Vizuál

99 mezítlábas olasz

2015.08.17. 07:00
Ajánlom
Egy magyar és egy olasz fotográfus közös munkájából született meg az a vándorkiállítás, amely egy természeti katasztrófa után újjáéledő város lakóit mutatja be. A Mai Manó Házban látható tárlatról Bakonyi Zsuzsát, a projekt magyar résztvevőjét kérdeztük. INTERJÚ

- A kiállítás egy nemzetközi projekt eredményeként jött létre. Milyen esemény adta a kiindulási alapot?

- A közép olaszországi L'Aquila városát 2009 áprilisában földrengés rázta meg. Nekem erről nem volt tudomásom, az olasz művésztársam, Lavinia Tribiani lakik ennek közelében, és ő fejéből pattant ki, hogy foglalkozni kéne ezzel a településsel, bemutatva a katasztrófa óta eltelt időszakban történt fejlődést és az embereket. Két évvel ezelőtt, 2013-ban végül összeálltunk, elutaztunk oda és megvalósítottuk az elképzelésünket.

- Mit találtatok a helyszínen? Hogyan tudta behegeszteni a sebeket a város?

- Nagyon érdekes volt felfedezni a várost. Korábban semmit nem tudtam róla. Ami a legérdekesebb volt a számomra ebben a projektben, az nem maga a földrengés ténye, hanem hogy mi történik egy természeti csapás után szociológiailag, urbanisztikailag, milyen reakciókat adnak az ott élők. Ez egy gyönyörű város, különleges történettel, és ami megdöbbentő, hogy a középkori városmag a földrengés óta lényegében teljesen lakatlan. Nincs sok összedőlt ház, de még mindig látszanak a nyomok négy-öt év elteltével is. Az épületeket vasállványokkal erősítették meg és kialakítottak egy úgynevezett piros zónát, ahová nem szabad bemenni - persze azért át lehet lépni a kordonokat. Ebben a városmagban egyrészt síri hangulat van, másrészt viszont fagyit nyalogató turistákat lehet látni mindenfelé. A lakók nagy részét kiköltöztették az úgynevezett new town-ba, de ott nem igazán érzik jól magukat.

- Mi fogott meg a város történetében?

- Amikor elkezdtem foglalkozni a projekttel, megpróbáltam minél jobban beleásni magam, sokat olvastam a városról, találkoztam egy fiúval, aki onnan származott és Magyarországon lakott sokáig. Ő ott volt a földrengéskor, rengeteget mesélt arról az éjszakáról és a város történetéről. A települést anti-Vatikánként alapították, a szerkezete a fordított Jeruzsálemre hasonlít, az Aquila, azaz sas-csillagképpel összhangban lettek elhelyezve a főbb templomok. Az elméletek eljutnak egészen odáig, hogy valószínűleg a városban őrzik a Szent Grált. Emellett fontos a számmisztika is: a 99-es szám végigvonul a városon. 99 temploma van és ugyanennyi tere, valamint kútja. Így lett a fotóinkon szereplő emberek száma is 99 és a képek végső mérete 9x9 cm.

- Mi volt a célotok a projekttel, mit akartatok megmutatni?

- A tragédiára akartunk reflektálni, de nem úgy, ahogy az olasz média teszi. Ironikus volt, hogy pont, amikor ott voltunk - szűk két hetet töltöttünk a városban -, az egyik leghíresebb helyi fotográfusnak nyílt kiállítása a belvárosban a földrengés napjaiban készült képeiből. A fotókon sebesülteket, síró embereket, mentősöket és romhalmazt lehetett látni - nagyon megrázó volt, hogy még négy évvel a katasztrófa után is a szörnyűséget idézik fel újra és újra. Nekünk más volt az elképzelésünk: felállítottunk egy antitézist, felkínálva a lakóknak egy csatornát, hogy kinyilváníthassák, igenis szeretnek itt élni ebben a gyönyörű városban.

- Milyen reakciókkal találkoztatok?

- Nagyon vegyes volt. Több mint száz embert fotóztunk le, végül 99 szereplő látható a képeken. Toboroztunk, készítettünk blogoldalt, facebook-eseményt, az olasz alkotótársamnak is volt egy-két ismerőse a városban, illetve az utcán is leszólítottunk embereket, mivel szerettük volna az egész palettát megjeleníteni a gyerekektől az idősekig. Egészen eltérő reakciókkal találkoztunk. Először azt hitték, hogy újságírók vagyunk, amit nem fogadtak túl lelkesen, hiszen hozzászoktak, hogy csak kihasználják a sérült helyzetüket. Miután ezt sikerült eloszlatnunk és elmeséltük, mi a célunk a fotókkal, legtöbbször azt mondták, hogy kamera elé állnak. Az újabb döccenő ekkor következett, mivel a kulcsmomentum az volt, hogy le kellett venniük a cipőjüket, hogy mezítláb szerepeljenek a képeken. Erre nem mindenki volt hajlandó, olyan is akadt, aki elrohant. Így aztán különféle stratégiákat kellett kialakítanunk, és nem a legelején kértük meg erre őket, hanem előbb beállítottunk mindenkit a helyszínen és akkor kértük, hogy le kéne venni a cipőt. Még a helyi kolostor idős apácáit is rávettük, hogy szerepeljenek - csak mondjuk ők nem mezítláb, hanem zokniban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Plusz

Új remény – Művészek a rákkal küzdő magyar kajakosért

A Fidelio kezdeményezésére művészek is segítik Tóth Róbert ifjúsági Európa- és többszörös magyar bajnok kajakos gyógykezelését. Már felajánlotta segítségét Miklósa Erika, Polyák Lilla, Náray Erika és Józan László. A Fidelio örömmel fogadja a további művész támogatókat!
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

„Zászlónkra tűztük a feltörekvő művésznemzedékek segítését”

Az EMMI felügyelete alatt működő MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. hat alkotóházat és két művésztelepet működtet, valamint számos művészeti pályázatot kezel. Szerteágazó munkásságukról kérdeztük az ügyvezető igazgatót, Tardy-Molnár Annát.
Vizuál beethoven

Teljesen megújul a bonni Beethoven-ház

Bezár február végén a bonni Beethoven-ház, hogy teljesen megújult tárlattal nyisson ki újra decemberre, a zeneszerző születésének 250. évfordulója alkalmából meghirdetett emlékév kezdetére.
Vizuál ajánló

Aki a kaposvári katonaélményeiből csinált karriert New Yorkban – Halász András

A művész neve mára legendává vált, elsősorban azért mert már a 70-es években az új képzőművész-generáció egyik meghatározó vezéralakja volt, művei pedig rangos magyar és nemzetközi múzeumi és magángyűjteményekben szerepelnek. A kiállításon kiemelkedik az 1983-ban készült, a személyi számítógépek korát megelőző, első computer-grafikai sorozatának a 2015-ben újragondolt, hatásos festményei.
Vizuál ajánló

Picassót vagy egy applikációt könnyebb restaurálni?

Ezen a héten nyílik a Ludwig Múzeum 30 éves fennállását ünneplő kiállítássorozat második, Eszközök című tárlata, amely az elmúlt 20 év médiaművészeti alkotásait mutatja be a múzeum gyűjteményéből.
Vizuál galéria

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!