Az utóbbi években különösen nagy figyelmet kapott, hogy Hollywood hogyan bánik a nőkkel. Az ügy pedig nemcsak a valódi, hús-vér asszonyok, hanem a vásznon/képernyőn felbukkanók esetében is komoly kérdéseket vet fel. Kyle Buchanan véletlenül futott bele a Mindent Éváról című film főszereplőjének forgatókönyvben szereplő leírásába, ez adta az ötletet, hogy utánanézzen, hogy képzelték eredetileg a mozi meghatározó női alakjait.
“A KAMERA követi a pezsgősüveget MARGO CHANNING-ig,” – áll az instrukciókban.
Egy vonzó, erős arc. Gyerekes, felnőtt, racionális, ésszerűtlen – általában épp az ellenkezője annak, amelyik ildomos lenne, de mindig pozitív”
– írja hőséről, a Bettie Davis alakította Margóról Joseph L. Mankiewicz forgatókönyvíró.
(Itthon a Belvárosi Színház előadásában Hernádi Judit alakítja a dívát.)
Egy összetett nő leírása ez, ami olyan hiteles, mintha Margo nemcsak a forgatókönyv lapjain élne. Nem minden szerző fordít akkora gondot egy eleven figura felvázolására, mint Mankiewicz. Akad, aki elintézi a dolgot néhány adattal, egy körülbelüli életkorral, pár gyors jelzővel és hagyja, hogy a dialógusok beszéljenek helyette. Ezek a leírások, amiket általában csak az írójuk és a színésznő olvasnak, sokszor legalább annyit árulnak el a szerzőről, a filmről és a korról, amelyben készült, mint a szereplőről.
A Vulture magazin szerzői több tucat híres női karakter forgatókönyvbeli leírását kutatták fel a klasszikusok és a kasszasikerek közül is. Akadnak köztük fő- és mellékszereplők, hősnők és gonoszok, fiatalok és öregek, de közös bennük, hogy valamennyien kitaláltak. Külön érdekesség, hogy néhány színésznőnek több emlékezetes alakítása is bekerült a válogatásba, így kiderül, hogy ugyanaz a személy milyen különböző nőkké képes alakulni. (Az idézett leírások a forgatókönyvekből származnak, így a kiemelések az ott alkalmazottakat követik.)
Filmek és szerepek
Az egyik legszebb leírás a fakuló filmcsillag bemutatása, akit Gloria Swanson alakít az Alkony sugárútban (Sunset Boulevard):
Norma Desmond a folyosón áll egy nyitott ajtó mellett, ahonnan pislákoló fény bukkan fel. Apró nő. Stílusa van, szinte érezni személyiségének izzását. Fekete pizsamát és fekete magassarkú körömcipőt visel. A nyakában leopárdmintás sál, a fején turbán, ugyanebből az anyagból. A bőre nagyon sápadt és napszemüveget visel.
Truman Capote Marilyn Monroe-ról mintázta a nőt, akit végül Audrey Hepburn játszott el. Ehhez vajon milyen leírás tartozott az Álom luxuskivitelben (Breakfast at Tiffany’s) forgatókönyvében?
A lány fürgén odasétál az épülethez mélyen kivágott estélyijében. Itt látjuk meg először. Annak ellenére, hogy elegánsan vékony, olyan egészséges benyomást kelt, mintha egy müzlireklámból pattant volna ki. A szája nagy, az orra pisze. A napszemüvege eltakarja a szemét. Tizenhat és harminc között bárhol lehet. Történetesen két hónap múlva tölti be a tizenkilencet. A neve (ahogy hamarosan ki is fog derülni) HOLLY GOLIGHTLY.
Az itthon talán kevésbé ismert A cingár férfi (The Thin Man) (1934) közkedvelt házaspárja volt Nick és Nora Charles (William Powell és Myrna Loy). Ha valaki nem ismeri őket, talán az asszony alábbi leírásából kedvet kap a több folytatást is megélt detektívtörténethez:
NORA CHARLES, Nick felesége érkezik. Huszonhat év körüli asszony... elsöprően élettel teli nő, minden és mindenki érdekli, amivel épp az ellentéte Nicknek, aki tökéletesen érdektelen minden iránt kivéve azt, hogy mikor kapja meg a következő italát. Szeretetteljes és megértő kapcsolat van köztük. Megőrülnek egymásért, de ezt nem mutatják ki, szórakoztató a társaságukban lenni. Elfogadóak, könnyedek, s sajátos, száraz humorral, közösen küzdenek meg a nehézségekkel.
Első benyomást csak egyszer tehet az ember... kivéve, ha a film kap egy folytatást. Mutatjuk, hogy képzelte James Cameron Sarah Connort a két Terminátor filmben. Az első részben a szerény pincérnőnek fogalma sincs róla, hogy belőle lesz az ellenállás vezérének anyja.
SARAH CONNOR 19 éves, kicsi, finom vonású. Csinos a maga tökéletlen, elérhető módján. Nem állítja meg a bulit amikor besétál, de szeretnéd megismerni. A sebezhetősége olyan erőt takar, melynek létezésével még ő maga sincs tisztában.
A fentieket hasonlítsuk össze a kemény harcossal, akinek Linda Hamilton ábrázolta a Terminátor 2: Az ítélet napjában:
SARAH CONNOR nem ugyanaz a nő, akire az utolsó találkozásunkról emlékszünk. Vad, kócos haja alól úgy les ki, mint egy sarokba szorított állat. Gyanakvó és heves, könnyedén jár, közben folyton a menekülési lehetőséget keresi. Harcolj vagy tűnj el! Az arcán, a szeme alól a felső ajkáig hosszú vágás húzódik. A HANGJA halk, hűvösen monoton.
Ha már az erős nőknél tartunk: Lisbeth Salander, A tetovált lány goth hekkere így festett a forgatókönyvben:
Lisbeth Salander besétál: Egy kicsi, sápadt, anorexiásnak tűnő, húszas évei elején járó lelenc. Rövid, feketére festett haj - szemöldök piercing - tetovált darázs a nyakon, valószínűleg a fekete bőrdzsekije alatt továbbiak is vannak. Fekete póló, fekete farmer, fekete Caterpillar bakancs... Ez nem punk divat. Olyasvalaki, aki azt üzeni: Kurvára maradj tőlem távol.
Az éhezők viadalának hősnője:
KATNISS EVERDEEN elsétál mellette anélkül, hogy megfordulna. 15 éves, vézna és éhes, acélszürke szemek, hosszú sötét hajfonat - egy harcos, akit rég megfosztottak a gyerekéveitől.
A Precious - A boldogság ára Oscar-díjat hozott a címszereplő anyját alakító Mo’Nique-nak, de a szerep már a papíron is ilyen átütő erejű volt:
MARY — HIHETETLENÜL NAGY, ZSÍROS BŐR, GONDOZATLAN HAJ, MOCSKOS OTTHONKÁT VISEL egy kanapén ül, háttal Precious-nek. Ez a nőtömeg olyan, mintha egy lenne a bútordarabbal, sőt talán az egész lakással.
Vizuális médium révén érthető, hogy a forgatókönyvekben sokat foglalkoznak a szereplők leírásával, mégis szembetűnő, hogy a női karakterekre fizikai adottságainak mennyivel nagyobb figyelmet szentelnek, mint a férfiakénak. (Ezek összegyűjtésére egy külön Twitter-oldal is létrejött.) Előfordulhat persze, hogy a szereplő külsejének pontos leírása később többletjelentést nyer.
Faye Dunaway karakterének leírása a Bonnie és Clyde elején előrevetíti a nő későbbi sorsát - még mielőtt egyetlen bankot is kirabolna:
Szőke, törékenynek látszó, intelligens a tekintete. Nagyon koncentrálva és átéléssel sminkeli magát, kirúzsozza a száját és kifesti a szemét. Ahogy a kamera lassan hátrébb siklik és kinyitja a képet, látjuk, hogy amit eddig néztünk, az a tükörképe. A hálószobája teljes alakos tükre előtt áll és festi magát. A kor divatja szerint erősen smikel: rózsabimbó száj és így tovább. Ahogy a film halad előre, a sminkje egyre finomabb lesz, míg végül teljesen elmarad.
Gina Gershon karakterének bemutatásánák a Wachowskis testvérek nem finomkodtak a Fülledtségben című szexi thrillerben:
A lift hátuljának támaszkodva áll Corky, egy erősen férfias külsejű nő rövid hajjal fekete bőrdzsekiben. Leszbikus és azt akarja, hogy az emberek tudják róla.
Quentin Tarantino Grindhouse - Halálbiztos című filmjében a Sydney Tamiia Poitier alakította DJ bemutatása mintha egy olcsó ponyvaregényből lenne kimásolva:
A magas (kb 183 cm) mulatt amazon végigsétál a folyosón apró felsőben és bugyiban, amiből kilóg nagy (ez jó!) feneke, és ahol hosszú lábai kezdődnek. Nagy meztelen lábfejei keményen csattognak a fa padlón. Egy menő rockabilly beat ütemére mozog, úgy vonul, mint egy tigris, miközben felöltözik. A lakása elől dudálás hallatszik. Kilógatja selymes, göndör fekete sörényét, zsiráfnyakát és széles vállát az ablakon és lekiabál az autónak. Ez a szexi csajszi az austini Texas helyi híressége, JUNGLE JULIA LUCAI, a zene városa legmenőbb rock rádiójának legnépszerűbb DJ-je.
Margot Robbie számára A Wall Street farkasa hozta meg a hírnevet, annak ellenére, hogy a film forgatókönyve lényegében úgy bánik a karakterrel, ahogy a filmben a Leonardo DiCaprio alakította Jordan Belfort:
Látjuk NAOMI-t, 24 éves, szőke és gyönyörű, egy két lábon járó erotikus álom LaPerla fehérneműben. Naomi megnyalja az ajkát; fantasztikusan, fájdalmasan izgató.
Az, hogy a szerző maga is odáig van a szereplőjéért nemcsak a fenti esetben teljesen nyilvánvaló, hanem például James Cameron forgatókönyvében is a Zoe Saldana alakította Na’vi harcosnál az Avatarban:
Lábára ereszkedve, mint egy párduc, egy gyönyörű NA’VI LÁNY. Figyel, csak a szeme mozog. Karcsú, mint egy macska, hosszú nyak, izmos vállak és érett keblek. És elsöprően gyönyörű - egy olyan lányhoz képest, akinek farka van. Emberi korban számolva 18 éves. A neve NEYTIRI (nay-Tee-ree).
Az utóbbi évek filmes termésének egyik legösszetettebb női alakja Kenneth Lonergan alulértékelt mozijának, a Margaret-nek főszereplője, Lisa. Az Anna Paquin alakította gimis lány pimasz, bolondos, szenvedélyes és folyton olyan helyzetekbe keveri magát, amikről alig tud valamit, de ez nem tartja vissza attól, hogy teljes magabiztossággal nyilatkozzon róluk. Ebben az esetben arra számítanánk, hogy mindezt Lonergan leírása előrevetíti, ehelyett mindössze ennyit találunk a forgatókönyvben:
LISA COHEN-ről, csak 17 éves. Nem a legszebb lány az osztályában, de az első ötben biztosan benne van.
Vannak olyan forgatókönyvek is, amelyek megpróbálják elrejteni a hősnő szépségét, nehogy annyira mesésre sikerüljön az alak, hogy a nézők elérhetetlennek érezzék. Talán a nő nincs is tisztában vele, milyen gyönyörű, esetleg valami apró tökéletlensége van, hogy lehessen vele azonosulni. Vagyis:
Szexik, de nem túl szexik.
Ilyen például Boglárka A herceg menyasszonyában:
Boglárka (Buttercup) késő tizenéves, nem törődik a ruhákkal és utálja a hosszú haját fésülni, így nem olyan vonzó, mint lehetne, de valószínűleg még így is ő a leggyönyörűbb nő a világon.
Saoirse Ronan egy ír bevándorlót alakít a Brooklyn című filmben:
Az egyik bejárati ajtó kinyílik és kioson rajta EILIS – a húszas évei elején járó, nyílt tekintetű szépség, aki nem tudja magáról, hogy az.
Meg Ryan karaktere ugyanilyen naiv volt a Harry és Sally forgatókönyvírói szerint, legalábbis ami a saját szépségét illeti:
A kocsit SALLY ALBRIGHT vezeti. 21 éves. Csinos, de nem feltétlenül azon a nyilvánvaló módon.
A True Lies - Két tűz között forgatókönyve kicsit körmönfontabban fogalmaz Helen Tasker (Jamie Lee Curtis) megjelenése kapcsán:
Nem lenne pontos, ha csúnyának mondanánk. Lehetne vonzó, ha egy kicsit megerőltetné magát – ami még soha nem jutott az eszébe.
Egész sor olyan női alak van, akik szinte bocsánatkérően állnak hozzá a saját külsejükhöz és próbálják valamilyen módon enyhíteni a szépségét. Mint a 10 dolog, amit utálok benned Julia Stiles alakította főszereplője:
KAT STRATFORD, tizennyolv éves, csinos — de minden erejével azon van, hogy ne legyen az — buggyos nagyiruhát hord és szemüveget.
Valószínűleg lett volna miről beszélgetniük Celine karakterével, akit Julie Delpy játszott a Mielőtt felkel a nap-ban és két folytatásában:
Feltűnően vonzó, amit azzal tompít, hogy nem sminkeli magát, bő vintage ruhát visel és lapos cipőt.
A csapatba bevehetik Zooey Deschanel karakterét az 500 nap nyárból:
SUMMER FINN aktákat iktat iratrendezőkbe és felveszi a telefont egy csúnya fehér irodában. A haját majdnem fiúsan rövidre vágatta, de az arca annyira nőies és szép, hogy még ez is jól áll neki.
A szexi – de nem túl szexi szabály alól még akkor sincs kivétel, ha a világ egyik legszebb nőjét kérik fel, hogy játssza el a mozi egyik legszexibb szerepét, mint Whitney Houston a Több, mint testőrben:
RACHEL MARRON végre felkel a pamlagról. Kicsit meglepő, hogy alig harminc körül lehet. Egy fiatal nő. Nem gyönyörű, nem csúnya. Csak az a különleges benne, hogy azonnal érdekesnek találja az ember. Egy szupersztár.
Vagy Sharon Stone ikonikus szerepében, az Elemi ösztönben, ahol egy másik karakterrel összehasonlítva úgy ítélik meg, hiányzik belőle valami:
CATHERINE TRAMELL 30 éves. Hosszú szőke haja és kifinomult, klasszikusan szép arca van. Nem mindent elsöprő szépség, mint Roxy, de az érzékiség köde lengi körül.
És nem fogják kitalálni, melyik filmes hölgyet írták le nagy körültekintéssel, nem kizárólag azzal jellemezve, mennyire vonzó szexuálisan: Elizabeth Berkley karakterét, Nomi Malone-t a Showgirls-ből!
A neve NOMI MALONE. Messziről gyereknek nézné az ember. Egyedül áll az autópálya mellett, a lemenő nap kirajzolja a körvonalait. Egy nagy kerekes bőrönd van előtte Vegas felirattal. A bőrönd úgy fest, mintha egy repülőből, vagy hasonlóból dobták volna ki. Baseball sapka van rajta, egy viseltes fekete bőrdzseki, szakadt farmer és egy kopott cowboy csizma. Kitartja a hüvelykujját.
Ezután következzen néhány emblematikus szerep és színésznő!
Meryl Streep az egyik legnagyobb élő színésznő, számos olyan szerepet játszott el, amiknek már a bemutatkozása is emlékezetes volt. Az ördög Pradát visel Mirandájának például már a megfélemlítési technikáiból ízelítőt kapunk mire teljes valójában látjuk.
Több villanást is látunk MIRANDA-ból… $2,000 krokodil Manolók, Chanel kabát, tökéletes haj, mesés Harry Winston fülbevalók… [amíg] MIRANDA kilép a liftből és első alkalommal pillantjuk meg szemből. MIRANDA PRIESTLY, teljes pompájában. Lenyűgöző, tökéletesen összeállított, egy fehér Hermes sállal a nyakában. MIRANDA külseje annyira különleges, hogy már kilométerekről ki lehet szúrni. Nem olyan, mint más szép nők, MIRANDA különleges.
A Jól áll neki a halál hiú főszereplőjét így mutatja be a film a nézőknek:
VÁGÁS a Színésznő arcára, a plakáton szereplő fénykép sem ma készült. MADELINE ASHTON negyvenes, most érte el azt a kort, amikor a kora elkezd látszani a fantasztikus külsején. Elegáns, gyönyörű, de ha közelebbről megnézi az ember egy csendes pillanatban valami mást is észrevehet a szemében. Retteg. Most épp teljes erőbedobással énekel és táncol látszólag minden zenés vagy táncos előképzettség nélkül.
Az Egyszerűen bonyolult-ban Streep karakterének leírása összefoglalja az író-rendező, Nancy Meyerst és összes hősnőjét:
JANE az ötvenes évei közepén jár és teljes mértékig ki van békülve ezzel. Tudja, hogy az 50 nem az új 40, ezért mindenki, aki ismeri gyönyörűnek tartja. Ennek a nőnek a megjelenésének minden részlete azt kiabálja, hogy "stabil".
Julia Robertset nem feltétlenül tartjuk divatikonnak, de ha jobban megvizsgáljuk a leghíresebb alakításait, akkor kiderül, hogy több, általa játszott karakter is a megjelenésén keresztül fejezi ki magát. Először is természetesen a Micsoda nő! főszereplője:
VIVIAN megfordul és megvizsgálja magát a megfakult és törött hálószobai tükörben. 20 éves és prostituált. Idősebbnek és keményebbnek sminkeli magát, de nem sok sikerrel. Enélkül ártatlanul szép lenne. Apró rövidnadrágot visel, testhezálló csőtopot és combcsizmát. Megnézi magát, nem túl elégedett a látvánnyal.
Az Álljon meg a nászmenet!-ben Roberts ruhatára sokkal visszafogottabb, de már az öltözködése is azt a rendetlenséget sugallja, amit a szereplő kavar majd:
JULIANNE POTTER, majdnem 28 éves, a kedvenc pulcsiját viseli egy csomó olyan dolog fölött, amit 15 másodperc alatt kapkodott össze. Rendezetlen, fürge, frivol, szétszórt és mindezek mögött, vagy talán épp ezek miatt - igazán eredeti szépség. Sötét, csillogó szemek, cinikus száj, érzékeny és kifejező ujjak.
És persze nem hagyhatjuk ki a meglehetősen sajátos öltözékű jogi kereszteslovagot, az Erin Brockovich címszereplőjét:
Hogyan is írjuk le őt? Az embernek egy szépségkirálynő jut eszébe - ami, tulajdonképpen igaz, mert valójában az volt. Magas, miniszoknyás, a lába keresztbe téve, testhezálló felső, gyönyörű – de nyilvánvalóan olyan társadalmi osztályból és földrajzi helyről jön, ahol a szépség nem a finomságon alapul.
A felnőttkor küszöbén álló lányokról, a nővé válás problémáiról egész sor remek film készült még emlékezetesebb főszereplőkkel. Mint amilyen Jennifer Grey karaktere a Dirty Dancing-ben:
Lisa mellett a testvére, BABY, egy kócos, 17 éves kölyök, akinek az arcán még olyan őszintén ülnek ki az érzelmek, mint egy gyerekén. Pillanatnyilag csak a bozontos haja, a koszos szandálja és a könyv (The plight of the peasant) látszik belőle, ami fölé görnyedve a sarokban olvas.
Gina Prince-Bythewood író-rendező Nem adok kosarat (Love & Basketball) című filmjének főszereplőivel először gyerekként találkozunk, amikor azonban ugrunk az időben és a főhőseink, Monica és Quincy a gimi kosárlabda-sztárjai, a lány így jelenik meg a nézők előtt:
A kosárpályán MONICA, épp támad. Csak TIZENNYOLC, sportos alakján néhány domborulattal, de a bő pólóban ezeket is eltűnnek. A haja kócos, a térdei zúzódásoktól sötétlenek. Az arcán apró vágás.
A Beetlejuice-ban, Winona Ryder karaktere Lydia talán fiatal, de sokkal kiforrottabb személyiségnek érzi magát, mint az őt körülvevő éretlen felnőttek:
Lydia, 14 éves, csinos lány, de sápadt, hajlamos túldramatizálni a dolgokat, a kedvenc színét hordja, a feketét. Egy kicsi, halott rocker és Edward Gorey rajzolt lányalakjainak 80-as évekbeli kiadásának kombinációja. Egy pár drága fényképezőgép lóg a nyakában és már le is fotózta a költöztetőket. Lydia menő, Lydia mogorva, Lydia az apja lánya az első házasságából. Lydia általában félig dühös. De mindezeken túl... nagyon kedveljük őt.
Sok forgatókönyv igyekszik előre biztosítani a nőzőt, hogy kedvelni fogja a szereplőnőt, főleg, ha egy konfliktusos helyzetben mutatják be. Mint a Mary Elizabeth Mastrantonio alakította feleség esetén A mélység titkában:
A korai harmincas éveit taposó karcsú nő. Vonzó, bár egy kicsit megkeményítették az évek, konzervatívan öltözködik, szoknya és dzseki van rajta. Ismerjék meg LINDSEY-t. A Deepcore tervezője. Olyan, mint egy a kavics a cipődben, de kedvelni fogod. Végül is.
Rachel Weisz Múmiabeli karakterének bemutatása még ennél is kevésbé hízelgő:
Egy magas létra tetején áll, két sor között, az egyik könyvespolcnak támaszkodva egy érdektelen brit LÁNY: szemüveges, a haja kontyban, unalmas, hosszú ruha, tipikus prűd rémálom. Ez EVELYN CARNAHAN. Bele fogunk szeretni.
Persze nem mindegyik forgatókönyv érzi szükségesnek, hogy jelezze, amikor a hős szerelmének célpontját bemutatja. Bíznak annyira a nézőben, hogy magától is belezúg az illetőbe. Ki ne kezdenek el érdeklődni Susan Sarandon Baseball bikák-beli karaktere iránt ez alapján a leírás alapján?
ANNIE SAVOY, a harmincas éveinek közepén jár, megérinti az arcát. Nagyon csinos, intelligens, látszólag magabiztos. A szavak könnyedén peregnek déli ajkairól, de a nézetei túlmutatnak a délen, a nemzeten és a nemzetközi határokon. Kozmikus.
Vagy Shirley MacLaine liftes kisasszonya iránt Billy Wilder klasszikusában, a Legénylakásban:
A húszas évei közepén jár és a neve FRAN KUBELIK. Talán összességében amilyen, talán az arca, vagy csak az egyenruha teszi - mindenesetre van benne valami magával ragadó. Emellett ki is lóg a többiek közül - szegfűt visel a gomblyukában, ami pedig szigorúan tilos. Ahogy a felvonó megtelik vidáman köszönti az utasokat.
Egy másik Wilder klasszikus, az 1944-es Gyilkos vagyok és benne Barbara Stanwyck femme fatal figurája:
Phyllis Dietrichson áll és lefelé néz. A harmincas évei elején jár. Kívánatos testét - öt centivel a térde fölöttig - egy hatalmas fürdőlepedő takarja. Nincs rajta harisnya, nem visel semmit. A lábán egy pár magassarkú otthoni papucs pomponnal. A bokáján arany bokalánc.
Vannak azonban olyanok is, akiket két mondattal intéznek el az írók, mint Karen Allen Az elveszett frigyláda fosztogatói-ban:
Ő MARION RAVENWOOD, huszonöt éves, gyönyörű és egy kicsit keménynek tűnik első ránézésre. Pillanatnyilag azonban ez nem baj.
És vannak olyanok is, akikre még ennyi figyelem sem jut. A csillagok háborúja Leia hercegnőjénél mindössze annyi szerepelt leírásként, hogy "aranyos fiatal lány".
(via Vulture.com)