Vizuál

21x21 centiméternyi mindenség

2012.08.27. 10:09
Ajánlom
Az idei Építészeti Biennále augusztus 29-től november 25-ig várja a látogatókat főként a velencei Giardini nemzeti pavilonjaiban, az Arsenale központi kiállítóterében. Az Arany Oroszlán-díj 2012. évi nyertesét augusztus 29-én hirdetik ki. A magyar pavilonban rendhagyó módon egy pályázat eredményeként építészhallgatók és 18 év alatti diákok munkáit, több száz modellt lehet megnézni.

Spacemaker - magyar pavilon

A kiállítás megvalósítására Gulyás Gábor nemzeti biztos nyilvános pályázatot írt ki. A pályaműveket héttagú zsűri bírálta el, majd Gulyás Bachmann Bálintot és Markó Balázst kérte fel a feladatra. A Műcsarnok igazgatója a szeptember 23-án tartott sajtótájékoztatón kiemelte, hogy idén minden eddiginél többen, 12-en pályáztak, a zsűri pedig egyhangúlag döntött a Spacemaker mellett. Gulyás fontosnak tartotta megjegyezni, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériumából a Nemzeti Kulturális Alapon keresztül érkező negyvenmillió forinton túl az MVM Magyar Villamos Művek Zrt., mint kiemelt szponzor ötmillió forint támogatást adott.

Bachmann Bálint a kiállítás kapcsán elmondta, hogy a pavilonba kerülő 560 darab, egységesen 21x21 cm-es alumíniumlapra tervezett, fehér színű építészeti modell a hazai és főként környező országok felsőoktatási intézményeiből érkezett a kurátorok meghirdette modellpályázatra.  A makettekből összeálló installáció modell-erdőként helyezkedik el a teljesen letisztult, természetes fénnyel megvilágított pavilonban. Az installációt a Műcsarnok diákok számára kiírt Tér-Kép pályázatának legjobb makettjei, valamint Kelle Antalnak a geometrikus és az organikus formák átjárhatóságának kérdését felvető szoborinstallációi egészítik ki.

A sajtótájékoztatón élőben kapcsolták a velencei magyar pavilont is, ahol Markó Balázs, a kiállítás tervezője számolt be a munkálatok állásáról. Hangsúlyozta, hogy mindaz, ami itt látható, csak a jéghegy csúcsa, és a projekt nem jöhetett volna létre a magyar építészet és az építészeti oktatás hátországa nélkül. A Velencében dolgozó építész doktoranduszok kiemelték, hogy a lassan végéhez közeledő munkálatok legnagyobb élménye az együttépítés volt.

Az építészeti modell vizuális értékekkel rendelkezik, de belső terekről és műszaki megvalósításról is hordoz információkat. Nem pusztán esztétikai szándékkal születik, a belső tér kivetülését magán hordozva értelme van. A modellkészítés az építészet komplexitásának szimbóluma, kapocs a gondolatiság és a gyakorlat között, az építészet szellemi tartalma és a megvalósítás folyamata találkozik benne. Különösen fontos szerepet tölt be az építészet oktatásában, fontosabbat a tér minden irányát értelmező, az arányokat térben szemléltető, több információt hordozó bármilyen más eszköznél. Kézműves jellege, az anyagok kiválasztása és megmunkálása analóg a tényleges építési folyamattal, így nemcsak a téralkotás, de a szerkezetiség is megjelenik benne.

Magyarország 1991 óta szerepel a Velencei Építészeti Biennálén. A Magyar Pavilon kiállításainak lebonyolítója a Műcsarnok, melynek mindenkori igazgatója a kiállítás nemzeti biztosa. Korábban olyan kiemelkedő építészek és alkotócsoportok szerepeltek kiállítóként, mint többek között Makovecz Imre, Ekler Dezső, Nagy Tamás, Ferencz István, Bachman Gábor, Janesch Péter, Wesselényi-Garay Andor, Ferencz Marcel, a Re:orient vagy a Double Negatives Architecture csoport.

A zsűri tagjai voltak: Boros Géza művészettörténész, a NEFMI művészeti főosztályának vezetője; Ferencz István építész, a Magyar Művészeti Akadémia tagja; Gulyás Gábor esztéta, a Műcsarnok igazgatója, a biennále magyar pavilonjának nemzeti biztosa; Guttmann Szabolcs építész, a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem tanára; Kálmán Ernő építész, a Magyar Építőművészek Szövetségének elnöke; Készman József művészettörténész, a Műcsarnok vezető kurátora és Wesselényi-Garay Andor építészkritikus, a 2010. évi Velencei Építészeti Biennále magyar kiállításának kurátora.

A Biennáléról

A Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás a világ legjelentősebb szakmai kiállítása, amely a több mint száz éves képzőművészeti biennále rendszeréhez hasonlóan szerveződik 1980 óta. A tizenharmadik építészeti seregszemle főkurátora David Chipperfield, aki az 55 önállóan szereplő ország mellé 66 kiállítót hívott meg az ez évi seregszemlére, melyen most először vesz részt Angola, a Koszovói Köztársaság, Kuvait és Peru. A rendezvényt szokás szerint számos kísérőprogram teszi még színesebbé, tartalmasabbá.

David Chipperfield elgondolása szerint a központi kiállítás építészek, fotográfusok, művészek, kritikusok és kutatók által összeállított anyaga egységes egészet, egyetlen közös alapot alkot, ami Chipperfield és a résztvevő alkotók építészetről vallott elgondolását hívatott megjeleníteni, s példát is ad annak működéséről. „A 2012-es Biennále központi témája - mondja Chipperfield - az, ami közös bennünk. A Common Ground szándéka, hogy megerősítse, létezik olyan közös építészeti kultúra, amely nem csupán alkotók, egyéniségek halmazát jelenti, hanem közös történetben, közös ambíciókban, kollektív ideálokban és kontextusokban egyesülő különféle gondolatok gazdag örökségét is."

Paolo Baratta, a Biennále igazgatója szerint David Chipperfield határozott elgondolása, hogy az építészet elsősorban praxis. A rendezők szándéka, hogy megmutatkozzon a múlt és a jelen építészgenerációi közötti intenzív párbeszéd, a közös hivatkozási pontok. A cél, hogy az építészet saját magára fókuszáljon, saját magát szemlélje és mutassa meg, eltérően egyéb elgondolásoktól, melyek szerint az építészet más diszciplínák része. Az Arany Oroszlán-díj 2012. évi nyertesét az augusztus 29-én, 11 órakor kezdődő ünnepélyen hirdetik ki, az életműdíjat idén Alvaro Sieza Vieira, portugál építész veheti át.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A végzet asszonya élete végéig díva maradt

A magyar femme fatale emigráns éveiben ritkán mutatkozott, nem járt társaságba - saját, régi filmjei viszont hipnotikus erővel hatottak rá.
Plusz

Megalakult a Nemzeti Kulturális Tanács

Megtartotta alakuló ülését az Országgyűlés által tavaly decemberben kihirdetett törvény alapján életre hívott testület.
Klasszikus

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.
Klasszikus

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Klasszikus

Egész nap Mozart zenéje szól a tavasz első napján

Egy nap, tíz koncert a Concerto Budapesttel! Március 1. vasárnap délelőtt 11-től este 10-ig kizárólag Mozart zenéje tölti meg a Zeneakadémia koncerttermeit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Tiltakoznak a dolgozók a múzeumok költöztetése ellen

Elfogadhatatlannak tartják, hogy államtitok lett egy közgyűjtemény költözésének részleteiből, a műtárgyakhoz pedig évekig még a szakértők sem férhetnek hozzá. "Költöző közgyűjtemények, veszélyeztetett értékek, bizonytalanságban tartott munkatársak..." címmel adtak hangot véleményüknek.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A napelemes poloska

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a klímaváltozásra reflektál.
Vizuál berlinale

Jeremy Ironsszal és politikai állásfoglalásokkal nyitott a Berlinale

A társadalmi, politikai kérdések iránt hagyományosan nyitott Berlini Nemzetközi Filmfesztivál csütörtök esti megnyitóján egyperces néma tiszteletadással emlékeztek meg a Hessen tartományi Hanauban előző nap történt lövöldözés áldozatairól.
Vizuál kritika

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?
Vizuál Film

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.