, egy kertszerű, majdhogynem paradicsomi állapottal.

– Ezek pedig már az új sorozat képei?

– A Szeretet soha el nem fogy! sorozat a szeretet himnuszát veszi kiindulópontként, mert szeretetre vágyunk mindannyian, miközben a hétköznapokban szinte állandóan jajveszékelést, sírást, robbanásokat, lövéseket, sikolyokat hallhatunk, így izgalmas a feltevés, hogy valóban a szeretet soha el nem fogy-e, s főleg mellé a türelem. És vajon hány irányba tud leágazni a szeretetünk? Ha például a jézusi történetekben új szereplők válnak megváltókká, akkor lehet, hogy ma Soros György, Orbán Viktor vagy Lenin lesz az, aki a legnagyobb ígéretet, oltalmat, szerencsét, egyszóval szeretetet hozza el valaki számára.

– Az első képen rögtön Lenin kerül bibliai helyzetbe.

Ma Lenin bácsi tartotta a hittanórát a címe. Mivel pedagógushiány van az oktatásban, lehet, hogy a hittanórára Uljanov elvtárs ugrott be alkalmi oktatónak, aki máshogyan értelmezte a Bibliát, ami látható a gyerekeken, hisz szakálluk és bajszuk nőtt. Egy másik értelmezésében az „Engedjétek hozzám a gyermekeket!” szituációban

Soros Györgyöt láthatjuk, aki a kormány nyomására belép a Zalaigricei Keresztyén Gyermekszínjátszó körbe,

ahol a gyerekek szimpátiájuk jeléül megválasztják őt Passió-játékuk főszereplőjévé. Vagyis lehet, hogy a gyerekek szeretni fogják Soros Györgyöt annak ellenére, hogy mit mond a kormány, hisz a gyerekek sokszor csintalanok, ösztönösek, öntörvényűek.

A gyöngyhajú pásztor csillagképe című képen egy gyöngyökből kirakott csillagképet láthatunk, amelyben megjelenik Kóbor János - hisz az ő haja láttán nekem azonnal a bárányok jutnak az eszembe - aki hosszú kóborlás után megtalálja magát és elveszett bárányait, hogy végre előre vezesse őket s minket a szebb jövőbe gyönyörű gyöngyfényű dalával.

Egy másikon a kisdedet tartóJózsef szokásos pozitúrájában Máté Pétert láthatjuk Elton Johnnal. Mivel a mai világban a legtöbben a szórakozásban hisznek, így a képen ennek a két szentjével találkozunk. Nemrégen voltam egy kedves házaspárnál Norvégiában, akikkel Máté Péter számokat hallgattunk. Visszatérve viszont Elton John legújabb szereplésével találkoztam, és 

rájöttem, hogy ez a két ember igazából kapcsolatban áll egymással: Máté Péter átadta a szeretet stafétabotját Elton Johnnak.

A Jézus a Balatonon jár az egyetlen kép, ahol maga Jézus jelenik meg, azonban itt a kontextus más, mert itt nem azon a vízen jár, ahol régen, hanem végre meglátogat minket és a Balatonon mutat be csodát. Nagyon hasznos, amit tesz, mert mivel épp Teréz anya fuldoklik előtte a bokáig érő vízben, gyorsan kimenti őt, miközben nem hagyja magát eltéríteni a körülötte úszkáló albán szirének által, akik őt tisztátalan gondolatokkal akarják megzavarni és a szerelem sötét útjaira téríteni. 

A művészet is egyfajta csodatevés, vagy csoda önmagában, emellé ráadásul autoterápia. Jézus a Bethesda-tónál tett csodát, amikor egy nyomorultat meggyógyított, e képen viszont az ő személyében engem láthatunk, amint csodát téve kigyógyítom saját magamat, mint elesett nyomorultat a kép alsó sarkában látható eszközökkel: kenyérrel, borral, gyümölccsel és ecsettel.

Madonnával is találkozunk, aki most a szokásos, perverzebb kiszerelése helyett Like a Virgin – az általa választott művésznév szerepében Szűzmáriaként jelenik meg, s keresztet tart felénk azt ígérve, hogy megvéd az elvont művészettől. Mert ő egy modern népművész, aki az egyszerűség hangján szólva érinti meg a szíveket, s eltakarja az egyszerű emberek elől a szuprematizmus távolinak, kifürkészhetetlennek, ridegnek és félelemkeltőnek tűnő transzcendens világát.

– A főhelyen pedig két alak látható krisztusi pózban: Superman és Orbán Viktor.

–A migránskérdés jézusi értelmezésben veszélyes vizekre visz, így fölmerülhet a történet, amikor Jézus elcsendesítette a vihart. A hánykolódó tengeren már-már elsodorta őket a szél, amikor ő nyugalmat és békét teremtett. Most Supermanként jelenik meg, társai pedig a mai terminológiában migránsok – nevezzük őket Ali babáéknak a szónak a mesebeli áttételes, reflektált változatában – s a csodatevő Superman elcsendesíti a vihart, hogy elvonulhassanak a hősök.

Manapság nap, mint nap sok-sok mennybemenetelnek vagyunk a tanúi. A legutóbbi időben a legsikeresebb párt legsikeresebb vezetője említhető ennek leggyakoribb képviselőjeként. Ezért a képen Orbán Viktort láthatjuk - Mészáros Lőrinc és Áder János arkangyalok társaságában - ahogy

felhőn állva emelt kézzel biztat minket afelől, hogy minden rendben van,

ezért szavazzunk rá. Hát nem?

A szeretet soha nem fogy el!

2017. október 26.- december 2.

Godot Galéria

1114 Budapest, XI. kerület, Bartók Béla út 11.

Ingyenes tárlatvezetés Gulyás Gáborral december 1-jén.

Aki most lemarad a Godot Galéria tárlatáról, az jövőre a győri Rómer Flóris Múzeum kvázi életmű-kiállításán pótolhatja az elmaradást valamint az A38 Hajón, a kalandosabbak esetleg Szentpéterváron tehetik meg ugyanezt.

Addig hordozható felhasználásra drMáriás Charles Bukowski könyvéhez készült illusztrációit ajánljuk

. Kínában időközben megjelent az  Egy halott naplójának  kínai fordítása –  Supermarket in heaven  címen. Jövőre pedig egy újabb, immár a harmadik kínai nyelvű kötet megjelenése várható.