Vizuál

7 érdekesség a Nagy hullám festőjéről

2018.06.27. 10:50
Ajánlom
Festett úgy, hogy egy tyúkot zavart végig a papíron, óriásfestményekkel reklámozta magát, de társasjátékot is rajzolt a 89 éves koráig alkotó Kacusika Hokuszai (1760–1849).

Kacusika Hokuszai (1760–1849) festményeit, úgymint A nagy hullám Kanagavánál-t (1830 körül) szinte mindenki ismeri, életéről azonban alig tudunk valamit. Most összegyűjtöttünk hét érdekességet az alkotóhoz kapcsolódó történetek és tények közül.

1. A művészt a családja eredetileg tükörkészítőnek szánta

Hokuszait gyerekkorában az egyik nagybátyja vette magához, aki egy sógun, egy feudális hadúr udvartartásában dolgozott tükörkészítőként. A tervek szerint az ifjú követte volna őt a családi üzletben. Mivel ez a mesterség megkívánta, hogy a felsőbb osztályba tartozókkal is érintkezzen, így ehhez mérten feltehetőleg kitűnő oktatásban részesült. Ekkoriban Japánban az írásoktatás egyúttal a rajzoktatást is jelentette, mivel a kettőhöz szinte ugyanazokra a képességekre és anyagokra volt szükség. A kisfiú hat évesen kezdte meg tanulmányait és művészi tehetsége már igen korán megmutatkozott. Tinédzserként egyre világosabbá tette, hogy nem kívánja folytatni nagybátyja mesterségét. Ennek az oka lehetett személyes ellentét, de az is, hogy a fiú látta, hogy a fényesített fémtükröket felváltják az ezüstözött üvegből készült darabok, amiket a hollandok hoztak az országba. Előbb egy kölcsönkönyvtárban dolgozott, majd fametszeteket készített. 19 évesen lépett be Katsukawa Shunshō ukiyo-e művész műhelyébe, megkezdve ezzel hét évtizedig tartó karrierjét.

2. Harmincszor változtatta meg a nevét és 93 alkalommal költözött 

Hokuszai soha nem maradt egy helyen túl hosszú ideig. A takarítástól irtózott, így egyszerűen hagyta a koszt és a szemetet felgyűlni, amíg a műhelye már teljesen élhetetlenné vált, ekkor pedig egyszerűen elköltözött. Ezt összesen 93 alkalommal játszotta el élete során. 

Az is nehézséget okozott neki, hogy művésznevet válasszon magának. Bár ekkoriban bevettnek számított a japán művészek között, hogy váltogatják a nevüket, Hokuszai még így is kilógott a sorból. A nem hivatalos álneveivel együtt összesen harminc néven szerepelt. A sírjára az utolsó, a Gakjó Ródzsin Mandzsi került fel, ennek jelentése: Az Öregember, aki Megőrül a Festészetért.

 

3. Született showman volt, és remek volt az önmarketingje

Hokusai_Daruma_1817-104528.jpg

Korabeli nyomat Hokuszai órási festményének készítéséről (1817) (Fotó/Forrás: wikipedia)

Egy történet szerint, amikor a sógun az udvarába rendelte Hokuszait, hogy mutassa be művészetét, a mester egy papírra hosszú kék csíkot festett, majd vörös festékbe mártotta egy tyúk lábait és végigkergette a papíron. Az eredmény a japán Tatsuta-folyón úszó juharleveleket ábrázoló tradicionális festményeket utánozta.

Saját maga reklámozásában is igen tehetségesnek bizonyult: tanítványaival hatalmas képeket festett nagyközönség előtt.

1804-ben Edóban egy ünnepségen egy buddhista szerzetes 180 méter hosszú portréját festette meg egy seprűt használva ecset helyett. Néhány évvel később a zen buddhizmus alapítójának három emelet magas képével hirdette rajzos füzetekből álló sorozatát. 

 

4. Rajzolt társasjátékokat, papírlámpákat, kivágható diorámákat és rajztankönyveket

Hokusai_Manga_03-104745.jpg

Hokuszai rajztankönyvének egyik oldala (Fotó/Forrás: wikipedia)

Hokuszai a XIX. század egyik vezető játéktervezője volt. Készített például háromdimenziós diorámákat, maketteket, amiket papírlapokból kivágható darabkákból lehetett összeállítani. Társasjátékokat is tervezett, az egyik egy zarándok útját követi Edóból a közeli szent helyekre. A több apró tájképből álló játék előtanulmányként szolgálhatott A Fudzsi 36 látképe (1830-32) című mesterművéhez.

Számtalan verseskötetet és már irodalmi művet illusztrált, sőt elkészítette saját, kezdő művészeknek szóló tankönyveit. Utóbbiak egyik darabja a Hokuszai Manga (1814-19) címet kapta és olyan rajzokat gyűjtött benne össze, amiket eredetileg a tanítványai számára készített másolásra. A kötet bestseller lett és meghozta számára a hírnevet. 

 

5. Leghíresebb művén hetvenévesen kezdett el dolgozni

Annak ellenére, hogy Hokuszai már középkorúként keresett művésznek számított, szerencsétlenségek sorozata – időszakos lebénulása, második feleségének halála és unokájának viselkedése – idős korára komoly anyagi nehézségek közé sodorta. Az idős művész minden energiáját a munkájába fektette és 1830-ban elkezdett dolgozni híres sorozatán, A Fudzsi 36 látképén. A képek születéséhez az is hozzájárult, hogy megjelent a piacon a porosz kék elnevezésű festék. A szintetikus pigmenteket tartalmazó alapanyag elérhető ára lehetővé tette, hogy végre ezt az árnyalatot is használják festményeken. 

6. Összesen 30,000 alkotást készített 

Ez részben annak köszönhető, hogy kivételesen hosszú élete és – ebből adódóan – karrierje volt: hivatalosan 1779-ben indult és egészen 1849-ig, vagyis 89 éves koráig alkotott. Emellett nagyon produktív művész volt, napkeltétől késő éjszakáig dolgozott. A művei pontos számának meghatározását nehezíti, hogy

1839-ben tűz ütött ki a stúdiójában és elpusztította a munkái egy részét.

Feltehetőleg 30,000 festményt, vázlatot, fametszetet és könyvet készített. Utolsó szavaiban állítólag még öt-tíz évet kért, amikor alkothat.

 

 7. Munkái hatással voltak az impresszionizmusra

Hokuszai életében a japán kormány izolációs politikát folytatott, vagyis külföldiek nem léphettek az országba, a japánok pedig nem utazhattak külföldre. A mester ennek ellenére hatással volt a nyugati művészettörténet legfontosabb alkotóira. Amikor Japán határai az 1850-es években kinyíltak,

Hokuszai művei olyan művészek érdeklődését keltették fel, mint Claude Monet,

aki 23 fametszetet szerzett meg a japán művésztől. Edgar Degas behatóan tanulmányozta Hokuszainak az emberi testet ábrázoló több ezer vázlatát. A fametszeteinek viharos gyorsaságú terjedéséhez valószínűleg hozzájárult az is, hogy a nyugati stílusú egyiránypontos perspektívát használta az ábrázolásában. Más japán művészek az ázsiai típusú perspektívát alkalmazták metszeteikben, vagyis a távolabbi dolgokat a képen magasabban ábrázolják, ami a nyugati szemnek olyan, mintha felfelé billenne a talaj.

(via Artsy)

Gésák a Duna-parton - A japán kultúra hatása a magyar művészetre

Kapcsolódó

Gésák a Duna-parton - A japán kultúra hatása a magyar művészetre

A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány és a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum közös munkájának köszönhetően először láthatunk olyan kiállítást Magyarországon, amely a japán kultúra magyar művészetre gyakorolt hatását mutatja be a századforduló képzőművészeti anyagának segítségével. A kiállítás együttműködő partnerei a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria és az Iparművészeti Múzeum.

Túl a nagy hullámon - Hokuszai kiállítás

Túl a nagy hullámon - Hokuszai kiállítás

A British Museum május 25-én nyíló kiállítása Japán egyik leghíresebb művészének, Kacusika Hokuszai (1760–1849) életének utolsó három évtizedére koncentrál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Színház

Koncz Andrea: „Könnyen azonosulok a beatnemzedék lelkületével”

Koncz Andrea tizenhárom éve erősíti az Újszínház társulatát. A színésznővel új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán színpadi időutazásról, a határon átnyúló pályakezdésről, Jack Kerouac-ról és a támogató családi háttérről is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: Hol van már a tavalyi hó?

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Duna rekord alacsony vízállása kapcsán további aggasztó adatokat oszt meg velünk.
Vizuál videó

Sosem látott filmfelvétel került elő az egykori Nemzeti Színház felrobbantásáról

Pontosan hatvan év telt el azóta, hogy a metró építkezésre hivatkozva lerombolták Budapest ikonikus épületét. Az NFI Filmarchívumban most feldolgozott filmfelvételek segítenek abban, hogy azok is átélhessék az élményt, akik sosem járhattak az épületben.
Vizuál ajánló

Csaknem kétszáz filmet neveztek a Magyar Mozgókép Fesztiválra

A korábbi évekhez hasonlóan nagy érdeklődés kíséri a 2025-ös MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivált. A február végi határidőig az elmúlt egy év hazai filmes felhozatalából mintegy 200 nevezés érkezett be a szemlére.
Vizuál hír

A legjobb film díját nyerte a Véletlenül írtam egy könyvet Montréalban

Lakos Nóra alkotása nyerte a Montréal Nemzetközi Gyerekfilm Fesztivál fődíját. A hiánypótló családi film világszerte nagy siker és a hazai közönséget is elvarázsolta: januári bemutatója óta több mint 126 ezer néző váltott rá jegyet és azóta is szerepel a mozik műsorán.
Vizuál interjú

Fényművészetről gyerekeknek – edukációs vasárnapi programok a Light Art Museumban

Hogyan hozhatjuk közelebb a kortárs művészetet, közelebbről annak egyik legizgalmasabb ágát, a fényművészetet a fiatalabb korosztályhoz? Hogyan gondolkodik erről a Light Art Múzeum csapata, amelynek tagjai egy egészen egyedi programot dolgoztak ki a GYIK Műhellyel közösen?