Vizuál

95 éves a Shakespeare-adaptációk és vallási filmek királya

2018.02.12. 09:14
Ajánlom
Neve egy elírásból született, Júliáját túl kövérnek találta, míg a filmjeit a világ egyik fele élteti, a másik szépelgő giccsnek tartja. Franco Zeffirellit két Oscar-díjra jelölték, filmjei tévés sugárzása nélkül talán nem is rendeznék meg a Karácsonyt.

Legtöbben klasszikus Shakespeare-adaptációiról ismerik, pedig a színház és az opera világában is maradandót alkotott. 95 éves Franco Zeffirrelli, akinek életét róla szóló érdekességeken keresztül mutatjuk be.

fotó: Alexey Yushenko (forrás: Wikipedia)

fotó: Alexey Yushenko (forrás: Wikipedia)

  • Egy kutatás szerint Leonardo da Vinci egyik leszármazottja. A családfa-feltárást nem DNS, hanem a reneszánsz mester munkái alapján végezték a szakemberek, az eredményekkel pedig 2016-ban álltak elő. Zeffirrelli sejthetett valamit, mert amikor 2007-ben megkapta a Leonardo-díjat, beszédében már utalt a rokonságra. 
  • Nevét Mozart Idomeneo című operájának Zeffiretti áriájáról kapta, ami kis szellőt jelent - az anyakövében viszont elírták a kifejezést. Mindkét szülője  házas volt már, azonban nem egymással - házasságon kívüli gyerekeként született, így apja vér szerinti nevét nem kaphatta meg.
  • Részt vett a II. világháborúban: először partizánként harcolt, majd a Skót Gárda seregeivel találkozva beállt hozzájuk tolmácsnak.
  • Laurence Olivier V. Henrik című filmjének hatására döntötte el, hogy rendező lesz. A művészet korábban is érdekelte, hiszen a háború előtt a firenzei egyetemen építészetet tanult.
  • Egyik legjobb barátja volt Luchino Viscontinak, az olasz neorealizmus egyik vezető rendezőjének. Vihar előtt című filmjénnél asszisztenseként is dolgozott, de részt vett a Szépek szépe és az Érzelem forgatásán is. Zeffirrelli 2006-os könyvében írt nyíltan homoszexualitásáról és arról, hogy több is fűzte Viscontihoz, mint mély barátság.
  • 40 operát rendezett, amiből 21-et a milanói Scalában mutattak be - volt köztük Donizetti, Verdi és Puccini is. Wagnert viszont soha nem rendezett, mert csak a bel canto világát érezte közel magához.
  • Első filmje az 1958-as, kevésbé ismert Kemping volt. Az igazi sikert viszont a 9 évvel később készült A makrancos hölgy hozta el számára, a legendás Elizabeth Taylor-Richard Burton párossal a főszerepben. Eredetileg pedig Sophia Lorent és Marcello Mastroianni-t szerették volna a filmbe. 
Elizaeth Taylor és Richard Burton A makrancos hölgy című filmben

Elizaeth Taylor és Richard Burton A makrancos hölgy című filmben

  • Legnagyobb sikere és máig legemlékezetesebb filmje az 1968-as Rómeó és Júlia. Ez volt az első adaptáció, amiben akárcsak Shakespeare művében, tinédzserek szerepeltek. A filmet 4 Oscar-díjra jelölték, köztük a Legjobb film és a Legjobb rendezés díjára. Végül az operatőri munkáért és a kosztümökért vehette át az elismerést.
  • A Júliát alakító Olivia Hussey-ről sokáig az a pletyka járta, hogy a rendező lánya - ami persze nem igaz. Zeffirrelli nem is őt szerette volna a szerepre, mert túl kövérnek találta. A kiszemelt színésznője viszont levágatta a haját, így a rendező szerint elvesztette hatását, ezért választotta mégis Hussey-t. A színésznő alakjára Zeffirelli az egész forgatás alatt kiemelten figyelt, egy ponton például betiltotta, hogy tésztát szolgáljanak fel a stábnak. Hussey a film bemutatójakor 17 éves volt, a stúdió viszont azt hirdette, hogy mindössze 15 éves, így próbálva hírverést csinálni a mozinak - a meztelen jelenetek ugyanis így még nagyobb hullámot vertek. 
  • Laurence Olivier azért vállalta el a narrátor szerepét a Rómeó és Júliában, mert annyira tetszettek neki Zeffirelli színházi munkái. Felajánlották neki Rómeó szerepét is, de ezt elutasította.
  • Zeffirelli vallásos volt, de nem gyakorolta a vallást, magát amolyan tipikus "lusta olasz katolikusnak" tartotta. 1968-ban súlyos autóbalesetet szenvedett, ami majdnem az életébe került. A kórházban megjelent előtte a halál angyala, elhunyt nagynénje, majd Szent Ferenc is - ekkor döntötte el hogy utóbbiról filmet készít.
  • Napfivér, Holdnővér című filmjét sokan a legjobb vallásos témájú mozinak tartják. Zeffirellit az a gondolat vezette, hogy mindenki számára élvezhetően és könnyen befogadhatóan mutassa be a szent életét. A film párhuzamot vont a korszak hippi- és diákmozgalmai, valamint Szent Ferenc élete között. Ezt erősítette az is, hogy a zenéért a hippibálvány Donovan volt felelős.
Olivia Hussey és Leonard Whiting a Rómeó és Júlia című filmben

Olivia Hussey és Leonard Whiting a Rómeó és Júlia című filmben

  • Názáreti Jézus című alkotására különös műgonddal készült - végül mozi- és tévéfilm-változat is készült a Megváltóról. Zeffirelli forgatás előtt vatikáni hittudósokkal, rabbinátus szakértőkkel és Korán-tudósokkal is egyeztetett, hogy minél pontosabban mutathassa be Jézus életét. A főszerepet játsszó Robert Powell-től azt kérte, hogy szinte mozdulatlanul és pislogás nélkül, ikon-szerűen játsszon, ezért is olyan szuggesztív a film Jézus-ábrázolása. Bár néhol eltért a Biblia szövegétől, az adaptáció még a Vatikán tetszését is elnyerte. VI. Pál pápa a film megtekintése után személyes audiencián fogadta a rendezőt.
  • Shakespeare-adaptációi és vallási témájú filmjei után Zeffirelli a modernitással is megpróbálkozott, de beletört a bicskája. 1979-es filmje, A bajnok egy alkoholista bokszolóról szól és hatalmas bukás lett. Két évvel később mutatták be Végtelen szerelem címmel modern Rómeó és Júlia-feldolgozását, ami még nagyobb kudarc lett. Egyértelműen az életmű mélypontjának tartják.
  • A sikertelen filmek után ismét a klasszikus értékek felé fordult: operafilmeket rendezett. A Pagliacci, a Traviata és az Otello főszerepében Plácido Domingo látható, az 1992-es Don Carlo-ban Luciano Pavarotti játszott. A filmekben látvány- és jelmeztervezőként, valamint dramaturgként is közreműködött.
A názáreti Jézus

A názáreti Jézus

  • Zeffirelli a politikától sem tartotta távol magát: 1994 és 2001 között tagja volt az olasz szenátusnak a Berlusconi-féle Forza Itali képviselőjeként. 
  • Önéletrajzi ihletésű filmjei kevésbé arattak sikert: eljárt az idő lassú építkezésű, gyönyörű kiállású művei felett. Vagy egyszerűen sokkal jobban állt neki, mikor más vízióit álmodta a vászonra. Az 1999-es Tea Mussolinivel gyermekkorának állitott emléket, a Mindörökké Callas pedig a címszereplőhöz fűződő barátságának. A remek színészek és szép képek ellenére egyik mozi sem aratott sikert.
  • Korai, nagy sikerű adaptációi miatt főképp klasszikus ízlésű, biztos kezű és szépérzékű rendezőként gondolunk Zeffirellire - pedig korábbi filmjeit sem feltétlen övezte egyértelmű siker: sokan túlzó szépelgésnek tartották a Napfivér, Holdnővért és a Názáreti Jézust is. A giccs szó karrierje során szinte eposzi jelzőként tapadt a rendező nevéhez.
  • 2017-ben nyílt meg szülővárosában, Firenzében a nevét viselő kulturális központ, ami nemcsak filmes, de színházi munkásságát is bemutatja a közönségnek.
  • A zaklatási botrány Zeffirellit is utolérte:  Jonathon Schaech amerikai színész azt állította idén januárban, hogy 25 évvel ezelőtt, az Egy apáca szerelme forgatásán a rendező orális szexre akarta kényszeríteni. A vádakat Zeffirelli fia tagadta - a botrány pedig ezidáig nem dagadt tovább. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Mészáros Márta klasszikusa visszatér a Berlinaléra

Mészáros Márta volt az első női rendező a berlini filmfesztivál történetében, aki 1975-ben a legjobb filmnek járó Arany Medve-díjat átvehette az Örökbefogadás című filmjéért. A teljeskörű, 4K felbontású restaurált kópiát a fesztivál Berlinale Classics szekciójában vetítik, jövő februárban.
Vizuál gyász

Elhunyt Kósa Ferenc, a Tízezer nap rendezője

Életének 82. évében szerdán elhunyt Kósa Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, a Cannes-i nagydíjas Tízezer nap című film rendezője.
Vizuál toplista

Rekord árbevétellel zárja az évet a Disney

A Walt Disney Stúdió hétmilliárd dolláros (2000 milliárd forintos) globális jegybevétellel zárja az évet. Ez a második alkalom, hogy a filmstúdiónak sikerül átlépnie ezt a határt.
Vizuál hír

Romákkal foglalkozó magyar dokumentumfilm lett a legjobb Berlinben

Bogdán Árpád Gettó Balboa című alkotása az Ake Dikhea? - Romani Filmek Fesztiválján nyerte el a fődíjat.
Vizuál reigl judit

Péntekig láthatóak Reigl Judit fekete-fehér művei Budapesten

A Franciaországban élő, világhírű magyar festőművész kollázsait, tus papírmunkáit és olajfestményeit mutatja be az a kiállítás, amely A Fekete is egy Szín címmel látható a Kálmán Makláry Fine Arts galériában.