Vizuál

5+1 kedvenc Gene Hackman-filmünk, amit látni kell

2025.02.27. 16:00
Ajánlom
Mint megírtuk, tragikus hirtelenséggel elhunyt Gene Hackman, valamint felesége, Betsy Arakawa. A kétszeres Oscar-díjas művész generációjának egyik legsikeresebb és legtehetségesebb színésze volt. Rá emlékezve összegyűjtöttük azokat a filmeket, amelyekben a legjobban szerettük Gene Hackmant.

Magánbeszélgetés (1974)

Kezdjük is a sort Francis Ford Coppola klasszikusával, amelyben Hackman élete egyik legnagyobb alakítását nyújtja. A történetben egy profi lehallgató szakembert játszik, aki gondosan ügyel arra, hogy munkáját sohase keverje össze magánéletével. Legújabb megbízása azonban kérdéseket vet fel benne: egy fiatal párt kell megfigyelnie. Minthogy a férfi a szokásosnál is alaposabban végzi a munkáját, az egyik felvételen furcsa szövegmaradványokra bukkan, amelyek egy gyilkosságra utalnak. Elhatározza, hogy utánajár az ügynek, ám a nyomozás során rá kell jönnie, hogy kelepcébe került. Feszült, paranoid hangulata, a történetben felbukkanó izgalmas, morális dilemmák miatt is felejthetetlen alkotás, amit Gene Hackman zseniális alakítása koronáz meg.

Nem csoda, hogy Cannes-ban fődíjjal jutalmazták.

Francia kapcsolat (1971)

Folytassuk a sort Hackman másik legendás filmjével,

amely 1972-ben meghozta számára az első Oscar-díját:

a történetben egy keményvágású rendőrt alakít. Jimmy „Popeye” Doyle az a fajta zsaru, aki előbb üt, és csak utána kérdez. Ám egy nap ő is emberére akad: partnerével közösen azt a feladatot kapják, hogy csapjanak le az úgynevezett Francia Kapcsolat nevű hálózatra, amely az egész országot elárasztja kábítószerrel. Doyle pedig nem viccel, minden törvényt áthágva elindul, hogy megállítsa a hálózat vezetőjét. William Friedkin klasszikusa a modern filmgyártás egyik meghatározó darabja, a mű olyan rendezőket inspirált, mint Steven Spielberg, Akira Kurosawa vagy David Fincher.

Tenenbaum, a háziátok (2001)

Minden családnak megvan a maga fekete báránya: a Tenenbaum családban azonban sajnos csak fekete bárányok akadnak. Kezdve az édesapával – őt alakítja Hackman –, aki elszökött otthonról, és egy hotelben él. A gyerekek mind zseninek indultak, de végül csak neurotikusok lettek. Wes Andersonnak ezen a korai filmjén már felfedezhetők a védjegyévé vált izgalmas vizuális megoldások, valamint összetéveszthetetlen humora, ám egy valamiben felülmúlja későbbi alkotásai többségét: a komédia és dráma itt még pazar egyensúlyban van. Tenenbaumék nem normálisak sajnos, történetükön nevetni és sírni is lehet egyszerre.

Nincs bocsánat (1992)

Clint Eastwood mesteri drámája voltaképpen egy igazi antiwestern, amelyben szakít a műfajhoz fűződő valamennyi közhellyel. A Nincs bocsánat ehelyett egy súlyos lélektani dráma, amely realisztikus és sötét képet fest a vadnyugatról, remek, tömör stílusban, mintha csak egy Hemingway-regény volna. A történet hőse Munny, egy kiöregedett bérgyilkos, aki visszavonultan él a tanyáján. Egy nap felkeresi egy fejvadász, és a segítségét kéri. Munny több mint tíz év után ismét felcsatolja pisztolytáskáját, és útnak indul, hogy elégtételt vegyen a helyi, kegyetlen seriffen. Utóbbi szerepében látható Gene Hackman. Hihetetlenül jól áll neki a rideg, kegyetlen és pökhendi gonosz karaktere. Bill Dagett seriffként tökéletes ellenpárja a lelkileg és fizikailag is megroppant bérgyilkosnak. Hackman

ennek a szerepnek köszönhetően kapta meg karrierje második Oscar-díját.

Az utolsó esély (1995)

A kilencvenes években minden jobb volt? Hát, egy dolog biztosan: az akciófilmek. Ennek tökéletes példája Tony Scott egyik legizgalmasabb alkotása, amelyben Gene Hackman mellett Denzel Washington is brillírozik. A történet szerint egy orosz nacionalista csoport átveszi az irányítást egy nukleáris rakétabázison, így a világ a katasztrófa szélére sodródik. A USS Alabama tengeralattjáró azonban épp orosz vizeken cirkál, és elegendő tűzerővel rendelkezik a harmadik világháború kirobbantásához. A bekövetkező zűrzavarban két tengerésztiszt, Frank Ramsey kapitány és másodtisztje, Ron Hunter hadnagy csap össze, kettejük küzdelme pedig az egész világ sorsára kihatással lehet.

+1. A cserecsapat (2000)

Ha ezen a ponton már sokalljuk a nyomasztó lélektani drámákat, a morálfilozófiai dilemmákat, a művészfilmes tragikomédiákat és a bűnügyi történeteket, ráadásként álljon itt ez a csaknem elfelejtett gyöngyszem, a Keanu Reeves főszereplésével készült A cserecsapat, amely egy tökéletes vígjáték barátságról, bajtársiasságról, sportszerűségről, ja és persze az amerikai fociról – anélkül, hogy érteni is kellene hozzá. A történet elején a Washington Sentinels megnyerhetné a bajnokságot, ám a játékosok a jobb fizetésért sztrájkolni kezdenek. Hogy a csapatnak mégis legyen esélye, Jimmy McGinty edző – akit Gene Hackman alakít – régi motorosokat, problémás játékosokat szerződtet, akik okkal nem lettek profi sportolók: egyikük képtelen elkapni a labdát, a másik alkoholista és csak az európai focit ismeri, míg akad, akinek dühkezelési problémái vannak. Az egyetlen sportember Shane Falco (Keanu Reeves), akinek a feladata az lesz, hogy irányítóként mégis sikerre vezesse a szedett-vedett csapatot. Howard Deutch vígjátéka szívmelengető, szórakoztató történet.

Fejléckép: Gene Hackman a Francia kapcsolat című filmben (Fotó/Forrás: Port.hu)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Vizuál

Egy éjszakán át tartó rémálom – David Lynch-maraton a Bem Moziban

Március 29-én este a januárban elhunyt filmrendező három remekművét élheti át újra nagyvásznon a közönség a Bem Moziban A Nagy Lynchelés elnevezésű eseményen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.